Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Obudowa Jotul 570


mistrzkaskader

Recommended Posts

Witam,

Mam wkład Jotul I 570, chcę zrobić obudowę, zwykłą, prostą bez żadnych udziwnień.

Wkład z systemowym dystrybutorem do dgp wymuszonego, kratka w salonie, w pokoju z tyłu za kominkiem i rura do turbiny na strych. Ogólnie wkład cały obudowany ich blachą. I tu pytanie. Gość z Jotula powiedział, że spokojnie mogę obudowę zrobić sobie z betonu komórkowego i nie muszę dawać żadnych wełn ani płyt izolacyjnych aby tylko zachować odstępy 5 cm od komina i od ściany. Pokazał mi jakiś rysunek, na którym było, iż temperatura między wkładem a tym dystrybutorem z blachy wynosi 140 stopni a za blachą max 70. Jeśli to prawda to chyba faktycznie nie ma co się pchać w płyty za 50 zeta szt.

Dodam, że ściana z tyłu to ytong 24cm a bok to komin systemowymiejsca na zboja.jpg

 

Rozmiary kratek jakie mi Zalecili to:

Salon 30x17 ew. tunel odpowiadający wymiarom

Pokój z tyłu za kominkiem 17x17

wlot powietrza pod kominkiem 50x17

Pytanie czy poprawnie?

Zastanawiałem się też czy betonu komórkowego nie zastąpić cegłą silikatową np Silka, ciężkie to to w obróbce trzeba diaksem szlifować :)

PS. Co do wełny wystającej z komina to inwencja twórcza (już usunięta), a ocieplenie pod wkładem już inaczej leży :)

 

Jeśli czyta to Pan z Jotula to Pozdrawiam serdecznie (bo wiem, że tak po cichaczu troszkę zerka na forum :) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 46
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

17x 30 razy 2 chyba zapomniałes dodac- i to nawet jest mniej niż minimum.

za blachą moze i jest 70 stopni, ale nad to juz chyba więcej, więc trochę tej izolacji trzeba by zastosować.

i zwroc uwagę jak sie I 570 otwiera, bo mozesz mieć niespodziankę po wklejeniu kamienia

 

 

Witam,

Mam wkład Jotul I 570, chcę zrobić obudowę, zwykłą, prostą bez żadnych udziwnień.

Wkład z systemowym dystrybutorem do dgp wymuszonego, kratka w salonie, w pokoju z tyłu za kominkiem i rura do turbiny na strych. Ogólnie wkład cały obudowany ich blachą. I tu pytanie. Gość z Jotula powiedział, że spokojnie mogę obudowę zrobić sobie z betonu komórkowego i nie muszę dawać żadnych wełn ani płyt izolacyjnych aby tylko zachować odstępy 5 cm od komina i od ściany. Pokazał mi jakiś rysunek, na którym było, iż temperatura między wkładem a tym dystrybutorem z blachy wynosi 140 stopni a za blachą max 70. Jeśli to prawda to chyba faktycznie nie ma co się pchać w płyty za 50 zeta szt.

Dodam, że ściana z tyłu to ytong 24cm a bok to komin systemowy[ATTACH=CONFIG]180204[/ATTACH]

 

Rozmiary kratek jakie mi Zalecili to:

Salon 30x17 ew. tunel odpowiadający wymiarom

Pokój z tyłu za kominkiem 17x17

wlot powietrza pod kominkiem 50x17

Pytanie czy poprawnie?

Zastanawiałem się też czy betonu komórkowego nie zastąpić cegłą silikatową np Silka, ciężkie to to w obróbce trzeba diaksem szlifować :)

PS. Co do wełny wystającej z komina to inwencja twórcza (już usunięta), a ocieplenie pod wkładem już inaczej leży :)

 

Jeśli czyta to Pan z Jotula to Pozdrawiam serdecznie (bo wiem, że tak po cichaczu troszkę zerka na forum :) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to ja tego Pana z Jotula zapraszam na najbliższe szkolenie p.poż w mojej szkole. Za darmo. Bo to zakrawa na kompletny brak wiedzy w temacie wykonywanego zawodu. Gdyby temperatury były takie jak mówicie, obudowy można by robić z drewna, gdyż jego temperatura zapłonu to grubo ponad 200 stopni. Natomiast palą się domy drewniane, w których drewno odgrodzone było 3 cm grubości wełną lub płytą krzemianową mocowaną na płycie gk. Dodam tylko, że nawet podwójna bariera wykonana w ten sposób, nie jest w stanie dać właściwej ochrony przed wysoką temperaturą, która może pojawić się w kominku, a za wkładem szczególnie. Nawet prawidłowo wentylowanym, posiadającym po dwie kratki wlotowe 17x40 i wylotowe 17x50 cm.

 

Radze też zwrócić uwagę, że trójnik ceramiczny komina systemowego, powinien być dylatowany od pustaka keramzytowego właśnie wełną mineralna lub innym materiałem elastycznym o podobnych właściwościach. Co prawda nie taka ta wełna być powinna jak widać na zdjęciach, ale lepsze to niż zaklejanie tej przestrzeni zaprawa czy masą tynkarską. Druga ważna kwestia to odporność termiczna kominów ceramicznych. Jeśli przekroczysz 500 stopni (a przekroczysz jak w banku! :(), twój piękny komin zacznie się upodabniać do jajka wielkanocnego po spożyciu.

 

WESOŁYCH ŚWIĄT !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17x 30 razy 2 chyba zapomniałes dodac- i to nawet jest mniej niż minimum.

za blachą moze i jest 70 stopni, ale nad to juz chyba więcej, więc trochę tej izolacji trzeba by zastosować.

i zwroc uwagę jak sie I 570 otwiera, bo mozesz mieć niespodziankę po wklejeniu kamienia

 

Kamienia żadnego nie będzie, tylko rama ozdobna jotula metalowa łączona z wkładem. Czopuch też jest z blachy i do tego czopucha podłączam rury i dopiero to chcę obudować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Radze też zwrócić uwagę, że trójnik ceramiczny komina systemowego, powinien być dylatowany od pustaka keramzytowego właśnie wełną mineralna lub innym materiałem elastycznym o podobnych właściwościach. Co prawda nie taka ta wełna być powinna jak widać na zdjęciach, ale lepsze to niż zaklejanie tej przestrzeni zaprawa czy masą tynkarską. Druga ważna kwestia to odporność termiczna kominów ceramicznych. Jeśli przekroczysz 500 stopni (a przekroczysz jak w banku! :(), twój piękny komin zacznie się upodabniać do jajka wielkanocnego po spożyciu.

 

WESOŁYCH ŚWIĄT !

 

Wełna wyjęta wstawiona jest płyta czołowa systemowa której mi było szkoda na czas wylewania stropu. Komin stawiałem sam i jestem pewny, że wkład ceramiczny nawet mm nie styka się z zaprawą (na to byłem bardzo wrażliwy) :)

 

A co do tej izolacji to może samą tą blachę wełną szczelnie poobklejać??

 

I na końcu te kratki to wg Was jakie powinny być? Przypomnę, że z tyłu jest pokój do którego też rurę chcę pociągnąć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mistrzkaskader, nie popełniaj błędu i nie szukaj prymitywnych oszczędności! Kiedyś jedni fachowcy właśnie tę blachę (cały dystrybutor) zaizolowali wełną z pazłotkiem. Śmierdziało jak diabli...wiesz że kleje i chemia która jest w tej wełnie pod wpływem temperatury przypomina o sobie? Poza tym to błąd w sztuce.

Nie żałuj tylko kup płyty z wermikulitu bądź krzemianowe, w końcu chodzi o bezpieczeństwo i jakość. A wentylacja wkładu...nie wiem czy będzie turbina...pomijam ten wątek. W każdym razie powierzchnia czynna dolotu pod wkład musi mieć 1000cm/2 dla spokoju a nawet więcej. Dzięki temu np pokój lepiej ci się ogrzeje bo więcej powietrza pod wkład to lepiej działający układ grawitacyjny (lepsze ciśnienie co powoduje ,że powietrze nie przegrzewa się i leci a nie smaży się).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz wkład JOTUL I 570. Do tego fabfyczny dystrybutor z wylotami na górze. Jak już masz ten dystrybutor jotuloski to zaślep wszystkie otwory tego dystrybutora i zostaw tylko jeden do turbiny. W takim razie pod wkład zrób wnękę o wymiarach 20 cm wysokości i 40 szerokości. Tylko nie trzymaj tam drewna. To będzie powietrze pod wkład (właściwa wentylacja i wystarczająca ilość do turbiny). Natomiast po bokach obudowy na dole daj dwie kratki 17x30.

Te kratki będą wentylowały całą obudowę. Pamiętaj, że jak wkład się nagrzeje to również dystrybutor i od zewnątrz też musi być wentylacja. Jak tak zrobisz, możesz ten pokój o którym pisałeś ogrzać grawitacyjnie, pobierając powietrze ciepłe z górnej części obudowy a nie z dystrybutora. Jak dasz z dystrybutora przewód do turbiny i drugi przewód do pokoju z zamysłem grawitacji to po 15 minutach zamiast powietrze wpadać do pomieszczenia będzie niemiłosiernie turbina wyciągać!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za radę, ale bok do dyspozycji mam tylko jeden bo z jednego boku mam komin i będzie on zlicowany z wkładem.

A jakie kratki do salonu i pokoju z tyłu.

Jeśli to rozjaśni sytuację to plan budynku jest taki http://archon.pl/gotowe-projekty-domow/dom-w-werbenach-n/m4cd28122d8344 tylko odbicie lustrzane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób wnękę jak pisałem pod wkładem 20x40. To będzie powietrze do dystrybutora i wentylacji wkładu. Pamiętaj...wnęka a nie kratka. Natomiast na prawym boku od dołu kratka 17x40. Teraz jak patrzę na projekt to aż prosi się w pokoju numer 9 na dole zrobić kratkę 17x 17 do wentylowania obudowy ( nie dystrybutora) 35 cm od posadzki. Natomiast u góry w tym samym pokoju nr 9 (około 170-200 cm) kratkę wylotową 17x30. Wiesz dlaczego dolna kratka w pokoju nr 9? Dzięki temu wzmożesz ruch powietrza ( obieg) ...dół będzie zaciągał chłodniejsze powietrze a góra wyrzucała ciepłe powietrze. Szybko osiągniesz taki sam rozkład temperatur pomiędzy posadzką a sufitem i będzie komfortowo. I jeszcze jedno!!! Koniecznie doprowadź powietrze do spalania z zewnątrz do wkładu bo to rzecz priorytetowa i podstawa twojego kominka.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I reasumując posty kolegów po fachu ... nie używaj wełny, zaizoluj tylne ścianki płytami wermikulitu. Obudowę zrób sobie z płyt akumulujących ciepło, skoro ma to być prosta i nieskomplikowana bryła. Chroniąc swój komin ceramiczny...użyj sterownika do optymalizacji procesu spalania. Jotul I 570 flat ma takowy fabryczny i nie pozwoli, aby twój wkład był nieekonomiczny, nie przegrzewał się, do komina nie szła zbyt duża temperatura. Będziesz spał spokojnie.

Skoro decydujesz się na taki dom, to dasz radę z kominkiem finansowo. Rób raz a dobrze i na lata. pzdr i wszystkiego dobrego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie!!

Taki sterownik to koszt ponad tysiąc. A co do kosztów to wcale dużo nie kosztuję jak się wszystko robi samemu :) . Jak na razie to Całość z oknami drzwiami bramą, hydrauliką, elektryką, tynkami, elewacją niecałe 200 tyś. Dlatego zostało na dobry wkład ale na sterownik już nie:p

Dopływ świeżego powietrza jak najbardziej będzie, z przepustnicą i trójnikiem na 2x spiro 80

 

Rozumiem, że kratka wylotowa w salonie również 17x30?

 

Mieliście styczność z tymi płytami izolacyjnymi z kratek.pl, można z tego budować? Bo cenowo nie ma tragedii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak. Te płyty są o niebo lepsze od wełny. A najlepsze są płyty wermikulitu. To naturalny materiał, lepszy w obróbce niż płyty "białe' izolacyjne - nie pyli i nie wymaga gruntowania!. Ale co byś nie wybrał to tej cholernej wełny przynajmniej nie będzie. Z tą kratką na salon ok

 

Jeszcze raz dzięki wielkie.

W końcu na forum kominkowym znalazła się osoba która potrafi rzeczowo doradzić a nie tylko się spierać z konkurencją odbiegając od tematu i nic treściwego nie wnosząc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz wkład JOTUL I 570. Do tego fabfyczny dystrybutor z wylotami na górze. Jak już masz ten dystrybutor jotuloski to zaślep wszystkie otwory tego dystrybutora i zostaw tylko jeden do turbiny. W takim razie pod wkład zrób wnękę o wymiarach 20 cm wysokości i 40 szerokości. Tylko nie trzymaj tam drewna. To będzie powietrze pod wkład (właściwa wentylacja i wystarczająca ilość do turbiny). Natomiast po bokach obudowy na dole daj dwie kratki 17x30.

Te kratki będą wentylowały całą obudowę. Pamiętaj, że jak wkład się nagrzeje to również dystrybutor i od zewnątrz też musi być wentylacja. Jak tak zrobisz, możesz ten pokój o którym pisałeś ogrzać grawitacyjnie, pobierając powietrze ciepłe z górnej części obudowy a nie z dystrybutora. Jak dasz z dystrybutora przewód do turbiny i drugi przewód do pokoju z zamysłem grawitacji to po 15 minutach zamiast powietrze wpadać do pomieszczenia będzie niemiłosiernie turbina wyciągać!!!

 

ja bym z tymi pomysłami lekko polemizował, wkład jotula moze i normalnie wytrzyma takie obciążenia, ale co gdy padnie prąd ?

a w razie reklamacji masz raczej jak w banku opinię : wkład zamontowany niezgodnie z przeznaczeniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja bym z tymi pomysłami lekko polemizował, wkład jotula moze i normalnie wytrzyma takie obciążenia, ale co gdy padnie prąd ?

a w razie reklamacji masz raczej jak w banku opinię : wkład zamontowany niezgodnie z przeznaczeniem.

 

 

 

Zawsze będzie mógł powiedzieć: "rzeczowo i bardzo treściwie doradzono mi na forum"....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja bym z tymi pomysłami lekko polemizował, wkład jotula moze i normalnie wytrzyma takie obciążenia, ale co gdy padnie prąd ?

a w razie reklamacji masz raczej jak w banku opinię : wkład zamontowany niezgodnie z przeznaczeniem.

 

 

 

Oj drodzy...a od czego jest bypass w turbinie? jak zabraknie prądu to bypass wypuści nadmiar gorącego powietrza. Powietrze przez wnękę szybko wychłodzi wkład a dodatkowe wloty w obudowie całą bryłę kominka. błędem jest nie stosowanie turbiny z bypassem. A jeżeli jesteś już ultra zpobiegawczy, to samemu robisz obejście...tzn dajesz dodatkowy kanał z dystrybutora i grawitacujnie w momencie braku prądu powietrze idzie w kanały za turbiną. Potrzebna jest tylko przepustnica, którą trzeba otworzyć gdy zabraknie prądu. Proste? Więc nie polemizujmy tylko piszmy konkrety kochani, konkrety poparte wiedzą i doświadvzeniem

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...