hokejgk1 10.03.2013 18:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Marca 2013 Czy to rozwiązanie okapu dachu jest poprawne, z wprowadzeniem papy na pas nadrynnowy !?Mam pytanie ile dachówka powinna wystawać poza krawędź rynny, oraz czy na tej samej dł. powinien się kończyć pas nadrynnowy !? DETAL OKAPU W PDFhttp://przeklej.net/file_details/66880.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomraider 11.03.2013 08:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Marca 2013 (edytowane) Czy to rozwiązanie okapu dachu jest poprawne, z wprowadzeniem papy na pas nadrynnowy !? Mam pytanie ile dachówka powinna wystawać poza krawędź rynny, oraz czy na tej samej dł. powinien się kończyć pas nadrynnowy !? DETAL OKAPU W PDF http://przeklej.net/file_details/66880.html Witam. Deskowanie powinno zajść górą na deskę okapu ,łatwiej ustawić ,skręcić,będzie równiej, sztywniej ,lepsze podparcie dla dachówek, dół deski okapowej można skrócić , okap będzie zgrabniejszy ,mniej blachy na obróbkę deski pod rynna. na rysunku rynna(górne najwyższe położenie) chyba za nisko, jeśli tak to woda podczas ulewy może się przelewać, dachówka ,,wchodzi w rynne od1/3 do 1/2 szrokości rynny, pas nadrynnowy -pionowy odcinek z kapinosem krótki , trzeba mierzyć i dla kolejnych odcinków dachu ,czyli co 2 metry(długość arkusza blachu alu) jak rynna będzie coraz niżej , odcinek pionowy pasa nadrynnowego wydłużać .zewnętrzna krawędż rynny niżej wewnętrznej, załączam rysunek. Edytowane 11 Marca 2013 przez tomraider Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hokejgk1 11.03.2013 08:24 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Marca 2013 A Pas nadrynnowy powinien byc w jakiej odległości od krawędzi wewnętrznej rynny !?, czy może wchodzić tak samo jak dachówka (od1/3 do 1/2 szrokości rynny) ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomraider 11.03.2013 10:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Marca 2013 (edytowane) A Pas nadrynnowy powinien byc w jakiej odległości od krawędzi wewnętrznej rynny !?, czy może wchodzić tak samo jak dachówka (od1/3 do 1/2 szrokości rynny) ? Jak najbliżej rynny. Zadaniem pasa nadrynnowego jest wprowadzenie skroplin z papy do rynny ORAZ zabezpieczenie deskowania i deski okapu przed wilgocią ze śniegu zalegającego w rynnie i nawiewanego drobnego śniegu . pionowy odcinek z kapinosem powinien zachodzić pod wywinięcie rynny, jak będzie za długi może niepotrzebnie blokować ,w raz z np.liścmi, przepływ wody do zlewu oraz będzie przeszkadzał w czyszczeniu rynny .Ponieważ tego z dołu nie widać można co 2 metry( szerokość arkusza blachy ) dla obniżającej się rynny wydłużać pionowy odcinek z kapinosem pasa nadrynnowego zamiast stosować jeden profil na całej długości. ps. załacznik odnośnie mocowania łaty kalenicowej Edytowane 11 Marca 2013 przez tomraider Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 12.03.2013 21:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Marca 2013 Wszystko jest OK. Korekta wprowadzona przez "tomraider" jak najbardziej poprawna. Małe niedociągnięcie w poprowadzeniu pasa nadrynnowego. Przy takim rozwiązaniu kliny zbyteczne. Dachówka nie powinna "wchodzić" do rynny dalej niż 2~3 cm a zatem powinna przestawać za pas nadrynnowy. Większe wprowadzenie do rynny nie ma żadnego uzasadnienia i niepotrzebnie przesłania rynnę. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 12.03.2013 21:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Marca 2013 Taka uwaga mała ... deska okapowa grubość #35mm ? Kontr łaty ? na #30mm przynajmniej w mojej okolicy od ręki deski to #(calówki) 25 mm lub 32 mm i 40mmŁadny i podwójnie kryty dach i papa pod dachówkę... solidnie.Może bym nie wpuszczał belki podtrzymującej deskowanie okapu do elewacji ale... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 12.03.2013 22:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Marca 2013 Ta belka podtrzymuje podbitkę przy okazji. Jej głównym zadaniem jest wyparcie okapu wystającego ponad 1 m od ściany budynku. Deska okapowa grubości 32 mm też dobra. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 12.03.2013 22:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Marca 2013 Tak o ile deski i rozmiarów u siebie jestem pewien... trudno bo sam się dziwie czemu nie pełne wymiary ale takie odkąd pamiętam stąd z propozycją.Belka okapu może chudsza ? ale czy ma sens ? różnicowanie przekrojów ?No bez podparcia faktycznie dachówka i 1m troszkę łyso A jaka długość tego okapu ? bo spadek rynny tak aby na końcu dachu nie była w takim miejscu żewoda będzie wylewać się poza rynnę .... bardziej to pewnie zależeć będzie od tych co wykonywać będą.Jedyne co może rynnie grozić to napór śniegu o ile łapaczy nie będzie . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 12.03.2013 22:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Marca 2013 Prawidłowo zamocowanej rynnie zsuwający się śnieg nie zagrozi. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hokejgk1 13.03.2013 09:00 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Marca 2013 (edytowane) Przedewszystkim czy takie rozwiązanie przedstawione (poza wypisanymi wczesniej niedoróbkami) jest poprawne ??? Przy takim rozwiązaniu kliny zbyteczne. Panie Andrzeju jak nie zastosuje klina to pociągne do końca kontrłaty (blacha okapowa do mocowana do deskowania), to wtedy dla zachowania płazczyzny dachówek pierwszą łatę muszę obrócić i na niej nabić grzebień z kratką went. ??? (lub sam grzebień) A przede wszystkim spowoduje to że rynna w stosunku do dachówki będzie nisko jeżeli do niej wprowadzimy pas nadrynnowy i chyba trzeba by zastosować przesłonięcie z kratki wentylacyjnej bo zrobi się dziura pod łatami na grubość kontrłat ? No i czoło kontrłata i pierwsza łata będzie narażona chyba bardziej na środowisko zew. !? NO TO JEST TEN PROBLEM CO JUZ WAŁKOWALIŚMY W INNYM WĄTKU Edytowane 13 Marca 2013 przez hokejgk1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 14.03.2013 17:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2013 No nie. Zobacz uważnie rysunek "tomraider" po poprawce. Wysokość ustala się położeniem deski okapowej i na niej opiera się deska schodząca z połaci. Szerokość tej deski schodzącej to 18 cm. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
winiu1 14.03.2013 19:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Marca 2013 Do dachów poniżej 30 stopni najlepsza 22cm. Szerokość deski jest też uzależniona od rozstawu łat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
greatbuilder 29.08.2016 05:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2016 (edytowane) Wątek dość stary, ale jak szukałem info o okapie to klika tropów prowadziło tutaj, więc w końcu znalazłem. Odgrzebię temat, bo chociaż wszystko niby jasne to chciałbym się utwierdzić czy ja to dobrze rozumiem. Dodałem kolejną wersję rysunku, z uwzglednieniem uwag po drodze: http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=365708&d=1472448610 I tak:* to niebieskie to jest deska schodząca z połaci, która w dachach powyżej 30st powinna miec 18cm, a poniżej 22cm (wg Pana Andrzeja i Pana winiu1)* jeśli powyższe bedzie 1 deską to kliny (czerwone) sa niepotrzebne. Deska ta się oprze na desce okapowej* (Zmieniłem podbitke na wersję jaką planuję u siebie, bo wydaje mi sie że przy moim okapie 90cm, to płasko by wygladało nieładnie.)* Żółte na moim schemacie to rozumiem, że jest to: http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=365709&d=1472449098źródło obrazka czyli grzebień okapowy, tzw. wróblówka. I tutaj mam watpliwość. Słuchając rad z innych wątków wymysliłem, że moja szczelina wentylacyjna pod dachówką, ustanowiona wysokościa kontrłaty bedzie miała 4cm. Zatem pożądane jest aby u mnie ta wróblówka też miała 4cm kratkę wentylacyjną. Inaczej te moje 4cm będą średnio potrzebne. Dobrze myślę? I jeszcze jedna sprawa. Sam kształt pasa nadrynnowego, bo z tego schematu nie mogę wywnioskować. http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=365710&d=1472449855 gdzie czarne to papa, brązowe to blacha. Czy powinno być jak w wariancie a) czy b)? Do tego w obu przypadkach, jak papę przytwierdzić do blachy, żeby jej nie podwiewało? A może papa jeszcze dalej ma wychodzić z wywinięciem na płaszczyznę pionową i tam jakimiś blachowkrętami z dużą podkładką i uszczelką przykrecona? Uprzejmię proszę panów fachowców o opinie. Edytowane 29 Sierpnia 2016 przez greatbuilder Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 01.09.2016 20:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2016 Wróblówka powinna być ze stopkami. Pas nadrynnowy wg "a". Papę przylepisz lepikiem na zimno. Będzie ja jeszcze trzymać wróblówka. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
greatbuilder 01.09.2016 21:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2016 Dziękuję za odpowiedź. Jak zwykle krótka, węzłowata i treściwa. Abym jako początkujący teoretyk dekarstwa mógł ją zrozumieć, musiałem postudiować to i owo. Ta wróblówka jak będzie ze stopkami to będzie wyższa, o co mi głównie chodzi. Ale to podwyższenie wydaje się niewielkie, np. tu: http://www.dachy.info.pl/mphoto.php?max=433&img=imgs_upload/photo/Dachy%202010/dachy%2009/wentylacja/1.jpg Doczytałem się że te stopki są głownie po to aby nakrokwiowe haki rynnowe weszły. W powyższym rozwiązaniu haki muszą byc inne, bo podniesiona deska okapowa uniemożliwi użycie haków nakrokwiowych. Wydaje mi się że grzebień okapu z wyższą wentylacja też będzie ok, a nawet bardziej wskazany. Taki jak np. tutaj: http://images.sklepy24.pl/92298736/1209/medium/grzebien-okapu-z-wentylacja-corokap-v-wszystkie-kolory-.jpg Skoro rozwiązanie a) pasa nadrynnowego, to w takim układzie potrzebuje osobny kawałek blachy do osłonięcia deski okapowej. I teraz zagadka dla mnie. Czy wystarczy sama część pionowa, czy potrzebne wywinięcie: http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=366211&d=1472765537 Szczęśliwie instrukcję o klejeniu papy "łykam" bez pytań Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 02.09.2016 19:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Września 2016 Wróblówka ze stopkami ma same zalety. Przy Twoim rozwiązaniu okapu można zastosować oba rodzaje haków. Przy profesjonalnym wykonaniu haki dokrokwiowe zagłębia się w desce. Stopki w wróblówce umożliwiają swobodny wypływ skroplin oraz umożliwiają uszczelnienie wkręta mocującego a wysokość kratki ze stopkami jest jak najbardziej odpowiednia. Przy takim jak Ty masz rozwiązaniu okapu można umiejscowić wróblówke w odpowiednim miejscu. Gdy kratka nie ma stopek dolny jej pas blokuje wypływ skroplin i może powodować przeciek na wkrętach (kapilarne podciąganie wody). Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Projekty Gotowe MURATOR 07.12.2017 12:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Grudnia 2017 W 12/2017 numerze miesięcznika Murator strony 84-89 poświęcamy omówieniu okapów - ich konstrukcje, detale, mocowanie rynien, wykończenie...zainteresowanych zapraszamy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.