Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

nowe prawo budowlane


michcia1

Recommended Posts

  • 2 weeks później...
Weszłam na forum aby zobaczyć czy ktoś coś o tym napisał, czzy wiecie, że od maja weszło prawo, że na klasie III nie mozna absolutnie się juz wybudować. Ci co mają już jakieś warunki wydane , jak my, mają jeszcze szanse, ale nowe działki już nie dostaną pozwolenia na budowę. Czy murator mógłby coś szerzej o tym napisać, bo to bardzo ważne.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20 maja br. pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów skierowano projekt założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw. Projekt wprowadza do obowiązującej ustawy - Prawo budowlane zmiany w sposób istotny wpływające na szybkość i czasochłonność procedur budowlanych. Zmiany te są częścią prowadzonej przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej reformy prawa w zakresie procesu inwestycyjno-budowlanego, w ramach której nowelizowane są także rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

 

Celem zmian jest znaczne uproszczenie procesu budowlanego, który obecnie oceniany jest jako przeregulowany i prowadzony na podstawie niejasnych i podlegających częstym zmianom przepisów. Efektem uproszczeń powinno być skrócenie czasu trwania procedur, a w efekcie poprawa warunków prowadzenia działalności inwestycyjnej. Zmiany te powinny także zostać zauważone w międzynarodowych raportach dotyczących inwestowania, w tym raporcie Doing Business Banku Światowego.

Najistotniejszą zmianą jest rezygnacja z wymogu uzyskania pozwolenia na budowę dla jednorodzinnych budynków mieszkalnych, których obszar oddziaływania nie wykracza poza granice działki objętej inwestycją oraz które nie oddziaływują negatywnie na środowisko. W takim przypadku uznano, że cele postępowania budowlanego zostaną należycie zabezpieczone poprzez instytucję zgłoszenia z projektem budowlanym. Pozwoli to na rezygnację z wydawania około 48.000 decyzji o pozwoleniu na budowę rocznie.

Pozostałe zmiany obejmują między innymi:

- ograniczenie rodzajów obiektów budowlanych, dla których istnieje obowiązek uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (w tym wyłączenie z tej grupy magazynów) oraz ustalenie dla milczącej zgody na użytkowanie krótszego terminu - 14 zamiast 21 dni od zgłoszenia;

 

 

 

- ograniczenie zakresu uzgodnienia projektu budowlanego (wyłączenie uzgodnień z dostawcami mediów oraz z zarządcą drogi - poza drogami wojewódzkimi i krajowymi). Czynności te zostaną wykonane na późniejszym etapie robót. Skróci to czas opracowywania projektu budowlanego przed rozpoczęciem inwestycji;

- likwidację procedury zgłoszenia zamierzonego terminu rozpoczęcia robót budowlanych;

- wprowadzenie terminu 14 dni, w którym organ ma obowiązek wezwania strony do uzupełnienia braków formalnych wniosku o pozwolenie na budowę. Przepis ten zmobilizuje organ do sprawniejszego procedowania wniosków;

- ustalenie jako zasady, że w postępowaniach, w których inwestor jest jedyną stroną, roboty budowlane można rozpocząć na podstawie decyzji podlegającej wykonaniu, nie zaś decyzji ostatecznej, co pozwoli na szybsze rozpoczęcie robót w większości przypadków.

 

http://www.portaladministracji.pl/budownictwo-i-gospodarka-przestrzenna-glowna-menu/1071-zmiany-w-prawie-budowlanym-skierowane-na-stay-komitet-rady-ministrow.html

 

Podbijam temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Czyli od 21 września w projekcie znów więcej papierów. Nasi posłowie pracują, że hej! Dużo mówienia o upraszczaniu a po cichu tylko utrudniają.

 

Teraz dla każdego, nawet najmniejszego budynku trzeba będzie zrobić "analizę możliwości racjonalnego wykorzystania (...), wysokoefektywnych systemów alternatywnych zaopatrzenia w energię i ciepło".

 

W analizie tej należy uwzględnić:

a) roczne zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania, wentylacji, przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz chłodzenia obliczone zgodnie z przepisami dotyczącymi metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynków,

b) dostępne nośniki energii,

c) warunki przyłączenia do sieci zewnętrznych,

d) wybór dwóch systemów zaopatrzenia w energię do analizy porównawczej:

– systemu konwencjonalnego oraz systemu alternatywnego lub

– systemu konwencjonalnego oraz systemu hybrydowego, rozumianego jako połączenie systemu

konwencjonalnego i alternatywnego,

e) obliczenia optymalizacyjno-porównawcze dla wybranych systemów zaopatrzenia w energię,

f) wyniki analizy porównawczej i wybór systemu zaopatrzenia w energię;”,

 

 

Zastanawia mnie jeszcze to:

3. Analiza, o której mowa w ust. 2 w pkt 12, może zostać przeprowadzona dla wszystkich znajdujących się

na tym samym obszarze budynków o tym samym przeznaczeniu i o podobnych parametrach techniczno-użytkowych.”;

 

Jak? Skoro każdy budynek ma inne zapotrzebowanie na energię?

I znając naszych urzędników ślepo wierzących w słowo pisane nie zdziwiłbym się, gdyby zaczęli wymagać np warunków technicznych podpięcia do sieci gazowej, tych co planują p.c. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...