Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

XPS roofmate lg a styropapa


lukos

Recommended Posts

Mam stropodach z papą i chcę w miarę bezproblemowo wycieplić dach nawet w obecnych temperaturach.

Słyszałem, że dobra jest do tego styropapa (ale nie wiem, czy samemu się tego podejmować?).

Oprócz tego czy ktoś z Was zetknął się może z takim rozwiązaniem płyt XPS z 10mm warstwą wzmocnionej wylewki:

 

http://www.firmybudowlane.pl/katalog-produktow-i-uslug/materialy-budowlane/roofmate_lg_x_50_130_mm_styrodur_xps_dow,p,1388.html

 

Zastanawiam się czym XPS będzie się różnić od styropianu. Czy taki XPS można po prostu położyć z ewentualnym klejeniem do papy i to wystarczy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podstawowe roznice EPS i XPS:

nasiakliwosc wodna, na korzysc XPS

wytrzymalosc na sciskanie, na korzysc XPS

izolacyjnosc cieplna - praktycznie taka sama, roznica powstaje gdy oba te materialy wystepuja w mokrym lub wilgotnym srodowisku - na korzysc xps

cena: na korzysc EPS

 

sa to zupelnie rozne materialy do roznych zastosowan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podstawowe roznice EPS i XPS:

nasiakliwosc wodna, na korzysc XPS

wytrzymalosc na sciskanie, na korzysc XPS

izolacyjnosc cieplna - praktycznie taka sama, roznica powstaje gdy oba te materialy wystepuja w mokrym lub wilgotnym srodowisku - na korzysc xps

cena: na korzysc EPS

 

sa to zupelnie rozne materialy do roznych zastosowan

 

Czyli jeśli dobrze rozumiem, to EPS nadaje się do zastosowań nie przenoszących obciążeń np. ściany, a XPS na dachy?

A propos nasiąkliwości - słyszałem, że niektórzy nie polecają EPS z uwagi na możliwość pojawienia się w tak wycieplonym budynku zagrzybienia (np. niewydolność wentylacji grawitacyjnej). Czy z XPS nie ma tego problemu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, juz pisze dokladniej...

EPS ma kilka odmian rosnaco .... styropian fasada/sciane itp, EPS 70 /dach-podloga itp/ EPS 100 / EPS 200 przy czym te cyfry oznaczaja wytrzymalosc na sciskanie w kPa

XPS tez ma kilka odmian.. standardowo XPS ma 300kPa ale sa odmiany 500 i 700 nie stosowane w zasadzie w budownictwie jednorodzinnym.

 

Pytanie o hydroizolacje: XPS jest nienasiakliwy sam w sobie. plyta nie nasiaka, dzieki czemu zachowuje ten sam wspolczynnik przewodzenia ciepla nawet w wilgotnych warunkach. Tak na zdrowy rozsadek: wyobraz sobie kurtke puchowa (to jest przyklad EPS) i taka sama kurte puchowa, ale nienasiakliwa (to jest nasz XPS) .. i w zimie wskocz do przerebla i wyjdz na mroz.. jezeli kurtka puchowa nie nasiaknie (XPS) to bedzie nadal cieplo, w nasiaknietej - moze byc trochu chlodno :) . Pytanie o stosowanie hydroizolacji jest mocno... nieprecyzyjne... bo zalezy gdzie i jak kto sobie to wymyslil, sama plyta jest nienasiakliwa, ale... nie jest hydroizolacja bo nie kladziej jej bezszwowo. Wiec odpowiadajac - nie wiem :) sprecyzuj uklad warstw i zastosowanie, wtedy bede wiedzial :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, juz pisze dokladniej...

EPS ma kilka odmian rosnaco .... styropian fasada/sciane itp, EPS 70 /dach-podloga itp/ EPS 100 / EPS 200 przy czym te cyfry oznaczaja wytrzymalosc na sciskanie w kPa

XPS tez ma kilka odmian.. standardowo XPS ma 300kPa ale sa odmiany 500 i 700 nie stosowane w zasadzie w budownictwie jednorodzinnym.

 

Pytanie o hydroizolacje: XPS jest nienasiakliwy sam w sobie. plyta nie nasiaka, dzieki czemu zachowuje ten sam wspolczynnik przewodzenia ciepla nawet w wilgotnych warunkach. Tak na zdrowy rozsadek: wyobraz sobie kurtke puchowa (to jest przyklad EPS) i taka sama kurte puchowa, ale nienasiakliwa (to jest nasz XPS) .. i w zimie wskocz do przerebla i wyjdz na mroz.. jezeli kurtka puchowa nie nasiaknie (XPS) to bedzie nadal cieplo, w nasiaknietej - moze byc trochu chlodno :) . Pytanie o stosowanie hydroizolacji jest mocno... nieprecyzyjne... bo zalezy gdzie i jak kto sobie to wymyslil, sama plyta jest nienasiakliwa, ale... nie jest hydroizolacja bo nie kladziej jej bezszwowo. Wiec odpowiadajac - nie wiem :) sprecyzuj uklad warstw i zastosowanie, wtedy bede wiedzial :)

 

Obrazowo z tą kurtką, dziękuję :).

 

Czy możesz powiedzieć, czy ta odporność na ściskanie przekłada się na termoizolacyjność? Tzn. czy 10 cm XPS 300kPa będzie izolować jak 30cm EPS 100?

 

Już precyzuję - mam stropodach, ok 70m2, pokryty starą papą, która stanowi szczelną (jak na dany moment) hydroizolację. Niestety latem na piętrze jest gorąco, a na parterze chłodniej stąd wniosek, że nie ma dobrego wycieplenia dachu. Stropodach jest dość gruby, budynek był stawiany 30 lat temu i niestety nikt nie umie mi powiedzieć co jest w tym dachu (prawdopodobnie keramzyt/zwir). Wiem tyle, ze jest delikatnie dwuspadowy, Niewentylowany. Chcę go jakoś zaizolować, chociaż nie wiem czy jakiejś izolacji już i tak nie m, bo ma lekki spad na brzegach w stronę rynien, tylko nie wiem jak to zweryfikować. Ale skoro gorąco to pewnie słaba.

 

Załączam zdjęcia. (nie wiem czemu wyszły odwrócone)

2012-11-05_07-42-32_618.jpg

2012-11-05_07-41-51_745.jpg

2012-11-05_07-41-18_294.jpg

2012-11-05_07-40-55_148.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może to wentylacja jest problemem a nie termoizolacja dachu? Skoro piszesz o problemach latem a nie zimą...

XPS daje się na dachach w "systemie odwróconym". W Twoim wypadku jego użycie jest mało sensowne ekonomicznie.

Zastanowiłbym się nad wdmuchaniem włókien celulozowych - ale najpierw trzeba i tak zbadać ten dach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może to wentylacja jest problemem a nie termoizolacja dachu? Skoro piszesz o problemach latem a nie zimą...

XPS daje się na dachach w "systemie odwróconym". W Twoim wypadku jego użycie jest mało sensowne ekonomicznie.

Zastanowiłbym się nad wdmuchaniem włókien celulozowych - ale najpierw trzeba i tak zbadać ten dach.

 

Wentylacja jest grawitacyjna i na pewno stanowi jakiś problem, bo pojawił się grzyb w narożniku łazienki na piętrze. Chcę założyć turbinę wyciągową na komin powietrzny, żeby to rozwiązać. Sądzicie, że to dobre rozwiązanie, czy lepiej tzw. koguta, który się tylko obraca z kierunkiem wiatru, a nie kręci.

 

Problemy zimą też są z wyziębieniem budynku, chociaż w pokojach na piętrze jest porównywalnie ciepło do tych na parterze.

 

Co do włókien celulozowych to się je wdmuchuje w specjalne rusztowanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepiej, żeby twój dom obejrzał ktoś, kto się na tym zna. Bo na razie strzelasz - coś usłyszałeś, to może zrobisz...

Co Ci da wzmocniony wywiew jeśli brak Ci np dopływu świeżego powietrza? To podstawowy problem z wentylacją w uszczelnionych budynkach.

Wentylacja grawitacyjna na piętrze zawsze będzie słabo działać, jeśli w ogóle.

Objawy jakie opisujesz raczej wskazują na problem z wentylacją a niekoniecznie wiążą się z brakiem odpowiedniej izolacji termicznej dachu.

Edytowane przez robert skitek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pozno juz wiec na szybko:

XPS (tu URSA) współczynnik przewodzenia ciepła λ = 0,034 – 0,036 W/mK.

EPS 100 ma bodajze 0,038 z tego co pamietam.

Oba parametry w warunkach suchych, prawie takie same

Po dlugotrwalym zanurzeniu w wodzie: XPS - bez zmian, EPS - parabolicznie w gore (wspolczynnik w gore)

 

dlatego nadal nie wiemy, czy w Twoim przypadku bedzie ten material termoizolacyjny narazony za zanurzenie w wodzie czy tez nie... to zalezy co bedzie na gorze...

Ale mam pomysl na w sumie niezbyt kosztowne rozwiazanie... opisywalem to w jakims watku o dachach.

 

w skrocie:

na istniejacy dach kryty papa:

- termoizolacja (EPS) koniecznie kolkowany

- natryskowa izolacja bitumiczna bezposrednio na eps, ale uwaga: trzeba wyznaczyc ciagi komunikacyjne na tej powierzchni w celu wykonania odpowiednio wzmocnionej powloki

- ochronna (biala - odbijajaca promienie sloneczne) powloka natryskowa (ale to juz niekoniecznie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@robert

A możesz kogoś polecić w Poznaniu? Bo niestety już spotkałem fachowców co styropian grzali palnikiem i tyle go widzieli, więc nie z polecenia wolałbym nie brać.

Co do wlotów powietrza - uszczelniałem stare skrzyniowe okna uszczelkami Tesa, ale nie wiem czy to możliwe, że zrobiłem to tak dokładnie, że nie ma którędy wchodzić powietrze. Sądzisz, że w domu jest podciśnienie i stąd np. może cofać zimne powietrze wylotem wentylacji do łazienki -> zostaje wilgoć -> grzyb na ścianie?

 

pozno juz wiec na szybko:

XPS (tu URSA) współczynnik przewodzenia ciepła λ = 0,034 – 0,036 W/mK.

EPS 100 ma bodajze 0,038 z tego co pamietam.

Oba parametry w warunkach suchych, prawie takie same

Po dlugotrwalym zanurzeniu w wodzie: XPS - bez zmian, EPS - parabolicznie w gore (wspolczynnik w gore)

 

dlatego nadal nie wiemy, czy w Twoim przypadku bedzie ten material termoizolacyjny narazony za zanurzenie w wodzie czy tez nie... to zalezy co bedzie na gorze...

Ale mam pomysl na w sumie niezbyt kosztowne rozwiazanie... opisywalem to w jakims watku o dachach.

 

w skrocie:

na istniejacy dach kryty papa:

- termoizolacja (EPS) koniecznie kolkowany

- natryskowa izolacja bitumiczna bezposrednio na eps, ale uwaga: trzeba wyznaczyc ciagi komunikacyjne na tej powierzchni w celu wykonania odpowiednio wzmocnionej powloki

- ochronna (biala - odbijajaca promienie sloneczne) powloka natryskowa (ale to juz niekoniecznie)

 

Materiał chyba nie byłby narażony na zanurzenie, bo planowałem dać na starą papę styropapę i na to papę wierzchniego krycia.

 

Co do Twojego rozwiązania brzmi bardzo ciekawie.

Tzn. miałbym wziąć zwykły styropian setkę z marketu, przybić kołkami do starej papy i na to rozprowadzić jakąś masę rozprężną?

Znalazłem taką stronę:

http://www.hanpolbudowlane.pl/chemia-budowlana-izolacje-bitumiczne/botament.html

gdzie widzę zarówno masy, jak i bitumiczną izolację samoprzylepną, którą bym mógł rozwinąć na styropian. Tylko nie wiem czy da się to samodzielnie rozprowadzić?

Cenowo widziałem jeszcze coś takiego? To chyba ok?

http://www.technologie-budowlane.com/BOTAZIT_BM_92_shnell-3-100153-9_31_39-.html

 

I co masz na myśli z tymi ciągami komunikacyjnymi?

 

Sądzicie, że w tym roku przy tych pogodach rzędu 2-10 stopni da się jeszcze to ocieplić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Styropian min. EPS100 przy czym nie wiem jak to jest z tymi marketowymi, czy to eps100 (100kPA) czy dach podloga (70-80 kPa).

Ale tak dokladnie jak mowisz:

rozkladasz, kolkujesz i natryskujesz bitum, sam raczej tego nie zrobisz, bo nie masz do tego urzadzenia, nie kupisz urzadzenia bo jest za drogie, nie wypozyczysz, bo nie ma w wypozyczalniach no chyba ze mega specjalistycznych.

 

Linki ktore podales - nie tedy droga, te bitumy nie przejda :)

BE901 grunt na mineralne podloza

BM92 - grubowarstwowa izolacja bitumiczna ale to przy fundamentach, natomiast bez odpornosci na UV.

 

Papy samoprzylepne typu Bituthene, Soprastic (chyba nie przekrecilem nazwy) i na to termozgrzewalna papa wierzchnia jak najbardziej, ale to dosc kosztowne rozwiazania.

 

Z ciagami komunikacyjnymi: trzeba wyznaczyc i zaprojektowac sciezki uzywane do komunikacji, bo w tych miejscach nalezy wykonac dodatkowe zbrojenie powloki, tak aby zapewnic jej odpornosc na uszkodzenia mechaniczne.

 

Watpie czy wygogloojesz to rozwiazanie ale info mozesz zasiegnac pod tym nr telefonu: 663-922-570

Edytowane przez fighter1983
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...