adam_mk 02.04.2013 18:33 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2013 Zaś? No dobra... Powtórzę po raz nasty... Idziecie do kuchni. Odsuwacie lodówkę od ściany. Oglądacie tę kratkę, co ona ma z tyłu... To takie pionowe rurki połączone całą masą poziomych szczebelków (czasem blachą pociętą w szczelinki). Z byle złomu ściągacie kilka takich kratek. Łączycie je w układzie harfy. Wstawiacie w pudełko wyłożone MATĄ LAMELOWĄ. (taki aluminiowy odbłyśnik, lustro nieco pomarszczone na wełnie bazaltowej) Wieszacie tę CZARNĄ harfę przed matą a za pakietem dwuszybowym z jakiego co większego okna. Na dole pudełka wstawiacie w dziurę tkaninę filtrującą EU3 W górnej ściance osadzacie kawałek rurki, którą da się wpiąć w wentylację mechaniczną. I jest - prościutki i tani solarek powietrzno-cieczowy. W rurki fi6 wpuszczacie glikol. Reszta - jak opisywałem. Solar na ścianę i do pionu. Baniaczek pośredni grawitacyjnie napędzanym glikolem grzany na strychu. Nie ma cudów!!! Ta kratka to bardzo solidnie policzony wymiennik para-ciecz-powietrze dokładnie na potrzebny zakres temperatur! W lodówce za SKRAPLACZ robi i to w układzie GRAWITACYJNEGO chłodzenia. Zero matmy i pełen sukces. Wielkość? Ile komu ściany starczy. Zabawka ma tak małą pojemność cieczową, ze grzeje się do wściekłych temperatur śladem słoneczka. A jak słoneczka nie ma? - to powietrze swobodnie ma tam ponad 35stC Potrzeba czegoś więcej? To "drugie życie kratki lodówkowej". Tak chyba było opisywane jakieś lata temu. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 02.04.2013 18:41 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2013 "jestem chyba coś koło 150m npm więc chyba nic z tego nie będzie.... " Oj człowieku małej wiary!!! Weź byle jaki kawałek czarnej blachy. Przymocuj do niej byle jak czujnik elektronicznego termometru. Powieś na murze w nasłonecznionym miejscu. (Miejscu, gdzie słoneczko czasem zagląda) Zobacz jaki jest odczyt. I... pozbieraj szczękę z podłogi, bo kto przydepta... Teoretycznie - coś budujecie.... Dom chyba... NAPRAWDĘ wiecie CO i JAK TO DZIAŁA? :lol: Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 02.04.2013 20:16 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2013 NIE! NIE! NIE!!! Istotą jest mała pojemność cieczowa!Duży strumień mocy kierowany na małą objętość cieczy to wysokie temperatury = wysoka skuteczność.Sprawność smętna, ale nadrabiamy powierzchnią. Forum ze dwa razy od tego czasu już przebudowywali...Sporo fotek, jak czytam, jest niedostępne...Pamiętam, ze było, bo dyskusja była dość intensywna.Nie mam linki.Sam kompa ze trzy razy reanimowałem od tego czasu... Zrozum!Tu nie chodzi o ILOŚĆ energii przeniesionej, bo największa jest przy przegrzaniu o jakie 1,5stCTu chodzi o temperaturę, aby była wysoka w baniaczku.ILE tej naprawdę ciepłej wody MUSISZ domieszać do powrotu z podłogówki, aby działała?TYLE , a nawet sporo więcej, w czasie rzeczywistym TAKA konstrukcja zapewnia!Tylko...Baniak-magazyn musisz mieć z warstwowym składaniem ciepła...(jak to się robi - czyli bufor ciepła) Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 02.04.2013 21:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2013 Tu nie chodzi o ILOŚĆ energii przeniesionej, Jak to nie? To po co to wszystko, żeby zagotować kropelkę wody? http://www.gorzow.pios.gov.pl/komunikaty/raport%20gorzow%202001/Stan/2.Powietrze/tab11.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 02.04.2013 21:43 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2013 Nie! Mnie chodzi o takie wsparcie solarne domu, które REALNIE pozwala na jego ogrzewanie tylko słoneczkiem i jak najdłużej w skali roku. Są mocne wahania temperatur dobowe i sezonowe. Przy sporej akumulacyjności to, co się da pozyskać w dzień (i zgromadzić) powinno starczyć na pokrycie nocnego niedoboru/zapotrzebowania. Wielką sprawnością w krótkie dni nic nie zrobisz. Duży zład ogrzejesz o jakie kilka stopni... Ja chcę grzać mniejszą ilość ale wysoko. Z tego łatwiej co posterować bez specjalnej konstrukcji podłogówki (do dużych przepływów). Ta konstrukcja nie gotuje jedynie kropelki. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Herbatniczek 03.04.2013 07:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2013 nie kapuje koncepcji czyli gdzie to lepsze. Czyzby zwykly solar nie potrafil dosc wysoko nagrzac ? mi sie wydawalo ze wystarczy wode w nim puscic wolniej i nagrzeje wyzej. Z wieksza strata ale nagrzeje. Dlaczego ten powietrzno-cieczowy jest lepszy ? Chodzi o krotkie "przeblyski" slonca ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
herakles 03.04.2013 08:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2013 Nie! Chodzi o to, żeby DZIAŁAŁ jak jest go mało. Ale jak dla mnie działa słabo. Ktoś zadał sobie kiedyś trud, żeby to policzyć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Herbatniczek 03.04.2013 08:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2013 to moze jak jest malo zadziala panel PV :) Sprawnosc 15%...no ja nie wiem czy to nie bedzie wtedy lepsze rozwiazanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 03.04.2013 11:32 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2013 Rozumiem... Teoretycy jesteście... Grochem o ścianę rzucam. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 03.04.2013 11:37 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2013 "nie kapuje koncepcji" " mi sie wydawalo ze ..." "Ale jak dla mnie działa słabo." "to moze jak jest malo zadziala panel PV" Czysta MNIEMANOLOGIA ! Zróbcie jaki eksperyment! Adam M. Herbatniczek Oblicz 15% z 15% i zobacz co wyjdzie... A.M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Herbatniczek 03.04.2013 11:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2013 (edytowane) ano jestesmy teoretycy (wbrew pozorom duzo mozna policzyc), ale jesli ty praktyk to sie podziel a nie neguj ciagle. Wszak pytania zadajemy konkretne. Ja testowac bede PV za pare dni. Wtedy sie podziele. Jesli testowales inne to powiedz cos o wynikach a nie kaz nam sie domyslac. Powiedziec ze sie jest praktykiem ale nie dac zadnych danych to kazdy potrafi no chyba ze tez jestes teoretykiem (wtedy witaj w klubie) a tylko sugerujesz zes praktyk. Edytowane 3 Kwietnia 2013 przez Herbatniczek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 03.04.2013 16:39 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2013 A jakich danych oczekujesz? Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 03.04.2013 18:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2013 Raczej ta dyskusja powinna być w "jaśkowych wynalazkach" lub "solar tymi ręcami", skoro temat tu jest o PV Niemniej ciekawe rzeczy. Uzbierałem już 3 lodówkowe zestawy, trzeba się za nie zabrać i wstawić w prototypa powietrznego co go zmajstrowałem- krótki opis tu: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?47476-Solar-quot-tymi-r%C4%99cami-quot-robiony&p=5908186#post5908186 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Herbatniczek 04.04.2013 07:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2013 (edytowane) A jakich danych oczekujesz? Adam M. Uzysków z metra w różne dni, osiaganych temperatur, zgrubnej sprawności. Czyli ogólnie : Jakiejś podstawowej analizy działania i osiągów. Znalazlem wykres sprawnosci roznych kolektorow. Zakladajac DT=30C i I=800W mamy zredukowana wartosc temperatury 0,0375. Spojrzcie jaka jest wtedy sprawnosc powietrznych !!! BARDZO MALA ! a co bedzie gdy malo slonca ? niech np DT=30 a I=200W ? dane wzialem z tej publikacji : znalazlem ja tu : http://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/i1/i6/i7/i4/r1674/NeupauerK_AnalizaSprawnosci.pdf tutaj znow : http://actaenergetica.org/pl/wp-content/uploads/2012/01/str.-39-45-J.Majewski-DOŚWIADCZALNE-BADANIA-PRZYDATNOŚCI-POWIETRZNYCH-KOLEKTORÓW-...pdf znalazlem opis eksperymentu i wynikow dotyczacych kolektorow powietrznych. Wynik z tego co wygooglalem (jestem teoretykiem) jest taki, ze kolektory powitrzne maja sensowna sprawnosc przy podgrzewaniu powietrza o gora 10-13C w przypadku dobrego sloneczka a gdy bedzie slabe to moga grzac tylko o pare stopni....po co wiec laczyc powietrzny z wodnym ? Jaki to ma cel ? Co wam wyszlo z praktyki i gdzie jest ten chaczyk ? Edytowane 4 Kwietnia 2013 przez Herbatniczek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 04.04.2013 09:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2013 znalazlem opis eksperymentu i wynikow dotyczacych kolektorow powietrznych. Wynik z tego co wygooglalem (jestem teoretykiem) jest taki, ze kolektory powitrzne maja sensowna sprawnosc przy podgrzewaniu powietrza o gora 10-13C w przypadku dobrego sloneczka a gdy bedzie slabe to moga grzac tylko o pare stopni....po co wiec laczyc powietrzny z wodnym ? Jaki to ma cel ? Kolektor cieczowy może pracować przy stosunkowo niskich temperaturach. Ogrzewanie podłogowe i ścienne zadowoli się już temperaturą czynnika grzewczego 25-30 st. C. Przy ogrzewaniu powietrznym, aby wykorzystać tak niskie temperatury konieczne byłyby bardzo duże przepływy powietrza. Np. aby przenieść moc 1kW przy dT=5K potrzeba przepływu prawie 600m3/h. Podwyższenie temperatury powietrza spowoduje z kolei spadek sprawności kolektora powietrznego. Z czego wynika tak mała sprawność kolektora powietrznego? Miedzy innym z konstrukcji kolektora (rys. nr 8 w cytowanej przez Ciebie publikacji). Komora powietrzna od środowiska zewnętrznego jest oddzielona pojedynczą szybą. Przy intensywnym "wietrzeniu" tej komory następują duże straty przez szybę (nawet ponad 5W/(m2*K) ). Na przykład gdy na zewnątrz mamy -10 st. C, w komorze +40 st. C, to straty sięgają 250W/m2. Aby realnie wykorzystać taki kolektor należałoby wyposażyć go w lepsze szyby (podwójne, lub nawet potrójne). Spadnie wtedy co prawda ilość przepuszczanej energii słonecznej, ale kolektor może pracować na wyższych temperaturach. Zmniejszenie strat do poziomu 1,5W/(m2*K) nie powinno być wielkim problemem, a to w poprzednim przykładzie zmniejszy straty do 75W/m2. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 04.04.2013 10:59 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2013 Nie ma sprawy.Gdzieś na jesieni podam, co wyszło, bo mam zamiar zacząć to składać jak śnieg zejdzie.Testy robiłem kilka lat temu, jak szukałem sposobu na mój malbork. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 04.04.2013 12:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2013 Podwyższenie temperatury powietrza spowoduje z kolei spadek sprawności kolektora powietrznego. Z czego wynika tak mała sprawność kolektora powietrznego? Miedzy innym z konstrukcji kolektora (rys. nr 8 w cytowanej przez Ciebie publikacji). Komora powietrzna od środowiska zewnętrznego jest oddzielona pojedynczą szybą. Przy intensywnym "wietrzeniu" tej komory następują duże straty przez szybę (nawet ponad 5W/(m2*K) ). Na przykład gdy na zewnątrz mamy -10 st. C, w komorze +40 st. C, to straty sięgają 250W/m2. Aby realnie wykorzystać taki kolektor należałoby wyposażyć go w lepsze szyby (podwójne, lub nawet potrójne). ja we wszystkich swoich konstrukcjach i eksperymentach powietrze pompowałem pomiędzy absorberem a izolacją pod nim, przestrzeń pod szybą robiłem tak aby powietrze tamtędy nie przepływało... takie rozwiązanie daje znacznie lepsze efekty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 04.04.2013 13:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2013 ja we wszystkich swoich konstrukcjach i eksperymentach powietrze pompowałem pomiędzy absorberem a izolacją pod nim, przestrzeń pod szybą robiłem tak aby powietrze tamtędy nie przepływało... takie rozwiązanie daje znacznie lepsze efekty Przy pojedynczej szybie na pewno tak, chociaż tracisz wtedy na powierzchni wymiany pomiędzy powietrzem i absorberem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 04.04.2013 14:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2013 (edytowane) Haczyk jest taki, że wykres sprawności tego powietrznego jest bez szyby gdzie autor tych wykresów nigdzie tego nie zaznaczył. Tego jestem pewien. Przy pojedynczej szybie na pewno tak, chociaż tracisz wtedy na powierzchni wymiany pomiędzy powietrzem i absorberem. W kolektorach powietrznych zawsze daje się powietrze pod absorber, gdzie powierzchnia jest taka sama, gdybyś dał powietzre miedzy szybę a absorber. Powietrze między absorberem a szybą stanowi izolacje. Taki wykres jest dla sprawności "dachowca" Jaśka ale nie kolektora z szyba Edytowane 4 Kwietnia 2013 przez kolektor1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Herbatniczek 04.04.2013 14:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2013 (edytowane) w opisie kolektora badanego czytam : "..Płyta absorbera wykonana jest z czarnej, komorowej płyty poliwęglanowej. Rozwiązanie takie zapewnia kontakt przepływającego powietrza z absorberem na praktycznie całej jego powierzchni, co przyczynia się do dużo bardziej efektywnej wymiany ciepła niż w kolektorach tradycyjnych, gdzie powierzchnia kontaktu jest niewielka. Transparentne ocieplenie wierzchniej strony kolektora wykonane jest z przezroczystej komorowej płyty poliwęglanowej. Konstrukcja taka jest dużo lepsza niż tradycyjna szyba, ze względu na kilkakrotnie mniejszą masę i efektywniejszą izolację cieplną. Dolna strona absorbera ocieplona jest pianką polietylenową oraz folią aluminiową. Rury zbiorcze kolektora wykonane są z polichlorku winylu. Wszystkie elementy kolektora połączono za pomocą elastycznego kleju bazującego na technice SMP (polimer modyfikowany silanami)." Zatem jest szybka z przodu i ocieplenie z tylu. z przodu nawet podwojna bo to poliweglan komorowy. chyba ze czegos nie kapuje dla poliweglanu komorowego najmniejszego i najgorszego mamy przenikalnosc cieplna 3,9W./(m2*K).. a dla 16mm (ze zdjecia bardziej mi taki pasuje) mamy 1,8..zatem ten argument chyba upada ? choc doczytalem ze wtedy przenikalnosc takiego poliweglanu to okolo 60%....do kitu te badania przeprowadzili...za malo danych napisali...eeeehhh Edytowane 4 Kwietnia 2013 przez Herbatniczek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.