Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

dach do pasywnego - płyta warstwowa


Recommended Posts

Witam serdecznie i budująco, bo to mój pierwszy post na FM.

 

Przypadkiem natrafiłem na ten wątek, a tu proszę, już dwa lata temu myśleliście o dachu z płyty warstwowej.

Tak się składa że mój domek 123m2 pokryty płytą z rdzeniem PUR 16 cm.

Jako że jeden obraz przedstawi więcej niż tysiąc słów, to postaram się wkleić zdjęcia z budowy.

 

DSC_0323.jpg

DSC_0319.jpg

DSC_0311.jpg

DSC_0487.jpg

DSC_0488.jpg

 

Ostatnie zdjęcie, to na razie jedyny element z drewna w całym domu:yes:

 

Obecnie dach jest wykończony obróbkami blacharskimi i rynnami, jak również podbitka z płyty

warstwowej blacha/styropian/blacha przecięta na pół. To w celu uniknięcia mostka termicznego,

aby mróz nie wchodził z spodniej części płyty PUR do chałupy.

 

W ślepym strychu będą przebiegać trasy rurociągów od reku i ciepłego powietrza z pieca kaflowego z wkładem

z zamkniętą komorą spalania 4-6 kW

 

Sufity samonośne z k/g, a w nich dodatkowe 20 cm wełny skalnej.

 

Pozdrawiam

Cezary

Edytowane przez cezary.pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
  • Odpowiedzi 85
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Temat betonowych skosów krytych później więźbą dachową jest już dość znany, a co jeśli chciałoby się zmienić trochę to podejście, tzn.

 

Założenie dom z dachem dwuspadowym (stodoła) bez okapów z następującymi warstwami:

- pełne skosy lane z betonu (nie tylko tzw "trumna");

- wzdłuż dachu 3-4 rzędy konstrukcji (np ocynkowany profil typu "Z" do płyt warstwowych lub odpowiedniej grubości belka drewniana);

- izolacja - między belkami styropian normalny elewacyjny, ponieważ nie musi przenosić żadnych obciążeń;

- całość przykryta płytą warstwową 8-10cm pojedynczo krytą blachą, płyta mocowana do wcześniej przygotowanej konstrukcji rozmieszczonej wg zaleceń producenta płyty.

 

Według rozmów ze znajomymi którzy od lat zajmują się konstrukcją budynków z płyt warstwowych o szybką korozję takich płyt niema co się martwić.

Niby fajnie, Jestem świadom zalet ale:

- koszt lanych betonowych skosów będzie znaczny. Pod to trzeba solidną ścianę nośną bo przecież nie podrzesz na ścianach zewnętrznych. Jak masz na to dawać krokwie to nie bardzo widzę sens jak one mogą być od razu nośne. Tylko po to, żeby mieć pojemność cieplną?

- jak lać pod takim nachyleniem? Nawet tego nie zawibrujesz bo spłynie :)

 

Nie chodzi o korozję płyt tylko o to, jak można zrobić taki dach, żeby nie było kondensacji. Znaczy czy inny okład warstw niż blacha-rdzeń-blacha wchodzi w ogóle w grę

Edytowane przez zibuch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozważam takie rozwiązanie tylko ze względu na to, że akurat mnie wyjdzie taki dach tanio ;)

 

Wylanie skosów to nie jest jakiś wielki problem, beton musi być tylko wykonany do tego celu.

 

Otrzymam dach szczelny, bez płyt g-k itp czyli wieczny

 

Płyta będzie jednak z pianki PU z blachą na zewnątrz i innym materiałem wewnątrz (papier, papa, tworzywo)

 

Mam dostęp do stali i betonu w dobrych cenach, płytę także załatwię tanio a robociznę będę miał prawie zero, przy dachu tradycyjnym niestety muszę zlecić wykonanie wszystkiego włącznie z płytą g-k (mam chyba do niej jakiś uraz) więc koszty przewyższą betonowe skosy i płytę a nigdy nie dorówna parametrami - mam wyceny na wszystkie materiały oraz różnicę w cenie projektu indywidualnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mhhh a może coś takiego:

Żelbetowa płyta zespolona z krokwiami od spodu. Robi się takie konstrukcie, drewno-żelbet. Tutaj trzeba by zrobić wypełnienie między krokwiami i otorkretować od spodu. Mielibyśmy chyba idealny układ, pojemność cieplna, szczelność i sztywność. Tylko jakoś nie mogę znaleźć wnecie ile by kosztował torkret.

Ktoś się spotkał z takim rozwiązaniem? :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mrozy do -20* ogrzewam budynek dmuchawą elektryczną i promiennikiem na propan-butan bo już OP zalane wodą. We wszystkich czterech narożnikach wieńca wychodzi szron (brak izolacji termicznej ścian) Natomiast na płycie warstwowej od wewnątrz tak w odległości 5 cm od wieńca wiszą krople skondensowanej wilgoci. Myślę że po połączeniu styropianowej podbitki z ociepleniem ścian problem zniknie.

 

Pozdrawiam

Cezary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 weeks później...

Witam wszystkich

Założyłem te konto, żeby uzyskać parę informacji na temat płyty warstwowej na dachu. Mam pytanie do ciebie Cezary orientujesz się jak wygląda sprawa akustyki takiej płyty na dachu. Czy będzie dobrze chronić wnętrze przed hałasem z zewnątrz np. deszcz. Będziesz stosował wełnę pod płytą, nie boisz się ,że się zawilgoci od pary wodnej czy zakładasz, że szczelnie będzie zamontowana płyta i szczelnie połączona ze ścianami? Sam zastanawiam się nad dachem z płyty i może twoje doświadczenie ułatwi mi wybór.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

Założyłem te konto, żeby uzyskać parę informacji na temat płyty warstwowej na dachu. Mam pytanie do ciebie Cezary orientujesz się jak wygląda sprawa akustyki takiej płyty na dachu. Czy będzie dobrze chronić wnętrze przed hałasem z zewnątrz np. deszcz. Będziesz stosował wełnę pod płytą, nie boisz się ,że się zawilgoci od pary wodnej czy zakładasz, że szczelnie będzie zamontowana płyta i szczelnie połączona ze ścianami? Sam zastanawiam się nad dachem z płyty i może twoje doświadczenie ułatwi mi wybór.

 

Odnośnie akustyki płyty warstwowej to dowiesz się z kart technicznych na stronach Izopanel.

Tak z życia, to słychać w czasie opadów deszczu przyjemny dla ucha, niezbyt głośny szum. Będę jeszcze dokładał sufity podwieszane z taką grubością wełny mineralnej, aby punkt rosy wypadł w płycie warstwowej, a nie przed nią. Akustykę znacznie to poprawi. Wilgoć w tej chwili jest znaczna z wody technologicznej zwłaszcza z wylewki anhydrytowej, a nie mam żadnej wentylacji, mogę tylko otworzyć okna. Szczelność połączenia płyty ze ścianą oceniam na bardzo wysoką. W ścianie (wieńcu) zatopiona jest ocynkowana ogniowo rura o przekroju prostokątnym z przyspawanymi wąsami. Tak do połowy jej wysokości zatopiona w betonie. Na rurę przyklejona taśma (uszczelka) butylowa, a na niej spoczywa płyta przykręcona śrubami samo-wiercącymi. Nad szczytami płyta wisi w powietrzu. Ten fragment uszczelniony jest pianką z puszki i dodatkowo będzie przyklejona taśma po obu stronach szczytu (wew/zew) tak jak przy ciepłym montażu okien. Montaż płyt został wykonany zgodnie z wytycznymi producenta.

 

Pozdrawiam

Cezary

Edytowane przez cezary.pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź, dalej więc skupiam się na płycie na dach. Jedno tylko mi nie pasuje czy na pewno dokładając wełnę pod płytą przesuniesz punkt rosy? Mi się wydaje ,że będzie w tym samym miejscu, ponieważ temperatura płyty się nie zmieni. Punkt rosy zostałby przesunięty gdybyś dał ocieplenie nad płytą.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź, dalej więc skupiam się na płycie na dach. Jedno tylko mi nie pasuje czy na pewno dokładając wełnę pod płytą przesuniesz punkt rosy? Mi się wydaje ,że będzie w tym samym miejscu, ponieważ temperatura płyty się nie zmieni. Punkt rosy zostałby przesunięty gdybyś dał ocieplenie nad płytą.

 

Dając wełnę pod płytę przesunę temperaturę punktu rosy w dół do wnętrza budynku. Dając dużo wełny musiałbym dołożyć od wewnątrz paroizolację, bo inaczej para wodna będzie przechodzić przez wełnę i kondensować na spodniej części płyty.

Może forumowicze podpowiedzą, albo policzą mądrym programem jaką maksymalną grubość wełny mogę zastosować bez dokładania paroizolacji od wewnątrz?

 

Pozdrawiam

Cezary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dasz wełnę pod płytą to temperatura płyty się nie zmieni, ilość pary wodnej dochodzącej do spodu płyty też się nie zmieni to dlaczego uważasz, że przesuniesz punkt rosy, przecież to temperatura przy której wykrapla się para przy określonej temperaturze i określonym ciśnieniu. Dodając wełnę od spodu nie zmieniasz temperatury ani wilgotności przy spodzie płyty.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Paltriaks. Piszemy o wykraplaniu się pary wodnej w warunkach zimowych i to gdy na zewnątrz jest niska temperatura.

Dając przykładowo 30 cm wełny od spodu, płyta będzie chłodzona zimnem od zewnątrz, a słabo ogrzewana od wewnątrz. Płyta jest materiałem paro-szczelnym, a wełna paro-przepuszczalnym. Stąd może nastąpić kondensacja pary wodnej na spodniej części płyty.

 

Pozdrawiam

Cezary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienie. Mam pytanie jaka planujesz konstrukcję sufitu. Domyślam się, że będzie ruszt a do niego płyta. Z jakiego materiału planujesz ruszt czy będzie on samonośny rozpięty między ścianami czy podczepiony pod płytę GK. Nie mam pomysłu jak rozwiązać to u siebie.

 

Planuję w salonie i sypialniach wykonać skośne sufity w konstrukcji drewnianych belek z wypełnieniem płytą g/k lub deskami z bielą prowansalską. Mocowania konstrukcyjne belek drewnianych będą do wieńca i dwuteowników IPE190 podtrzymujących płytę dachową. Między belkami dodatkowe ocieplenie z wełny mineralnej.

16 cm poliuretanu w ociepleniu dachu to trochę mało, to odpowiednik 25 cm styropianu, a łączna grubość izolacji powinna odpowiadać ok. 40 cm styro.

Wszystkie pozostałe cienkie ścianki działowe są zbudowane do wysokości wieńca poziomego, i w tych pomieszczeniach planuję sufity samonośne prawdopodobnie znów z płyty warstwowej podbitej płytą g/k. Stworzy to stryszek pomiędzy sypialniami i salonem, w którym zmieszczę przewody WM i DGP. Płyty sufitów pomieszczeń pod stryszkiem będą wisiały na kątownikach między ich ścianami, aby je usztywnić.

Parter.jpg

Przekrój.jpg

 

Pozdrawiam

Cezary

 

PS. Ścianki działowe sypialni pociągnięte są do skosów dachu.

Edytowane przez cezary.pl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months później...
witam Cezary

Jestem już zdecydowany na płytę w dachu, wiesz już ile możesz dać wełny pod płytą, żeby się nie skraplało?

 

Przyznam szczerze że jeszcze nie.

Koncepcja z dociepleniem sufitu pod płytą ewoluuje.:) Możliwe że przykleję styropian do spodniej blachy płyty warstwowej, a następnie sufit podwieszany. Lub będę nasypywał ekofibru w przestrzeń między płytę, a sufit. Ekofiber pochłonie trochę wilgoci, a później odda ją do wnętrza budynku. Problem dotyczy salonu i sypialni, bo tam planuję sufit skośny jak linia dachu, reszta pomieszczeń na poziomo. Możliwe że dmucham na zimne i kondensacja nawet jeśli wystąpi w czasie silnych i długotrwałych mrozów nie zaszkodzi budowli i woda nie będzie lała się z sufitu po ścianach.

 

Pozdrawiam

Cezary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uszczelniałeś połączenia płyt dachowych między sobą? . Ja planuję dach płaski z płyt 5% i tak myślę o taśmach na połączeniach od góry i dołu płyty.

 

Nie wiem jaki system płyt warstwowych wybrałeś, ale mój nie potrzebuje specjalnych uszczelnień. Producent podaje że całkowita szczelność na przenikanie powietrza jest -50 + 50 Pa, a na zacinający deszcz klasa A 1200 Pa. Łączenia płyt posiadają uszczelnienia montowane fabrycznie. Na stronach producenta są dokładne instrukcje montażu, dokumentacje i wytyczne dla projektantów. Warto z nich skorzystać, aby utrzymać skuteczny nadzór nad monterami. Moje płyty leżą na konstrukcji stalowej na specjalnych uszczelkach/taśmach, ale tylko po to, aby rozszerzająca się termicznie płyta nie darła metalem o metal. Połączenie płyty z murem nośnym uszczelniam na zewnątrz i od wewnątrz pianką z puszki, oraz taśmami t/z ciepłego montażu okien.

 

Pozdrawiam

Cezary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Witam

Chciałbym ocieplić dach na krokwiowo płyta PIR.

Mam to wyboru 2 producentów, pierwsza płyta jest łączona na zakładkę tak jakby (produkt nazywa się termano) i jest pokryta papierem z cienką warstwą aluminium. 1m2 warstwy 12cm wyszedłby około 49 zł netto a 2x 8 cm kładziona na mijankę 70 zł netto.

Druga opcja to powerroof (rectikel czy jakoś tak) pokryta warstwą 50 um aluminium z zamkiem pióro - wpust. przy 15 cm koszt to około 95 zł netto za metr kwadratowy,

 

Spotkałem się z opinią, że termano nie nadaje się na dach skośny ponieważ nie jest obite aluminium które stabilizuje płytę (nie wiem czy 50 um to tak dużo żeby coś wniosło do tematu) i ma niewłaściwy zamek (zakładka zamiast pióro wpust).

Osoba związana z powerroof twierdzi nawet, że ich płyty na dachu skośnym pogną się i rozwarstwią :mad:

 

Czy warto przepłacać/dopłacać? Thermano ma aluminium na płycie do obory, żeby można było ją myć ciśnieniowo... twierdzą że do domu to nie jest potrzebne...

Dach dwuspadowy 30 stopni prawdopodobnie będę deskował deską boazeryjną, krokwie dam strugane i sufit na poddaszu pod sypialnie mam zrobiony...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...