Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

dach do pasywnego - płyta warstwowa


Recommended Posts

Potrzebuję dach do domu pasywnego, który:

1. Będzie tani.

2. Spełni wymagania dla standardu dla NF15 - (Umax = 0,10 W/m2K)

3. Będzie łatwy w montażu

 

... i trafiłem na płytę warstwową/obornicką. Nie wiem, czy było to już poruszane na forum, jeśli tak to proszę o link, ale wg mnie to jest produkt all in one.

Płyta obornicka wypełniona pianką PUR o grubości 22cm spełnia wymagania dla w/w standardu NF15 - U=0,10. Kładąc taką płytę nakrokwiowo, przy lekkiej obróbce dekarskiej mamy super izolację dachu. Cokolwiek wsadzimy miedzy krokwiami to tylko na plus. Montaż, hmmm ... dla domu z dachem dwuspadowym sądzę, że 1 dzień i nie potrzeba fachowca. Można samemu.

 

To samo może tyczyć się ścian, Można zamówić płytę tylko z jednej strony laminowaną, więc z klejeniem i tynkiem nie byłoby problemu.

 

Co o tym sądzicie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 85
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

To ja może jeszcze nieco rozwinę wątek.

 

W domu pasywnym, aby osiągnąć U=0,10 dla dachu trzeba wykonać go w taki sposób (wg specyfikacji dachu dla domu pasywnego od Lipińskich):

Patrząc od spodu:

- płyta GK

- izolacja paroszczelna

- pod krokwiowo 10cm styro - fasada plus o U=0,31

- miedzy krokwiami 20cm sytro fasada plus U=0,31

- nakrokwiowo pełne deskowanie (np. OSB)

- papa/folia

- kształtki TH7 - cena !!

oraz łaty i kontrłaty

 

wszystko to powoduje, że cena takiego dachu jest bardzo wysoka (nie licząc nawet robocizny).

 

Przy płycie warstwowej mam załatwioną izolację termiczną, deskowanie oraz izolację hydro (przy 20cm grubości płyty PUR, punkt rosy wypada gdzieś w jej środku). A korzystając np. z takiej płyty http://www.europanels.pl/?s=produkty;plyty_dachowe_pur,poldeckbd lub http://plyty-warstwowe.kingspan.pl/KS1000-RT-2701.html mam kompletne pokrycie dachowe.

Jeśli ktoś jednak chce płytki ceramiczne lub betomowe, to można skorzystać z płyt warstwowych stosowanych dla przemysłu i nakręcić na to łaty. Tutaj mają ciekawe ceny takich płyt: http://www.firma-aman.pl/produkty/poliuretanowe/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reklama ?, ale czego ? Kingspana, europanels, aman ?

Mogę podać jeszcze kilka tego typu producentów.

 

Chodzi mi o ten sposób realizacji dachu w pasywnych domach jednorodzinnych.

Przymierzam się do budowy na bazie projektu od Lipinskich, ale te kształki th7 mi nie pasują, bo drogie i np. nie można na nich bezpośrednio paneli FV zainstalować. Nie chcę też robić podwójne deskowania, a pomiedzy dawać styro. Panele warstwowe powinny załatwić wszystko.

 

Jak to ująć, aby nie zostało to odczytane jako niby reklama ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kładąc taką płytę nakrokwiowo, przy lekkiej obróbce dekarskiej mamy super izolację dachu. Cokolwiek wsadzimy miedzy krokwiami to tylko na plus.

I tu się mylisz. Możesz między krokwiami wsadzić jedynie materiał o większym oporze dyfuzyjnym niż ta płyta.

Czyli zbyt wiele możliwości nie masz. Wełna odpada, styropian odpada, co więc zostaje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wełna - OK, jest ryzyko, że przy małej nieszczelności cholernie nasiąknie. Ale w domu pasywnym dach musisz zrobić bardzo szczelnie. Po przykryciu dachu takimi płytami musisz wszystkie nieszczelności wypełnić pianką PUR inaczej warstwa 20cm pianki PUR w tych płytach nie ma sensu. Można w sumie też polecieć pianką PUR już po całości - międzykrokwiowo.

 

Znalazłem jednak mały problem w konstrukcji tego dachu, mianowicie mostek cieplny poprzez dolną warstwę blachy na tych płytach. Ta blacha w pewnym momencie jest jako podbitka, co jest jednocześnie zaletą jak i wadą. Wadą, ponieważ przenosi zewnętrzną temperaturę do wnętrza domu - pod dach. Nie wiem na ile jest to istotny problemem. Na ten czas widzę jednak dwa rozwiązania:

- zamówić płyty warstwowe bez pokrycia od strony wewnętrznej blachą. Taka płyta powinna być nawet tańsza.

- naciąć blachę i zrobić tzw. przerwę dylatacyjną

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaki problem dobić listwę z drewna czy z czegoś.

Rozerznąć tą blachę np na 5cm i połączyć z izolacją.

Drewno przeniesie jakieś tam siły :D

a Ty nie będziesz miał przerwy w izolacji.

 

No i po problemie ;) To jest rozwiązanie.

 

Z tego co już się zorientowałem, to płytę warstwową pokrytą z jednej strony imitacją dachówki, z drugiej blaha płaska lub delikatnie "trapezowana" (głębokość trapezu 5mm a po środku 10cm PUR można kupić za ok. sto kilkanaście złotych.

 

Dowiedziałem się też, że są praktykowane inne rozwiązania. Mianowicie kupuje się zwykłą płytę obornicką ścienną krytą tylko z jednej strony blachą. Na to kręci się bezpośrednio np. blachodachówkę, lub łaty pod dachówkę ceramiczną/betonową Od spodu nie ma blachy, więc nie ma problemu z zachowaniem ciągłości izolacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tu się mylisz. Możesz między krokwiami wsadzić jedynie materiał o większym oporze dyfuzyjnym niż ta płyta.

Czyli zbyt wiele możliwości nie masz. Wełna odpada, styropian odpada, co więc zostaje?

 

Gwoli wyjasnienia. Na przykład: http://www.k3-plytawarstwowa.pl/sites/default/files/PUR-CE150.pdf - "Przepuszczalność pary wodnej: nieprzepuszczalne", czyli opisywany opór dyfuzyjny jest w tym przypadku pomijalny (czyt. baaaardzo wysoki). Zatem może być i wełna, o ile w jej warstwie nie wystąpi punkt rosy a i to byłoby trudne do osiągnięcia dla dachu pokrytego załóżmy 20cm płyty warstwowej wypełnionej PUR'em (cały czas mając na myśli dach dobrze uszczelniony).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką grubość łącznie izolacji planujesz?

Poza tym jednej warstwy bym nie polecał bo widziałem Obornickie, obrabiałem Kingspana i nie są nigdy idealnie spienione - w środku zdarzają się pęcherze, szpary itp.

 

Taką ilość, aby spełnić pasywność dachu - U=0,10 ;)

Jeszcze tego dokładnie nie liczyłem, ale w kartach katalogowych płyt warstowych wypełnionych PUR'em dla grubości 220mm spełniasz już tą normę. Zakładam, że będzie to jednak płyta 100mm, pod nią płyta MFP (pełne deskowanie) no i miedzykrokwiowo z 10cm PUR (ewentualnie 20cm styro 0,31). Następnie pustka powietrzna (grubość zależy od grubości krokwi) załóżmy 5cm i na to płyty GK lub płyty MFP. Zastanawiam się, czy nie kręcić płyt bezpośrednio do krokwi. Zależy mi na tym, żeby nie obniżać sufitu na poddaszu użytkowym. Nie wiem jaki mostek termiczny robią w tym przypadku krowie... Może ktoś podpowie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli zastosowałbym płytę obornicką ścienną, to można całkowicie zrezygnować z płyt MFP czy XPS, bo płyty ścienne kładzie się wzdłużnie, co skutecznie trzyma konstrukcję dachu, a płyta kryta jednostronnie jest dość uległa na ewentualne wykręcanie krokwi.

 

A może zrobić więźbe z dwuteuwek ?

Można na nie kręcić płyty MFP bo ci ich nie wykręca, praktycznie zniwelowany mostek termiczny. Cenowo też chyba przystępne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdzie można znaleźć cenę ? Z tego co widzę, to na czeskiej stronie za płytę 3000mmx1000mm o grubości 200mm wychodzi ok. 200zł. Chyba, że to jest za m2, to cena już nie jest ciekawa.

 

Płyta warstwowa ma jednak tą zaletę, że od razu może stanowić pokrycie dachu (te z imitacją dachówki), co jest bardzo praktycznym i tanim rozwiązaniem.

 

Widziałem coś podobnego na allegro:

http://allegro.pl/plyta-plyty-izolacyjne-poliuretanowe-200-mm-i2916784934.html

Cena 98 zł za 20cm warstwe pianki wraz z folią aluminiową hhhmm ;) W sumie można to pociąć i dać pod płytę warstwową miedzy krokwie. Mamy wtedy pełny dach pasywny. Aaa !! i można samemu zrobić ;)

Edytowane przez Barth3z
tanio to to nie jest ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cena za metr to około 180-200zł takie info dostalem na meila.

 

Ja nie chce dawac niczego między krokwie, chcę dać jedna warswę na krokwie. Nie zależy mi na tym by blacha byla obustronnie, chce dac krokwie na to deski pioro- wpust i ociepelnie i wykończenie. Jak masz jakiś link do producenta blachy z rdzeniem ~200 mm to poproszę. Wszystkie jakie widze to max 150mm.

Propozycja z allegro również ciekawa i sporo tańsza od tego co ja pokazałem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więźbę rób taką jaka ma być pod docelowe pokrycie (blacha, dachówki) i niech to ktoś (projektant, konstruktor dachów itp.) policzy a nic na "oko" bo to się może źle skończyć.

 

Ależ oczywiście, że tak. Wszystko zostanie przeliczone i zweryfikowane przez projektanta.

Ale dobrze wiesz, że z nimi to ciężka sprawa. Są zapatrzeni w standardowe schematy i takich "niekonwencjonalnych" rozwiązań nie są w stanie zrozumieć a tym bardziej zaprojektować jeśli im się nie wytłumaczy jak "krowie na rowie". Wolę z Wami taki temat przedyskutować, bo tutaj jest wiele osób kreatywnych. Przyznaję, że ty do takich osób należysz ;), bo twój pomysł z osadzeniem samych pakietów szybowych w warstwie izolacji jest dla mnie rewelacyjnym pomysłem! Pomyśl sobie jak ja coś takiego powiem projektantowi a później kier. budowy ;) hehe

 

Duży, zwłaszcza jak wyschną i popękają wzdłużnie.

 

Wracając jeszcze do tego wątku w kontekście mostka termicznego przez krokwie.

Zastanawiam się po co wypuszczać krokwie poza obrys budynku/ściany? W przypadku krycia płytami warstwowymi krokwi nie trzeba wystawiać, bo płyta ma zarówno podbitkę (płyty warstwowe kryte blachą dwustronnie) jaki i możliwość przykręcenia rynny bezpośrednio do tej płyty.

Jeśli nie wystawiamy krokwi na zewnątrz to lecimy styro 30cm ze ściany do samej góry i łączymy z izolacją z płycie warstwowej. Mamy zachowaną ciągłość izolacji i brak mostka termicznego w postaci wystawionych krokwi.

 

Poza tym jak właśnie te płyty mają się trzymać dachu? Przez łaty/kontry jakieś śruby? Przy ich dużej ilości to są dopiero niezłe mostki! Widziałem co prawda pokrycie dachu (o niewielkim kącie, max 30st) po prostu leżące na XPSie i jakoś złapane w szczycie ale to były ciężkie dachówki a dach bez okapów, za to z ognio-murkami bo w innym wypadku wiatr porwie takie coś pierwszej jesieni.

 

Nie wiem jeszcze... myślę...

Może np. na klej do systemu MOWO ?: :)

http://oknotest.pl/1/news/artykuly/mowo-system-montazu-okien-w-warstwie-ocieplenia.php

http://oknotest.pl/1/news/artykuly/illbruck-mowo-pierwszy-polski-mowo-dom.php

Edytowane przez Barth3z
żeby nie powielać postów
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...