Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Przygotowanie otworów okiennych do montażu okien


Recommended Posts

Witam,

 

ponieważ moje zamówione okna już niedługo będą gotowe, muszę przygotować otwory okienne do ich montażu. Stan surowy, tynków nie ma, więc muszę zrobić to sam. I teraz proszę o poradę fachowców (najlepiej tych, którzy zajmują się montażem...) jak przygotować takie okna? dom z pustaków wienerbargera.

1. Jakim tynkiem/zaprawą obrobić okna?

2. Czy narzucać tynk na nadproża z lanego betonu?

3. Czy boczne powierzchnie okna, które murarze cięli jak leci wypełniać "do pełnej grubości"? wiadomo, po przecięciu pustaka powstały "wypustki" o głębokości ok. 1 cm. Mam to zapaćkać zaprawą do pełnej głębokości, czy tylko zarzucić i wyrównać?

4. Czy dolne powierzchnie okna też obrzucać?

5. Temperatura plus 5 wystarcza?

 

Dodam, iż montaż będzie z użyciem taśm paroprzepuszczalnych/paroszczelnych.

 

 

Z góry dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 91
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

masz otwory przygotowane przez murarza, jeżeli był ktoś na pomiarach i nie kazał nic np. podmurować to masz otwory gotowe do wstawienia okien

'

wstawią okna, potem przyjdzie tynkarz (przed nim elektryk) i tynkarz obrobi ci okna w środku zatynkuje wszystko, a z zewnątrz zrobi to ekipa od elewacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tez mam sciany z Porothermu. Pod niemal wszystkie otwory dalem cegle pelna, a wszystkie zamki w porothermie zostały przykryte mocną zaprawą. Najpierw obrzutka, a dopiero potem zakrylem zamki.

 

Dopiero po tym zaprosilem firmę od okien na pomiary.

 

W dziale o montażu okien w warstwie ocieplenia jest też kilka fotek jednego z forumowiczow i przygoowanych przez niego otworów pod montaż z użyciem taśm.

 

Poniżej jak to u mnie wygląda:

 

image.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystkie zamki w porothermie zostały przykryte mocną zaprawą. Najpierw obrzutka, a dopiero potem zakrylem zamki.

 

o właśnie - o to właśnie pytam. Jakieś wskazówki co do materiału? Jaka zaprawa, jaka obrzutka?

W dziale o montażu okien w warstwie ocieplenia jest też kilka fotek jednego z forumowiczow i przygoowanych przez niego otworów pod montaż z użyciem taśm.

 

 

hm... gdzie konkretniej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

 

Poniżej jak to u mnie wygląda:

 

[ATTACH=CONFIG]173110[/ATTACH]

 

 

WIELKIE BRAWA - DRODZY INWESTORZY - bardzo proszę w imieniu wszystkich montażystów - mam nadzieję, że się nikt nie pogniewa - o takie właśnie przygotowanie otworów okiennych !!!

 

Wszystkim życzę takich INWESTORÓW - jeszcze raz moje GRATULACJE :)

 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I o to chodzi! O to kurna chodzi!!! Takie zdjęcia przywracają wiarę w ludzi i nadają sens pracy. Dziękuję.

 

No dobra, to teraz podpowiedzcie co i jak, to też podobnie zrobię. Oprócz tych cegieł, bo wymurowane mam z pustaka :/

Dwóch lewych rąk nie mam, ale zawodowo zajmuję się czymś innym i nie bardzo mam czas, żeby się "wyćwiczyć", wieć muszę zrobić od razu dobrze i na gotowo - mimo iż to będzie pierwszy raz :)

 

Aha, pomiar mam już zrobiony, więc pogrubianie czy dokładanie warstwy pełnej cegły nie wchodzi w rachubę.

Edytowane przez mrxaoo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, że teraz z zarzucaniem zamków Porothermu musisz być ostrożny jak jesteś już po pomiarze. U mnie potrafiło dojść do 1-1,5 cm grubości aby wszystkie zamki wyrównać i wypionować, więc z obu stron może się otwór na szerokość zmniejszyć o 3 cm a to już jak na okno raczej sporo. Z jednej strony chcesz dobrze, ale, żeby potem się nie okazało, że okna wchodzą na styk bez miejsca na pianę z boków.

 

Celem wyrównania zamków Porothermu oraz zamknięcie komór od dołu jest sprawienie aby taśma wewnętrzna miała się do czego przykleić. Jak się tego nie zrobi to nie wiem w jaki sposób przy montażu warstwowym szczelnie przymocować taśmę.

 

U siebie używałem dwóch kawałków płyty OSB do wypionowania. Następnie obrzutka zrobiona mocną, gotową zaprawą Quick Mix Z01 aby docelowa warstwa wyrównawcza się trzymała. Na to poszła druga warstwa już licująca się. z płytami OSB. Żmudna robota i po dwóch dużych oknach zleciłem ową pracę.

 

Wracając do komór porothermu to możesz wykonać coś tak jak tutaj:

 

http://cdn7.muratordom.smcloud.net/t/photos/29110/cieply_montaz_okna.jpg

 

A tu znalazłem krótki artykuł o tym: http://oknotest.pl/artykuly-tematyczne/cieply-montaz-przygotowanie-otworow-okiennych

 

Lepiej jednak niech się wypowiedzą w tym temacie specjaliści od okien. Ja zrobiłem tylko to co uważałem za logiczne, a dzięki jareko także za przydatne dla jego roboty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taśma jak taśma. Są wersje z paskiem butylu, który ma się właściwie "związać" z murem z biegiem czasu (to też info z ostatniego szkolenia;) )

Duża część firm stosuje jednak taśmy bez paska butylu klejone na klej w tubach i wtedy jest istotne, by powierzchnia była w miarę równa - taśma ma tak przylegać do muru, by dała efekt szczelności. Tylko tu znowu - efekt zależy od bardziej od jakości pracy niż samej taśmy. Przy naszych skłonnościach do oszczędzania aż korci, by zamiast tuby kleju na okno użyć go znacznie mniej - tym bardziej że jest drogi w stosunku do samych taśm. Dlatego podoba mi się pakiet proponowany przy Movo - sprzedają cały komplet, z konkretną ilością kleju - więc wypada zużyć całość, bo teoretycznie do oszczędności do niczego innego się nie przydadzą :)

 

Wg mnie nie trzeba aż tak równać otworów jak opisałeś. Jeśli są zachowane piony, to wystarczy lekko wyrównać. Oczywiście - im równiej, tym lepiej. Ale czasem to zbędna praca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nadproża betonowego lanego raczej nie ma co zaciągać zaprawą. Fachowcy, którzy będą Tobie montować okna powinni mieć PRIMER, czyli preparat gruntujący do porowatych powierzchni, dzięki czemu taśmy złapią beton / zaprawę.

 

 

Niestety odklejanie się folii w dłuższym okresie oczekiwania na tynkarzy to zjawisko , można by rzec, często spotykane

Dlatego mimo impregnacji ściany i realnie bardzo dobrego przylegania butylu, na wszelki wypadek miejsce klejenia zakrywamy zaprawą

cytat jareko

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Taśma jak taśma. Są wersje z paskiem butylu, który ma się właściwie "związać" z murem z biegiem czasu (to też info z ostatniego szkolenia;) )

Duża część firm stosuje jednak taśmy bez paska butylu klejone na klej w tubach i wtedy jest istotne, by powierzchnia była w miarę równa - taśma ma tak przylegać do muru, by dała efekt szczelności. Tylko tu znowu - efekt zależy od bardziej od jakości pracy niż samej taśmy. Przy naszych skłonnościach do oszczędzania aż korci, by zamiast tuby kleju na okno użyć go znacznie mniej - tym bardziej że jest drogi w stosunku do samych taśm. Dlatego podoba mi się pakiet proponowany przy Movo - sprzedają cały komplet, z konkretną ilością kleju - więc wypada zużyć całość, bo teoretycznie do oszczędności do niczego innego się nie przydadzą :)

 

Wg mnie nie trzeba aż tak równać otworów jak opisałeś. Jeśli są zachowane piony, to wystarczy lekko wyrównać. Oczywiście - im równiej, tym lepiej. Ale czasem to zbędna praca.

 

hmmmm z moich obserwacji i danych wynika, że 95%-98% taśm naszej produkcji lokowanych na polskim rynku jest taśmami wyposażonymi w butyl.

 

co do "dokładności" prac i stosowaniu się do zaleceń producentów to inna sprawa - podobnie jak np nakładanie silikonu - smutne, ale 95% uszczelnień wykonanych tym sposobem jest nieprawidłowe - to mazanie silikonem a nie uszczelnianie zgodnie z zaleceniami producentów tych mas. Tak więc dokładność wykonania zależy tylko i wyłącznie od wykonawcy i NIKT nie zmusi montażysty aby zużył całość preparatów - powinien zastosować ich tyle aby praca wykonana było DOBRZE.

 

Nadproża betonowego lanego raczej nie ma co zaciągać zaprawą. Fachowcy, którzy będą Tobie montować okna powinni mieć PRIMER, czyli preparat gruntujący do porowatych powierzchni, dzięki czemu taśmy złapią beton / zaprawę.

 

Niestety odklejanie się folii w dłuższym okresie oczekiwania na tynkarzy to zjawisko , można by rzec, często spotykane

Dlatego mimo impregnacji ściany i realnie bardzo dobrego przylegania butylu, na wszelki wypadek miejsce klejenia zakrywamy zaprawą

cytat jareko

 

gruntowanie powierzchni to bardzo ważna sprawa im budulec bardziej "sypki" tym ważniejsze gruntowanie.

 

co do zakrywania taśm - to nie zgodzę się z cytatem, że "taśmy zakrywamy na wszelki wypadek" taśmy mają swoją odporność na UV - MAX 3 miesiące - więc KONIECZNIE należy je zasłonić i powinno to być końcowym etapem montażu stolarki w systemie warstwowym - a to dlatego, że realnie nie ma możliwości łatwego sprawdzenia czy inwestor wykonał tego zasłonięcia w odpowiednim czasie czy np dopiero po roku gdzie szczelność połączenie może być różna.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Michale,

myślę, ze tak wysoki udział taśm z butylem wynika z małego doświadczenia. Ja też jeszcze kilka miesięcy temu preferowałem tą wersję a taśmy bez paska uważałem za słabe. Zmieniłem zdanie.

Mówisz żeby zakrywać folie? Jak zwykle jest problem - kto za to zapłaci.. tzn. wiadomo kto (klient) ale jak tu konkurować z firmami, które koniec swojej pracy widzą na przyklejeniu taśm do okna lub wręcz daniu ich do ręki INwestorowi, by sobie sam nakleił przed tynkowaniem :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Pisałem już jakie to rozwiązanie ma minusy (klej) a jakie plusy ale jeżeli zrobione jak trzeba to jeden i drugi system jest OK.

 

finlandia - ja tam wolę jak w restauracji podają mi gotowe. dobre danie a nie jego składniki - no ale skoro twierdzisz, że są i tacy kucharze to mówi się trudno ale długiej kariery im nie wróżę biorąc pod uwagę zdecydowany wzrost świadomości Inwestorów :)

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobrze, a wracając do mojego "banalnego" wyrównania otworów... jak praktycznie wygląda kwestia nanoszenia takiej zaprawy w temperaturach ujemnych? Na przyszły tydzień zapowiadają temperaturę większą niż 5 stopni C, nawet 10-12 stopni, ale nocą może spaść do zera, a nawet poniżej... jak szybko wiąże taka zaprawa? obawiać się nocnych przymrozków nocnych przy założeniu nakładania w dzień?

Widzę, że są jakieś zaprawy zimowe ale cienkowarstwowe... a ja potrzebuję raczej coś do 15mm

Edytowane przez mrxaoo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...

Witajcie. Potrzebuję porady - chcę zrobić montaż okien w systemie ciepłego montażu. Otwory okienne dość nierówne - ściany powstały z pustaków solbet i stąd nierówności ( uchwyty pustaków itp). Wykonawca ścian zalecił mi przygotowując otwory pod ciepły montaż naklejenie na otwory po 1cm warstwie "styropianu" XPS który przyklejony wyrówna otwory pod ciepły montaż okien. Zamiast dużej ilości kleju który trzeba byłoby zużyć zalepiając ściany w ten sposób.

CO możecie mi doradzić w tym temacie ?

Edytowane przez dar_o
uzupełnienie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...