Gąsior 03.02.2013 12:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lutego 2013 (edytowane) Witam wszystkich. Jakiś czas temu odwiedziłem domek w mojej miejscowości, w którym została zamontowana pompa ciepła według schematu z obrazka o mocy 11,8 kw. W całym domku ogrzewanie podłogowe około 250m2. Zdziwiło mnie, że ten układ został tak skomplikowany. W układzie znajduje się 5 pompek obiegowch ( nie licząc chłodzenia) , do tego jak to nazwał własciciel bufor o pojemności 100l. Oddzielny obieg na dół i na góre (góra z mieszaczem)-czy to ma sens? Pytam ponieważ też będę montował pompę ciepła ale chyba nie ma sensu aż tak komplikować układu. Ogrzewanie CWU mozna przecież zrobić na zaworze 3 drożnym. (tu oddzielna pompka). To, że jest to mój pierwszy post,i na forum zalogowałem się dziś nie znaczy, że dziś na nie trafiłem. Temat PC śledze już od dawna. Edytowane 3 Lutego 2013 przez Gąsior Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 03.02.2013 12:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lutego 2013 Zawór 3D nie słynie z bezawaryjności, lubi się zacierać lub nie domykać do końca przez co układy "głupieją".Mając dwie pompy na co/cwu można dobrać różne lub ustawić na inne wydajności. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hydraulik_ 03.02.2013 13:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lutego 2013 jedna pompa na podłogówkę wystarczy (mieszacz to nieporozumienie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 03.02.2013 13:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lutego 2013 Czym prostszy układ tym lepiej. Rozgałęzienie na co i cwu można zrealizować na zaworze 3-drożnym, albo na dodatkowej obiegówce (mniejszej) i klapkowych zaworach zwrotnych. Mała, zwykła, krótko pracująca obiegówka do cwu będzie tańsza niż dobry zawór 3-drożny. O zaletach obu rozwiązań napisał Wihajster. Wybór należy do Ciebie. Jeśli będzie 100% podłogówki na 2 kondygnacjach, to można dać 1 większą obiegówkę lub 2 mniejsze. Efekt będzie podobny, ale przy 2 osobnych łatwiej będzie np. wyłączyć piętro. Ja mam 2 mniejsze, ale może być jedna większa. Bufor w układzie ze 100% podłogówki nie jest potrzebny o ile nie zrobisz sterowania każdą pętlą oddzielnie (moim zdaniem takie sterowanie w domu nie ma sensu). Pamiętaj, żeby położyć rurki doprowadzające wodę z pc do rozdzielaczy o odpowiedniej średnicy wewnętrznej np. typu co najmniej miedź 28mm lub podobne lub grubsze (w zależności od wymaganych przepływów). Pętle podłogówki max 100m, rozstaw 10-15cm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
animuss 03.02.2013 13:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lutego 2013 Witam wszystkich. Jakiś czas temu odwiedziłem domek w mojej miejscowości, w którym została zamontowana pompa ciepła według schematu z obrazka o mocy 11,8 kw. W całym domku ogrzewanie podłogowe około 250m2. Zdziwiło mnie, że ten układ został tak skomplikowany. W układzie znajduje się 5 pompek obiegowch ( nie licząc chłodzenia) , do tego jak to nazwał własciciel bufor o pojemności 100l. Oddzielny obieg na dół i na góre (góra z mieszaczem)-czy to ma sens? Pytam ponieważ też będę montował pompę ciepła ale chyba nie ma sensu aż tak komplikować układu. Ogrzewanie CWU mozna przecież zrobić na zaworze 3 drożnym. (tu oddzielna pompka). To, że jest to mój pierwszy post,i na forum zalogowałem się dziś nie znaczy, że dziś na nie trafiłem. Temat PC śledze już od dawna. [ATTACH=CONFIG]167282[/ATTACH] Mógł byś np . zlikwidować bufor 100 l z pompą ładującą , pod podłogówką dać 10cm chudziaka i 30cm podsypki piaskowej,wtedy pojemność cieplna podłogówki była by około 5x większa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 03.02.2013 14:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lutego 2013 Mógł byś np . zlikwidować bufor 100 l z pompą ładującą Nie nazywajmy zbiornika 100 litrowego buforem - bo jest on w stanie zmagazynować tylko minimalną ilość ciepła, marnych parę kWh, które są bez znaczenia. Jest tak mniej więcej z 10x za mały żeby go nazwać buforem mającym jakiekolwiek znaczenie w akumulacyjności układu. Najlepszy jest najprostszy układ: Pc->rodzielacz->podłogówka. Zwykła 7-8cm podłogówka ma wystarczającą bezwładność i nic z nią nie trzeba kombinować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gąsior 03.02.2013 14:29 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lutego 2013 Jeśli będzie 100% podłogówki na 2 kondygnacjach, to można dać 1 większą obiegówkę lub 2 mniejsze. Efekt będzie podobny, ale przy 2 osobnych łatwiej będzie np. wyłączyć piętro. Ja mam 2 mniejsze, ale może być jedna większa. Bufor w układzie ze 100% podłogówki nie jest potrzebny o ile nie zrobisz sterowania każdą pętlą oddzielnie (moim zdaniem takie sterowanie w domu nie ma sensu). Pamiętaj, żeby położyć rurki doprowadzające wodę z pc do rozdzielaczy o odpowiedniej średnicy wewnętrznej np. typu co najmniej miedź 28mm lub podobne lub grubsze (w zależności od wymaganych przepływów). Pętle podłogówki max 100m, rozstaw 10-15cm. 100% podłogówki już jest (125m2 na górze i kilka metrów mniej na dole) z rozstawem co około 10 cm. (petle max 80m) + 2 drabinki w łazienkach. Wylewka 7-8cm grubości. W garażu i pomieszczeniu gospodarczym nie ma jeszcze nic, ale planuje dać awaryjnie grzejniki). Wszystko zasilane taka temperaturą, jak podłogówka. Rury do rozdzielaczy maja średnicę wewnętrzna 26mm. Przekonaliście mnie do pompki zamiast zaworu do CWU. Co do obiegówek to chyba zastosuje 2 (oddzielna na góra i dół) bo trochę tych pętli się nazbierało. O zaworze mieszającym nawet nie myślałem, żeby go stosować. Bufor o pojemności 100 l to dla mnie nieporozumienie, chyba że w instalacji wspomnianej przeze mnie służy jako sprzęgło hydrauliczne. Sterowanie każdą pętlą moge zrobić bo przewody z pomieszczeń do rozdzielaczy są poprowadzone (tak w razie wojny ), ale tak jak mówicie nie ma chyba sensu. Dziękuje wszystkim za cenne uwagi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 03.02.2013 14:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lutego 2013 Ten schemat jest mocno nieszczęśliwy, a ten bufor/zbiornik szeregowy jak się domyślam potrzebny był projektantowi do zapewnienia minimalnego zładu przy zablokowaniu odbioru ciepła (spadku przepływu) przez te dwa obiegi grzewcze-jeden z mieszaczem a drugi bez). Dlatego jest tam zawór nadmiarowo-upustowy czy jak go kto nazwie jako bajpas przed odbiornikami ciepła i dlatego jest ta dodatkowa "główna" pompa w obiegu c.o..A w ogóle ten schemat jest wg mnie do instalacji mieszanej a nie do 100% podłogówki, stąd mieszacz.Najczęstszą złą praktyką projektantów (i producentów pomp ciepła!!) jest tworzenie instalacji gdzie pompa ciepła 100% czasu pracuje na wysokiej temperaturze w instalacji z odbiornikami niskotemperaturowymi. Nawet jeśli w tej powyższej instalacji będą dwie drabinki i jeden grzejnik w garażu a cała reszta domu w podłogówce, to i tak BARANY dają mieszacz bo tak ich uczono.I takie rzeczy widać na codzień. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
animuss 03.02.2013 15:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lutego 2013 Nie nazywajmy zbiornika 100 litrowego buforem - bo jest on w stanie zmagazynować tylko minimalną ilość ciepła, marnych parę kWh, które są bez znaczenia. Jest tak mniej więcej z 10x za mały żeby go nazwać buforem mającym jakiekolwiek znaczenie w akumulacyjności układu. Najlepszy jest najprostszy układ: Pc->rodzielacz->podłogówka. Zwykła 7-8cm podłogówka ma wystarczającą bezwładność i nic z nią nie trzeba kombinować. Nie wnikałem czy odpowiednią pojemność to ma chodziło o kasowanie pomp jak w temacie . Czym prostszy układ tym lepiej. Rozgałęzienie na co i cwu można zrealizować na zaworze 3-drożnym, albo na dodatkowej obiegówce (mniejszej) i klapkowych zaworach zwrotnych. Mała, zwykła, krótko pracująca obiegówka do cwu będzie tańsza niż dobry zawór 3-drożny. O zaletach obu rozwiązań napisał Wihajster. Wybór należy do Ciebie. Jeśli będzie 100% podłogówki na 2 kondygnacjach, to można dać 1 większą obiegówkę lub 2 mniejsze. Efekt będzie podobny, ale przy 2 osobnych łatwiej będzie np. wyłączyć piętro. Ja mam 2 mniejsze, ale może być jedna większa. Bufor w układzie ze 100% podłogówki nie jest potrzebny o ile nie zrobisz sterowania każdą pętlą oddzielnie (moim zdaniem takie sterowanie w domu nie ma sensu). Pamiętaj, żeby położyć rurki doprowadzające wodę z pc do rozdzielaczy o odpowiedniej średnicy wewnętrznej np. typu co najmniej miedź 28mm lub podobne lub grubsze (w zależności od wymaganych przepływów). Pętle podłogówki max 100m, rozstaw 10-15cm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gąsior 03.02.2013 15:13 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lutego 2013 . Dlatego jest tam zawór nadmiarowo-upustowy czy jak go kto nazwie jako bajpas przed odbiornikami ciepła i dlatego jest ta dodatkowa "główna" pompa w obiegu c.o.. Producent nazywa to bajpasem bezciśnieniowym i liczy sobie za niego wg katalogu 400 PLN netto. Czyli z układu, o którym dyskutujemy wyrzucamy pompkę nazwaną przez wihajster "główna" oraz bufor. Nasunęło mi się na myśl kolejne pytanie. Co, jeżeli zdecydowałbym się na PC, która obiegówkę GZ "miałaby w sobie " a chciałbym zastosować oddzielne obiegówki dla góry i dołu. Wychodzi nam wtedy układ podobny do omawianego tylko bez bufora (obiegówka z PC "pchałaby" dwie kolejny obiegówki) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 03.02.2013 15:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lutego 2013 (obiegówka z PC "pchałaby" dwie kolejny obiegówki) Tak nie powinny pracować. Trzeba by spytać producenta, czy pozwoli na założenie rurki zamiast obiegówki i podłączenie swoich. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gąsior 13.02.2013 12:31 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2013 Dzięki za odpowiedzi i nasuwają się kolejne pytania. Biorę pod uwagę dwie pompy ciepła:polska - wyposażona w sprężarkę Copeland o symbolu ZH ( typowa do PC)zagraniczna - wyposażona w sprężarkę Copeland o symbolu ZR (do klimatyzacji), ale wielu producentów używa ich do PC i się sprawdzają.Nie wnikałem czym różnią się te sprężarki. Może tylko naklejką? Wracając jeszcze do pompek obiegowych GZ oddzielnie na górę i na dół. Sterownik ma możliwość sterować tylko jedną pompką.Czyli do sterownika podłączamy dwie pompy równolegle, a miedzy sterownik a pompę np górnej kondygnacji wstawiamy jeszcze jakiś sterownik pokojowy, który to by wyłączał pompę górnego poziomu po przekroczeniu zadanej temp. Czy tak masz to rozwiązane u siebie (rwxw? Czy po prostu wyłączasz pompki ręcznie. Wiadomo, że aby PC mogła pracować, któraś z pompek obiegowych GZ musi pracować. I jeszcze jedno. Może to głupie. Jeżeli tak to naprowadzcie mnie na dobra drogę.Myślałem żeby zamiast zbiornika na CWU kupić PC PW do CWU z zasobnikiem, który miałby w sobie wężownicę ( nie są one juz takie drogie). W zimie grzanie CWU "gruntówką" przez wężownice. Latem grzanie CWU z powietrza. Obawiam się tylko tego, że ta weżownica w tej pompie CWU może miec zbyt mała powieżchnię (zazwyczaj około 1m2), przy czym zasobniki CWU do PC około 12-14 kw maja weżownice o powierzchni około 4m2. Żeby nie było, że sam wpadłem na taki pomysł. Odwiedziłem kilka domów z PC i w jednym tak to właśnie było rozwiązane. Róznica w kosztach to około 2,5-3 tyś PLN.Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 13.02.2013 13:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2013 Co do obiegówek to chyba zastosuje 2 (oddzielna na góra i dół) bo trochę tych pętli się nazbierało. O zaworze mieszającym nawet nie myślałem, żeby go stosować. Mam podobnie ja k u Ciebie z metrami podlogi (1400mb rury w wylewce) i jedzie to na jednej pompce obiegowej 180W z delta 6,1K przy pompie 12,6KW. Prosto i bardzo skutecznie. Wszyskie obiegowki wraz z naczyniami wzbiorczymi zamkniete w pompie ciepla. Pompe tez mam polskiego producenta. Niedroga i zastrzezen nie mam, wiec tez mozesz sie zmialo o cene dopytac jesli bedzie w zakresie Twoich zainteresowan. http://szkut.com/dom/Dom77.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 13.02.2013 13:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2013 Myślałem żeby zamiast zbiornika na CWU kupić PC PW do CWU z zasobnikiem, który miałby w sobie wężownicę ( nie są one juz takie drogie). W zimie grzanie CWU "gruntówką" przez wężownice. Latem grzanie CWU z powietrza. Obawiam się tylko tego, że ta weżownica w tej pompie CWU może miec zbyt mała powieżchnię (zazwyczaj około 1m2), przy czym zasobniki CWU do PC około 12-14 kw maja weżownice o powierzchni około 4m2. Żeby nie było, że sam wpadłem na taki pomysł. Odwiedziłem kilka domów z PC i w jednym tak to właśnie było rozwiązane. Róznica w kosztach to około 2,5-3 tyś PLN. Mozesz, tylko jest jedno male pytanko : Po co? Zainwestuj w zasobinik z duza powierzchnia wymiany i bedziesz mial sprawe zalatwiona. Moja pompa da sie ustawic na zasobniku 2,5m2 bez taktowania w lecie do temperatury wody 48*C i temperaturze skraplacza ponizej 59*C. Jak kupisz zasobnik typowy pod PCi z wezownica ze 4m2 to bedziesz grzal CWU jak w bajce Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hydraulik_ 13.02.2013 13:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2013 Racja kup dobry zasobni CWU o dużej powierzchni wymiany podniesiesz cop w całym roku.Takie zintegrowane pompy mają małą moc .To niema sensu . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 13.02.2013 13:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2013 Pomiedzy galmetowskim 300l biwalentnym z wezownicami spietymi szerwgowo (taki mam), a wersja Maxi tejze firmy dostosowana do pomp ciepla roznica jest 760 zl w zakupie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pitersson 13.02.2013 14:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2013 Pomiedzy galmetowskim 300l biwalentnym z wezownicami spietymi szerwgowo (taki mam), a wersja Maxi tejze firmy dostosowana do pomp ciepla roznica jest 760 zl w zakupie. Ja za 300l galmet maxi z transportem na budowe dalem 3000plnów mam taki bo balem sie ze PC na innym bedzie taktowac Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 13.02.2013 14:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2013 Ja za 300l galmet maxi z transportem na budowe dalem 3000plnów mam taki bo balem sie ze PC na innym bedzie taktowac To by sie zgadzalo, bo ja za swoj dalem 2200,- Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pitersson 13.02.2013 14:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2013 To by sie zgadzalo, bo ja za swoj dalem 2200,- orientujesz sie moze po jakim czasie masz do wymiany anode w zbiorniku? A i jaka jest pow. wymiany po polaczeniu tych wezownic? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 13.02.2013 14:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2013 orientujesz sie moze po jakim czasie masz do wymiany anode w zbiorniku? A i jaka jest pow. wymiany po polaczeniu tych wezownic? Mam w swoim 2 anody. Z tego co pamietam, to 3 lata maja zywotnosci. Pow wymiany w sumie to cos 2,5m2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.