Wlodek_PID 31.01.2013 21:58 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2013 1. Skam-P Premium 12KW z małym palnikiem brucer 2. Pompy pracują na pierwszym biegu. Nie ma zbyt ekonomicznych pomp. 3. Tak mam zawór czterodrogowy a na nim siłownik. Siłownik jest podłączony pod sterownik pogodowy UMS-4P. W sumie mam 3 pompy. jedno do grzejników , jedna co podłogówki , jedna do ładowania bojlera. 4. Czemu aż 60 stopni ? Bo jak piec działa w podtrzymaniu nawet kilka godzin to walczyłem aby w stanie podtrzymania temp była jak najwyższa abym nie zniszczył komina. Niestety i tak się zniszczył. Wymiennik czyszczę raz w tygodniu. nadgorliwiec jestem. Czyszczę bo zarasta sadzą. Niestety tak to jest jak piec długo jest w podtrzymaniu. 1. Puść pompy na II bieg. 2. Obniż temperaturę na 45'C albo jeszcze niżej. Mój kolega grzeje na 45'C odkąd pamiętam i nic się nie dzieje. Na niskiej nastawie kocioł nie będzie się odstawiał. 3. Pomyśl o wymienniku ciepła między kotłem (który jest gorący) a podłogówką, która jest zimna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wlodek_PID 31.01.2013 22:01 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2013 Dzięki Wlodek_Pid z odpowiedź, tak mnie wzruszyłeś swoim przykładem, iż apeluję do wszystkich aby w interesie naszych mniejszych i większych braci, zaniechali wszelkich prac nad tym aspektem algorytmu. Ale skoro o inteligencji, to czy w dobie dążenia do stworzenia AI nie można w sterownikach o tak potężnych możliwościach, czytałem o zamiarze wyposażenia sterowników w układy GHz, z pamięciami GB, w taki algorytm co by nie klękał przy pierwszej lepszej okazji. Nie nadążam za Twoim wywodem - a tym bardziej algorytmem. Napisz, o co Ci chodzi, bez dygresji. Chętnie podyskutuję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karoka65 31.01.2013 22:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2013 Zwróć uwagę na informację do jakiego kotła ten sterownik jest podłączony. Taaa Ładne ciele hehe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karoka65 31.01.2013 22:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2013 przecież odchudziłem. W tamtym sezonie zjechałem z parametrem PP-5 do chyba pp-7 bo przesypywało. Ehhh ... A temp ? jesli piec by działał cały czas w PID to temp spalin była w porzadku. Ja w podtrzymaniu miałem temepraturę na czopuchu 45-55 stopni więc walczyłem o każdy stopien , stąd temp zadana na piecu ... Po częsci to sam nawet trochę odpowiedziałeś. Przy -7 i tak masz jeszcze 8s podawania a to nie mało. Jeśli dasz mniejszą temp. na kotle i np. rozciągniesz jeszcze przerwę między podawaniem to zmniejszysz parametry dla 100% mocy, różnica między tym co zadane a odbierane znacznie się zmniejszy. Przy zmniejszeniu parametrów wyjściowych kocioł będzie bardziej ślamazarnie wchodził na obroty a przez mniejsze róznice temp. powinien bardziej stabilnie pracować. Nie wiem czy pisemnie dobrze i jasno ci to przedstawiłem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tob 31.01.2013 22:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2013 Kol. Włodku po prostu liczyłem, że po zdaniu „bardzo trudne” będzie więcj treści dlaczego tak jest. Być może to co napisałeś później zdało mi się jak na wątek o algorytmach i sterownikach trochę za dużym skrótem i tyle, i na teraz na tym poprzestanę. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 01.02.2013 07:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2013 (edytowane) Po częsci to sam nawet trochę odpowiedziałeś. Przy -7 i tak masz jeszcze 8s podawania a to nie mało. Jeśli dasz mniejszą temp. na kotle i np. rozciągniesz jeszcze przerwę między podawaniem to zmniejszysz parametry dla 100% mocy, różnica między tym co zadane a odbierane znacznie się zmniejszy. Przy zmniejszeniu parametrów wyjściowych kocioł będzie bardziej ślamazarnie wchodził na obroty a przez mniejsze róznice temp. powinien bardziej stabilnie pracować. Nie wiem czy pisemnie dobrze i jasno ci to przedstawiłem. Nie znam algorytmu ani nie wiem jaki wpływ na spalanie i pracę mają wpisane dane w Ogniku Wczoraj ustawiłem piec na 45 stopni , wodę na 40 stopni i dałem ustawienia P.50 , PP-8 (fabrycznie PP-5) , d.85 i ni.1 (fabrycznie 3 ale zauważyłem że jak wejdzie w podtrzymanie to lepiej dać niższą bo mniej przedmuchów = mniej przeciągania) i właczyłem PID. Rano zauważyłem że żar na palniku płaski (nie było krateru). Sterownik w miarę dobrze pracował , ale i tak skończylo się przewymiarowaniem o 5 stopni (nie wiem czy nie wzrosło bo trzeba było do pracy jechać). Nie wiem czy ustawienia w Ogniku są to maksymalne ustawiania dla sterownika czy też nie. Z mojego doświadczenia z pracy Ognika zauważyłem że lubi on dużo opału na palniku (duży kopiec) wtedy lepiej działa. Rano przestawiłem na fabryczne ustawienia (czyli PP-5). Dodatkowo wyłączyłem sterowanie pogodowy (siłownik) i nie będzie miał on wplywu na pracę sterownika. Potestuje jeszcze do niedzieli. Jak zacznie działać poprawnie to go zostawię , jak nie to umówiłem się z Jareckim że mi wypożyczy RT9PID. Co do pracy to prawie od tygodnia testuje pracę dwustanową sterownika. Jak na razie moim "faworytem" było ustawienia 50/6 dmuchawa 70%. Piec dochodził do żądanej temp. około 10minut. Podajnik w tym czasie działał około 72 sekund ... Wyższe nastawy 60/6 czy też 70/6 czy nawet 80/6 z różymiu nastawami dmuchawy (55-75%) powodowały dużo dłuższe działanie pieca i po przeliczeniu ilości włączeń podajnika wyszło że niestety opalu idzie wiecej i to dużo więcej. Niestety zauważyłem i nie wiem czy to właśnie nie wina temp na piecu 55 stopni bo zauważyłem dziwną "prawidlowość" że mimo zmiany nastaw i zwiększenie czasu dochodzenia do żądanej temperatury (w maksymalnych przypadkach nawet 2,5x dłuższy czas) czas podtrzymania jak i przewymiarowanie temperatury było zbliżone i wynosiło około 40minut ... Spróbuję jeszcze jak nie "wypali z PID" ustawić piec także na 45 stopni i wtedy włączyć dwustanowca. Osobiście jakby okazalo się że udalo by mi się zejsć z czasem podtrzymania to szczerze mówiąc nie wiem po co mi wtedy ten PID ... PS. Co do temperatury jaką miałem na piecu. Mam też grzejniki. Grzejniki nie są zbyt przewymiarowane a raczej dopasowane. Pomieszczenie po 25m2 po podłogach mają po jednym grzejniku 60x100 C22. Nie miałem problemu z ich ogrzaniem w największe mrozy przy 55 stopniach przy największych mrozach ale widać bylo że delikatnie można by zwiększyc ich moc za pomocą temp. na piecu. Przy 45 stopniach wątpie aby te grzejniki wydoliły w największe mrozy Edytowane 1 Lutego 2013 przez kaszpir007 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karoka65 01.02.2013 07:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2013 Kaszpir mogłeś to zostawić sam widzisz chyba że się poprawiło, taki wniosek ja wyciągnąłem ? Proponowałbym ci tylko do tego co miałeś jeszcze wydłużyć przerwę w z 50 nawet na 55, jeszcze zejdziesz z mocą. Widać że kociołek się opierdziela i nie ma co robić u ciebie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wlodek_PID 01.02.2013 08:03 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2013 Też tak uważam. Masz 2 obiegi - zimny (podłogówka) i gorący (grzejniki).Moim zdaniem nie należy ich łączyć razem - potrzebny jest wymiennikciepła do podłogówki. Może jest ktoś, kto ma więcej doświadczenia niż ja i doradzi? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 01.02.2013 08:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2013 Wiesz nie do końca się poprawiło. Zaobserwowałem tak jak kiedyś że jak na palniku jest "płasko" to dmuchawa na małych obrotach zamiast rozgrzewać piec go ochładza i potem piec wchodzi na wyższą moc (mocno dmuchawa działa). Dziś rano sterownik nie przekroczył 200stopni i to już jest sukces.Ale przewymiarował tempraturę o 5-6 stopni i wszedł w podtrzymanie a tego nie powinien robić ... Zapewne mam małe zapotrzebowanie na ciepło , jednakże wątpie że jest jakieś super małe bo są budowane bardziej energooszczędne domy a u mnie w domu wszystkie materialy izolacyjne mają bardzo przeciętne właściwości izolacyjne. Tutaj Włodek musialby by się wypowiedzieć jaki wpływ na pracę sterownika mają wbite parametry w Ognik. Czy są to parametry maksymalne czy też nie , i czy Ognik lubi dużo żaru i opalu na palniku czy mu to wszystko jedno. Przy płaskim palniku (ilość opalu płaska) dmuchawa musi bardziej dmuchać aby żar się zaczął mocniej żarzyć , tak chociaż to zaobserwowałem i część czasu ognika i dmuchawy jest marnotrawiona przez zbyt niskie obroty dmuchawy jak jest za mało opału. Czym więcej opalu na palniku tym reakcja szybsza , tylko co potem piec opanuje taką ilość energii na palniku ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wlodek_PID 01.02.2013 08:19 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2013 Moim zdaniem Karoka ma rację. Spróbuj ustawić takie parametry : P.60 (mniejsze podawanie paliwa - menu 3111) PP.0 (korekcja poziomu paliwa na 0)d.60 (mniejszy nadmuch)ni.3 (podtrzymanie ognia 3% - bez zmian). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karoka65 01.02.2013 08:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2013 Kaszpir jest coś co nazwane jest bezwładnością, kotły na paliwa stałe to dotyczy w bardzo szerokim aspekcie.Jeśli sterownik nie widzi przyrostu temperatury podnosi moc, zaczyna częściej podawać i bardziej dmuchać co zaobserwowałeś.Jeśli już tą moc podniesie to tak szybko nie wyhamuje, powiedzmy że się rozkręci pompka po dogrzaniu CWU zatrzymuje się czy siłownik zaworu lekko się przymyka.Wtedy gwałtownie odcinasz odbiór, z żaru nagromadzonego na palniku mimo że sterownik zejdzie z mocą czy nawet wejdzie w podtrzymanie do przerostu temeratury zadanej i tak dojdzie z rozpędu, tego nie da się tak szybko wystudzić, wymiennik zbierze tą temperaturę i masz przeregulowanie większe czy mniejsze, to nie gaz czy olej opałowy.Jakiego sterownika byś nie kupił to do takich rzeczy będzie dochodziło czy to będzie Ognik, Cobra, Puma, Skorpion, Bruli, eCoal czy Iryd, wymieniam te które były poruszane ale dotyczy to każdego.Jeśli instalacja jest prosta ze stałym odbiorem to nawet Ognik poprowadzi tak kocioł że odchyłki będziesz miał do 1 czy nawet 0,5 stopnia.Każdy termostat, przymykający czy otwierający się zawór, każda włączająca czy wyłączająca się pompa wprowadza mały czy większy powiem chaos w pracy kotła.Nie wiem czy po tym co napisałem choć trochę ci się humor poprawi ale taka jest brutalna prawda z tą bezwładnością.I nie wierz w to że jak zmienisz sterownik jaki by nie był to wiele się zmieni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karoka65 01.02.2013 08:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2013 Dopiszę jeszcze czego kolega może się spodziewać po obniżeniu mocy.Jeśli np. włączy się pompka CWU żeby podgrzać wodę, kocioł dostanie chłodną wodę z rurek odbiór się zwiększy.Kocioł będzie bardziej ślamazarnie się zbierał i dłużej pracował żeby się rozbujać i to rozgrzać.To tak wyprzedzając następne pytanie: dlaczego teraz tak jest ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej_M_ 01.02.2013 09:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2013 ,,,, Jeśli np. włączy się pompka CWU żeby podgrzać wodę, kocioł dostanie chłodną wodę z rurek odbiór się zwiększy. ,,,, Przecież sterownik wie z jakiego powodu napływa chłodniejsza woda, bo sam uruchomił pompę CWU ,,,, Kocioł będzie bardziej ślamazarnie się zbierał i dłużej pracował żeby się rozbujać i to rozgrzać. ,,,, W tej sytuacji może zacząć pracować z większą mocą. Błędem jest wyłączanie dmuchawy wtenczas gdy temperatura wody CWU osiągnęła nastawy w sterowniku, a w szczególności gdy chwilę prędzej była podana kolejna dawka paliwa. Dmuchawa powinna się wyłączyć gdy w palniku pozostanie opał prawie całkowicie odgazowany (co się z pewnością nigdy nie zdarza) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wlodek_PID 01.02.2013 09:10 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2013 Dopiszę jeszcze czego kolega może się spodziewać po obniżeniu mocy. Jeśli np. włączy się pompka CWU żeby podgrzać wodę, kocioł dostanie chłodną wodę z rurek odbiór się zwiększy. Kocioł będzie bardziej ślamazarnie się zbierał i dłużej pracował żeby się rozbujać i to rozgrzać. To tak wyprzedzając następne pytanie: dlaczego teraz tak jest ? Masz całkowitą rację. Nic dodać, nic ująć... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 01.02.2013 09:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2013 (edytowane) Ja może napiszę, co jest zaletą przy skorpionie czy cobrze. Otóż dodatkowo idzie ustawić dół dmuchawy, idzie także załączyć lub wyłączył przedmuch, jeżeli dany węgiel go potrzebuje. Jest też dobra moim zdaniem funkcja z regulacją przerwy pracy pompy. Wczoraj ok. 15-ej podłączyłem Skorpiona, po wywaleniu popiołu, zasypie węgla tak to u mnie do teraz wyglądało: Do 10rano miałem w menu Spalanie dla dużej ekoenergii: pauza podawania 45sekund, czas pracy 8sekund nadmuch góra 85%, dół 8% praca pompy c.o. skokowa z pauzą 8minut nastawa temp. c.o. 41st.C, nastawa temp. cwu 42st.C, więc sterownik sam dobiera nadwyżkę. Wchodząc kilka razy do kotłowni widziałem,że na kotle utrzymuje ok. 43,3 do 43,8st.C.... Najwyższą temp. spalin jaką zaobserwowałem to 180st.C Ogrzewam starsze budownictwo, łącznie do ogrzania 270m2, kocioł 25kW Popiół jest OK Od 10rano dokonałem drobnej korekty na: pauza podawania 48sekund góra nadmuchu 82% Zobaczymy jutro jaki wykres wykreśli..... Przypominam,że temp. na dom steruje Iryd poprzez zawór mieszający z napędem Edytowane 1 Lutego 2013 przez Jarecki79 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karoka65 01.02.2013 09:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2013 W tej sytuacji może zacząć pracować z większą mocą. Błędem jest wyłączanie dmuchawy wtenczas gdy temperatura wody CWU osiągnęła nastawy w sterowniku, a w szczególności gdy chwilę prędzej była podana kolejna dawka paliwa. Dmuchawa powinna się wyłączyć gdy w palniku pozostanie opał prawie całkowicie odgazowany (co się z pewnością nigdy nie zdarza) Tak Andrzeju, masz rację tylko co będzie tego skutkiem jak odetniesz odbiór a paliwo na palniku zostanie dopalone ? Przeregulowanie i wracamy do problemu o jakim kaszpir pisze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wlodek_PID 01.02.2013 09:12 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2013 Przecież sterownik wie z jakiego powodu napływa chłodniejsza woda, bo sam uruchomił pompę CWU W tej sytuacji może zacząć pracować z większą mocą. Błędem jest wyłączanie dmuchawy wtenczas gdy temperatura wody CWU osiągnęła nastawy w sterowniku, a w szczególności gdy chwilę prędzej była podana kolejna dawka paliwa. Dmuchawa powinna się wyłączyć gdy w palniku pozostanie opał prawie całkowicie odgazowany (co się z pewnością nigdy nie zdarza) W pewnym algorytmie zdarza się, a nawet jest regułą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wlodek_PID 01.02.2013 09:14 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2013 Tak Andrzeju, masz rację tylko co będzie tego skutkiem jak odetniesz odbiór a paliwo na palniku zostanie dopalone ? Przeregulowanie i wracamy do problemu o jakim kaszpir pisze Super, Wiesiek, dyskutujemy o algorytmach. Można zrobić bez przeregulowania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej_M_ 01.02.2013 09:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2013 ,,,, co będzie tego skutkiem jak odetniesz odbiór a paliwo na palniku zostanie dopalone ? Przeregulowanie i wracamy do problemu,,,, Co prawda napisałem, że nie należy wyłączać dmuchawy, ale nie wspomniałem, że nie należy wyłączyć także w tym samym czasie pompki CWU. Nie za bardzo rozumiem jakie to straty będą, gdy woda w CWU nagrzeje się o 5*C czy nawet 10*C więcej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaszpir007 01.02.2013 09:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lutego 2013 Moim zdaniem Karoka ma rację. Spróbuj ustawić takie parametry : P.60 (mniejsze podawanie paliwa - menu 3111) PP.0 (korekcja poziomu paliwa na 0) d.60 (mniejszy nadmuch) ni.3 (podtrzymanie ognia 3% - bez zmian). A czemu sugerujesz mi jeszcze zwiększyć podawanie ? Fabrycznie miałem PP-5 czyli podawanie 10s. Wczoraj testowałem PP-8 czyli podawanie 7s a Ty proponujesz mi abym dał podawanie 15s ? Co do nadmuchu. Mam małą dmuchawę WBS6s i przy 60% słabo dmucha jak testowałem w dustanie i sądze że granica na 60% może być za słaba. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.