Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Czy mając garaż wkomponowany w bryłe budynku można go odciąć konstrukcyjnie by go dobrze odizolować? Kilka razy na forum spotkałem się z takim patentem ale jakoś mało szczegółów a to co znalazłem dotyczyło typowej parterówki, gdy mój projekt to typowy dom z poddaszem, gdzie garaż stanowi integralna część bryły budynku.

Projekt typu http://www.horyzont.com/projekt-domu/pokaz/india/0/122#top

Całkowicie odciąc się go nie da, bo i nie mozna ale tak mysle, żeby wspólne były tylko ława fundamentowa, strop z wieńcem, wieniec na ściance kolankowej lub tylko murłatą, no i oczywicie dach. W ten sposób pewne mostki by niestety zostały ale chyba były by mocno ograniczone. Czy jest to wykonalne? Czy ma to sens? A może odpuścić sobie taka ingerencję w konstrykcje tylko poprostu okleić ściany i strop łaczący garaż z domek 10-15cm grafitowego styro i już... Czy jak to jednak zrobie to może potem zacząć się rysować elewacja lub wewnetrzne tynki i posadzki w miejscu odcięcia domu i garażu? Tak myslę czy ewentualnei w miejscach łaczenia, czyli ława, strop i wieniec dać dodatkowe zbrojenie by usztywnić konstrukcję.

Z góry dziękuje za dyskusję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiec tak, z dyskusji na forum dowiedziałem się kilku ciekawych patentów. Odizolowywanie nie ma za bardzo sensu przy pewnych założeniach.

 

1. Jeśli do garażu zrobisz wyrzut z rekuperatora domowego to nawet nieogrzewany będzie ci trzymał temperaturę jak u jednego kolegi 9st+

Jednak garaż musi być od zewnątrz i od góry ocieplony. I w żadnym wypadku nie od gruntu.

 

Przy takim sposobie odizolowywanie nie ma sensu. Zastanawiałbym się czy w ogóle warto dawać styropian na ścianę garażu :)

 

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?11017-CZY-OGRZEWA%C4%86-GARA%C5%BB&p=5713839&viewfull=1#post5713839

Edytowane przez autorus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy patent z tym wyrzutem z reku.

Znalazłem tez inny wątek o tej tematyce i tam też panuje opinia, że takie odizolowanie garaży jest zasadne tylko przy wybranych projektach do których mój niestety nie należy.

Teoretycznie nawet panująca w garażu temperatura +9 powinna uzasadniać jego odcięcie, bo w domu będzie +22 a w garażu +9 więc te 13 stopni różnicy będzie generowało straty. No ale jak sie nie da to trudno.

Na ktorej ścianie garażu zastanawiasz się by nie dać styro? Na zewnętrznej czy na łaczocej garaż z resztą domu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na łączącej garaż z domem. Rożnica jest faktycznie 13st, ale to nie jest ta sama różni8ca co między ścianami zewnętrznymi domu gdzie mamy i ponad 40st różnicy :) Z resztą, wewnątrz można szybciutko to nadrobić :)

 

mam ten sam dylemat tylko że mój garaż będzie na płycie fundamentowej z dylatacją.

nie jestem ekspertem w tej dziedzinie ale jak zrobimy wyrzut z rekuperatora domowego, który usuwa również wilgoć to ta wilgoć nie wykropli się na ścianach garażu które będą zdecydowanie chłodniejsze ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiec tak, z dyskusji na forum dowiedziałem się kilku ciekawych patentów. Odizolowywanie nie ma za bardzo sensu przy pewnych założeniach.

 

1. Jeśli do garażu zrobisz wyrzut z rekuperatora domowego to nawet nieogrzewany będzie ci trzymał temperaturę jak u jednego kolegi 9st+

Jednak garaż musi być od zewnątrz i od góry ocieplony. I w żadnym wypadku nie od gruntu.

 

Przy takim sposobie odizolowywanie nie ma sensu. Zastanawiałbym się czy w ogóle warto dawać styropian na ścianę garażu :)

 

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?11017-CZY-OGRZEWA%C4%86-GARA%C5%BB&p=5713839&viewfull=1#post5713839

 

To jaka temperaturę ma to wyrzucane do garażu powietrze z reku? Skoro podgrzewa powietrze w garażu, które normalnie ma ok 5 stopni (przy nie izolowanej posadzce), do +9 to znaczy że wyrzucane powietrze ma pewnie ok 15 stopni, a skoro tak to co, ogrzewa świeże powietrze czerpane z dworu? Bo chyba nie to zużyte skoro ono ma ter ok +15 stopni? W kwestii reku jestem teoretykiem ale skoro główna idea jest taka by wyrzucane powietrze wymieniało się temperaturą z czerpanym z zewnątrz to w tym przypadku co się mi nie zgadza, bo jeśli np. na dworzu jest -5 to przy sprawności reku ok 80-90% wyrzucane powietrze powinno miec ok 0 stopni więc by schładzało garaż a nie go orzewało. Chyba, że coś źle pojmuje. Może ktoś mi to łopatologicznie wyjaśnić jak to ogrzewanie garaży zużytym powietrzem ma działać?

Edytowane przez DariaIMichu
.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Juz czytałam ten post bo wczesniej go tez juz podawałeś, ale on nic nie wyjaśnia bo tam bardziej opisuje wnioski w kwestii wilgotności powietrza. Może ten system działa przy wentylacji mechanicznej nawiewno wywiewnej ale bez reku, czyli bez wymiennika ciepła, ewentualnie przy reku z bardzo mała sprawnością. Jesli reku ma mieć sprawność na poziomie 80-90% to jakim cudem nie wymieniło temperatyry między zuzytym i świeżym powietrzem? Bo skoro ianb pisze, że podczas badania najższa temperatura na zewnątrz to -24 stopnie a na wyrzucie reku najniższa +6 to ten reku ma niską sprawność, bo reku wziął z pomieszczeń powietrze o temp ok 22 stopnie i na wymienniku to to zużyte powietrze oddało świeżemu tylko ok 16 stopni a to znaczy, że świeże powietrze o temperaturze -24 stopnie zostało podgrzane tylko o te 16 stopni czyli do pomieszczeń nawiewało -8 stopni (!!!), czyli wychładzało chałupe. brrrr . Tak wskazuje matematyka.

Cos tu jest nie tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DariMichu: nie ma w tym nic dziwnego. Powiem tak - działka, letnik, niby letnik ale ocieplony wełną mineralną, częściowo podpiwniczony (częściowo wymiary ma bodajże 7 x 5 m), podpiwniczenie ok 3 z groszami na 7. Przez lata ogrzewany metodą piec akumulacyjny plus otwarty szamotowy kominek. Podpiwniczenie z dwóch części. Ta pierwsza ma szerokość ok 1,5 metra. Oczywiście o żadnym ociepleniu tam nie ma mowy. I powiem Ci tylko tyle, że w ciągu nastu (?) lat czyli od końca l. 80 tych do początku 2000 chyba tylko raz temperatura w głębszej z nich zeszła poniżej zera.

Wystarczy, że w garażu jest piec co, rozprowadzenie rurek i te kilka stopni nad "kreskę" zawsze niemal będzie. Poza tym dochodzi to co koledzy i koleżanki opisywali: ciepło silnika samochodu (opon i nie tylko) powoli oddawane, które ogrzewa powietrze...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z Tobą. Tylko jaki to ma związek z tym co ja pisałam? Bo chyba odnosisz się do moich wypowiedzi? Ja szukam odpowiedzi w kwestii, że wyrzut z reku potrafi podnieść temperature z ok +5 do ok +9, czyli mniemam, że to powietrze wyrzucane musi mieć wieksza temperature niż +9 stopni, może +12 lub +15. Kwestia tego, że w garażu będa dodatnie temperatury jesli garaż nie będzie miał izolacji posadzki i dobrze zaizolowane ściany zewnętrzne nie budzi mioch wątpliwości. Tylko jak wyrzut z reku może podgrzac pwietrze w garażu zakładając, że reku ma średnią sprawnoc ok 80-90%. No chyba, że ma sprawność 20% to wtedy się zgadzam, ale co to by miało być za reku z taką sprawnością do d..py.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm.. myślę, że nawet GWC niewiele tu zmieni. Jesli na zewnątrz mamy tempeatury -20 lub -15 to o ile stopni to powietrze sie podgrzeje jesli przejdzie przez GWC, które ma ok +5 stopni, no może +7? Myśląc optymistycznie to podgrzeje do -5 a wiec nawet zuzyte, ale podgrzane powietrze po przejściu przez reku powinno na tyle wymienić się temperaturą ze świezym i mroźnym powietrzem by mieć temperatury ok 0 stopni, a to wciąż oznacza, ze taki wyrzut z reku by schładzał powietrze w garażu z nieizolowana posadzką a nie je podgrzewać. Dla mnei reku, które na wyrzucie ma ok +12, +15 stopni to niesprawne reku.

Nie to żebym była przeciwniczką takiego rozwiązania bo sama chętnie przytule rozwiązanie, które pozwoli "za free" podgrzac garaż a to z wyrzutem z reku mnei o tyle nie przekonuje, że jest neilogiczne, chyba, ze, jak juz pisałam, opiera sie na wentylacji mechanicznej ale bez reku. Tyle tylko, ze to tez jets pozbawine sensu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DM: wszędzie może nie będzie te 5 na plusie ale powyżej zera na pewno. Masz wyrzut reku do garażu. Fizyka prosta - skoro dochodzi skądś powietrze, to musi ono wymuszać wyrzut na zewnątrz tego zimnego co jest, musi wymuszać ruch powietrza. W takiej sytuacji powinno się tylko we właściwy sposób zrobić wentylację i samo się ogrzeje.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy mając garaż wkomponowany w bryłe budynku można go odciąć konstrukcyjnie by go dobrze odizolować? Kilka razy na forum spotkałem się z takim patentem ale jakoś mało szczegółów a to co znalazłem dotyczyło typowej parterówki, gdy mój projekt to typowy dom z poddaszem, gdzie garaż stanowi integralna część bryły budynku.

Projekt typu http://www.horyzont.com/projekt-domu/pokaz/india/0/122#top

Całkowicie odciąc się go nie da, bo i nie mozna ale tak mysle, żeby wspólne były tylko ława fundamentowa, strop z wieńcem, wieniec na ściance kolankowej lub tylko murłatą, no i oczywicie dach. W ten sposób pewne mostki by niestety zostały ale chyba były by mocno ograniczone. Czy jest to wykonalne? Czy ma to sens? A może odpuścić sobie taka ingerencję w konstrykcje tylko poprostu okleić ściany i strop łaczący garaż z domek 10-15cm grafitowego styro i już... Czy jak to jednak zrobie to może potem zacząć się rysować elewacja lub wewnetrzne tynki i posadzki w miejscu odcięcia domu i garażu? Tak myslę czy ewentualnei w miejscach łaczenia, czyli ława, strop i wieniec dać dodatkowe zbrojenie by usztywnić konstrukcję.

Z góry dziękuje za dyskusję

 

Nie wiem jaką temperaturę chcesz utrzymać w tym garażu, ale zastanów się trochę z tym odcinaniem. Jeżeli są tam jakieś instalacje wodne, a pewnie są, to będziesz musiał utrzymać temperatury plusowe. Mam garaż 45m2, dałem 6 cm szarego na ścianę między domem a garażem i 6cm szarego w podłogę nad garażem. Garaż trzyma temperaturę 6-7 st przy -2 na dworze. Jak jest chłodniej spada, ale praktycznie nie muszę go grzać. Mam mały grzejnik 600x600 V21 na sytuacje awaryjne (silne mrozy). Był zakręcony, ale jak było raz -30 dwa lata temu, to musiałem licznik i kaloryfer objechać opalarką do drewna bo deczko przymarzły :). Teraz mam głowice termostatyczną z funkcją antyzamrożeniową, która pilnuje temperatury. Sąsiad ocieplił 10cm na ścianie i suficie garażu i musi grzać grzejnikiem (całkiem sporym). Poniósł koszty dodatkowego materiału i większego grzejnika + ogrzewa garaż. Zbalansuj parametry przegrody tak, żeby straty z pomieszczeń w miarę pokrywały straty garażu do otoczenia przy temperaturze garażu jaką chcesz utrzymać. Wbrew pozorom nie jest to trudne. To będzie optymalne rozwiązanie.

 

Wyrzut z reku do garażu odrzuciłem, ze względu na wysoką wilgotność usuwanego powietrza.

 

Pozdrawiam

Edytowane przez psulek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm.. myślę, że nawet GWC niewiele tu zmieni. Jesli na zewnątrz mamy tempeatury -20 lub -15 to o ile stopni to powietrze sie podgrzeje jesli przejdzie przez GWC, które ma ok +5 stopni, no może +7?

 

Zależy od przepływu, ale spokojnie przy temp. gruntu 5 stopni i -20 na zewnątrz jesteś w stanie osiągnąć temp. dodatnią przy wylocie z GWC. Poczytaj o GWC np. jaśkowym.

 

Myśląc optymistycznie to podgrzeje do -5 a wiec nawet zuzyte, ale podgrzane powietrze po przejściu przez reku powinno na tyle wymienić się temperaturą ze świezym i mroźnym powietrzem by mieć temperatury ok 0 stopni, a to wciąż oznacza, ze taki wyrzut z reku by schładzał powietrze w garażu z nieizolowana posadzką a nie je podgrzewać. Dla mnei reku, które na wyrzucie ma ok +12, +15 stopni to niesprawne reku.

 

Pooglądaj sobie wykresy historyczne http://www.rekuperatory.pl/rekuperator/ To jest reku bez GWC. Np. w chwili pisania tego postu temp. na czerpni jest - 4 a na wylocie z reku, który wypuszczamy do garażu jest +4 (sprawność niby 93,5%, chociaż nie wiem jak im to wychodzi). Jeśli dorzucilibyśmy do tego GWC to zyskamy kilka stopni na wylocie, co będzie wystarczające do utrzymania temp. dodatniej w garażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest reku bez GWC. Np. w chwili pisania tego postu temp. na czerpni jest - 4 a na wylocie z reku, który wypuszczamy do garażu jest +4 (sprawność niby 93,5%, chociaż nie wiem jak im to wychodzi). Jeśli dorzucilibyśmy do tego GWC to zyskamy kilka stopni na wylocie, co będzie wystarczające do utrzymania temp. dodatniej w garażu.

Do utrzymania dodatnich temperatur nie trzeba kombinować z wyrzutem z reku bo wystarczy dobrze zaizolowac dom z garażem i nie izolowac posadzki. To nam już zapewnia dodatnie temperatury. Było już o tym piane kilka razy w tym wątku ale widac jezcze za mało... Mówimy o garazu gdzie temperatyry nie sa tylko dodatnie tylko ocylujące ok +9 stopni!!! Zakładając, że dobrze zaizolowane ściany zewnętrzne i posadzkowe GWC pozwoli utrzymac temperatury dodatnie, ok +3 stopnie nawet przy dużych mrozach na dworzu -15 -20 stopni, to żeby takki wyrzut z reku podniósł temperature o ok 5 stopni do +8, to znaczy że na wyrzucie z reku musi być ok +12. A jak ma byc +12 na wyrzucie z reku gdy reku ma sprawnośc ok 80% a temeratury na zewnątrz będa ok -15??? Jesli czerpnia reku bierze z dworu -15 stopni a wyrzut z reku daje +12 to znaczy, zę reku, jako wymiennik ciepła, nie działa, bo to oznacza, ze do wnetrza domu zamiast tłoczyć powietrze o temperaturze ok +15 musiało by tłoczyć może 0 stopni... Nie robiłam badań empirycznych ale na oko widac, że takie załozenia ię nie mogą sprawdzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie zacytować kolegę nydar, bo widzę , że tu powstają nowe mity:

 

"Producenci podają sprawność temperaturową .Miarą efektywności rekuperatora jest sprawność energetyczna.Dla przykładu.Rekuperator o sprawności np.95% będzie miał sprawność energetyczną 50%,co oznacza,że z 1Kw energii cieplnej zawartej w zużytym powietrzu,0,5 Kw wróci do domu a drugie 0,5 bezpowrotnie jest utracone."

 

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?193001-Sprawno%C5%9B%C4%87-rekuperatora&p=5080125&viewfull=1#post5080125

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...