Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Szczegół okapu, dachówka karpiówka - prośba o ocenę i sugestie


frodo55

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 43
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Rynna będzie dość nisko, koniecznie jakieś spadki np. 0,5%. Konieczne podcinanie krokwi. Folia na OSB to nieporozumienie. Wiatro izolacja nie nadaje się na krycie wstępne. Jak będzie folia wysokoparoprzepuszczalna to po co szczelina wentylacyjna pod folią. Deska okapowa za cienka, powinna być 32 mm. Pas podrynnowy w takiej formie trudny do wykonania i do montażu, uwydatni szczelinę pomiędzy nim a pierwszą poziomą deską podbitki a powinien tą szczelinę zasłonić. Jaki jest rozstaw krokwi i jaki kąt nachylenia połaci? Łata grubości 3x5 cm dość wiotka minimum 4x5 cm natomiast jako kontrłata jak najbardziej OK. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Załączam poprawiony rysunek, usunąłem płytę osb, zwiększyłem przekrój deski czołowej, zmieniłem obróbki blacharskie, udało się lekko unieść rynnę. Długość okapów mam w okolicach 6 m, tak więc przy założonym spadku 0,5% trzeba będzie obniżyć rynny jeszcze o 3 cm. Pomyślałem żeby może odgiąć pas nadrynnowy i jeszcze wyżej dać rynnę.

Szczegol okapu3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płytę osb miałem tylko na części dachu (1.25 metrowy pas nad okapem), za radą Andrzeja zdecydowałem się usunąć płytę osb. Zastanawiam się jaki wpływ na wlot wentylacji (kratkę) będzie miało zastosowanie pasa nadrynnowego na łacie, chodzi mi o to czy wyżej położona rynna nie zasłoni wlotu wentylacji. Cały czas mam też na uwadze minimalną odległość góry rynny od linii przedłużenia dachówki (chcę uniknąć konieczności zastosowania płotków śniegowych).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Janie on miał OSB tylko w okolicy okapu. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłoby deskowanie dachu lub montaż OSB i krycie papą zamiast folii. Natomiast zastosowanie w okapie belki klinowej lub podobnego rozwiązania umożliwiłoby podniesienie rynny z jednoczesnym odprowadzeniem skroplin do rynny. Tak jak wcześniej pisałem radziłbym zastosować łaty o przekroju minimum 4x5 cm. Deska okapowa powinna kończyć równo ze spodem krokwi a pierwsza pozioma deska podbitki licować się z deską okapową. Wówczas kapinos pasa podrynnowego zachodzi na podbitkę i nie widać żadnych połączeń. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaczyna to jakoś wyglądać. Mam jeszcze jedną uwagę dachówki okapu "wchodzą" za głęboko w rynnę (sięgają osi rynny) powinny 2~3 cm. Potrzebny byłby drugi pas nadrynnowy schodzący z łaty (osłaniałby pierwszą łatę). Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powietrze dotrze do szczeliny przerwą pomiędzy rynną a pasem podrynnowym wynikająca z grubości haka. Aby zapewnić większy dopływ powietrza warto zastosować dachówki okapowe ryflowane. Takie stosuję na "wolich oczkach" jak na zdjęciu. Zielona przegroda przedłużająca ścianę nie powinna stykać się z folią (mostek i ryzyko uszkodzenia folii). Pozdrawiam.

P1010445.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprawiłem kolejne elementy, mam nadzieję, że teraz wygląda to lepiej.

Za radą Andrzeja z jednego z pierwszych postów usunąłem płytę osb, teraz zastanawiam się czy dobrze zrobiłem. Folia w części gdzie jest izolacja termiczna między krokwiami jest podparta od dołu izolacją, mam wątpliwość, jak zachowa się folia w obrębie okapu gdzie nie ma izolacji czy nie będzie wyglądała tak jak na przekroju B-B (czerwona przerywana linia)? Zastanawiam się czy w takim obniżeniu nie będzie gromadziła się woda, zwłaszcza przed miejscem w którym folia wchodzi na obróbkę blacharską.

wariant6.jpg

przekroj a-a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja prawie nie montuję folii ale jak ją montuję to nie sztramuję a właśnie z takim zwisem (kilka mm maksymalnie 5 mm). Taki montaż daje gwarancję szczelności bo skropliny spływają środkiem a nie przy kontrłatach (minimalizuje się kapilarne podciąganie wody). Przy takim kącie nachylenia połaci wszystko będzie OK. Tak myślę, że chyba zrobisz doktorat z okapu:yes:. Pozdrawiam:bye:.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znaczący forumowy dorobek naukowy Andrzeja w dziedzinie dachów + jego stwierdzenia w tym wątku: "Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłoby deskowanie dachu lub montaż OSB i krycie papą zamiast folii." oraz "Ja prawie nie montuję folii..." ostatecznie wyleczyły mnie z chęci zrobienia dachu bez pełnego deskowania. Pytanie do Andrzeja: Czy płyta OSB 12mm będzie wystarczająca do deskowania mojego dachu? (rozstaw krowki w granicach 60-70 cm + lekka ekipa dekarzy :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będzie wystarczająca a nawet grubość 10 mm (papa mocowana wstępnie zszywkami) bo ta płyta spełnia tylko dwa zadania: pierwsze to podtrzymanie warstwy krycia wstępnego (papy) i drugie sztywnienie więźby. Przy stosowaniu tak cienkich płyt koniecznym jest możliwie szybkie wykonanie krycia docelowego. Nie można zostawić tak wykonanego krycia wstępnego na zimę. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...