Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ocieplenie poddasza użytkowego - którą wersję wybrać?


dorka2623

Recommended Posts

Witam,

 

Chciałam rozpocząć prace nad zaadoptowaniem poddasza, które do tej pory nie było użytkowe.

Proszę o informację, w jaki sposób powinno być wykonane ocieplenie dachu pokrytego papą termozgrzewalną. W chwili obecnej zimą jest tam bardzo zimno, a latem upał.

Orientowałam się już trochę i w temacie i stanowiska są podzielone. Jedni uważają, że między krokwie należy położyć wełnę mineralną 15cm i na nią drugą warstwę 5cm. Dodatkowo folię paroizolacyjną.

Inne stanowisko jest takie, iż wystarczy wełna 15 cm i na nią folia baufol.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedni uważają, że między krokwie należy położyć wełnę mineralną 15cm i na nią drugą warstwę 5cm. Dodatkowo folię paroizolacyjną.

Inne stanowisko jest takie, iż wystarczy wełna 15 cm i na nią folia baufol.

jednych i drugich w copke pizgać.

A wystarczy, a to, a tam to, jak robisz babrzesz się z tym to lepie zrobić to solidnie, koszt materiału przy tym zamieszaniu może i jest dodatkiem.

Ale wystarczy 15 cm to powiedz takiemu że na -15 st wystarczy podkoszulek ba po co a na co.

Jak ja to dobrze znam, aż uszami wyłazi.

FlashBack dobrze napisał bo to tacy ludzie od piwa... dobre wójki, tylko jak będziesz jeździł za tanim węglem to nie będą Cię żałować.

Tylko cieszyć , ot taka ludowa przekrorność.

Dajesz 15cm między krokwie i 15 pod . amen.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

W przypadku gdy na krokwiach znajduje się pełne deskowanie z papą należy zastosować szczeline wentylowaną grubości 3-6cm i zapewnić otwory wlotowe w podbitce dachu oraz wylotowe w kalenicy, bądź kratki w ścianach szczytowych. Stosowanie układu jednowarstwowego nie jest zalecane z uwagi na fakt, iż krokwie będą stanowiły liniowe mostki termiczne, a drewno przewodzi ciepło 4 razy bardziej niż wełna mineralna. Z kolei zastosowanie układu dwuwarstwowego o łącznej grubości 20cm zapewni uzyskanie wymaganego przez warunki techniczne współczynnika przenikania ciepła na poziomie <0,25 W/m2K.

Polecałbym standard energooszczędny, w którym współczynnik przenikania ciepła wynosi <0,15W/m2K. Uzyskanie standardu energooszczędnego znacznie przyczynia się do polepszenia komfortu cieplnego pomieszczeń oraz obniża koszty poniesione z tytułu ogrzewania budynku.

Standard energooszczędny możesz uzyskać przy zastosowaniu ok. 27-30cm wełny mineralnej o współczynniku przewodzenia ciepła 0,035-0,039 W/mK (np. wełna TOPROCK lub MEGAROCK)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja natomiast proponuję wykonać najpierw obliczenia cieplno-wilgotnościowe. Każdą przegrodę budowlaną powinno się ocieplać wg indywidualnego projektu. Ważne są tu sprawy właśnie wentylacji dachu, deskowania, wysokości krokwi, itp. Możesz w formie uproszczonej wykonać takie obliczenia nawet samodzielnie. Odpowiednie programy są do ściągnięcia ze stron producentów wełny mineralnej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, już piszę dokładnie. Dach jest pokryty papą termozgrzewalną. Konstrukcja nie jest najnowsza, niestety krokwie są dosyć niskie (ok. 14-15cm), każdy z pytanych "specjalistów" stwierdził, że trzeba będzie nabić "łaty" aby możliwe było umieszczenie grubszej warstwy wełny (musi zostać przestrzeń). Poza tym ich porady nieco się różniły, podaję je pod spodem.

 

Castorama:

- jedna warstwa Knauf 150cm, nie trzeba sznurka, będzie się trzymać samo między krokwiami

- folia paroprzepuszczalna

- płyta gipsowo kartonowa

 

Lokalny skład PSB:

- pierwsza warstwa Isover 150mm między krokwie, mocowanie sznurkiem

- druga warstwa Isover 50mm, mocowanie sznurkiem (do czego?)

- folia paroprzepuszczalna

- płyta gips-karton

 

LeroyMerlin:

- pierwsza warstwa Rockwool 150mm między krokwie, mocowanie sznurkiem

- druga warstwa Rockwool 100-150mm mocowanie na profilach

- folia paroprzepuszczalna

lub

- druga warstwa folia termoizolacyjna Baufol (bezpośrednio na pierwszą)

- płyta

 

Lokalny specjalista-alkoholik:

- najpierw folia paroprzepuszczalna

- pierwsza warstwa między krokwie 150mm Isover, mocowanie na "drucie" zamiast sznurka

- druga warstwa Isover minimum 50mm, mocowanie na profilach

- folia paroprzepuszczalna

- płyta

 

Niżej są zdjęcia fragmentów poddasza. Dodaję też poglądowy rysunek dachu razem z wymiarami jeśli miało by to w czymś pomóc.

 

http://images46.fotosik.pl/1931/452330cdf85d31d9.jpg

 

http://images40.fotosik.pl/1923/d2c124914f89fb05.jpg

 

http://images33.fotosik.pl/539/c55416edc092a372med.jpg

 

Mam nadzieję, że podpowiecie babie co konkretnie zrobić, na razie każda opinia jest inna i już głupieję z tego wszystkiego :/ Nie chcę, żeby ktoś mnie zrobił w balona.

 

Pozdrawiam, Dorka

Edytowane przez dorka2623
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznijmy może od tego, że na krokwiach masz pełne deskowanie z papą, a więc należy zastosować szczelinę wentylowaną grubości 3-6cm pomiędzy deskami a pierwszą warstwą ocieplenia, ułożoną pomiędzy krokwiami. Zatem pierwsza warstwa izolacji znajdująca się pomiędzy krokwiami musi zostać pomniejszona o grubość szczeliny - w twoim przypadku będziesz mogła zastosować grubość ocieplenia 10-12cm. Skalna wełna mineralna jeżeli jest docięta z odpowiednim naddatkiem (1,5-2cm) swobodnie zakleszcza się pomiędzy krokwiami i nie ma konieczności jej sznurowania.

Po ułożeniu pierwszej warstwy ocieplenia należy przejść do ułożenia kolejnej pomiędzy ruszt metalowy. Grubość drugiej warstwy ocieplenia uzależniona będzie od tego jak ciepłe (zimą) i chłodne (latem) poddasze chcesz mieć. W celu osiągnięcia standardu energooszczędnego ( współczynnik przenikania ciepla U ≤ 0,15 W/m2K) należałoby zastosować ok. 27-30cm wełny mineralnej o współczynniku przewodzenia ciepła 0,035-0,039 W/mK. Wówczas zminimalizujesz straty ciepła.

 

Zalecam grubość to ok. 15cm pomiędzy ruszt metalowy.

 

Pod płytę gipsowo kartonową układa się folię paroizolacyjną nie paroprzepuszczalną. Folię paroizolacyjną stosuje się wg. potrzeb.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam , podepnę się pod temat. Jak prawidłowo ocieplić taki strop nad poddaszem użytkowym i samo poddasze? Na forum jest sporo informacji na temat ocieplenia poddasza w wypadku zastosowania płyt G-K, natomiast jeśli chodzi o strop lany to informacji jest niewiele. Myślałem o zastosowaniu 2 warstw wełny mineralnej , 18 cm pod krokwy i 18 cm miedzy krokwy, ale dekarz doradza mi styropian zamiast wełny, co będzie lepsze wypadku takiego stropu? Jak to zrobić od strony praktycznej? tzn strop nad poddaszem będę zalewał jak skończy się zima, po tygodniu ma wejść dekarz i zacząć układać więźbę dachową , jak skończy należało by się wsiąść za ocieplenie stropu , bo po położeniu dachówki już się nie da tego zrobić, ale czyt to nie za wcześnie, przecież nie zdąży z niego odparować woda... Aha czy skoro trzeba to zrobić na etapie prac dachowych to powinien zrobić2.jpg1.jpg to dekarz? Będę wdzięczny za każdą rade , poniżej zdjęcia rzutów domu.

Pozdrawiam Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...