Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Czy da rade z tego zrobic dom energooszczedny?


Recommended Posts

Dom w budowie, parterowy bez poddasza uzytkowego, podloga na gruncie:

- sciany 24 cm gazobeton + 20cm styro na zewnatrz

- stropodach 20 cm zelbeton + 20cm styro

- 1m piasku + podloga 10cm chudziak + 15cm styro

- fundamenty ociepone od zewnatrz 15cm styro hydro

- wentylacja mechaniczna

- ogrzewanie gazowe

 

Co warto zmienic aby zylo sie oszczedniej, tzn aby byl to dom energooszczedny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze pytanie, to co rozumiesz pod pojęciem domu energooszczędnego. Parametry, które podałeś, przekraczają to, co się teraz zazwyczaj buduje.

 

Ale dla minimalizacji zapotrzebowania na ciepło to, co napisałeś, to tylko połowa sukcesu. A może nawet 1/3.

 

Równie ważne, jeśli nie ważniejsze, są stopień skomplikowania bryły, orientacja budynku względem kierunków świata, itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Polozenia, orientacji i bryly juz nie zmienie. Jednak generalnie okna mam (bede miec) na poludniowy-wschod.

 

Mysle o zapotrzebowaniu na ciepło dla domu na poziomie 50-70 kWh/ (m²•rok) co przy gazie jest okolo 8m3/m2•rok jesli dobrze licze :)

 

Generalnie licze na dobre rady gdzie warto sie skoncentrowac co wplynie najbardziej korzystnie na parametry domu. Mam na mysli np slawny tu perlit, lub zwiekszenie gdzies grubosci izolacji aby byla optymalna. Izolacje od wewnatrz wykluczylem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://pprojekt.pl/projekt172-solaris_ii.html

 

 

* orientacja,

* uproszczenie bryły,

* rezygnacja z przeszkleń od północy,

 

Tych rzeczy akurat juz nie chce zmieniac. Wszystko mam zaprojektowane tak jak chcialem. Mam jeden pokoj od polnocy a wiekszosc przeszklenia od poludniowego-wschodu.

 

* gruba, szczelna i ciągła izolacja,

* usuwanie mostków cieplnych.

 

Grubosc izolacji wypisalem i wydawala mi sie optymalna jakis czas temu. Teraz to juz sam nie wiem.

 

Mostki:

sciana zewn-strop/wieniec: likwidacja poprzez polaczenie welna izolacji zewn. scian i izolacji na podlodze stropu

okna zlicowane z murem, ocieplenie nachodzace na ramy ok. 2cm

 

Mostek pomiedzy podloga na gruncie i scianami. Sciany stawiane z gaobetonu wiec nie wiem czy warto inwestowac w isomur. 70m scian 24cm oraz 25m scian wewn.

 

Czy pozostawic to czy:

- zwiekszyc ilosc styro na dachu (teraz jest 20cm)

- wylac chudziaka nizej i zwiekszyc ilosc styro na podlodze (teraz jest 15cm)

- uzyc styropianu z najlepszym wspolczynnikiem np. 0,31

- zainwestowac w isomura na scianach zewnetrznych (70m)

- zainwestowac w isomura na scianach zewnetrznych i wewnetrznych (70+25m)

 

Zastanawiam sie jeszcze czy nie robic podlogi z perlitu jak to opisuje Adam_Mk, lub chociaz czesciowo aby ladnie przykryc rury na podlodze oraz stropie (rury PE od went.

mech.)

Edytowane przez Crisiano
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Dom w budowie, parterowy bez poddasza uzytkowego, podloga na gruncie:

- sciany 24 cm gazobeton + 20cm styro na zewnatrz

- stropodach 20 cm zelbeton + 20cm styro

- 1m piasku + podloga 10cm chudziak + 15cm styro

- fundamenty ociepone od zewnatrz 15cm styro hydro

- wentylacja mechaniczna

- ogrzewanie gazowe

 

Co warto zmienic aby zylo sie oszczedniej, tzn aby byl to dom energooszczedny?

Proponuję zwiększyc grubość izolacji dla stropu i podłogi na gruncie do 30cm, będzie bardzo dobrze. Okna dobrze osadzone ale pamiętaj o uszczelce pomiędzy ociepleniem i rama okna oraz foliowanie wewnętrznej strony uszczelnienia, bardzo ważne!. Zapobiega to degradacji materiału uszczelniającego okno. Warto to wszystko dokładnie policzyć. Jak już osiągniesz zamierzone parametry energii użytkowej to dalej na koszty użytkowania największy wpływ będzie miał wybór źródła ciepła. Uwzględniaj rodzaj źródła ciepła i ogrzewania, sprawność dystrybucji i akumulacji. Dokładne obliczenia pozwalają wybrać optymalny system ogrzewania dostosowany do twoich wymagań. Przedstawiam przykładowe porównanie dla różnych typów ogrzewania(gazowe, , pompa ciepła, bezpośrednio energia elektryczna). Oczywiście sprawność poszczególnych układów wymaga szczegółowej analizy ,to tylko taki prawdopodobny przykład Corel.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prosto i zwyczajnie w moim słowniku zaczyna brakować czegoś takiego jak ogrzewanie.

Budynek ma być tak zaprojektowany i wykonany aby był pasywny pełną gębą.

CWU tego nie da się przeskoczyć i co tu pisać myć się trzeba.

A ewentualne grzanie powietrza w budynku jako bardzo bardzo najbardziej z bardzo na uboczu grzania wody ciepłej do...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuję zwiększyc grubość izolacji dla stropu i podłogi na gruncie do 30cm, będzie bardzo dobrze.

 

Zejdę wtedy do U=0,1 za cenę około 7tys zł.. Teraz wychodzi gdzies 0,16-0,17.

 

Czy nie będzie problemu z taką ilością styropianu na podłodze, mam na myśli ugięcie, ściśliwość?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz dobrać taką twardość styropianu ,która wytrzyma ciężar posadzki plus to co na niej.Pozostanie moim zdaniem inny problem.Mianowicie w lecie przy wilgotności 70% i temp. powyżej dwudziestu paru stopni temp.posadzki pod styropianem będzie poniżej pkt.rosy.Jak uszczelnić wylewkę aby ta wilgoć tam się nie dostała.O ile tam się dostanie to U=0,1 diabli wezmą jak i te 7000PLN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc od góry na podłogę:

 

wylewka

folia

perlit/styro

folia

chudziak

zagęszczony piasek

 

 

Wilgoć może pojawić się tylko podczas układania styro lub po wylaniu wylewki przez jakieś mikroszczeliny. Tą wilgoć wchłonie perlit z gipsem (wg opisu Adama_Mk). Potem (podczas uzytkowania) problem wilgoci nie powinien istniec gdyż będzie przecież folia, która zatrzyma wilgoć.

Jako że perlit jest drogi to myślę o kombinacji perlit a na to styropian.

 

Zauważyłem jednak że większość budujących domy energooszczędne ma tylko styropian 30cm albo i więcej na podłodze. Dlatego tak niepewnie podchodze do perlitu. Jest droższy i na pomorzu raczej trudnodostępny.

 

W zasadzie jestem mocno niezdecydowany jak to rozwiążę. W projekcie mam 15cm i myslałem że to już jest dużo. Teraz forumowicze zalecaja więcej a na dodatek chodzą słuchy o perlicie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otrzymałeś na forum dużo ciekawych, użytecznych wiadomości , ale nadal nie wiesz co będzie po zakończeniu budowy. Jeżeli chcesz to wykonam zupełnie bezpłatnie obliczenia energetyczne dla tego budynku z uwzględnieniem różnych opcji. Jeżeli jesteś zainteresowany to prosze o kontakt, beda potrzebne dokładne dane
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...