Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Czy jest sens robić ogrzewanie podłogowe w całym domu?


Recommended Posts

Nie mam jeszcze podlogowki wiec z eksperymentu nici.

 

Czuje ze tz wzrośnie ale wydawało mi się ze ten wzrost będzie pomijany.

 

Sprawdz. Oczywiscie, ze temperature obnizysz zmniejszajac przeplyw w petlach danego pomieszczenia - to oczywiste, ale Tz wzrosnie - to rownie oczywiste. Zrob ekstremalny eksperyment i zakrec jedna kondygnacje na moment na rozdzielaczu. U mnie Tz rosnie wtedy o 9-10K. Przy mniejszych dlawieniach odpowiednio mniej, ale kierunek zawsze ten sam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

W jaki magiczny sposób, skręcając pętle w jakimś pomieszczenie wzrośnie Tz ?

Czy jest tam jakis czujnik ? Przeciez ja chcę zmniejszyc temperaturę. Przepływ maleje, Tz jest stala, moc grzejnika spada, robi się chłodniej.

 

Aaaaa, czyli Ty tutaj nie rozumiesz. To wiele wyjasnia, bo juz myslalem, ze masz probmemy bardziej "ogolnej" natury.;)

 

Popatrz teraz od strony urzadzenia grzewczego. Ono ma jakas (zalozmy dla uproszczenia ze stala) moc. Ty powodujesz dlawieniam spadek przeplywu przez skraplacz. Ilosc energii oddanej na skaraplaczu to iloczyn roznicy temperatur wejscie-wyjscie i wielkosci przeplywu. Zmniejszysz przeplyw to MUSI wzrosnac drugi parametr, czyli roznica temperatur. Objawi sie to glownie wzrostem temperatury zasilania.

 

Teraz druga strona - podlogowka. Mniejsza ilosc rury w podlodze spowoduje, ze nie cala energiia zostanie podczas przezplywu czynnika pozostawiona w wylewce. Im mniej rury (mniejsza pow wymiany) tym tej energii pozostanie w cieczy wiecej. Konsekwencja tego jest wzrost temperatury powrotu (bedzie coraz bardziej odbiegala od temp wylewki). Do parownika wpada ciplejszy czynnik a delta przy danej mocy i stalym przeplywie jest tez stala. Musi wzrosnac o tyle samo temperatura zasilania, o ile wzrosl powrot.

 

Te 2 zjawiska (zmniejszanie pow. wymiany i dlawienie przeplywu) nieuchronnie i ZAWSZED doprowadza w konsekwencji do wzrostu Tz podlogowki.

 

Jasno teraz?

 

 

Nie mieszaj do tego inwertera, bo dyskusja dotyczyla ilosci rury w wylewce. Moze jeszcze zalozyles bufor i zawor 3D. Bez jaj. Ja Ci proste zjawisko fizyczne objasniam. Jak gimnazjaliscie. :)

 

Zauwaz, ze do grzania akumulacyjnego w tanim pradzie pompy z inwerterem nie sa dobrym pomyslem. Jesli nie mozesz sterowaniem ich zmusic do pracy z pelna modulaca, to juz jest przy takim systemie porazka.

Edytowane przez Pyxis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam jeszcze podlogowki wiec z eksperymentu nici.

 

Czuje ze tz wzrośnie ale wydawało mi się ze ten wzrost będzie pomijany.

 

Wzrosnie. Mozesz byc tego pewien.

 

Dla jednych 1-2K to pomijalna wartosc. Dla innych to juz istotna roznica. Zalezy jak na to spojrzysz. Ja koledze bardziej wyjasniam kierunek i znak zmian, niz ich wartosc liczbowa.

Zapytaj kogos z pompa gruntowa, co by byl sklonny zrobic, zeby DZ miec cieplejsze o 2K (jakie srednice rur dac, ilosc petli i glebokosc zakopania). Spadek temp GZ o 2K przeklada sie na identyczny wzrost sprawnosci i spadek kosztow CO. Wyciecie czesci rury z wylewki czy mocne zdlawienie przeplywu na GZ w takim przypadku nigdy nie bedzie dzialniem pozadanym. Nic nie zaoszczedzimy. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Urządzeń, ktore mają stała moc nie jest tak wiele. To tylko prymitywne pompy on-off ;)

I Tz wzrasta tylko przy nagłym odcięciu części pomieszczen. Przecież gdyby zaczynać sezon grzewczy z zakręconą jedną kondygnacja, to Tz nie byłaby większa, niz gdyby zaczynac go grzejąc caly dom.

 

Te z modulowaną moca, czy kondensaty nie doprowadzą do wzrostu Tz, bo po prostu zejdą z mocą.

 

Jak rur jest mniej, to dławic nie trzeba skąd ten pomysł ?

Temperatura powrotu jest odpowiednio wtedy mniejsza od zasilania. Tak jest przy podlogowće ułożonej na podstawie projektu, gdzie dana delte T sie zaklada

Jak jest wszedzie 10cm, to częsc pomieszczeń trzeba przykrecać. Mieszkam, mam 180m2 podlogowki, wiem.

Żeby mieć wszędzie komfortową temperaturę, rotametry pokazuja mi różne przepływy. Wartości różnia się i o 50%

 

Nie wiem, jak długo można wbijac do głowy, że jak grzejnik jest przewymiarowany o 80%, to zmniejszając jego moc powierzchnie o 30-40% nadal możemy ogrzać pomieszczenie z tą samą temperaturą zasilania.

Przeciez to podstawy ciepłownictwa :)

 

Zrób to, to co proponowałem,bo pókico zaczynasz za bardzo kombinować, jakby tu wygtłumaczyć niewytłumaczalne ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I Tz wzrasta tylko przy nagłym odcięciu części pomieszczen. Przecież gdyby zaczynać sezon grzewczy z zakręconą jedną kondygnacja, to Tz nie byłaby większa, niz gdyby zaczynac go grzejąc caly dom.

 

Ale brednie zaczynasz plodzic. :)

 

(Oczywiscie mowisz o instalacji z inwerterem buforem, zawoarem 3D i czym tam jeszcze - to to dodawaj, bo gruntowki inwerterowe to ewenement poki co)

 

A tu druga ciekawostka:

Nie wiem, jak długo można wbijac do głowy, że jak grzejnik jest przewymiarowany o 80%, to zmniejszając jego moc powierzchnie o 30-40% nadal możemy ogrzać pomieszczenie z tą samą temperaturą zasilania.

Przeciez to podstawy ciepłownictwa :)

 

Czyli wielkosc grzejnika nie ma znaczenia? Bzdura! Ten wiekszy grzejnik o wiekszej mocy mozemy zasilac ciecza o nizszej temperaturze, bo mamy do dyspozycji wieksza pow wymiany. Zachowamy te sama moc. To sa "podstawy cieplownictwa".

Jak myslisz, dlaczego grzejniki niskotemperaturowe sa takie duze? Rozwiaz ta "zagadke"? ;)

Edytowane przez Pyxis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A i jeszcze jedno. Prosze Cie o nie szukanie desperacko "ratunku" takimi tekstami:

 

Te z modulowaną moca, czy kondensaty nie doprowadzą do wzrostu Tz, bo po prostu zejdą z mocą.

 

Skoro ja wczeniej w co drugim poscie pisalem cos takiego:

 

... przy takiej samej mocy urzadzenia grzewczego, ...

 

Przeciez moc dostarczana do pologi jest <>stala.

 

Wtedy dla danej mocy pompy zasilanie....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli wielkosc grzejnika nie ma znaczenia? Bzdura! Ten wiekszy grzejnik o wiekszej mocy mozemy zasilac ciecza o nizszej temperaturze, bo mamy do dyspozycji wieksza pow wymiany. Zachowamy te sama moc. To sa "podstawy cieplownictwa".

Jak myslisz, dlaczego grzejniki niskotemperaturowe sa takie duze? Rozwiaz ta "zagadke"? ;)

 

Ale czlowieku, czy do Ciebie coś dociera, czy jestes rycerzem ?

Jeżeli danygrzejnik przy temperaturze X jest przewymiarowany o 80 %, czyli ma moc o 80% większą niż wymagana, to jeśli zmniejszymy jego powierzchnię o 30-40% to nadal przy TEJ SAMEJ TEMPERATURZE.jest w stanie ogrzać to pomieszczenie. Temperatury nie mozemy zmniejszyć, bo wymaga jej inne pomieszczenie, o większym obciążeniu cieplnym, gdzie grzejnik wykorzystany jest na 100%

O to jest prosta zalezność, ktorej nie chcesz/nie potrafisz pojąć.

W wiekszości domów sa pomieszczenia o wyrażnie niższym obciażeniu cieplnym.

I tam te 10cm się marnuje, jest przewymiarowane, czesto o 80%. To łatwo się liczy, tabelami lub softem.

Można zmniejszyć powierzchnię i nadal zasilać z ta samą temperaturą.

 

Proste. Jak "wysiadam" bo jak obserwuję dyskusje, jakie prowadzisz na tym forum, to przebija przez Ciebie "rycerz"

Tego sie nie złamie.

Ty śpij sobie spokojnie, zadowolony ze swoich 10cm, ktoś inny przeczyta, zastanowi się i być może zoptymalizuje swoje ogrzewanie, nie ulegając mitom

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72

Ty śpij sobie spokojnie, zadowolony ze swoich 10cm, ktoś inny przeczyta, zastanowi się i być może zoptymalizuje swoje ogrzewanie, nie ulegając mitom

Zapomniałeś,że grzejący pompą ciepła czy prądem grzeją z reguły przez max.10h na dobę i przez ten okres muszą zgromadzić energię na pozostałe 14h

czyli albo przy rzadkim rozłożeniu rurek muszą pakować wysoką temperaturę co jest stratą na sprawności pompy albo zagęszczają rurki i pakują niską temperaturę osiągając taką samą moc grzewczą.

Skoro Ty masz podłogówkę wg projektu na grzanie 24h to jeśli będziesz chciał kiedyś wyrzucić gaz i grzać pompą ciepła to żeby ogrzać dom będziesz musiał zasilać ją wysoką temperaturą przy chęci grzania w II taryfie czyli mija się to celem i będzie bezsensem albo będziesz grzał tylko w I taryfie,także pozostaje ci gaz na dobre i na złe bo prądem też nie pogrzejesz chyba,że w I taryfie.

Druga sprawa,że ciężko jest w nowym domu osiągnąć dwa razy większe straty ciepła w poszczególnych pomieszczeniach,mi w łazience wyszło zagęszczenie 7,5cm dla temp.zasilania 35st.C i przy grzaniu właśnie tylko przez te 10h a mam zrobione nawet co 5cm a łazienka obywa się bez żadnej drabinki czy innego obcego grzejnika.

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale czlowieku, czy do Ciebie coś dociera, czy jestes rycerzem ?

 

Pozwolisz, ze nie bede znizal sie do Twojego poziomu. To sa przedszkolne grypsy.

 

 

Jeżeli danygrzejnik przy temperaturze X jest przewymiarowany o 80 %, czyli ma moc o 80% większą niż wymagana, to jeśli zmniejszymy jego powierzchnię o 30-40% to nadal przy TEJ SAMEJ TEMPERATURZE.jest w stanie ogrzać to pomieszczenie.

 

To by znaczylo, ze wczesniej przegrzewales o 80% to pomieszczenie. Mi chodzi o to, ze wczesniej zasilales ten grzejnik NIZSZA temaperatura, a jego moc byla wystarczajaca.

Tak wlasnie to dziala. Trzeba zostawic duzy grzejnik i zesc z Tz. Mozesz toretyzowac ile wlezie, ale jak robisz bledy w zalozeniach, to Ci zawsze bzdety wyjda.

 

Ty śpij sobie spokojnie, zadowolony ze swoich 10cm, ktoś inny przeczyta, zastanowi się i być może zoptymalizuje swoje ogrzewanie, nie ulegając mitom

 

Ja mam co 15cm, ale teraz chyba zrobil bym faktycznie co 10 i dal w lazienkach dodatkowo scienne.

Wiekszosci pompiarzy potrzebny ten "projekt" podlogowki jak zeby w doopie.

Edytowane przez Pyxis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałeś,że grzejący pompą ciepła czy prądem grzeją z reguły przez max.10h na dobę i przez ten okres muszą zgromadzić energię na pozostałe 14h

czyli albo przy rzadkim rozłożeniu rurek muszą pakować wysoką temperaturę co jest stratą na sprawności pompy albo zagęszczają rurki i pakują niską temperaturę osiągając taką samą moc grzewczą.

 

Gosciu sie na takie twierdzenia zaimpregnowal. Wyrocznia jest programik z Purmo. Nawet nie wspominam mu o czyms takim jak przewymiarowanie pompy ciepla do grzania w tanim pradzie, bo to by go zabilo chyba. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałeś,że grzejący pompą ciepła czy prądem grzeją z reguły przez max.10h na dobę i przez ten okres muszą zgromadzić energię na pozostałe 14h

czyli albo przy rzadkim rozłożeniu rurek muszą pakować wysoką temperaturę co jest stratą na sprawności pompy albo zagęszczają rurki i pakują niską temperaturę osiągając taką samą moc grzewczą.

Skoro Ty masz podłogówkę wg projektu na grzanie 24h to jeśli będziesz chciał kiedyś wyrzucić gaz i grzać pompą ciepła to żeby ogrzać dom będziesz musiał zasilać ją wysoką temperaturą przy chęci grzania w II taryfie czyli mija się to celem i będzie bezsensem albo będziesz grzał tylko w I taryfie,także pozostaje ci gaz na dobre i na złe bo prądem też nie pogrzejesz chyba,że w I taryfie.

Druga sprawa,że ciężko jest w nowym domu osiągnąć dwa razy większe straty ciepła w poszczególnych pomieszczeniach,mi w łazience wyszło zagęszczenie 7,5cm dla temp.zasilania 35st.C i przy grzaniu właśnie tylko przez te 10h a mam zrobione nawet co 5cm a łazienka obywa się bez żadnej drabinki czy innego obcego grzejnika.

 

Po pierwsze, grzejącym prądem , w bardzo energooszczednim domu, temperatura zasilania zwisa. Ktoś z wątku o płycie (chyba grzes) pisał o rozstawie 30cm - ma dom 2,5 litrowy. Nawet biorąc pod uwage grzanie pompa w taniej taryfie, to jeśli mamy spore róznice w obciążeniu, to nadal - grzanie 12godzin pomieszczenia o zapotrzebowaniu 50W/m2 wymaga innego grzejnika, niz grzanie 12godzin pomieszczenia o zapotrzebowaniu 30 W/m2.

Podkreslam - nie jestem przeciwnikiem zageszczania w pomieszczeniach o najwyzszym zapotrzebowaniu na ciepło.

Po drugie, z czystej ciekawosci, pokaż zestawienie pomieszczeń z OZC od asolta. Jestem ciekaw wyników.

Po trzecie - zimy jeszcze nie przeżyłes w swoim domu, a i tak miałes juz temperature zasilania 35°C.

Ja mam wyliczone 38°C, ale dla -20°C. Oczywiscie, to tylko wyliczenia, ale dom buduję lepiej, niz w założenach wysłanyc do asolta. Wiec sadzę, że się ta tamperatura jest realna - a prawdopodobnie będzie niższa.

Mógłbym ją zbic ogrzewaniem ściennym w łazience, ale mi nie zalezy.

Nawet pompa p-w bedzie się u mnie dobrze sprawować przy tej temperaturze zasilania podłogówki.

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

To by znaczylo, ze wczesniej przegrzewales o 80% to pomieszczenie. Mi chodzi o to, ze wczesniej zasilales ten grzejnik NIZSZA temaperatura, a jego moc byla wystarczajaca.

 

 

"Tobie chodziło"...

Ale nie o to chodziło.... Nie mogłeś wczesniej "zasilac ten grzejnik nizsza temperaturą" bo nie dogrzałbys immego pomieszczenia, tego o najwiekszym zapotrzebowaniu na ciepło... Ma przykład łazienki bez ogrzewania ściennego :) albo salonu z mnostwem przeszkleń, czy ogrrodem zimowym.

 

Pisałem o tym:

Temperatury nie mozemy zmniejszyć, bo wymaga jej inne pomieszczenie, o większym obciążeniu cieplnym, gdzie grzejnik wykorzystany jest na 100%

Te pomieszczenia determinują temperature zasilana, inne sa przewymiarowane i mozna zmniejszyc ich "powierzchnię"

 

I tyle, the end.

Z chęcia zobaczę jeszcze obciążenie pomieszczeń z OZC Arturo72, choc osobą, która mogłaby powiedzieć cos o różnicach w stratach pomieszczeń we wspołczesnych domach jest asolt,

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ja ukladajac wszedzie gesto mam te grzejniki duze w kazdym pomieszczeniu, dlatego moge zejsc z Tz :)

 

Co do ogrodu zimowego czy salonu z mnostwem przeszklen, to kolejny raz przypomne, bo masz bardzo krotka pamiec:

Projekt przydaje sie, jesli masz pomieszczenie czy czesc domu o nietypowo duzym zapotrzebowaniu na cieplo (salon ze szkana sciana albo wykusz + wiezyczka). W typowym domu zadnych cudow i polepszenia dzialania instalacji nie zobaczysz. Nie bedziesz po prostu w stanie tego zauwazyc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Po pierwsze, grzejącym prądem , w bardzo energooszczednim domu, temperatura zasilania zwisa. Ktoś z wątku o płycie (chyba grzes) pisał o rozstawie 30cm - ma dom 2,5 litrowy

Gość narazie uprawia teorię z "projektu" to po pierwsze,po drugie zdziwi się jak w II taryfie będzie musiał pakować przy tym rozstawie 60st.C na zasilaniu,po trzecie on ładuje akumulator a nie grzeje dom.

Jego brocha,niech wierzy projektowi...

Po drugie, z czystej ciekawosci, pokaż zestawienie pomieszczeń z OZC od asolta. Jestem ciekaw wyników.

asolt nie ma patentu na OZC,zrobi to każdy kumaty inwestor i nie koniecznie z sankomu.

Łazienka 250W przy +24st.C,reszta dla +22st.C ,salon 866W,dwie sypialnie 430W,jedna 420W,kuchnia 450W,hol 258W,wiatrołap 223W.

Rozstaw rur przy określonej temperaturze zasilania i określonym czasie grzania zroboi także kumaty inwestor,sam na piechotę :)

Po trzecie - zimy jeszcze nie przeżyłes w swoim domu, a i tak miałes juz temperature zasilania 35°C.

Przez max.6h na dobę a ty ją będziesz musiał utrzymywać przez 24h na dobę.

Teraz się zastanów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam krótkiej pamieci, tylko już wole nie komentować pewnych tez.

Nie mam ogrodu zimowego, a obciazenie cieplne 7W/m2 korytarz, 35-42W/m2 sypialnie, 44W/m2 salon, 70W/m2 lazienka.

Po co ładowac WSZĘDZIE grzejnik 75W/m2, skoro tylko jedno pomieszczenie wykorzystuje go w 100 % ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość narazie uprawia teorię z "projektu" to po pierwsze,po drugie zdziwi się jak w II taryfie będzie musiał pakować przy tym rozstawie 60st.C na zasilaniu,po trzecie on ładuje akumulator a nie grzeje dom.

Jego brocha,niech wierzy projektowi...

 

asolt nie ma patentu na OZC,zrobi to każdy kumaty inwestor i nie koniecznie z sankomu.

Łazienka 250W przy +24st.C,reszta dla +22st.C ,salon 866W,dwie sypialnie 430W,jedna 420W,kuchnia 450W,hol 258W,wiatrołap 223W.

Rozstaw rur przy określonej temperaturze zasilania i określonym czasie grzania zroboi także kumaty inwestor,sam na piechotę :)

 

Przez max.6h na dobę a ty ją będziesz musiał utrzymywać przez 24h na dobę.

Teraz się zastanów.

 

Ty mi wklej lepiej W/m2, z arkusza asolta, bo mi sie nie chce powierzchni szukać :)

 

60°c w takim donu, jaki on buduje ? No weź mnie nie rozśmieszaj :)

 

To, ile Ty grzałes tej zimy jest nie do zweryfikowania, ale u nas, na południu, to była wieczna wiosna, więc poczekajmy do nastepnej :)

Swoją drogą, szybko do tej taniej uciekłeś, a tak się zarzekałeś, że komfort dla Ciebie to podstawa :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...