jaro008 28.03.2013 12:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Marca 2013 Witam jestem na etapie robienia kotłowni w domku parterowym, od razu zaznaczam że jestem inwestorem - nie instalatorem. Prosiłbym bardziej zorientowane osoby ode mnie o ocenę i weryfikację schematu kotłowni. Podzespoły instalacji: - kocioł gazowy Junkers Cerapur Smart ZSB 14-3 (wbudowany zawór 3-drogowy i pompa obiegowa) - sterownik pogodowy FW 100 - kominek z płaszczem wodnym Lechma PL-190 standard - 3 szt. pomp Grundfos ALPHA2 - sterownik kominka Tatarek ZRT -08G - z przepustnica powietrza - zasobnik dwuwężownicowy Biawar Mega Solar 220 l - ogrzewanie wyłącznie podłogowe ( 2 rozdzielacze z rotametrami) Prosiłbym żeby ktoś zerknął na umieszczone zawory zwrotne, pompy i filtry czy to wszystko jest w porządku rozmieszczone. Moje założenia instalacji C.O. są takie iż głównym kotłem jest kocioł gazowy, sterowany pogodowo, z kotła gazowego jest C.W.U i C.O., okazjonalnie paląc w kominku chciałbym mieć C.W.U. dlatego zasobnik dwuwężownicowy i kominek wpięty w dolną wężownice przed wymiennikiem ciepła żeby zwiększyć sprawność układu, dodatkowo z kominka ma być również C.O. Praca kominka i pomp przy kominku ma sterować sterownik Tatarek ZRT 08G, dodatkowo połączony z kotłem gazowym, żeby podczas pracy kominka piec gazowy odłączyć. Nurtuje mnie kwestia tego żeby w dobrym miejscu umieścić zawory zwrotne, chodzi o to że gdy działa kocioł gazowy to żeby nie grzał obiegu w kominku tylko bezpośrednio ciepła woda szła na rozdzielacze podłogówki, kolejna kwestia prawidło usytuowanych zaworów żeby nie powstał problem, gdy kocił gazowy podgrzewa C.W.U. w zasobniku żeby ta sama temperatura nie poszła na C.O. - w kotle gazowym jest zawór 3- drogowy na zasilaniu C.O. więc w obiegu grzania C.W.U. i C.o. nie wstawiam żadnych zaworów zwrotnych ? Jeśli ktoś mógłby się wypowiedzieć odnośnie schematu tej kotłowni to byłbym bardzo wdzięczny. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gentoonx 28.03.2013 12:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Marca 2013 po co 2 zawory zwrotne na obiegu za wymiennikiem? nie widzę regulacji temperatury zasilania podlogówki przy grzaniu kominkiem. zawór 3d termostatyczny i pompę za wymiennikiem na zasilanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jaro008 28.03.2013 13:14 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Marca 2013 Faktycznie dwa zawory zwrotne są zbędne, rozumiem ze należy zostawić tylko zawór zwrotny za wymiennikiem na zasilaniu ?Rozumiem że ten zawór 3d termostatyczny rozwiązuje regulację temperatury na zasilaniu podłogówki przez kominek ? Tylko w którym miejscu go umieścić ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gentoonx 28.03.2013 13:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Marca 2013 jaka moc kominka? a jaka podłogówki zainstalowana? pompę z powrotu zabierasz na zasilanie wyrzucasz ten zawór zwrotny przy niej co masz, czyli na górę wymiennika pakujesz taki uklad : zawór odcinający, zawór termostatyczny 3D ESBE, potem pompa i zawór zwrotny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jaro008 28.03.2013 13:47 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Marca 2013 Kominek o mocy 14 Kw - podłogówka w całym domu czyli 116 m2 (rozstawa co 15 cm z wyłączeniem dwóch łazienek i wiatrołapu - tam rozstaw co 10 cm). Czyli do kominka potrzebne są tylko dwie pompy (na C.W.U. i tylko jedna na C.O.) ? Czy taki schemat kotłowni będzie działał poprawnie i automatycznie ? czy nie trzeba będzie zakręcać zaworów przy pompach od kominka jak będzie grzał kocioł gazowy i analogicznie ich odkręcać jak się będzie chciało palić w kominku ? Chodzi mi o to że gdy grzeje kocioł gazowy, nie grzał jednocześnie obiegu i płaszcza kominka. Przesyłam poprawiony schemat - czy teraz ma to szansę działać poprawnie ? Dziękuję i pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gentoonx 28.03.2013 13:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Marca 2013 (edytowane) no nie do końca Pisałem o prawej stronie wymiennika czyli o układzie OP - to poprawiłeś dobrze ta pompa po lewej stronie wymiennika powinna była zostać i z zaworem zwrotnym To czy dawać zawór zwrotny na pompie kominek-zasobnik to inna sprawa, jeden by dal, bo tak się robi, ja myśle że opory przepływu będą dużo większe na wymienniku z pompą niż na kominku, więc zawór raczej nie potrzebny - no chyba że do kominka 40mb rury leci:) Woda zawsze pójdzie gdzie ma łatwiej Edytowane 28 Marca 2013 przez gentoonx Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jaro008 28.03.2013 14:09 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Marca 2013 Poprawiłem jeszcze raz, czy teraz by było ok ? Te zawory przy kotle gazowym są dobrze rozmieszczone ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jaro008 28.03.2013 14:13 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Marca 2013 Dodam ze od kominka który będzie w salonie do kotłowni gdzie będzie wymiennik ciepła będzie ok 8,5 metra rury miedzianej Fi 32 (zasilanie), więc ten zawór zwrotny na pompie kominek-zasobnik C.W.U. nie zaszkodzi dać ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gentoonx 28.03.2013 14:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Marca 2013 No nie zaszkodzi zwrotny tam na wszelki wypadek. Kocioł gazowy OK, nie pamiętam ale Junkers i inni wymagają tylko filtry na powrocie z układu CO, nie każdy jak ty ma tylko podłogówkę, stalowe płytowe potrafią syfić, aluminiowe też - wszystko przez fosforyzowanie. Uzupełnij tylko schemat o:1. uzupełnianie wody w układzie kominka i pieca (zawór zwrotny+odcinający patrząc w kierunku przepływu wody) i będzie OK. Do kominka możesz zastosować zbiornik wyrównawczy samouzupełniający - działa jak spłuczka w WC.2. woda użytkowa - przy naczynku przeponowym zawór bezpieczeństwa 6bar, zwłaszcza jeśli kominek i woda z wodociągu3. CWU - zawór termostatyczny ESBE na wyjściu z zasobnika - kominkiem możesz tę wodę zdrowo przegrzać, a po co się poparzyć w zlewie czy umywalce4. cyrkulacji CWU nie masz? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jaro008 29.03.2013 07:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2013 1. Uzupełniłem schemat o brakujące elementy, nie wiem czy dobrze połączyłem uzupełnienie wody w układzie kominka i pieca ??? 2. Odnośnie temperatury C.W.U. myślałem że nie jest tam potrzebny zawór termostatyczny na wyjściu z zasobnika, gdyż temperaturę wody w zasobniku będę ustawiał na sterowniku Tatarek (jeśli będzie się palić w kominku) oraz na sterowniku pieca FW 100, możliwe że się mylę i rzeczywiście można tam go dołożyć. 3. Zastanawiam się jeszcze czy nie jest potrzebne dodatkowe naczynie wzbiorcze do C.O., kocioł gazowy na pewno ma takie naczynie, ale czy ono wystarczy ??? 4. Przeglądałem rożne schematy podłączenia kominka do C.O. i pompy były dwie jedna na zasilaniu druga na powrocie. Tutaj w moim schemacie jest lepiej, jeśli te dwie pompy są na zasilaniu - jedna przed wymiennikiem a druga za??? 5. Nad cyrkulacją jeszcze nie myślałem, ale chyba zrezygnuję z niej. Przesyłam jeszcze raz poprawiony schemat. Dziękuję za zainteresowanie tematem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gentoonx 29.03.2013 09:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2013 1. Zawory odwrotnie, najpierw zwrotny, potem odcinający - zwłaszcza w obiegu kominka, poważnie polecam takie naczynie samouzupełniające z nierdzewki 2. Jeśli zapalisz w kominku, a sterownik kotła gazowego pokaże brak zapotrzebowania na ciepło, to samo zrobi Tatarek, to nawet jak zamknie przepustnicę, zanim wygaśnie to nadmiar ciepła gdzieś musi odprowadzić, jako zabezpieczenie przed przegrzaniem - czyli do zasobnika bez względu na nastawę sterownika - tak one działają te sterowniki - i dobrze że tak. Jak taki zrzut robi to przegrzewa wodę do wyższej temperatury. Taki zawór termostatyczny na CWU to nie jest wymóg - to wygoda, zawsze przyzwyczajasz się do położenia baterii w której ją otwierasz aby woda leciała tak ciepła jak lubisz i do tego każdy ma inne przyzwyczajenie, jeden lubi cieplejszą drugi chłodniejszą. Nie zaszkodzi taki zawór ale być nie musi. 3. 116m2 średnio co 10 cm DN16 to ci daje 130ltr w OP + w reszcie rur załóżmy 40ltr (przesadzam) razem 170ltrx5%(z zapasem)=8,5ltr. W kotle na pewno masz 8ltr albo i prędzej 12ltr - z palcem wystarczy. 4. Normalnie dla większego bezpieczeństwa pomp w obiegu kominkowym daje się je na powrocie, aby w przypadku zagotowania wody (np. brak prądu podczas palenia) gotująca się woda wydzielająca parę nie uszkodziła łożysk, ale jak masz taką odległość od kominka do kotłowni, to nie musisz się martwić 5. masz do najdalszego punktu czerpalnego CWU załóżmy 4m średnio DN20 bez cyrkulacji, czekasz na wodę ciepłą w baterii 5ltr/min 8-9 sek. cyrkulacja to tez nie wymóg. dla 4 osobowej rodziny miesięcznie będziesz spuszczał wtedy koło 500ltr wody - w Etiopii wioska 30 os. na miesiąc do picia by miała Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jaro008 29.03.2013 09:34 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2013 Ad. 1 Kolejność umiejscowienia zaworu zwrotnego poprawiłem. Odnośnie tego naczynia samouzupełniającego z nierdzewki do kominka to faktycznie było by to ok, tylko kompletnie nie wiem na schemacie jak to podpiąć, szukałem w internecie jakiś schematów ale nadal nie wiem jak to spiąć .... Ad. 2 Mógłbyś mi podesłać jakiś link do takiego zaworu termostatycznego na wyjściu z zasobnika, albo jakieś oznaczenie żebym mógł w necie poszukać on tez jest 3-d ? chyba nie ? Ad. 3 Ok rozumiem Ad. 4 Też rozumiem Ad. 5 Całkowicie się z tobą zgadzam w kwestii zużycia wody w oczekiwaniu na ciepła, ten temat jest jeszcze do przeanalizowania przez nas, bardziej mi nie pasuje to że mnie i żony w domu nie ma ok 10-11 godzin dziennie i wtedy nie chciałbym żeby chodziła cyrkulacja, ale wiem że na to są rozwiązania (cyrkulacja załączana okresowo, w określonych porach dnia) - w każdym razie temat do przeanalizowania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gentoonx 29.03.2013 10:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2013 1. takie naczynie wpinasz na miejsce tego wyrównawczego które masz do kominka, układ rur taki sam, tylko uzupełnienie wody w układzie podpinasz do tego naczynia. Co odparuje to pływak uzupełni. tylko nie kupować jakiegoś badziewia typu Ulrich - Makroterm ma dobre naczynia tego typu. cholera, teraz ja reklamuje Makroterm 2 zawór termostatyczny 3D do CWU ESBE to taki sam typ jak w schemacie masz do podłogówki, tyle tylko że z linii zaworów do CWU, czyli ma atest higieniczny. Wpinasz podobnie: przelot na CWU, dolot z zimnej zasilającej zasobnik przed zaworem zwrotnym 5. rozwiązanie: a) jak automatyka pogodowa kotła ma opcję (pogodówki na ogół mają opcję sterowania pompą cyrkulacyjną) to podpinasz pod kocioł b) zwykły do gniazdkowy sterownik czasowy programowalny, do kupienia w byle Markecie i do niego wtyczka od pompy cyrkulacyjnej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jaro008 29.03.2013 11:00 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2013 Ok teraz już załapałem :) poprawię ten schemat według twoich instrukcji i wrzucę jeszcze do weryfikacji, za bardzo nie łapię jeszcze rozmieszczenia tych zaworów zwrotnych i odcinających w obiegu kominka przy tych pompach, czy tam wszystko jest według dobrej kolejności, jak byś miał jeszcze jakieś uwagi to byłbym wdzięczny za wszelkie sugestie :) ja poprawię schemat to od razu wrzucę :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jaro008 29.03.2013 13:56 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2013 Podsyłam poprawiony schemat, ale nadal nie wiem czy dobrze zrozumiałem i rozmieściłem te wszystkie zawory zwrotne i odcinające, zarówno w obiegu C.O. jaki i C.W.U Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mariobros35 29.03.2013 18:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2013 jeżeli planujesz kominek z płaszczem i podłogówkę po całości dlaczego nie zastosujesz zbiornika akumulacji ciepła który pozwoli ci palić w kominku przez 3 godziny na maksymalnej temperaturze 80 - 90 stopni a potem przez 12 godzin odbierać ciepło zgromadzone w zbiorniku akumulacyjnym a piec gazowy w tym czasie się nie włączy (dopóki zbiornik akumulacyjny się nie wychłodzi) a i kominek z płaszczem będzie pracował na najwyższych sprawnościach bo im wyższa temperatura w płaszczu kominka to większa sprawność paleniska i brak sadzy w palenisku i na szybie kominka mam opracowane sposoby podłączenia takiego układu jeżeli masz pytania to pisz na priv lub na pocztę: [email protected] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gentoonx 29.03.2013 18:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2013 Podsyłam poprawiony schemat, ale nadal nie wiem czy dobrze zrozumiałem i rozmieściłem te wszystkie zawory zwrotne i odcinające, zarówno w obiegu C.O. jaki i C.W.U dorysowywujesz, ale trochę pomyśl przy tym. ten bajzel na zimnej wodzie czyli: zaw. bezp+naczynko+zawór zwr+zaw odcinający przenieś w lewo na nitkę do zbiornika, w lewo maksymalnie aż za zawór ESBE do CWU z jednoczesnym usunieciem kompletu zaw zwr+zaw odcinający na tej nitce przed zaworem ESBE. Na głównym zasilaniu woda zimną, czyli na wejściu wody do budynku jeśli studzienna to minimum zaw odcinający+filtr BB10 lub 20+zaw odcinajacy. Jak woda miejska to za wodomierzem przed filtr jeszcze zaw antyskażeniowy. @mariobros35 jak palenie kominkiem rekreacyjne to mało się opłaca, jak codzienne to jedyne wyjście bufor, jeszcze w przypadku np. instalacji kolektorów płaskich na 4 os 10m2. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mariobros35 29.03.2013 18:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2013 Tak ale jeżeli autor wątku planował by palenie rekreacyjne to nie kupował by kominka z płaszczem wodnym bo samo planowanie kominka z płaszczem wodnym świadczy o tym że autor wątku nastawia się na alternatywne palenie w kominku z płaszczem aby ograniczyć rachunki za gaz a to wymaga już systematycznego palenia i właśnie tu chodzi aby te palenie przyniosło jakiś skutek w postaci krótkiego czasu palenia a długiego okresu wykorzystania energii zgromadzonej w ten sposób jak najbardziej efektywnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
noc 29.03.2013 20:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2013 Wyżej piszący mają rację. Jeśli kominek planujesz do systematycznego użytku to rzeczywiście z tym płaszczem ma sens. Jeśli okazjonalnie to szkoda pieniędzy i zachodu. Więcej wydasz na budowę instalacji niż zyskasz na ogrzewaniu. Proste systemy są tańsze, mniej awaryjne, łatwiej to ustawić i serwisować. Przemyśl dobrze czy rzeczywiście chcesz kotłownię w salonie. Co do cyrkulacji to Twoje odległości mogą się obyć bez tego. Liczyłem rurki 15-18mm przy długości 6m i wyszło to na granicy sensowności montażu i komfortu. Mam tak zmontowane bez cyrkulacji i dzisiaj zrobiłbym tak samo. Ciepła woda w kranach utrzymuje się jeszcze do 0,5h po zakręceniu. Oczywiście rurki w warstwie 15cm styropianu. Nikt nie wie jak będą się kształtować ceny wody i nośników energii, te relacje mogą się zmienić. Może jakiś jasnowidz podpowie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jaro008 31.03.2013 16:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Marca 2013 (edytowane) Dla mnie podstawowym źródłem ciepła ma być kocioł gazowy, kominek z płaszczem wodnym tylko i wyłącznie rekreacyjnie, również z myślą o tym żeby z gazem zmieścić się w taryfie W-2. Codziennie nie będę miał czasu żeby palić w kominku. " gentoonx" dzięki za podpowiedzi odnośnie schematu w wolnej chwili postaram się poprawić to co podałeś, chociaż przyznam się szczerze, że nie wiem czy mi się to uda.. pomieszane to strasznie, jak dla mnie Poza tym bajzlem jaki zrobiłem na tym zasilaniu zimnej wody w tych zaworach, to wszystko inne jest ok ? Chodzi głównie o zawory przy tym wymienniku, kominku i kotle gazowym . Edytowane 31 Marca 2013 przez jaro008 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.