Pietrasik 21.03.2013 16:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2013 Posiadam sporo takich rur SN-8 PVC-U i chciałem zrobić z nich rurowca w gliniastym gruncie. Zastanawiam się czy ich nie sprzedać by kupić cienkościenne dla lepszej wymiany temperatury? A z drugiej strony porządne rury można spokojnie zawalić gliną bez obaw o pofalowania itp.Cztery rury w układzie Tichelmana przy zmniejszonej prędkości przepływu więc powinno działać a ta grubość??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 21.03.2013 17:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2013 Grubość ścianki tej rury i fakt,że rdzeń jest spieniony nie ma żadnego znaczenia praktycznego przy GWC rurowym.Hamulcowym jest prędkość napływu ciepła z głębi ziemi.W przypadku gliny,prędkość napływu ciepła jest o 33% wolniejsza od gruntu piaskowego.Walorem takiej rury jest znikoma możliwość uszkodzenia czy zniekształcenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gentoonx 21.03.2013 18:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2013 no tu się nie zgodzę, akurat rurowce w glinie wilgotnej to rewelacyjne wyjście. Każdy wilgotny lepszy od suchego, bo to woda nośnikiem, ale glina lepsza od piachu. Liczyłem to w różnych programach, mój projektant ma własny program do liczenia i zawsze glina lepsza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gentoonx 21.03.2013 18:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2013 Zastanów się Pietrasik nad tym Tichelmann'em, bo plusem układu jest mały spadek ciśnienia, ale ze względu na laminarny przepływ w takim układzie to odzysk ciepła/chłodu gruntu nie rewelacyjny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 21.03.2013 18:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2013 Lambda dla gliny to 1,5W(m K)Lambda dla piachu to 2W(m K) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pietrasik 21.03.2013 19:03 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2013 Jeśli ścianka ma np 10st C i wolniejszy przepływ powietrza -Tichelman to odbiór ciepła/chłodu chyba lepszy, chyba na wylocie jestem bardziej w stanie zbliżyć sie do temperatury gruntu, tak to rozumuję jeśli inaczej to proszę o wyjaśnienie bo wydawało mi się że to proste i rozumiem o co chodzi? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pietrasik 21.03.2013 19:05 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2013 Lambda lamdą ale piach to kuleczki i powierzchnia styku do rury to jakieś 20% powierzchni rury więc glina lepsza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 21.03.2013 19:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2013 A między ,,kuleczkami" wilgoć-woda.A woda to potęga.Statki nosi.Gotowiec http://www.ibp.com.pl/Portals/IBP/docs/tagi/GWC.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gentoonx 21.03.2013 19:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2013 Jeśli ścianka ma np 10st C i wolniejszy przepływ powietrza -Tichelman to odbiór ciepła/chłodu chyba lepszy, chyba na wylocie jestem bardziej w stanie zbliżyć sie do temperatury gruntu, tak to rozumuję jeśli inaczej to proszę o wyjaśnienie bo wydawało mi się że to proste i rozumiem o co chodzi? pomyśl powietrze to izolator nie przewodnik, przy przepływie laminarnym grzejesz tylko warstwę powietrza w pobliżu ścianki rury i ta porusza się wolniej niż "rdzeń" powietrza wewnątrz rury, tego dalej od ścianki. Przy większych oporach przepływ jest turbulentny czyli powietrze jakby wiruje w rurze, cały czas się mieszając. Ja to tak rozumiem. Zresztą powiem ci że liczyłem Tichelmann'a i meandrowy na tej samej ilości rury i meandrowy wychodził gorzej o 10Pa, ale temperatury na wylocie zawsze 2-3stC wyższe. Jakie masz te rury - średnica? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pietrasik 21.03.2013 19:36 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2013 A teraz rozumiem!!! Przy pompowaniu 30-40m3h bedzie za wolno na Tichelmana! Rura fi200. A poziom wód wysoki ale w glinie utrzymuje sie najwyżej 2miesiące w roku a w piasku jak jest wysoko to na tych 2 metrach to potrafi być przez cały rok (kope dołki na codzień) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pietrasik 21.03.2013 19:53 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2013 Ok zrobię zawijasa z podwojnych kolan 45st i jakieś 70m rury + - ile się uda wcisnąć w działkę bo bardzo mała. Czy 1,5m między rurami wystarczy przy stałym pompowaniu 30m3/h a letnim 300-350m3h ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gentoonx 22.03.2013 03:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2013 bez przesady, na ogół robi się rozstaw 1m, 1,5 też może być. 70mb - jak masz tyle rur to daj, ale z tym letnim trybem to lekko przesadziłeś - wentyl porządny będzie musiał być, z 70Pa oporu jak nic a i prędkość pewnie coś koło 3,5m/s wyjdzie. GWC to nie klima. Pamiętaj, że jak czasowo w wodzie może być to oczywiście sprawność GWC rośnie, ale woda dla rury to problem - te uszczelki to jednak nie 100% szczelności. Trzeba zabezpieczyć połączenia mufowe: Taśma aluminiowa - może być, jeszcze lepiej - termokurczki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pietrasik 22.03.2013 17:07 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2013 Przy przejściu z poziomu na czerpnie chciałem dać metr rury w dół i na stałe głębinówke by sobie co jakiś czas odprowadziła to co się zbierze. A z tymi termokurczami to wielkie dzięki bo do głowy by mi nie przyszło takie rozwiązanie a wydaje się najlepsze - w okolicy same szamba!!! Marzy mi się 18st na anemostatach sierpień- wrzesień rury są koparkę za paliwo biorę z firmy więc moge poszaleć a co z tego wyjdzie to zobaczymy bo nie zawsze wychodzi dokładnie tak jak byśmy chcieli. Dzięki wszystkim za sugestie i podpowiedzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gentoonx 22.03.2013 17:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2013 OK, przy takich kosztach to robisz i wio Nie będzie ci potrzeba latem 300m3/h, zwłaszcza skoro zimą tak mało, no chyba że chałupa taka licha Wykonaj, używaj sezon i nie zapomnij zrobić wpis w tym temacie:http://forum.muratordom.pl/showthread.php?212211-GWC-jakie-macie-temperatury Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pietrasik 22.03.2013 18:27 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2013 Domek 300m3 do wentylowania na 25-30cm styro ocieplony 15cm grafitowego(ograniczenia budynek w granicy z dwóch stron) a myślałem nad bypasem przełączającym pomiędzy GWC zewnętrzne a pod budynkiem by maksymalnie korzystać z chłodku latem czy spotkał się ktoś z takim rozwiązaniem? (mowa o niedrogich sposobach) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 24.03.2013 13:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2013 kubatura domu to jakieś 330 m3. Jakiej średnicy rurę włożyć do GWC rurowego? 200 mm chyba wystarczy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pietrasik 25.03.2013 16:18 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2013 Najkorzystniej wychodzi rurą fi200mm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.