Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Idzie dużo gazu - co można (albo trzeba) poprawić w mojej instalacji?


inż. Mamoń

Recommended Posts

Witam

Zastanawiam się czy nie za dużo gazu wychodzi w moim domu, chciałbym uzyskać odpowiedź czy opisane elementy mojej instalacji nie są przypadkiem powodem problemów (czyli dużych rachunków za gaz).

 

Dom z poddaszem 150 m kw licząc na podłodze w tym niewielki nieogrzewany garaż w bryle budynku.

Ściany pustak U220 + 12 cm styropianu, skosy 20 cm wełny, strop 25 cm wełny. Dom zbudowany 2004/2005.

 

Kocioł Vaillant VU PL 242/2-5

Programator pokojowy VRT 390

Grzejniki normalne z głowicami termostatycznymi, podłogówki brak. Instalacja jest bezrozdzielaczowa.

 

Temperatura ustawiona w dzień 21 noc 19.

Zużycie gazu GZ50 w okresie 8/10 - 4/12 około 360 m3, 57 dni czyli 6,3 m3/doba z tego ok 1,0 m3 na c.w.u.

Wczoraj przy temp -1 ... -3 stopnie 12 m3/doba wydaje mi się, że to już za dużo.

Mam kominek, ale w tym czasie raczej prawie nie był używany.

 

Wydaje mi się, że być może mam w instalacji błędy i proszę o rady osoby czujące się na siłach.

 

1) W jednym miejscu na parterze rury c.o. przechodzą przez ścianę do garażu gdzie miał być grzejnik. Ostatecznie zrezygnowałem z jego montażu (garaż jest nieogrzewany). Jednak w garażu pozostało połączenie rurką obu przewodów tzn. zasilania i powrotu czyli część ciepłej wody, która tu dopływa natychmiast wraca do przewodu powrotnego.

 

2) Mam w domu pokój, który ma praktycznie ze wszystkich stron ściany zewnętrzne (z wyjątkiem jednej), a pod spodem nieogrzewany garaż. Pomieszczenie trudno dogrzać, grzejnik jest chyba za mały. Na pewno to najzimniejsze pomieszczenie w całym domu. To właśnie tam jest zlokalizowany programator z czujnikiem temperatury. W tym pokoju

regulator grzejnika jest otwarty na max, a w pozostałych jest tylko około 2-3. Mam podejrzenie, że kocioł często pracuje z niewielkim obciążeniem nieomal na ten jeden grzejnik bo pozostałe są zamknięte przez regulatory. Kocioł pracując z tak małym obciążeniem jest nieefektywny bo zakres regulacji mocy nie zaczyna się od 2 kW. Z instrukcji kotła wyczytałem minimalne obciążenie cieplne 10,6 kW, a zakres modulacyjnej mocy cieplnej 8,9 - 24kW

 

3) Jakie powinno być ustawienie funkcji d.00 czyli tryb obciążenia częściowego przy ogrzewaniu? Możliwe ustawienia to liczby 0, 1, 2, ... 15 (nastawa fabryczna = 15 = maksymalna moc). U mnie jest ustawione 6 pytanie ile to jest kW oraz czy jest to dobry parametr? Co zmieni się w działaniu instalacji jeżeli ustawi się np. liczbę 3 albo 12?

 

Może jeszcze jakieś inne uwagi co można sprawdzić, poprawić lub zmienić i na jaką oszczędność można w związku z tym liczyć.

Edytowane przez inż. Mamoń
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

popiersze co bym zrobił.....

1) ociepliłbym sciany garażu od wewnatrz 10 cm styro od podłogi do sufitu, gdyż poprzez ściany i strop mocno wyziebia ci pomieszczenia które z tymi ścianami i stropem maja do czynienia.....i to nie tylko przez ściany tego samego poziomu lecz również chłód poprzez pionowe rozejscie się ze scian z parteru gdzie jest garaż wpływa na wychłodzenie się niższych parti scian powyżej....

2 ) ociepliłbym równiez sufit....też co najmniej 10 Cm styro....

każde otwarcie bramy w garażu ma wpływ na temparature w nim a równiez póxniej na temperature konstrukcji budynku w najblizszym otoczeniu tego pomieszczenia.....

myśle że wtedy zuzycie spadnie....

u mnie spadło....bo garaż mam w piwnicy....a nad nim łazienka i pokoik i zawsze przed ociepleniem w tych pomieszczeniach odczuwało się nizszą temperature niż w innych...po ociepleniu scian i stropu od środka.....już nie wystepuje problem...

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bigrw - pomysł na pewno dobry, ale zastanawiam się czy odczucie zimna w tym pokoju będzie ZAUWAŻALNIE mniejsze... w każdym razie jest to do rozważenia.

 

KrzysztofLis2 - kocioł służy też do c.w.u. i chyba najlepszy doradca na tym forum wie, że duża moc jest tylko w tym celu. Wydaje mi się, że prawie wszyscy tak mają. Twoja odpowiedź to chyba tylko nabijanie postów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wg danych widzę, że twój kocioł moduluje moc w zakresie 8,9-22 kW, patrząc na parametry domu wydaje mi się, ze KrzysztofLis2 ma trochę racji. Ja właśnie z tego powodu wymieniłem kocioł z 24kW (bez modulacji) na 20kW (modulacja 4,7-20kW) i mimo starego budownictwa oraz średniego ocieplenia, mam spalanie niższe średnio o 25% (porównując dni o podobnych temperaturach na nowym i na starym piecu; dodatkowo teraz w domu mieszka więcej ludzi). Co do grzania CWU, to moc zawsze się dobiera większą na ten cel, ale bez przesady. Niektóre kotły mają coś jak funkcja turbo na cele cwu, dzięki czemu można wziąć kocioł o niższej mocy na cele co. Po kilku tygodniach mrozów, założę w ogóle osobny temat na forum porównujący ilość spalanego gazu w starym kotle żeliwnym i nowym kondensacyjnym, w starym zmodernizowanym budynki przy instalacji tylko grzejnikowej, oraz powiem ile mniej więcej mocy pieca zostało wykorzystane (obecnie póki co, mój kocioł pracuje maksymalnie na 32% czyli ok 6,4kW mocy, przy -4 st na zewnątrz).

Osobiście proponowałbym w twojej sytuacji zrobić to, o czym pisał bigrw oraz wyłączyć sterowanie wg temp pokojowej, a korzystać tylko z temp zewnętrznej i ustawić odpowiednio krzywą grzewczą. Możesz też zmienić miejsce programatora, na jakiś inny pokój i zobaczyć co się będzie działo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...