ChłopZmazur 27.05.2013 16:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Maja 2013 Mam odstawione 3 m3 równego jesionu długość 2,5 m do przetarcia na deski. Na jaką szerokość przecierać deski /to mają być 10, 15 czy 20 cm szerokości deski/ jaka jest optymalna grubość? Czy wystarczy 22mm czy lepiej grubsze 30-35mm Czy deski po przetarciu dać do suszarni czy suszyć naturalnie. Jak je przechowywać po przetarciu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PawelPawel51 27.05.2013 20:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Maja 2013 Optymalna szerokość to koło 130mm. Co do grubości zależy od materiału ponieważ nie będzie to deska warstwowa więc grubość musi być nieco większa, Po przetarciu lepiej oddać materiał do suszarni, szybciej i dokładniej, wilgotność jest bardzo ważna ponieważ przy zbyt dużej kiedy już położymy podłogę pod wpływem ciepła deska zacznie pękać (dobra wilgotność <10). Oczywiście materiał musi jeszcze trafić na frezarkę ponieważ trzeba zrobić wpusty na pióro bo inaczej podłoga będzie się wyginać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fredi07 27.05.2013 22:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Maja 2013 Stare parkieciarskie prawo: ,, na 1 cm grubości szerokość nie powinna przekraczać 4cm. Jesion jest ciut twardszy od dębu ale i ciut bardziej reaguje na zmiany wilgotności. Klimat domu to bardzo indywidualna sprawa. Teraz robiłem parkiety , które zeszły poniżej normy producenckiej (8-10%). Ale jeśli stary parkiet w tych domach miał 6-7% to i nowy też wszedł w te wartości. Miernik sprawdzałem czy nie sfiksował ale wszystko OK. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ChłopZmazur 28.05.2013 13:11 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2013 Według starych zasad tak jak piszesz Fredi szerokość 4x grubość wychodziłoby że przy 32 mm jest max 13 cm szerokość deski. Niektórzy podają widełki między 4 a 6 razy grubość wychodziłoby między 13 a 19 cm szerokości. Jak to jest w praktyce max 4 razy czy można przyjąć do wspomnianych x6?Paweł piszesz by zaraz po przetarciu oddać do suszarni i od razu suszyć. Czy to jest lepsza metoda od suszenia powolnego /zadaszone przewiewne pomieszczenie/ nie popęka bardziej przy suszeniu w suszarni świeżego drzewa? Znajomy mówi że lepiej wysuszyć naturalnie a po np roku dać do podsuszenia w suszarni i do stolarza by zrobił frez. Nie zależy mi bardzo na czasie mogę poczekać z położeniem podłogi. chcę tylko wybrać najnamolniejszą metodę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PawelPawel51 28.05.2013 17:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2013 Jeżeli nie zależy ci na czasie i masz możliwości żeby wysuszyć je naturalnie to tak zrób. Drewno w suszarni nie popęka przynajmiej przy prawidłowym procesie suszenia, ale naturalna metoda jest lepsza, jest nawet niewielka różnica w kolorze drewna oczywiście na + przy naturalnym suszeniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Parkiet 28.05.2013 18:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2013 Sezonować materiał należy pod zadaszeniem i osłoną przed słońcem. Najlepiej pociąć na docelowe elementy z nadmiarem na osuszkę i obróbkę. Przekładki z suchego drewna o małej powierzchni styku, w przeciwnym razie powstaną zaparzenia bardzo widoczne po wykończeniu podłogi.Obróbka cieplna i mechaniczna przed planowanym montażem podłóg. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ChłopZmazur 28.05.2013 19:03 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2013 Obróbka cieplna ? Kiedy frezować po wysuszeniu naturalnym, po naturalnym i końcowym w suszarni, czy po przetarciu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PawelPawel51 28.05.2013 19:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2013 (edytowane) Frezować po całkowitym wysuszeniu. Osobiście wolał bym ( jak to jest drewno lite) na frazować tylko wpusty i zastosować pióra ze sklejki. Edytowane 28 Maja 2013 przez PawelPawel51 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zapert 28.05.2013 20:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Maja 2013 Według mnie najlepszym rozwiązaniem byłaby wizyta w dobrym tartaku z PORZĄDNĄ suszarnią - wtedy będziesz miał gwarancję uzyskania oczekiwanych przez siebie wymiarów oraz wysuszenia materiału na bez pęknięć. Susząc naturalnie można zepsuć materiał, a ja jako stolarz nie wykonałbym podłogi z materiału, który nie będzie wysuszony do odpowiedniej wilgotności w suszarni, gdyż bałbym się reklamacji ze strony klienta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ChłopZmazur 29.05.2013 17:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2013 Parkietkomplex cenna uwaga z odparzeniami. Zapert byłem w tartaku gdzie brałem więźbę . Doradził mi stolarz grubość minimum 32 docelowej wysuszonej deski /ile to będzie świeżej deski 4 cm?/ szerokość ok. 13-14 cm.Rozmawiałem ze stolarzem robiącym schody. Doradził by absolutnie przez pierwszy rok a nawet dwa lata suszyć naturalnie a po tym okresie dosuszyć w suszarni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
WRC20 30.05.2013 19:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2013 Przy takich deskach jakie masz najlepiej byłoby gdyby ich szerokość mieściła się w przedziale 13-15 cm, a grubość pomiędzy 15 a 20 mm. Na pewno nie więcej. Suszenie jesionu jak i każdego drewna najlepiej odbywa się w warunkach naturalnych. Wstawienie do suszarni to jest tylko z czystej konieczności. Przede wszystkim suszenia w suszarni nie skontrolujesz aż tak dobrze jak tego naturalnego. Co do frezowanie to frezować po wysuszeniu całkowitym, już wtedy nic się więcej nie rozejdzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Parkiet 30.05.2013 19:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2013 Sezonowanie drewna doprowadza do uzyskania wilgotności drewna w stopniu powietrzno suchym - kilkanaście %, dalej tylko suszarnia do wilgotności około 8 - 9%. Ponadto sezonowanie spokojniej likwiduje naprężenia w drewnie, szczególnie naprężenia wzrostowe a to daje dobry "grunt" do suszenia końcowego. Co do kontroli to wszystko zależy gdzie i jak jest składowane sezonowane czy suszone drewno. Poza tym człowiek i jego wiedza oraz doświadczenie przekłada się na skuteczną kontrolę zarówno sezonowania jak suszenia. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ChłopZmazur 01.06.2013 10:07 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2013 Możecie podać praktyczne rady jak suszyć naturalnie drzewo? Domyślam się, że oprócz zadaszenia i przewiewu trzeba jeszcze czegoś? Czy to musi być zacienione miejsce, czy też mogą padać promienie słońca? Czy wysokie mrozy zimą na podwórzu oraz upały latem nie zaszkodzą deskom? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Parkiet 01.06.2013 10:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2013 Mróz i upał nie zaszkodzą sezonowaniu drewna, słońce już może zaszkodzić. Przy szerokich i grubych elementach pomalować parafiną lub farbą ich szczyty. Składować min 30 cm nad poziomem gruntu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
subfosylny 01.06.2013 11:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2013 Najlepiej przetrzyj na ostro , czyli na tarcicę nieobrzynaną. Będziesz miał większe pole manewru przy manipulacji tarcicy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Parkiet 01.06.2013 12:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2013 Uważam, że pocięcie na mniejsze elementy pozwoli efektywniej wykorzystać drewno. Duże, szerokie deski podczas sezonowania popękają co zmusza do sporego "odrzutu" materiału podczas wycinania po sezonowaniu. Dotyczy to w szczególności tarcicy pozyskanej z drzew rosnących w otwartej przestrzeni.Patrzę na to z praktycznego punktu widzenia przy produkcji parkietu i desek. Zgadzam się z Subfosylnym w zakresie pozyskiwania większych elementów - schody itp, gdzie po sezonowaniu widzimy co da się wybrać. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
subfosylny 01.06.2013 16:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2013 Czyli opłaca się ciąć kłodę na pryzmy i pozyskiwać deskę obrzynaną? Nic bardziej mylnego. Drewno liściaste, w tym szczególnie drewno o wyższej cenie rynkowej bardziej opłaca się pozyskiwać jako deski nieobrzynane. Następnie z tarcicy nieobrzynanej pozyskuje się łaty . No chyba , że ktoś chce uzyskać wyłącznie klepkę 45 x 350 mm :D. a i w tym przypadku stosuje się przetarcie na ostro i w drugiej kolejności wielopiły. Często też stosuje się pilarki taśmowe w celu rzeczywistego korygowania grubości tarcicy pozyskiwanej z kłody w czasie przetarcia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
subfosylny 01.06.2013 17:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2013 A grubość tarcicy zależy od celu, jaki mamy osiągnąć. Dla posadzek układanych na podkładzie ( "beton" lub OSB lub ślepa podłoga z desek itd) będzie mniejsza grubość niż przy podłogach kładzionych na legarach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jarekkur 03.06.2013 21:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Czerwca 2013 A grubość tarcicy zależy od celu, jaki mamy osiągnąć. Dla posadzek układanych na podkładzie ( "beton" lub OSB lub ślepa podłoga z desek itd) będzie mniejsza grubość niż przy podłogach kładzionych na legarach. i tutaj właśnie leży pies pogrzebany. Na czym będą deski mocowane, zależy ich grubość. Na deski tarcica nieobrzynana przełożona suchymi przekładkami pozostawiona na powietrzu pod przykryciem przed deszczem i bezpośrednim słońcem. Suszona do 18%. Następnie przygotować fryzy na deski o odpowiedniej długości, szerokości i grubości. Taki materiał przetrzymać kilka tygodni, czasami dłużej na powietrzy chroniąc przed deszczem i słońcem. Potem do suszarni na kilka tygodni. Wilgotność po wyjściu z suszarni 8-9% wewnątrz desek. Taki materiał na obróbkę i do magazynu o warunkach klimatycznych podtrzymujących wilgotność 8-9%, przez kilka tygodni dla odprężenia materiału po przejściach w suszarni. W Dani robią deski szerokie 36cm i długie 8,0m, grubość 3,5cm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ChłopZmazur 05.06.2013 18:46 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2013 Dałem do przetarcia drzewo. Grubość 38 mm by na gotowo mieć ok 32 mm Szerokość przetarte na ostro - z obu stron kora. Tak drzewo poleży według Waszych wskazówek przez rok, a potem za rok z tego przytnie się deski o szerokości np 14 cm i drugi wymiar np 12 lub 10 cm /cięcia będą po naturalnych pęknięciach, które gdzieniegdzie wystąpią. Następnie suszarnia, frezowanie i leżakowanie w pokojach w których będą montowane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.