Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jaki piec na ekogroszek


luky007

Recommended Posts

Witam, stoje przed dylematem wyboru pieca na ekogroszek (niestety brak możliwości gazu teraz i w najbliższym 20 leciu :)).

Czym mam się kierować?

 

Do ogrzania:

165 metrów podłóg (parter+poddasze użytk.) , zew. docieplone 15cm styropianem, podłoga 9cm, poddasze 30cm wełna.

cały dół - 85mkw to podłogówka + 1 grzejnik + 1 drabinka w łazience wraz podłogówką

góra - 3 grzejniki w sypialniach, 2 drabinki w łazience i pralni wraz z podłogówkami.

 

reasumując obiegów podłogówki mam 9, grzejników 4 oraz 3 drabinki. Instalacja w miedzi.

 

W mojej okolicy popularne są piece Kotrem, HEF, jest jeszcze jeden mały producent który oferuje piece 10-15% taniej bez wszystkich certyfikatów etc.

Ile Kw musi mieć piec na taki domek? Myślałem o 25kW - 30kW bo tyle piszą producenci.

 

Co w przypadku jak piec jest przewymiarowany a co w przypadku jak jest niedowymiarowany?

Z rzeczy które napewno chce to czujnik temp. pokojowy z wyjcem jak braknie groszku w zasobniku.

Czym jeszcze się kierować oprócz ceny? :)

 

pozdrawiam serdecznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 66
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Nie znam się na piecach i ogrzewaniu ale 25-30 kW to mała elektrownia. Przed kupnem pieca zleciłbym wykonanie OZC, będziesz dokładnie wiedział ile energii potrzebujesz do ogrzania domu i cwu. Koszt niewielki, a zaoszczędzisz na piecu. Branie pod uwagę tylko powierzchni mija się z celem. Weź dwa domy o pow. 160m2, jeden ocieplony 15cm styro, a drugi bez i zamontuj tam piece o tej samej sporej mocy. Jeden będzie za duży i będzie w nim gorąco jak na Kanarach, a w drugim pan domu będzie spędzał wolny czas w kotłowni dorzucając do pieca kolejne porcje opału :D. Do moich 100m2 potrzebuję max9 kW (zapotrzebowanie z gotowych tabeli), a myślę, że będzie tego jeszcze mniej. Czekam na OZC i świadectwo energetyczne. Może niech się wypowiedzą znawcy tematu z doświadczeniem z ciepełkiem:yes:. Pozdrawiam Edytowane przez artix1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam sporo o piecach i sprawa tych Kw jest mocno sprzeczna. No bo tak:

- polecacie (nie tylko wy ale wiele osób na sieci) - 10-12KW

- producenci pieców dla tej powierzchni - 25KW-30KW

- biuro projektowe mojego domu (mam ocieplenie praktycznie jak w projekcie) zrobilo dla niego cos ala OZC (http://wieszjakbudujesz.pl/archon/optymalizacja/?plik=dom_w_awokado) i wynosi ono 120Kwh/m czyli po przeliczeniu razy metry niecale: 20KW. Zatem skąd się biorą wam te liczby rzedu połowe mniej? Dodatkowo jak skonfigurje piec na paliwo stałe a nie gaz (jak w linku) wartość ta jeszcze rośnie o 4kW a nie maleje.

 

Zatem czy ktoś mnie oświeci o co chodzi i kogo mam słuchać :)?

dochodze pomału do wniosku że może być tak że producent tylko pisze ze piec ma 25KW, ale ten piec tak naprawde ma 15KW no bo skad brałaby sie takie różnice.

Edytowane przez luky007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To Twoje pieniążki, szkoda wydać ich za dużo i później jeszcze się męczyć przez kilka lat.

Jak chcesz wierzyć tabelkom nie aktualizowanym od lat i instalatorom którzy zostali w latach 80-tych XX-go wieku to ja ani nikt nie poradzi niestety.

To mój kocioł 11kW na 135m2 stara chata poniemiecka i z dużo gorszym ociepleniem, kocioł jeszcze dużo za duży:

https://esterownik.pl/remote/2489

To kocioł kolegi zbigmaz 17kW na ponad 320 chaty z lat 30-tych ubiegłego stulecia:

https://esterownik.pl/remote/1062

Tu jeszcze lepszy kolegi chris z mad morza w pensjonacie coś około 550m ( 17kW ) :

https://esterownik.pl/remote/1757

Jest cała masa takich kociołków które pracują spokojnie na 160 czy 170-ciu metrach.

Może to Cię przekona, z tymi chłopakami możesz porozmawiać na forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam sporo o piecach i sprawa tych Kw jest mocno sprzeczna. No bo tak:

- polecacie (nie tylko wy ale wiele osób na sieci) - 10-12KW

- producenci pieców dla tej powierzchni - 25KW-30KW

- biuro projektowe mojego domu (mam ocieplenie praktycznie jak w projekcie) zrobilo dla niego cos ala OZC (http://wieszjakbudujesz.pl/archon/optymalizacja/?plik=dom_w_awokado) i wynosi ono 120Kwh/m czyli po przeliczeniu razy metry niecale: 20KW. Zatem skąd się biorą wam te liczby rzedu połowe mniej? Dodatkowo jak skonfigurje piec na paliwo stałe a nie gaz (jak w linku) wartość ta jeszcze rośnie o 4kW a nie maleje.

 

Zatem czy ktoś mnie oświeci o co chodzi i kogo mam słuchać :)?

dochodze pomału do wniosku że może być tak że producent tylko pisze ze piec ma 25KW, ale ten piec tak naprawde ma 15KW no bo skad brałaby sie takie różnice.

 

Wynika to po części z tego, że na większym mają większy zarobek i chyba w założeniu, że kocioł startuje od zera i musi ogrzać całą zimna wodę w układzie. A kocioł z podajnikiem tylko uzupełnia straty.

A wyliczone moce są dla stałej temperatury -20 st. C. A ile masz takich dni w roku ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki koledzy - podejście producentów wytłumaczyliście. A co powiedziecie na charakterystyke wykonaną przez biuro projektowe: http://wieszjakbudujesz.pl/archon/optymalizacja/?plik=dom_w_awokado dodatkowo po wybraniu pieca na paliwo stale EP podnosi sie ok. 30Kwh/m. Jak sie ma to 120-130Kwh/h do 12KW pieca (czy jakos przelicza sie Kwh/m na KW?)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy nowym budownictwie, z takim ociepleniem jak podałeś w pierwszym poście to te 120 kWh/m to trochę dużo. Nie wiem jakie oni tam materiały wybierali, jakie okna, drzwi, wentylacja itd. Ale jeśli się faktycznie przyłożyli i to jest poprawnie wyliczone to mnożysz tę wartość przez powierzchnię. Z tym, że 165 m jest po podłogach, dach jest kopertowy więc na poddaszu powierzchnia użytkowa jest na pewno mniejsza.

Przyjmijmy 135 metrów, 135*120=16200, czyli około 16,2 kW. Przy kotłach na paliwa stałe musisz jeszcze brać sprawność pod uwagę. Ale to jest cały czas moc maksymalna jakiej będziesz potrzebować. Przez większość sezonu kocioł będzie pykać z połową tej mocy albo i 1/3.

Na początek przeczytaj to: http://forum.info-ogrzewanie.pl/topic/13884-poradnik-jak-wybierac-kociol-na-ekogroszek/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki koledzy - podejście producentów wytłumaczyliście. A co powiedziecie na charakterystyke wykonaną przez biuro projektowe: http://wieszjakbudujesz.pl/archon/optymalizacja/?plik=dom_w_awokado dodatkowo po wybraniu pieca na paliwo stale EP podnosi sie ok. 30Kwh/m. Jak sie ma to 120-130Kwh/h do 12KW pieca (czy jakos przelicza sie Kwh/m na KW?)

 

Kolego, ja jestem pracownikiem firmy produkującej. Kotły o mocy 12kW robimy juz od ponad 3lat. Zaznaczyć tym chciałem,że to nie jest podejście wszystkich producentów.....

W założeniu miały byc na domy do 100-120m2, rzeczywistość pokazała,że spokojnie grzeją po 160-170m2 nowego budownictwa.

Z tego względu od ponad roku na zamówienie zrobiliśmy i oferujemy jeszcze mniejsza jednostkę 7kW

 

 

Przy nowym budownictwie, typowo ocieplonym możesz praktycznie w ciemno zakładać straty 70W/m2 a pewnie będa one raczej w przedziale 50-60W/m2, dodaj sobie jednak troszkę i załóż 70W/m2.....

 

 

120W/m2 to stara buda słabo izolowana.....

Edytowane przez Jarecki79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuchaj kolegów piszących powyżej...

 

Sam mam około 170m2, kilkunastoletni dom, stara instalacja, średnio ocieplony... dobrali mi 25kW czyli z pewnością 5-7kW za dużo. Teraz żałuję!

 

Nie słuchaj sprzedawców pieców - oni najchętniej sprzedaliby Ci 50kW

Oferują Ci 25kW? - poproś o szczegółowe uzasadnienie. I tu pewnie rozmowa się urwie...

Ktoś Ci pisze, że współczynnik wynosi 120W/m2 - poproś o wyjaśnienie, bo albo ktoś Cie robi w bambuko teraz albo zrobił Cię w bambuko w czasie budowy i twoją izolację założyli sąsiadowi.:)

 

P.S. A jak będziesz nadal upierał się przy 25kW to chętnie puszczę Ci mój z całym oprzyrządowaniem w dobrej cenie...:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zatem skłaniam się bardziej ku 15KW (ale dobrze ze te 30 wybiliście mi z głowy;)) bo tej ciepłej wody troche chce produkować, dość dobrze w rodzinie wspominana jest firma Witkowski, nie wiem jaką ona ma renome ale widzę że ten producent też zaleca 15KW do 100mkw :). Natomiast 19KW zaleca do 150mkw. Zatem pytanie czy ktoś jest w stanie obliczyć ile się traci $$ na takim przewymiarowanym kotle. Założmy jeśli przewymiarujemy dla uproszczenia 5KW - to ile kg/ton węgla eko spalimy więcej w standardowym sezonie grzewczym? Czy ktoś się pokusił z was kiedyś o takie obliczenia?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem ile stracisz na przewymiarowanym kotle, pewnie przez cały rok się trochę uzbiera. Musisz się liczyć z tym, że będziesz go musiał czyścić częściej niż dobrany na miarę kocioł, trudniej Ci będzie go ustawić latem, przy minimalnym zapotrzebowaniu.

 

Ja już miałem okazję męczyć się z kotłem 25 kW, po dwóch sezonach zamieniłem na 11 kW.

 

Wg mnie teraz najlepsze są kotły ze sterownikami eCoal i Bruli, czyli Ogniwo, RBR i Skam-P. Moce odpowiednio 10, 11, 12 kW. Większego bym nie szukał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego ja mam 16kw na 160m2 uzytkowej domku [czyli dol domu ma 14x10m a podasze uzytkowe z podniesiona sciana kolankowa mam 10x10 m] skosy dobrze ocieplone jak i ostatnia plyta ...piec odpalilem jeszce na nie ocieplonym domku [scianach] i zaczolem palic w styczniu jak mrozy przyszly ..spoko sobie dal rady wiec tobie styka 10-12kw..szkoda kasy na wiekszy piec ..

po dociepleniu domku wiem ze by wystarczylo 10-12 kw z ciepla woda oczywiscie..ja kupilem 16kw ale i tak kazdy twierdzil ze za maly,sam troszke sceptycznie podchodzilem czy piecyk da rady..[zawsze uznalem ze jak cos nie bede mial w mrozne dni 50 stopni na kotle a 70 i da rady ] daje spokojnie sobie rady ..instalatorzy licza nad wyraz duzo bo jak twierdza jest cieplo to jest ...nikt sie nie skarży

Edytowane przez wuwok
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ja już miałem okazję męczyć się z kotłem 25 kW, po dwóch sezonach zamieniłem na 11 kW.

 

Wg mnie teraz najlepsze są kotły ze sterownikami eCoal i Bruli, czyli Ogniwo, RBR i Skam-P. Moce odpowiednio 10, 11, 12 kW. Większego bym nie szukał.

Skama 12kW i RBR-Ekouniwersal 11kW stoją u mnie gdybyś gdzieś przejeżdżał możesz wstąpić.

Ogniwa nie mam i nie będę miał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem ile stracisz na przewymiarowanym kotle, pewnie przez cały rok się trochę uzbiera. Musisz się liczyć z tym, że będziesz go musiał czyścić częściej niż dobrany na miarę kocioł, trudniej Ci będzie go ustawić latem, przy minimalnym zapotrzebowaniu.

 

Ja już miałem okazję męczyć się z kotłem 25 kW, po dwóch sezonach zamieniłem na 11 kW.

 

.

kolego kocioł 38 kW grzeje teraz ciepłą wodę bez żadnego problemu.Nie reklamuj kotłów których nie używasz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki koledzy - podejście producentów wytłumaczyliście. A co powiedziecie na charakterystyke wykonaną przez biuro projektowe: http://wieszjakbudujesz.pl/archon/optymalizacja/?plik=dom_w_awokado dodatkowo po wybraniu pieca na paliwo stale EP podnosi sie ok. 30Kwh/m. Jak sie ma to 120-130Kwh/h do 12KW pieca (czy jakos przelicza sie Kwh/m na KW?)

 

Powszechnym błedem w obliczeniach kosztów ogrzewania jest używanie wartości Ep. Tzw. energia pierwotna nie nic wspólnego z rzeczywistym zapotrzebowaniem na ciepło poza tzw wsp. nakładu który to wsp. ma jedynie znaczenie ekologiczne.

Najwazniejszym parametrem jest Ek czyli energia koncowa. Kolejnym błedem jest wyliczanie projektowego obciązenia cieplnego budynku czyli mocy strat z wartosci wsp Ek, lub jeszcze gorzej z Ep, niestety wartosc strat czyli koniecznej mocy urządzenia grzewczego nie podaje się na SE lub charakterystyce energetycznej. Moc strat jest podawana w obliczeniach ozc i na jej podstawie oraz na podstawie danych z najblizszej stacji meteo obliczane jest zapotrzebowanie na ciepło Ek, Ep nigdy odwrotnie.

Reasumując nie znając wartosci projektowego obciązenia cieplnego trzeba o nie poprosic audytora lub projektanta, a oni po uwzglednieniu aktualnych parametrów ocieplenia, okien, drzwi rodzaju wentylacji itd przeliczą i podadza prawidłowa wartośc tych strat.

Edytowane przez asolt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolego kocioł 38 kW grzeje teraz ciepłą wodę bez żadnego problemu.Nie reklamuj kotłów których nie używasz.

 

Nie napisałem, że nie będzie grzał. Tylko, że trudniej go ustawić. Czytaj ze zrozumieniem.

Drugiego zdania nie rozumiem. Napisałem tylko jakie kotły są według mnie godne polecenia. W tym roku zmieniałem, to się orientuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie napisałem, że nie będzie grzał. Tylko, że trudniej go ustawić. Czytaj ze zrozumieniem.

Drugiego zdania nie rozumiem. Napisałem tylko jakie kotły są według mnie godne polecenia. W tym roku zmieniałem, to się orientuję.

 

W trzech chyba nie palisz

Ogniwo, RBR i Skam-P.
,a co do ustawiania ,to nie ustawiałem ,przestawiałem , nic nie zmieniałem ,skończył się sezon ,tylko obniżyłem o parę stopni temperaturę na programatorze i wyłączyłem wszystkie pompy :) Edytowane przez animuss
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...