Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam serdecznie forumowiczów.

 

Od pewnego czasu biję się z myślami czy byłoby mnie stać na wybudowanie domu.

 

Wiem, że koszty te zależą od wielu, wielu czynników.

Niestety pewno w większości mam je jeszcze nie zdefiniowane, albo nawet nie wiem o ich istnieniu.

 

Moje wymagania wstępne: powierzchnia użytkowa (mieszkalna) ok. 120m (może ciut więcej). Liczę tutaj kuchnię z salonem + łazienka + osobne WC + minimum 4 pokoje.

Nie chciałbym, aby ciąć koszty na wszystkim, ma to być życiowa inwestycja, ale też musiałbym się zmieścić w planowanym budżecie.

 

Nie znam się na murarce... czytam jedynie różne strony poświęcone tej tematyce i staram się wyciągnąć jakieś konstruktywne wnioski.

 

Czy kosztorysy które można znaleźć na stronach z projektami są rzetelne? Można się na nich oprzeć?

Chodzi mi przynajmniej o koszty do stanu sur. zamkniętego.

Znajduję sporo sprzeczności. Np. Wszędzie są opinie: najtańszy jest prosty dach, najlepiej dwuspadowy (bez udziwnień), prosta bryła.

Następnie slogan - najtańsze są parterówki.

Jednak przeglądając kosztorysy gotowych projektów często są one nie do końca zgodne z tymi wydawało by się podstawowymi postulatami.

 

Czym kierować się przy wyborze projektu?

 

 

Pierwszy dylemat:

Jaki lepiej projekt wybrać parterowy - czy z użytkowym poddaszem? Który ma jakie plusy/minusy?

 

Podkreśla się fakt, że parterówki są tańsze w budowie, ale kosztorysy tego nie potwierdzają.

Zastanawiam się też czy ogrzewanie takiego domu nie będzie bardziej kłopotliwe i droższe?

Z obserwacji widzę, że 90% nowobudowanych domów to domy z poddaszem - coś w tym musi być.

 

Garaż - tak czy nie?

garaż - w bryle, 1 czy 2 stanowiskowy, osobny.

W obecnych czasach na gospodarstwo przypadają co najmniej 2 auta, więc najsensowniejszy wydaje się 2-stanowiskowy.

Na chłopski rozum wydaje się, że dobudowanie garażu nie powinno wiele kosztować. Np. w najprostszej formie poprzez doklejenie go do budynku.

Jednak często widzę opinie, że koszt garażu podnosi cenę o 50tyś, a 2-stanowiskowego nawet o 100-tyś. Nie dociera do mnie - dlaczego???

Niedawno budowałem wolnostojący 1-stanowiskowy - kosztował mnie niewiele ponad 10tyś (fakt dach nie dachówki, a papa termozgrzewalna - ale więcej dużych różnic nie widzę).

Z tego co wiem obecne prawo wspiera garaż w bryle domu - tańszy podatek, tańszy Vat na bramę itp.

Wydaje się to też wygodniejsze... można tak wymyślić, że nie trzeba moknąć przy przechodzeniu do garażu, itp.

 

 

Ogrzewanie:

Totalnie się nie znam....

Widzę, że panują opinie - albo super dobrze ocieplić budynek i grzać czymś droższym - w domyśle prąd / gaz.

Albo ocieplić standardowo - i grzać np. ekogroszkiem.

Dodatkowo można wspomóc kominkiem (jak coś raczej nie interesują mnie płaszcze wodne itd. co najwyżej grzanie bezpośrednio ciepłym powietrzem)

Nad wyborem będę zastanawiał się w przyszłości....

 

 

No i teraz trochę moich wyliczanek cenowych:

stan sur. zamknięty - szacunek 200 tyś (opieram się wyłącznie na projektach, nie znam się na szczegółach, uwzględniam tu z tynkiem i ociepleniem zewnętrznym).

 

instalacje: + 60 (uwzględniam całe CO, wod-kan., elektr., teletechniczna)

do deweloperskiego: + 70 (ocieplenie dachu, wylewki, tynki wew, drzwi wew, rolety zew. elektr)

pod klucz: + 70 (podłogi płytki/ deska, malowanie, kominek, schody (jeżeli będą), wyposażenie kuchni i łazienki)

 

czyli od surowego zamkniętego do zamieszkania: + 200

 

Na pewno są jeszcze jakieś koszty wstępne (np. papierologia, przyłącza, itp.)

 

Acha - i ważna informacja - do stanu surowego na pewno jakaś firma, na wykończeniówce coś mógłbym pooszczędzać własnymi siłami roboczymi.

Choć tynki, instalacje CO, itp. i tak musiałbym zlecić.

 

Czy te koszty są w miarę realne?

To bardzo ważny wyznacznik dla mnie. Gdyż na takim poziomie jest moja zdolność finansowa.

 

 

I jeszcze może trochę w inna stronę - czy może lepiej opłaca się kupić od dewelopera dom w stanie np. surowym zamkniętym. W okolicy mam sporo takich ofert. Cena wynosi ok. 350tyś, odliczając cenę działki, pozostaje 250tyś za dom.... wydaje mi się, że da się wybudować o te 50 tyś taniej.... ale czy na pewno???

No i to przekracza mi budżet o ok. 50 tyś.

 

 

 

Starałem się wrzucić tu jak najwięcej informacji... mam nadzieję, że znajdą się osoby co to przeczytają i postarają się w jakiś sposób poodpowiadac na moje pytania.... i docelowo ułatwią mi odpowiedź na PODSTAWOWE pytanie - czy w ogóle mnie na to stać!

Jeżeli ktoś będzie pisał ceny - proszę pisać o jakim etapie (czy stanie docelowym) mówimy.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To czytaj dalej !

 

W skrócie wg mnie !.

 

1. Przy budowie nie warto oszczędzać, co nie oznacza aby nie taniej kupować i mieć "łeb na karku"

2. Kosztorysy są różne, najlepiej na portalu ogłoszeniowym zlecić wycenę domu z materiałem i będziesz miał dziesiątki propozycji z wyceną SSO

3. Jeśli chodzi o koszty budowy, tynków, elewacji liczone zazwyczaj są metry, mój jest bardzo "krzywy" a nikt za udogodnienia nie liczył więcej

4. Z doświadczenia - sąsiad dom z dachem dwuspadowym, mój kopertowy. Koszty podobne. U sąsiada więcej tynku, elewacji, dachówek krańcowych, u mnie więcej poddasza, dachówki. Podobnie wyszło z kasą

5. Polecam projekt indywidualny

6. Wydaje mi się że koszty z poddaszem i parterowego będa podobne, na parterowy musi być większa działka.

7. Garaż jak chcesz. Jeśli 2 stanowiskowy lub oddzielny to nie rozmawiamy o ekonomicznej budowie domu.

8. Nie ma standardów ocieplenia są min. normy. Ociepl dobrze "z głową". Przelicz kiedy większe koszty na izolacje, okna, kominek się zwrócą.

9. Nie wiesz jaki dom zbudować a wiesz ile będzie kosztował ?

Dom 240 m2 z poddaszem dach kopertowy dachówka - SSO 170 tys, + stan deweloperski 150 tys + ogrodzenie 30 tys + przyłącza papierologia 30 tys. Czas budowy 2011-2013 okol Warszawy. Wykończeniówka liczę ok. 150 tys.

10. Deweloper zaoszczędzi nerwów, da więcej czasu i zabierze trochę kasy. Coś za coś.

 

Wszystko jest napisane wystarczy poczytać posty, ja 2 lata czytałem zanim zadałem pierwsze pytania. Wiele razy nie znalazłem konkretnej odpowiedzi ale rozum jeszcze mam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wszystkie Twoje pytania są odpowiedzi na forum. Naprawdę.

W odpowiedzi na pytanie o to czy parterówka czy z poddaszem, czy może piętro zazwyczaj wyręcza plan zagospodarowania lub warunki zabudowy :) Poza tym często dopuszczalna pow. zabudowy to 15-20% powierzchni działki, więc dla takiej parterówki 120m2 użytkowej, czyli pewnie ze 150m2 pow. zabudowy potrzeba 10 arów- nie wiem jak u Ciebie, ale u mnie to już 300-400tys za samą działkę, zamiast tego czasem lepiej postawić półtorej kondygnacji na pięciuset-sześciuset metrach, zaoszczędzone 150-200tys. to prawie połowa kosztów budowy takiego domku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...