Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ściany - wnioski podsumowanie


Recommended Posts

Beton komórkowy czy Porotherm a może Silka??

Ponieważ jestem na etapie wyboru materiału na ściany mojego domu chciałem podzielić się z wami uwagami jakie udało mi się zdobyć na temat każdego materiału po wielu poszukiwaniach…. Może się to komuś przydać;)

  • 1 WYTRZYMAŁOŚĆ – przy budowaniu domu jednorodzinnego (parter + użytkowe poddasze) parametr do pominięcia i nie warto się nim sugerować bo każdy materiał ma odpowiednią wytrzymałość na tego typu budynki
  • 2 CIEPŁO – tu wygrywa BK, jest to „najcieplejszy materiał” walcząc o jak najniższe „U” przy prawidłowej budowie (niewielka warstwa ciepłej spoiny itp.) osiąga się najlepsze wyniki… Okazuje się, że tak samo ciepła ściana z Porothermu i Silki będzie grubsza. Jest jednak ekonomiczny minus przy budowie z Silki i BK do ocieplenia zalecana jest droższa wełna ze względu na „możliwość oddychania ściany” o czym niżej.
  • 3 „WODO-PIJSTWO” – BK ze względu na swoją budowe najszybciej i najwięcej wypija, Porotherm w tym przypadku to najlepszy materiał
  • 4 CISZA – nie chcesz słyszeć sąsiadów to buduj z Silki, duża gęstość własna to najlepsza bariera na nocne podwórkowe imprezy u sąsiada, najgorzej tu wypada BK.
  • 5 OBRÓBKA – BK to marzenie każdego budowlańca, proste szybkie budowanie tnie się piłą ręczną, łatwo obrabiany przy instalacjach (bruzdy), szybko buduje się dom. Porotherm się kruszy a Silka ciężka i trudno obrabialna. Najmniej „błędów”(nikomu nie życzę) popełnić można przy budowie BK…
  • 6 KLIMAT – Silka silka i jeszcze raz silka, naturalna, zdrowa…
  • 7 AKUMULACJA CIEPLNA – tak jak wyżej silka ze względu na swoją największą gęstość
  • 8 DOM W STANIE SUROWYM NA ZIME – jeżeli chcesz budować przez kila lat wybierz Porotherm który najlepiej znosi taką budowe….
  • 9 TYNK I OCIEPLENIE – Porotherm przyjmie wszystko styro i wełne jednak nie jest równy i wymaga tynków w pomieszczeniu, bloczki Silki i BK łączyć tylko z wełną co do pomieszczeń czasem wystarczy tylko gipsować….
  • 10 CENA - tu każdy materiał może być najtańszy wszystko zależy od lokalnego rynku….

PODSUMOWANIE

1) KAŻDY MATERIAŁ JEST DOBRY – wszystko zależy czego oczekujemy i nie zgodzę się z każdym kto powie, że tylko POROTHERM albo tylko SILKA, dla przykładu:

a) SILKA – dla kogoś kto buduje wysoko(największa wytrzymałość), ma głośną okolice, ma rodzinę czułą na wszelkiego typu choroby, chce „powiesić teściową na ścianie” (dobrze trzymają „duże ciężary”), ma ekipę która zna się na rzeczy….

b) Porotherm – dla kogoś kto buduje latami, chce ocieplać styropianem, ma ekipę sprawdzoną, mieszka w klimacie wilgotnym (przy rzekach, jeziorach, częste mgły itp.)

c) BK – chcesz budować sam z wujkiem Cześkiem (uczysz się, chcesz zaoszczędzić na ekipie) w cichej okolicy, lubisz ciepełko buduj z BK.

 

KAŻDY BUDULEC TO DOBRE ROZWIĄZANIE WSZYSTKO ZALEŻY OD INDYWIDUALNYCH POTRZEB

NIE OSZCZĘDZAJ NA OCIEPLENIU ZALECAJĄ 10cm STYRO DAJ 15, PAMIĘTAJ, ŻE OPŁATY ZA OGRZEWANIE NIE BĘDĄ MALEĆ

 

W razie uwag chętnie wysłucham, mogę się gdzieś mylić to mnie poprawcie;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[*]1 WYTRZYMAŁOŚĆ – przy budowaniu domu jednorodzinnego (parter + użytkowe poddasze) parametr do pominięcia i nie warto się nim sugerować bo każdy materiał ma odpowiednią wytrzymałość na tego typu budynki[/quote[

Zbyt duże uproszczenie , są miejsca dzie wytrzymałościowo będzie potrzeby wytrzymalszy materiał, nie można aż tak ougólniać

[*]2 CIEPŁO – tu wygrywa BK, jest to „najcieplejszy materiał” walcząc o jak najniższe „U” przy prawidłowej budowie (niewielka warstwa ciepłej spoiny itp.) osiąga się najlepsze wyniki… Okazuje się, że tak samo ciepła ściana z Porothermu i Silki będzie grubsza. Jest jednak ekonomiczny minus przy budowie z Silki i BK do ocieplenia zalecana jest droższa wełna ze względu na „możliwość oddychania ściany” o czym niżej.

Z wełną to bzdura i bełkot jakiegoś marketingowca.

[*]3 „WODO-PIJSTWO” – BK ze względu na swoją budowe najszybciej i najwięcej wypija, Porotherm w tym przypadku to najlepszy materiał

[*]4 CISZA – nie chcesz słyszeć sąsiadów to buduj z Silki, duża gęstość własna to najlepsza bariera na nocne podwórkowe imprezy u sąsiada, najgorzej tu wypada BK.

[*]5 OBRÓBKA – BK to marzenie każdego budowlańca, proste szybkie budowanie tnie się piłą ręczną, łatwo obrabiany przy instalacjach (bruzdy), szybko buduje się dom. Porotherm się kruszy a Silka ciężka i trudno obrabialna. Najmniej „błędów”(nikomu nie życzę) popełnić można przy budowie BK…

[*]6 KLIMAT – Silka silka i jeszcze raz silka, naturalna, zdrowa…[/quota] Silikaty i beton komórkowy - zazwyczaj są z tego samego materiału....różnią się jednym drobnym detalem.

[*]7 AKUMULACJA CIEPLNA – tak jak wyżej silka ze względu na swoją największą gęstość

[*]8 DOM W STANIE SUROWYM NA ZIME – jeżeli chcesz budować przez kila lat wybierz Porotherm który najlepiej znosi taką budowe….
Nie byłbym taki pewien, ceramika poryzowana posiada dużo porów i jest delikatna, miałek okazję remontować stropu z wytrzymalsej ceramiki (Akermann) i jakoś specjalnie odporne nie były.

[*]9 TYNK I OCIEPLENIE – Porotherm przyjmie wszystko styro i wełne jednak nie jest równy i wymaga tynków w pomieszczeniu, bloczki Silki i BK łączyć tylko z wełną co do pomieszczeń czasem wystarczy tylko gipsować….

 

Jak wyże bzdura i bełkot marketingowca z wełną.

[*]10 CENA - tu każdy materiał może być najtańszy wszystko zależy od lokalnego rynku….

[*]

PODSUMOWANIE

1) KAŻDY MATERIAŁ JEST DOBRY – wszystko zależy czego oczekujemy i nie zgodzę się z każdym kto powie, że tylko POROTHERM albo tylko SILKA, dla przykładu:

a) SILKA – dla kogoś kto buduje wysoko(największa wytrzymałość), ma głośną okolice, ma rodzinę czułą na wszelkiego typu choroby, chce „powiesić teściową na ścianie” (dobrze trzymają „duże ciężary”), ma ekipę która zna się na rzeczy….

b) Porotherm – dla kogoś kto buduje latami, chce ocieplać styropianem, ma ekipę sprawdzoną, mieszka w klimacie wilgotnym (przy rzekach, jeziorach, częste mgły itp.)

c) BK – chcesz budować sam z wujkiem Cześkiem (uczysz się, chcesz zaoszczędzić na ekipie) w cichej okolicy, lubisz ciepełko buduj z BK.

 

KAŻDY BUDULEC TO DOBRE ROZWIĄZANIE WSZYSTKO ZALEŻY OD INDYWIDUALNYCH POTRZEB

NIE OSZCZĘDZAJ NA OCIEPLENIU ZALECAJĄ 10cm STYRO DAJ 15, PAMIĘTAJ, ŻE OPŁATY ZA OGRZEWANIE NIE BĘDĄ MALEĆ

 

W razie uwag chętnie wysłucham, mogę się gdzieś mylić to mnie poprawcie;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja wiedza jest na podstawie dwóch budów brata (porotherm) i sąsiada(BK) plus wielu godzin przed komputerem:

Jeżeli chodzi o wytrzymałość materiałów na ściskanie bo o takiej tu mowa w przypadku budowy to co zaznaczyłem domu jednorodzinnego z poddaszem użytkowym (czyli parter + poddasze) spokojnie można zastępować materiały sobą oczywiście w pewnym uproszczeniu bo nikt 15cm ściany nośnej nie robi tylko standardowo 25cm.

Co do zastosowania wełny/styropianu wiąże się to z różną para przepuszczalnością, oczywiście można stosować styro na BK ale musi być zrobiona prawidłowo wentylacja a proszę mi uwierzyć na słowo czasem mogą być z tym problemy(…).

Co do różnic pomiędzy BK a SILKĄ to w jaki sposób są wytwarzane… a co do zdrowia silka jest najmniej promieniotwórcza;)

A artykuł napisałem bo co sklep/ekipa to inaczej uważają a prawda jest taka, że wszystko ma plusy i minusy, tak naprawdę materiał dobiera się do indywidualnych potrzeb o których napisałem. Dlatego ja nie napisałem jaki materiał wybrałem….

Dzięki za uwagi;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

spokojnie można zastępować materiały sobą oczywiście w pewnym uproszczeniu bo nikt 15cm ściany nośnej nie robi tylko standardowo 25cm.

 

Ale buduje się z 18cm.

I przy tej grubości silikatów to właśnie ten materiał da ścianę o najmniejszej grubości. (Obliczone dla U=0,15 i styropianie lambda=0,031).

Silikat ocieplony styropianem to żaden błąd zresztą, w żadnym wypadku ten materiał nie "skazuje" na wełnę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Napiszę z pozycji wykonawcy z wieloletnim doświadczeniem przy realizacji domów.

Napiszę też w dużym uproszczeniu nie wdając się w szczegóły, bo miejsca by tu brakło.:D

Posiadam certyfikat wykonawczy Xella i na swoim koncie "parę" domów w systemie Ytong i Silka i innych systemach.

Obecnie zajmuję się prowadzeniem szkoleń dla producenta chemii budowlanej.

Co do wytrzymałości to faktycznie są miejsca gdzie nie zawsze takie uproszczenie zamiany zdaje egzamin, ale także system z betonu komurkowego ma na to sposoby konstrukcyjne i bloczki o różnej klasie wytrzymałości.

Prawdą jest natomiast, że materiały o większej gęstości mają lepsze parametry izolacyjności dźwiękowej i wygrywa tu silikat w tym Silka (bo to tylko jedna z firm produkujących materiały silikatowe). Ale lepiej zdaje to egzamin w ścianach wewnętrznych, także jeśli chodzi o kumulację ciepła. Silikat długo wprawdzie trzyma ciepło, ale najpierw trzeba go jednak ogrzać, a to nie jest takie szybkie zjawisko.

Jeśli zaś sprawa dotyczy tzw picia, to proszę sobie zrobić prosty test z materiałem wstawionym w wodę i zaobserwować który podciągnie wyżej wodę.

Najniżej będzie ona w betonie komórkowym,a to ze względu na duże pory. Najwyżej w ceramice, jeszcze do tego poryzowanej.

Piszącemu jednak pewnie chodziło o wilgoć zawartą w powietrzu czyli o parę wodną i przenikanie przez przegrody. Tu jednak rodzi się pytanie, na czym nam zależy? Dla pary wodnej najbardziej przepuszczalny jest beton komórkowy.

Co do konieczności ocieplenia betonu komórkowego wełną mineralną tez zgodzę się, że to bełkot marketingowy nie mający nic wspólnego z prawdą. Akurat lepszym dla całej konstrukcji ściany w takim układzie jest styropian.

Jeśli zaś chodzi o brak promieniowania, to nie przesadzałbym z tym, bo więcej promieniowania dostaniemy od Matki Ziemi, niz od materiałów budowlanych. Najmniej jednak znowu od betonu komórkowego.

Nie zgodzę się także z teza, że taki np. Ytong to materiał dla majsterkowiczów.

Każdemu tak myślącemu życzę przyjemnego zmagania się z materiałem. :lol::D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Napiszę z pozycji wykonawcy z wieloletnim doświadczeniem przy realizacji domów.

Napiszę też w dużym uproszczeniu nie wdając się w szczegóły, bo miejsca by tu brakło.:D

Posiadam certyfikat wykonawczy Xella i na swoim koncie "parę" domów w systemie Ytong i Silka i innych systemach.

Obecnie zajmuję się prowadzeniem szkoleń dla producenta chemii budowlanej.

Co do wytrzymałości to faktycznie są miejsca gdzie nie zawsze takie uproszczenie zamiany zdaje egzamin, ale także system z betonu komurkowego ma na to sposoby konstrukcyjne i bloczki o różnej klasie wytrzymałości.

Prawdą jest natomiast, że materiały o większej gęstości mają lepsze parametry izolacyjności dźwiękowej i wygrywa tu silikat w tym Silka (bo to tylko jedna z firm produkujących materiały silikatowe). Ale lepiej zdaje to egzamin w ścianach wewnętrznych, także jeśli chodzi o kumulację ciepła. Silikat długo wprawdzie trzyma ciepło, ale najpierw trzeba go jednak ogrzać, a to nie jest takie szybkie zjawisko.

Jeśli zaś sprawa dotyczy tzw picia, to proszę sobie zrobić prosty test z materiałem wstawionym w wodę i zaobserwować który podciągnie wyżej wodę.

Najniżej będzie ona w betonie komórkowym,a to ze względu na duże pory. Najwyżej w ceramice, jeszcze do tego poryzowanej.

Piszącemu jednak pewnie chodziło o wilgoć zawartą w powietrzu czyli o parę wodną i przenikanie przez przegrody. Tu jednak rodzi się pytanie, na czym nam zależy? Dla pary wodnej najbardziej przepuszczalny jest beton komórkowy.

Co do konieczności ocieplenia betonu komórkowego wełną mineralną tez zgodzę się, że to bełkot marketingowy nie mający nic wspólnego z prawdą. Akurat lepszym dla całej konstrukcji ściany w takim układzie jest styropian.

Jeśli zaś chodzi o brak promieniowania, to nie przesadzałbym z tym, bo więcej promieniowania dostaniemy od Matki Ziemi, niz od materiałów budowlanych. Najmniej jednak znowu od betonu komórkowego.

Nie zgodzę się także z teza, że taki np. Ytong to materiał dla majsterkowiczów.

Każdemu tak myślącemu życzę przyjemnego zmagania się z materiałem. :lol::D

 

Odnosząc sie do pozycji czerwonych to:

1) Całe porównanie miało na celu określić różnice przy standardowych zastosowaniach i pokazać, że nie warto sugerować się "tym co sąsiad buduje/fachowiec radzi" tylko wybierać materiał indywidualnie dla nas najlepszy ;)

2) Co do picia wody, BK najlepiej chłonie ale również najszybciej oddaje, należy pamiętać jednak, że przy poprawnej izolacji i wentylacją nie ma problemu z wilgocią;)

3) Wełna ma jeden podstawowy plus którą jest lepsza paraprzepuszczalność, jednak koszt przy ocieplaniu w stosunku do styropianu to wzrost o ok.30% w cenie .

4) Nie twierdze że Ytong jest dla majsterkowiczów tylko, że najłatwiej się go układa z powyższych wymienionych materiałów;)

 

Dzięki za konstruktywną wymianę doświadczeń, mam jednak pytanie:

Czy spotkał się ktoś z was z kalkulatorem do przeliczania ilości Porothermu na BK czy Silke i odwrotnie przy podaniu wymiarów materiałów??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnosząc sie do pozycji czerwonych to:

1) Całe porównanie miało na celu określić różnice przy standardowych zastosowaniach i pokazać, że nie warto sugerować się "tym co sąsiad buduje/fachowiec radzi" tylko wybierać materiał indywidualnie dla nas najlepszy ;)

2) Co do picia wody, BK najlepiej chłonie ale również najszybciej oddaje, należy pamiętać jednak, że przy poprawnej izolacji i wentylacją nie ma problemu z wilgocią;)

3) Wełna ma jeden podstawowy plus którą jest lepsza paraprzepuszczalność, jednak koszt przy ocieplaniu w stosunku do styropianu to wzrost o ok.30% w cenie .

4) Nie twierdze że Ytong jest dla majsterkowiczów tylko, że najłatwiej się go układa z powyższych wymienionych materiałów;)

 

Dzięki za konstruktywną wymianę doświadczeń, mam jednak pytanie:

Czy spotkał się ktoś z was z kalkulatorem do przeliczania ilości Porothermu na BK czy Silke i odwrotnie przy podaniu wymiarów materiałów??

 

Odniosę się w takim razie jeszcze do zaznaczonych na czerwono spraw.

1.Lepsza paroprzepuszczalnośc wełny jest niezaprzeczalna. Zaletą jest gdy projektant, inwestor, wykonawca, wie co za tym idzie w parze. Często popełniany w takim układzie błąd polega na wykonaniu na wełnie tynku akrylowego, który jako najmniej przepuszczalny dla pary wodnej powstrzyma jej wychodzenie na zewnątrz całej przegrody. Spowoduje to skroplenie się jej i powstanie kondensatu w wełnie i awaria gotowa. :)

2.Ytong jest łatwy do obróbki dla kogoś kto umie wykorzystać zalety tego materiału. Łatwy do układania? Tak samo jak i inne materiały ścienne. Sika tez jest murowana na cienka spoinę. Jedyna trudność polega na cięciu i tu też zależy jakie się ma do tego narzędzia. Z odpowiednimi trudności z cieciem znikają. To samo tyczy się z cięciem i murowaniem ścian z Porotermu. Jest też nowy sposób na stawianie ścian na piankę PU.

 

Jeśli chodzi o kalkulatory przeliczające to poszukaj na stronach producentów danego materiału.

 

P.S.

Też miło mi jest konstruktywnie wymienić się doświadczeniami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy temat poruszył kolega Xardas, sztuka wiązania murów jest taka sama bez względu na rodzaj użytego materiału murarskiego. Zarówno w układzie spoin cieńko jak i grubo warstwowych.

Interpretacja w dowolności doboru materiałów ściennych dokonywania zmian swalolnych doprowadza do zachwiania równowagi technologii budowli w stosunku do założeń projektowych. I tu kalkulowanie niższych cen doprowadza do .... jak wyżej.

Kolega Wakrysiak wspomniał już że to ytong jako beton komórkowy posiada mniejszą chłonność kapilarną wody w przeciwieństwie wyrobów ceramicznych i to jest fakt mylnie pojmowany przez kolegę xardas-a. Zaciekawił mnie wpis dotyczący wentylacji warstwy termoizolacyjnej. O jakiej wentylacji piszesz , wewnątrz budynku czy na zewnątrz ?

Osobiście nigdy się nie spotkałem z technologią wentylowania budowli na zewnątrz.

Możesz to rozszerzyć jaśniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj mając wszędzie w parterówce( to chyba w tym przypadku istotne) beton komórkowy, zamieniłbym go jedynie wewnątrz budynku na silkę i tylko tam gdzie jest elementem konstrukcyjnym. Zaoszczędziłbym dodatkowo jakieś 1,5 m2 powierzchni i zapłaciłbym mniej za drzwi z ościeżnicą regulowaną. Zwiększyłbym przy okazji akumulacyjność, która mogłaby się przydać. Poświęciłbym natomiast wtedy więcej czasu na rzeźbienie instalacji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

firewallu, zaskoczyłeś mnie. Proszę oto ściana jednowarstwowa bez mostków:

 

http://img.interia.pl/turystyka/nimg/2/c/Mamerki_niemiecka_kwatera_3282850.jpg

Mostków nie masz, ale masz drabinkę :rolleyes::bye:

Dziadek Hitler taki domek miał w Kętrzynie, ale ruscy mu go rozpiepszyli :o:p

Ale wracając do technologii starszych budowli, wznoszenia murów tradycyjnych to oczywiście istnieją ściany bez mostków termicznych. Pytanie brzmi ,czy i jaki współczynnik przewodności cieplnej posiadają, ale to temat już do innego wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj mając wszędzie w parterówce( to chyba w tym przypadku istotne) beton komórkowy, zamieniłbym go jedynie wewnątrz budynku na silkę i tylko tam gdzie jest elementem konstrukcyjnym. Zaoszczędziłbym dodatkowo jakieś 1,5 m2 powierzchni i zapłaciłbym mniej za drzwi z ościeżnicą regulowaną. Zwiększyłbym przy okazji akumulacyjność, która mogłaby się przydać. Poświęciłbym natomiast wtedy więcej czasu na rzeźbienie instalacji.

Compi, pamiętaj tylko aby zbytnio nie perforować i rzeźbić w ścianach konstrukcyjnych. Takie kretowanie znacznie zmniejsza wytrzymałość konstrukcyjną muru a może doprowadzić do jego późniejszego spękania przez zmienne grubości liniowe, punktowe lub powierzchniowe. Dawniej stosowano 24cm 1c wew. lub 39cm 1 1/2c, lub 51cm gr ścian zew. To przykłady gr. ścian w bud mieszkalnych. Pod koniec lat 80-tych udało mi się murować ścianę konstrukcyjną z cegły pełnej gr. 90cm, było to w Czechach w Pilzeńskich piwnicach piwowarskich. Tam takie konstrukcje to norma historyczna. Wszystkie bez mostków termicznych. jako ciekawostkę dodam ze wysokość tych piwnic niejednokrotnie sięgała 11-tu a nawet 12 m

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...