Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wentylacja hybrydowa WMG


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam,

Powoli projekt wchodzi w fazę realizacji i zamierzam wykonać wentylację z założeniem nawiew dołem wywiem górą. Wydaję mi się, że dwa nawiewy na parter będą wystarczające. Co do piętra zastanawiam się czy nie dać w każdym pomieszczeniu nawiewu. Koszt niewielki bo i odcinki krótkie, nie wiem jak będzie wyglądało to z podziałem na osobne nitki (pomieszczenia) ale pewnie są na to sposoby.

Nasuwające się pytanie gdzie usytuować wywiewy? Wydaję mi się, że powinny być umieszczone w najdalszym punkcie pomieszczenia, czy to dobre założenie?

Zastanawiam się nad podziałem powietrza przepustnicą. Załóżmy od 8 00 do 21 00 będzie dmuchać 70% na parter a 30% na poddasze, później odwrotnie. Strumień stały załóżmy około 100m3/h, oczywiście do regulacji.

Nie mam pojęcia jakie powinny być przekroje.

Poniżej wstawiam rysunki, można się znęcać ;)

Edytowane przez Przemysław_
Edycja zdjęć
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co tu się znęcać?Robisz coś z czym nikt z nas nie ma doświadczenia. Jak by nie patrzył- odkrywca nieznanego . Zrobisz przetestujesz ,będziesz nauczycielem dla innych .Taki koszt nowego ,nieznanego .

Z mojego doświadczenia,wiem,że 1 nawiew na 140m2 to mało .Nie zmienię na dwa bo nie da rady bez rozpierduchy.To jest mój koszt nowego ,ale następcy już wiedzą:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może ktoś podpowie jak policzyć przekroje kanałów, jakie kanały, gdzie usytuowane czy w sufitach podwieszanych, czy w izolacji podłogówki, jak to spiąć? Czy taki układ może być głośny?

Sama idea jeszcze nie była wypróbowana to jasne ale rozwiązania materiałowe taki jak w zwykłej wm.

Może tak podzielić nawiew pomiędzy piętrem a parterem http://www.smay.pl/uploads/tx_smay/product_files/Smay_PJB__v525-PL_.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niewiele ci pomoże to co mam u siebie, bo zasilanie fi110 do kratki 300 x 300mm . a inst. wyciągowa to przepusty z anemostatami przez sufit do poddasza.

Może jasiek czy gubic coś podpowiedzą ,bo już mają.

Rozważył bym jednak inst. zasilającą z prostokątnych 60 x 120 w warstwie ocieplenia na parterze a dla piętra w suficie podwieszanym ,można też w ścianach. Wyciągową z byle czego ,bo i tak idzie precz. Dobrze instalację przewymiarować, bo w lecie chłód z GWC bezcenny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Może mi się uda ożywić lekko uśpiony wątek (jeden z ciekawszych na tym forum). W zeszłym roku zbudowaliśmy dom (Archetonu, Majka REX) ok 140m2 - obecnie SSO nad jeziorem. Przez najbliższych 10 lat będzie to dom letniskowy, weekendowy ale w przyszłości chcemy zamieszkać w nim na stałe. Ściany 20, podłoga 14, dach ok.45 cm izolacji, zlikwidowany mostek liniowy - perlit w pierwszej warstwie pustaków porothermu (25PW). Do budynku wprowadzona jest już rura (niebieska i droga ) fi 200 do GWC. Prawdopodobnie to będą dwie nitki fi 160 położone w odległości 1,50 cm od siebie na głębokości 2 m, długości ok 45 m. W planach kominek z płaszczem, dodatkowo awaryjnie, przeciwzamrożeniowo - grzałki elektryczne. Dobre okna z roletami. W planach WW i brak reku.

1) jak rozprowadzić przewody, gdzie wlot (wloty)powietrza i wyloty

2) jeżeli GWC rurowy podobno jest w stanie podawać stale powietrze o temperaturze ok.4 - 7 st C, to może w ten sposób, jednym małym wentylatorkiem zabezpieczę dom przed zamarzaniem.

Bardzo proszę o pochylenie się nad tym tematem.

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może mi się uda ożywić lekko uśpiony wątek (jeden z ciekawszych na tym forum). W zeszłym roku zbudowaliśmy dom (Archetonu, Majka REX) ok 140m2 - obecnie SSO nad jeziorem. Przez najbliższych 10 lat będzie to dom letniskowy, weekendowy ale w przyszłości chcemy zamieszkać w nim na stałe. Ściany 20, podłoga 14, dach ok.45 cm izolacji, zlikwidowany mostek liniowy - perlit w pierwszej warstwie pustaków porothermu (25PW). Do budynku wprowadzona jest już rura (niebieska i droga ) fi 200 do GWC. Prawdopodobnie to będą dwie nitki fi 160 położone w odległości 1,50 cm od siebie na głębokości 2 m, długości ok 45 m. W planach kominek z płaszczem, dodatkowo awaryjnie, przeciwzamrożeniowo - grzałki elektryczne. Dobre okna z roletami. W planach WW i brak reku.

1) jak rozprowadzić przewody, gdzie wlot (wloty)powietrza i wyloty

2) jeżeli GWC rurowy podobno jest w stanie podawać stale powietrze o temperaturze ok.4 - 7 st C, to może w ten sposób, jednym małym wentylatorkiem zabezpieczę dom przed zamarzaniem.

Bardzo proszę o pochylenie się nad tym tematem.

Marek

 

Może to i ten temat a może i nie. Ale z GWC leci powietrze o dajmy na to temp. 5oC . Przed zamarzaniem broni nas +1oC . To oznacza ,że na pokrycie strat przez dach,ściany okna musi nam wystarczyć np. 100m3/h przy gradiencie 4oC . A to z kolei oznacza,że straty przez przegrody nie mogą być większe od :

100 x 1,2 x 1005 x 4 /3600000=0,134kWh.

Uda się zabezpieczyć przed zamarzaniem? Nie sądzę.Bez dodatkowego źródła ciepła dla GWC,nie da rady.(może termostat i jaka grzałka lub żarówki)

Przy takiej małej konstrukcji wystarczy jeden nawiew i wywiewy w każdym pomieszczeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nydar - dziękuję za odpowiedź. Jeśli sam GWC nie wydoli to zrobię stalową tubę z kilkoma grzałkami i umieszczę ja tuż za kominkiem (wykorzystam pompę kominka i jego termostat) Piszesz jeden nawiew i wywiew w każdym pomieszczeniu i jak się domyślam - nawiew na wysokości 0,4 - 1,0 m nad podłogą pomieszczenia "czystego", wywiew po przekątnej w przylegającym pomieszczeniu "brudnym" w suficie. W moim przypadku są cztery sypialnie z łazienkami i to by tak mogło wyglądać ? Czy dodatkowo w łazienkach jest sens założyć wyciągi z "higroskopową kratką" (szczególnie na poddaszu) - kominki w dachówkach mam już założone?

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy się dobrze zrozumieliśmy. Nawiew jeden centralny na jedną kondygnację(do 100m2) tuż nad podłogą. Nie na metrze. Wywiewy w każdym pomieszczeniu.Nie koniecznie jak najdalej od drzwi pomieszczenia.

Nie mam doświadczenia z kratkami higroskopowymi,nie wiem czy jest sens ich stosowania,ale wydaje mi się że temp. i wilgotność same będą regulowały wielkość przepływu .Słup ciepłego i wilgotnego będzie napierał na sufit intensywniej niż w pomieszczeniu obok.Taka jest mniej więcej idea wentylacji wyporowej . Rozumiem,że dla ciebie nie jest istotne,że pozbędziesz się nadmiaru wilgoci z łazienki w 15min czy 25min.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nydar - dzieki !

Literalnie przeczytałem Twoje ostatnie zdanie i wyszło mi szt / metr ;)

Ok. Czy tak będzie dobrze: parter - nawiew na ścianie klatki schodowej naprzeciw wejścia do "salonu", wywiewy: w "salonie", kuchni, łazience i wc (tu niestety tuz obok nawiewu ?!?!)

Piętro : nawiew - też przy klatce schodowej (klatka schodowa musi być obudowana i zamknięta drzwiami na dole i na górze - by powietrze świeże nie spływało na parter ), wywiewy w sypialniach i ich łazienkach.

Wyrzutnię pasowało by zrobić w ścianie tuż pod kalenicą, nad: północna sypialnia / klatka schodowa - dach ma dwie wysokości kalenicy (nie chciałbym robić dziury w dachu, ale z drugiej strony szkoda grawitacyjnego ciągu wyrzucanego powietrza).

Pozdrawiam.:bye:

Marek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...