kaszpir007 11.01.2013 23:10 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2013 Niestety powróciłem do "standardowych" ustawień. testowałem 40/6 , 50/6 , próbowałem trochę innych i widzę że nie ma to sensu ... Po prostu na początku wyglądało dobrze , ale czym dłużej piec pracował tym gorzej ... Przy 50/6 piec miał spore problemy z temperaturą ale osiągał ją ale trwało to baaaardzo długo i po sporym spadku temperatury (zapewne głowice na grzejnikach maja tu swój spory wpływ na duże wahania temperatury ...) Przy 40/6 wyglądało świetnie. Mały płomień , w miarę ładne dochodziłdo temperatury , nie przebijał za mocno temp na podtrzymaniu ... Niestety następnego dnia zaczęła się robić "skrupa" na palniki czar prysnął. Skrupa nie przepuszczała powietrza i dopiero na dużej mocy płomień rozwalał skrupę. Robił się wielkie spieki ... Wygląda na to że ustawienia fabryczne są "kompromisem". Spieki mniejsze ale czasami jak piec działa na dużej mocy temp na czopuchu jest nawet 300 stopni , więc zapewne straty kominowe bardzo duże Widać że dałem się nabrać się na marketing. Taki stary a taki głupi ... Te wszystkie PIDy , FBSy i inne to są można włożyć .... między bajki ... Działa to sobie jak chce i kiedy chce i jest całkowicie nieprzewidywalne ... Szkoda że producenci nie montują w piecach sond lambda. Wtedy można by precyzyjnie dopasowywać ilość powietrza do spalania i zapewne wtedy sam proces byłby optymalny ... Bez sondy to jak wypuścić sapera na pole minowe bez wykrywacza min. Zapewne część ominie bo ma doświadczenie i praktykę i szczęście , ale może niestety trafić na minę i tak samo jest z tymi PIDa, FBSami i innymi "cudami". Korzystają one z algorytmów , wzorów , wzorców i "kombinują" zamiast po prostu mieć gotowe i precyzyjne wyniki z sondy lambda ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
czp01 12.01.2013 10:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2013 Jeśli udałoby się go ustawić dwustanowo żeby spalał efektywnie, to by oznaczało że ten cały PID w tym sterowniku jest do d..y. Szukaj ludzi z takim samym zestawem lub chociaż sterownikiem i pytaj jak oni sobie radzą. Popieram - podjąć próbę ustawienia dwustanowo a przy odrobinie chęci i uporu można osiągnąć dobre efekty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sacha 12.01.2013 16:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2013 Też nie mogę bardzo chwalić PID a w moim przypadku Tatarek. Winię jednak nie technologię a ludzi co piszą programy. Wiem jak działa regulator PID pneumatyczny, bo pracowałem z tymi regulacjami i jak słusznie myślałem że elektroniczny PID to to samo. Jednak się zawiodłem, ale obserwując jego działanie stwierdziłem że soft jest źle napisany. Nie wiem czy w Ogniku można zobaczyć tzw. poprawkę opisaną jako P z towarzyszącą cyfrą - ona dużo wyjaśnia. Piszę o tym tutaj - Przejście na PID ze standardowego sterownika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 13.01.2013 20:54 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2013 Popieram - podjąć próbę ustawienia dwustanowo a przy odrobinie chęci i uporu można osiągnąć dobre efekty Ustawienia w Ogniku są mocno ograniczone. Mogę dać tylko przerwę podawania , czas podawania i obroty dmuchawy. Nie mam pojęcia jak to ustawić i jak ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
czp01 13.01.2013 21:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2013 Ustawienia w Ogniku są mocno ograniczone. Mogę dać tylko przerwę podawania , czas podawania i obroty dmuchawy. Nie mam pojęcia jak to ustawić i jak ... Czyli masz wszystkie potrzebne parametry potrzebne do ustawienia trybu dwustanowego. Co prawda na innym sterowniku ale kolega timon120777 tak w sposób metodyczny opisał ustawienie kotła w trybie dwustanowym http://forum.muratordom.pl/showthread.php?186332-Kocio%C5%82-Termo-eco-19KW-St%C4%85pork%C3%B3w-Palnik-brucer-sterownik-dwustanowy&p=4953264&viewfull=1#post4953264 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
animuss 13.01.2013 21:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2013 Ustawienia w Ogniku są mocno ograniczone. Mogę dać tylko przerwę podawania , czas podawania i obroty dmuchawy. Nie mam pojęcia jak to ustawić i jak ... A masz boczną przysłonę na dmuchawce bo to oprócz zmiany obrotów jest przydatne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 14.01.2013 07:25 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 Jeszcze trochę pokombinuję ... Zauważyłem że jak mam ustawienia czas podawnia 10s i czas przerwy 50s (choć są to czasy max , bo zdaje mi się sterownik czasami stosuje inne krótsze czasy ...) to temperatura mocniej spada zanim piec zacznie dawać taką moc aby temperatura zaczęła rosnąć. Przy czasie podawanie 11s już mniej spada i z mniejszą mocą dochodzi do żadanej temp. Teraz testuje czas podawania 13s i zdaje mi sie że jest najlepiej , ale dużo traci się na podtrzymaniu. Tu jest wielki problem bo jak zmniejsze przedmuchy na minimum (ustawienie mocy 1) to przez bardzo długi czas nie ma przedmuchów ale też nie ma podawania opału i robi się mega krater. Przy ustawieniu 2 jest lepiej bo czas pomiedzy podawaniem opału już jest trochę wyższy ale też krater. Chyba tak jak zawsze miałęm "3" jest najlepszy (najmniejszy krater). Powyżej podawanie jest zbyt częste i przedmuchy też i na podtrzyamniu wtedy temp. rośnie niemalze cały czas . Wyższe ustawienai wogóle nie tykam bo bym chyba nigdy z podtrzymania ze wyszedł Muszę znaleźć jakiś złoty środek. Widzę że na tym sterowniku nie ma sensu dawać małej dawki węgla bo sterownik po prostu będzie tak długo powtarzał cykle że aż dojdzie do takie dawki jaką potrzebuje PID. Muszę powalczyć bo widzę że przy małych dawkach sterownik daje max obroty dmuchawy i większosć ciepłą wylatuje przez komin (nawet 300 stopni i więcej w czopuchu ...). Czym większa dawka paliwa tym lepiej sterownik sie zachowuje ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
czp01 14.01.2013 09:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 Jeszcze trochę pokombinuję ... Zauważyłem że jak mam ustawienia czas podawnia 10s i czas przerwy 50s (choć są to czasy max , bo zdaje mi się sterownik czasami stosuje inne krótsze czasy ...) ........................ Muszę znaleźć jakiś złoty środek. ................. ... Czy ten Twój sterownik daje się przełączyć w podstawowy tryb dwustanowy - to tam ustawiłbyś go tak jak Ty chcesz i na pewno żaden algorytm by Ci niczego nie przestawiał ( to jednak wymaga trochę czasu ) Bo sterownik jest zdziwiony,że przy takiej mocy kotła musi pracować przy nieosiągalnych dla niego i kotła minimalnych mocach Zapewne przy dużo niższych temperaturach będzie coraz lepiej ale to jeszcze raz pokazuje,że dla dzisiejszych domów ok.150m2 maksymalna moc kotła to zdrowo poniżej 10kW. To prawda powinny być takie kotły bo w większości przypadków 10 kw to maksimum albo i tak za dużo. Nawet w moim średnio ocieplonym domu w ub. sezonie najwyższa średnia moc kotła (z okresu 1 tankowania) w najwyższe mrozy to była poniżej 6 kw. W tym sezonie najwyższa moc chwilowa sięgnęła 8,27 kw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 14.01.2013 09:33 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 (edytowane) Daje się przestawić , ale jednak wolałbym aby działał PID bo widzę podczas pracy zmianę prędkości dmuchawy i że moduluje mocą. Także zdaje mi się że potrafi podawać opał w mniejszej ilości niż ustawionaPrzy sterowaniu recznym będę miał stałą prędkość wentylatora , podawani i czasu. Widzę że u mnie podstawą sukcesu będzie takie ustawienie wysokości kopca aby była jak najwyższy , ale aby się nie przesypywał. Wtedy piec będzie miał odpowiednią ilość żaru i elektronika będzie potrafiła efektywnie spalać opał. Edytowane 14 Stycznia 2013 przez kaszpir007 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kobra64 14.01.2013 10:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 Witam. Kaszpir, jaką minimalną przerwę między podaniami możesz ustawić w serwisowym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 15.01.2013 12:59 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2013 Witam. Kaszpir, jaką minimalną przerwę między podaniami możesz ustawić w serwisowym? Szczerze mówiąc nie wiem , ale mogę sprawdzić ... Zauważyłem jednak że mój Ognik najlepiej działa jak ma mnóstwo na palniku paliwa. Wczoraj testowałem przerwa 50 , czas podawania 13s i było duuuużo lepiej. Sterownik bardzo płynnie i z mocą około 20-30% dochodził do żądanej temp , i trzymał nonstop żądaną temperaturę czyli tak jak powinno być. Temp. spalin 80-100 stopni ... Bajka , czyli tak jak powinno być ... Niestety po pewnym czasie coś się rozwaliło , temperatura zaczęła spadać i sterownik znów zaczął dawać w palnik i koniec bajki ... Najgorsze jest to że cały czas żyłem w przekonaniu że mało opału i rzadko = oszczędność opału i że tak ma być ... Mój sterownik działał od początku więc "dziwnie" czyli bardzo szybko i bardzo gwałtownie z temp. spalin 250-350 stopni osiągał zadaną temp. , później o temperatura była podbita o 10-15 stopni i wtedy baaaardzo pomału temperatura spadała a piec był w podtrzymaniu. Później piec się wychładzał do 50 stopni i znów szybko do 300-350 stopni ... Wszystko na ustawieniach fabrycznych ... Miałem więc gigantyczne straty kominowe jak i olbrzumie straty na podtrzymaniu ... Zacząłęm kombinować bo mnie szlak trafia. Byłem na dworzu , piec wszedł na 100% mocy i z komina leciał dym jak z pociągu ... Wczoraj widziałem przez krótki czas że sterownik działał tak jak powinien , czyli powoli z małą mocą podnosił temperaturę ,temp. spalin 90-100 stopni do 120 stopni , czyli optymlalnie ... Czyli wygląda że potrzeba mu wiecej opału aby lepiej działał ... Niestety u mnie problemem jest podtrzymanie. Tryb podtrzymania ustawia się o 1 do 10% mocy. Czym niższa moc , tym rzadziej podawane jest paliwo , rzadziej są przedmuchy .. Normalnie u mnie kompromis to 3%. Przy 2% przedmuchy są żadsze (plus) ale podawnie też (minus bo za żadkie i robi się zbyt duży krater). Przedmuchy są najgorsze u mnie. Podbijają dodatkowo temperaturę ... Niestety przy dużej dawce paliwa robi się problem w podtrzymaniu. Jest dużo opału i każdy przedmuch podnosi temp. Dodanie opału znów wmaga temp. Spowodowało to że przy podtrzymaniu temepratura wogóle nie spadała a się trzymałą , co spadła to przedmuch podnosił , a jak nie to nowa dawka. Muszę obniżyć trochę podtrzymanie , ale zrobi sie krater i szlak trafi całe ustawienia bo znów piec będzie najpier musiał odbudować kopiec i wątpie że potem zdąży z mocą wyhamować ... Szczerze mówiąc jestem rozczarowany tym sterownikiem , bo u mnie od początku nie działa tak jak powinien. Na początku mówiono mi że to wina za małego zapotrzbowania. Teraz zapotrzebowanie zwiększyłem i ? I nic ... Dalej problemy ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kobra64 15.01.2013 15:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2013 Witaj. Pytam o przerwę, bo ona o ile pamiętam ma wpływ na podtrzymanie. Podawania, przerwę i dmuchawę ustawiasz dla mocy maksymalnej, sterownik nie będzie cały czas pracował wg. tych ustawień, to jest tylko granica powyżej której nie wychodzi. Wydaje mi się, że u Ciebie jest problem taki, że w podtrzymaniu dużo częściej dmucha niż podaje. Skrócenie przerwy w podawaniu powinno zmniejszyć czas między podaniami w podtrzymaniu. Podobnie obniżenie mocy dmuchawy. Może wtedy uda Ci się obniżyć moc minimalną, a to spowoduje wydłużenie czasu między przedmuchami w podtrzymaniu. Ja bym ustawił podawanie 6, przerwa 18, dmuchawa 50 - 60% przy całkowicie otwartej przesłonie, moc minimalna kotła na 1 i popatrzył, co się dzieje. Oczywiści przy aktywnym PID. Bardzo dawno nie ustawiałem Ognika i mogę się mylić, ale spróbować nie zaszkodzi. Pozdrawiam - Jacek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 15.01.2013 18:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2013 Minimalna przerwa to 5sekund. Ustawiłem P.18 (czyli przerwa między podawaniami 18s) , 6s podawanie (czyli PP-9) , dmuchawa 60% , moc minimalna 1. Dziś wróciłem do domu i widzę że na ustawieniach P.50 , PP-0 (15s) , dmuchawa 85% ,moc minimalna 2 piec był w stanie podtrzymania i temepratura nie spadała. Ustawiłem na 1 i powoli zaczęła spadać. Później bardzo ładnie zajął sie PID i nie pozwolił spaść zbytnio temperaturze poniżej zadanej i z małą mocą (20%) powolutku doszedł do 55 stopni i tak trzymał. Czyli było tak jak powinno działać cały czas.Przy "dochodzeniu" do temperatury temp. w czopuchu 80-110 stopni czyli świetnie ...Niestety po niedługiej chwili temperatura zaczęła spadać nie wiadomo dlaczego. Nie było jakiegoś poboru mocy , bojler nie grzał wtedy wody.Po prostu nagle zaczęła spadać temperatura i sterownik nie dawał rady i skończyło sie że temp. spadła o około 7 stopni od zakładanej i piec wszedł na wysoką moc i temperatura na czopuchu zaczęła gwałtownie rosnać do około 300stopni i mimo że piec tak mocno dawał w palnik i w komin to temepratura wcale nie rosła zbyt szybko , zapewne z powodu tego że większosć ciepła zamiast zostać w kotle poszła w kosmos ...No i oczywiscie po tym znów mocno podbił temp ... Osobiście widzę że PID nie potrafi dobrze radzić sobie z pełnym zakresie mocy i wentylatora i głupieje.Niestety przy moich ustawieniach jest nieprzewidywalny. Chodzi z pół godziny idealnie a po chwili przestaje ... Ustawiłem polecane przez Ciebie ustawienia i zobaczymy. Kurcze chciałbym aby ten PID zaczął działać ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 15.01.2013 18:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2013 Wyłącz tego Techa, czy co tam masz i co Ci rzeźbi pogodowo pracą zaworu w lewo i prawo... i temp. za zaworem, ustaw ręcznie na zaworze stały przepływ i sprawdź co i jak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kobra64 15.01.2013 19:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2013 Kaszpir, PID potrzebuje trochę czasu na adaptacje, nie spodziewaj się natychmiastowej 100% poprawy, daj mu za dwie godzinki i wtedy ocenisz - czy jest poprawa czy do du..y. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 15.01.2013 19:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2013 (edytowane) Wyłącz tego Techa, czy co tam masz i co Ci rzeźbi pogodowo pracą zaworu w lewo i prawo... i temp. za zaworem, ustaw ręcznie na zaworze stały przepływ i sprawdź co i jak. Sterownik pogodowy steruje zaworem czterodrożnym tylko. Ma ustawiony czas na 60s i dopiero działa jak wyliczona temepratura sie zmieni. Zmiany temperatury nie są jakieś nonstop i siłownik większość dnia nic nie a co najwyżej koryguje ustawienia. Temperatura na podłogówce jest niemalze stała ... Nie wyobrażam sobie pracy podłogówki bez sterownika pogodowego do podłogówki , bo inaczej albo dom bedzie wychładzany albo przegrzewany ... Co ma wspólnego ten sterownik na pracę kotła ? Większe zmiany na pracę kotła zapewne mają grzejniki bo mają chyba glowice termostatyczne ? Ale ok. Włączyłem sterowanie ręczne. Pogodówka nie będzie miała już wpływu na sterowanie zaworem czterodrożnym. Edytowane 15 Stycznia 2013 przez kaszpir007 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 15.01.2013 21:16 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2013 Kaszpir, PID potrzebuje trochę czasu na adaptacje, nie spodziewaj się natychmiastowej 100% poprawy, daj mu za dwie godzinki i wtedy ocenisz - czy jest poprawa czy do du..y. Niestety do kitu ... Ustawienia spowodowały niemalże zasypanie palnika. Sterownik chyba takich niskich odstępów czasów nie "rozumie". Bylo jeszcze gorzej niż na poprzednich ustawieniach które "chwilę" działały. Na razie wyłączyłem pogodówkę tak jak zaproponował Jarecki i wróciłem do ustawien w których PID działał poprawienie (przez jakiś czas) P.50 , PP-2 (czyli 13s) , d.85 ale tym razem zostawiłem ni.1. Zobaczę czy teraz będzie cały czas dobrze działało czy znów zwariuje ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kobra64 15.01.2013 21:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2013 Ja bym mu jeszcze dał szansę na tych krótkich nastawach, tylko ze zwiększoną mocą dmuchawy, np do 80%. Ale może będzie dobrze na tym, co dałeś teraz. A otwierałeś przesłonę dmuchawy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
animuss 15.01.2013 23:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2013 Nie wyobrażam sobie pracy podłogówki bez sterownika pogodowego do podłogówki , bo inaczej albo dom bedzie wychładzany albo przegrzewany ... W przypadku ogrzewania podłogowego występuje zjawisko tak zwanej samoregulacji, które częściowo rekompensuje jego dużą bezwładność cieplną. Polega ono na tym, że wraz ze wzrostem temperatury w pomieszczeniu maleje różnica temperatury między podłogą i powietrzem w pomieszczeniu. Tym samym maleje strumień ciepła oddawany przez podłogę itd.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 16.01.2013 07:34 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2013 Ja bym mu jeszcze dał szansę na tych krótkich nastawach, tylko ze zwiększoną mocą dmuchawy, np do 80%. Ale może będzie dobrze na tym, co dałeś teraz. A otwierałeś przesłonę dmuchawy? Przesłona dmuchawy u mnie otwarta zawsze na 100%. Z tego co się orientowałem w przypadku Ognika/Pumy/Skoropina/Cobry nie trzeba bawić się klapką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.