Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ocieplenie poddasza nieużytkowego - strop, krokwie, czy wszystko?


macius36

Recommended Posts

Witam,

 

Dom parterowy ze stropem monolitycznym i nieogrzewanym strychem.

Czy ocieplać też między krokwiami czy sam strop?

Wiem że ocieplenie samego stropu (np. wełną 40 cm) jest tańsze niż np. 10 cm krokwie i 30 cm strop, ale wynikły dwa problemy - na tym strychu będzie centrala WM, więc raczej dobrze by nie było tam mrozów, przy samej dachówce ceramicznej i folii w wielkie mrozy temperatury spadną poniżej zera.

Po drugie - nie chcę za bardzo zagracać pralni w której mam zaprojektowany kocioł, więc projektant zapodał taki temat - wywalenie zasobnika CWU nad kocioł na strych. Czy to się w ogóle robi i czy ma to sens? Według architekta takie rozwiązanie ma tą zaletę że nie potrzeba instalować dodatkowo cyrkulacji do ciepłej wody, bo ta grawitacyjnie spływa do kranów. Czy to prawda? Czy na takim strychu nic nie będzie zamarzać przy zasobniku?

Projektant zaproponował żeby ocieplić i strop, i wełną między krokwiami.

O ile mniej więcej ocieplenie i tego i tego podroży imprezę? Czy zostawić same ocieplenie stropu a centralę wentylacyjną i zasobnik CWU obudować gipskartonem z izolacją?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Witam,

Według architekta takie rozwiązanie ma tą zaletę że nie potrzeba instalować dodatkowo cyrkulacji do ciepłej wody, bo ta grawitacyjnie spływa do kranów.

 

 

Woda spływa grawitacyjnie do kranów, pod warunkiem, że te krany są otwarte. :)

Przy zamkniętych kranach ciepła woda wznosi się do góry (z pominięciem zakresu 0oC-4oC)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

podłaczę się do tematu. Jestem na etapie wycieplenie poddasza (miejsca gdzie jest podłączony rekuperator ze wszystkimi rurami i centrala DGP też z rurami). Zgapiłem się i nie ociepliłem tego przed założeniem reku i DGP, teraz na poddaszu jest mało miejsca i jego wyciepelnie będzie trudne. Czym wycieplic i jak to zrobic aby było skuteczne i jak najmeniej upierdliwe dla wykonującego. Proszę o rady.

 

Dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Pdbijam temat, zeby zasięgnąc opinii co do dwóch wariantow ocieplenia stropu.

Myslałem o czymś takim:

image.jpg

 

Od dołu płyta g-k, folia strotex alu, na to wdmuchnieta celuloza 30-35cm, likka cm przerwy i płyty styropianu częściowo wcisniete i wklejone pomiedzy dolne belki wiazarów.

Nad tym wentylowane, nieocieplone poddasze.

 

Teraz zastanawiam się, czy nie zastapić styropianu płytami z wełny szklanej http://allegro.pl/promocja-welna-mineralna-isover-aku-plyta-150mm-i3610696103.html

Na pewno zyskuję na izolacyjnosci akustycznej, takze na cenie, nie wiem tylko, czy wilgoc z otoczenia nie zepsuje parametrów wełny...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według architekta takie rozwiązanie ma tą zaletę że nie potrzeba instalować dodatkowo cyrkulacji do ciepłej wody, bo ta grawitacyjnie spływa do kranów.
Boże zachowaj królową.

Jakiś maślana ta architektka. Aby woda w kranie płynęła, albo zasilanie domu z ujęcia pod własnym ciśnieniem, co by woda dopływała ...

albo hydrofor co utrzyma te 3,5 - 4 bary ciśnienia w instalacji.

Dzięki temu branie prysznica nie będzie wyglądało tak jak by kapała kropelka po kropelce.

Przecież do zbiornika musi być zasilanie i uzupełnianie w nie podgrzaną wodę ! która musi być tam wypchana ciśnieniem, albo statycznym z ujęcia ... albo wytworzone przez hydrofor ... i nie zależnie gdzie jest zbiorniki ...

 

Recyrkulacja jest dla cieniasów ! panowie i panie ... rury z wodą izoluje się lepiej niż w tych śmiesznych otulinach ...

Mam teraz izolację rur min 5cm na około i po sam zasobnik CWU gazowy ... tylko 80L .. i po 2 h od ostatniego mycia woda ..

płynie bez zwłoki ciepła !! owszem straciła parę st ... ale nie trzeb wiaderka spuszczać aby czekać na ciepłą wodę !

Recyrkulacja to istne marnowanie wody ! już przynajmniej czasowa była by lepsza, ale nie ciągła.

 

To dla wyjaśnienia pierwszego starego postu z tematu .

 

 

Od dołu płyta g-k, folia strotex alu,
folia alu u Ciebie będzie polepszać paroizolacyjność , ponieważ alu .. zwiększa dość znacznie opór dyfuzyjny foli PE. bez pustki powietrznej efektu termicznego nie będzie jeśli liczysz na to dając tą folię.

Ona jak piszę lepiej paroizoluje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Dołączę się do wątku aby nie rozpoczynać nowego.

 

Dom parterowy z nieużytkowym poddaszem (graciarnia), żelbetowy strop nad parterem.

Chciałem ocieplić strop styropianem 3x10cm na przekładkę, a na to płyty OSB aby można było po tym jakoś chodzić. Ten styropian będzie się łączył poprzez styro na wewnętrznej stronie ścianki kolankowej i dalej nad murłatą z ociepleniem elewacji. Teraz moje pytania:

1. Czy do tego ocieplenia musi być styropian dach/podłoga czy wystarczy zwykły?

2. Czy potrzebna jest dodatkowa izolacja na/pod planowanym styropianem?

3. Czy poddasze powinno być wentylowane? Dach to: deski->membrana->blachodachówka. Jak zamknę otwory między murłatą a deskami izolacja to powinienem zrobić dodatkową wentylację poddasza?

 

Z góry dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 months później...
Dołączę się do wątku aby nie rozpoczynać nowego.

 

Dom piętrowy nieużytkowym poddaszem (graciarnia), żelbetowy strop nad piętrem.

Chciałem ocieplić strop styropianem 3x10cm na przekładkę, a na to płyty OSB aby można było po tym jakoś chodzić. Ten styropian będzie się łączył poprzez styro na wewnętrznej stronie ścianki kolankowej i dalej nad murłatą z ociepleniem elewacji. Teraz moje pytania:

1. Czy do tego ocieplenia musi być styropian dach/podłoga czy wystarczy zwykły?

2. Czy potrzebna jest dodatkowa izolacja na/pod planowanym styropianem?

3. Czy poddasze powinno być wentylowane? Dach to: membrana->dachówka cementowa. Czy wystarczą same wyloty powietrza w klaenicach, a wloty miedzy folią a dachówką na obrzeżach dachu?

 

Z góry dzięki za pomoc.

 

Troszkę zmieniłem powyższy post, ale ogólnie mam taką samą sytuację i chętnie bym jednak uzyskał odpowiedź... Znajdzie się chętny do jej udzielenia? Wszystkie 3 punkty...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, mam bardzo podobny problem, więc przyklejam się do tematu:

 

Stan obecny:

Dom-kostka, z poddaszem nieużytkowym - tzw. rupeciarnia/suszarnia. Zimą na piętrze domu jest zimno od nieocieplonego poddasza. Strop między piętrem, a poddaszem wykonany jest z betonu.

 

Wybór sposobu ocieplenia:

Wymyśliłem sobie, że na podłogę poddasza (beton) położę styropian, a na to płytę OSB. Zalety - szybko i tanio. Zastanawia mnie natomiast:

1. Jaką dać grubość styropianu?

2. Czy między styropian, a podłogę powinienem dać jakąś folię paroizolacyjną?

3. Czy między styropianem, a płytą OSB nie powinienem zostawić odstępu kilkucentymetrowego - pustki - tzw. ocieplenie wentylowane? Gdzieś tak wyczytałem. A jeśli tak to co z ew. myszami??

4. Czy pod tym styropianem nie będzie wytrącać się rosa/wilgoć?

5. Gdzie na śląsku kupię tanio styropian i OSB (chyba najlepiej pióro-wpust?)

6. A może 2 warstwy styropianu? Na zakładkę?

7, Czytałem, że nie wolno dawać styropianu gdyż jest łatwopalny/dymiący....

 

 

A może powinienem zrobić to zupełnie inaczej? Jak? Myślałem o wełnie, ale wówczas muszę zrobić szkielet-rusztowanie na podłodze, pomiędzy które upcham wełny i dopiero na to OSB (i chyba jeszcze gdzieś po drodze folia paroizolacyjna?) - ale tu już wchodzę w koszta.... Czytałem też o maszynowym nanoszeniu styropianu połączonego z cementem? Ale tu też są spore koszta..

 

Co Wy drodzy forumowicze byście mi polecili w takiej sytuacji? Co zrobić i jak zrobić aby było dobrze.... i tanio I do samodzielnego zrobienie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem ekspertem, ale założyłem ten wątek i powiem ci jak robię u siebie.

Ja ocieplam styropianem na stropie i daję na to w części płyty OSB by było można po tym chodzić.

Cześć stryszku ocieplam również w części dachowej między krokwiami i kładę płyty GK na ściany - pod rekuperator.

 

I tak IMHO

 

1) Ja daję 30 cm zwykłego styro fasadowego. Czyli 20 cm i 10

2) Myślę że nie. Dach ma swoją wentylację, i pod dachem i tak jest folia paroprzepuszczalna. Para wodna będzie tędy uchodziła, zresztą jak strych jest nieżywany to tej pary będzie mało. Poza tym jest wenytylacja domu.

3) Bez przesady styro jest odporne na wilgoć, zresztą skąd miało ono tam być?

4)Nie wiem tak ludzie mają i nic się u nich nie wytrąca.

Generalnie na forach jest za dużo wydumanych problemów, jak zaczniesz budowę i trafisz na porządną ekipę to się przekonasz że dużo tutejszych dyskusji to są dyskusje akademickie. Trzeba budować starannie, ale tanio, nie wchodzić w bezsensowne koszty.

5) Nie wiem gdzie na śląsku. Ja kupiłem w fabryce styropianu prosto od producenta. Mam duży dom więc na ściany poszło 64 m3, transport był ich. I tak uderzaj. Za m3 styropianu w promocji (fasada lambda 0,04) dałem 110 - wydaje mi się że tanio.

6) 30 cm brać bez sensu w kawałku. Najtaniej cię wyjdzie dwie warstwy na zakładkę

7) Tak mówią producenci wełny która wyjdzie 2 razy drożej. Gwarantuję ci - w razie pożaru na strychu to ostatnim twoim zmartwieniem będzie jaką klasę odporności na ogień ma styropian czy wełna, tylko trzeba będzie s...dalać.

Moim zdaniem to wydumany problem - ja to załatwiłem Satelem, czujką pożarową na strychu i powiadamianiem centrum monitoringu i na sms. W razie czego zareaguję wcześniej. A zresztą co ma ci się palić na stryszku?

 

I dobra rada - uważaj na fora. Ilość lobbingu, marketingu i naciągactwa jest tu olbrzymia. Na budowie sam ocenisz na co wydać więcej kasy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Styropian się pali. Proponuję wygoglować "pożar elewacji ze styropianu" ...

 

Jak powstaje pożar w jednym pomieszczeniu i płomienie wyjdą przez okno, to zapalą styropian. Zapłonie cała ściana i pożar rozniesie się na wyższe kondygnacje.

 

Niestety, ale skalna wełna mineralna jest niepalna, nie uczestniczy w pożarze, nie przyczynia się do jego rozwoju, nie wydziela płonących kropli i znaczących ilości dymu. Co więcej, jest odporna na wysokie, pożarowe temperatury.

Edytowane przez piotrek0m
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Styropian się pali, choć do pożaru muszą wystąpić odpowiednie warunki. Nie neguję tego.

Podobnie jak pali się więźba, płyty OSB, niektóre pokrycia dachowe, kable, instalacje - wszystko jest kwestią temperatury zapłonu i warunków do rozprzestrzeniania ognia - to wszystko powoduje że wełna nie daje 100% gwarancji że nie będzie pożaru.

Wełna się oczywiście nie pali. Ale w domu nie wszystko jest z wełny.

To czy za ten fakt i hipotetyczną możliwość mniejszego ryzyka pożaru jesteś w stanie zapłacić więcej to twoja sprawa. Ja wybrałem styro i monitorowanie pożaru plus ubezpieczenie - moja sprawa.

Ktoś inny może wybrać wełnę i liczyć na to że dzięki temu nigdy pożaru nie będzie miał - też jego sprawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybrałem wełnę i jest to wynik moich przemyśleń na ten temat. Każdy wybór ma plusy i minusy, inwestor musi na coś się zdecydować a po decyzji zapomnieć i nie roztrząsać. Wybrałem wełnę ze względu na:

1) niepalność

2) doskonałe parametry paroprzepuszczalności

3) niezmienność właściwości w czasie i brak reakcji z innymi materiałami

4) znakomite właściwości tłumienia dźwięku

5) odporność na ataki gryzoni i insektów

 

Oczywiście wybór metody należy do inwestora... najważniejsze by był z niego zadowolony

 

ps.

czujniki dymu, alarm oraz ubezpieczenie powinien mieć każdy posiadacz domu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystko się zgadza - ale żeby np. ta paroprzepuszczalność spełniała swoją funkcję to nie można takiej wełny klejem (który nie jest paroprzepuszczalny), tylko trzeba robić pustkę powietrzną, a najlepiej ścianę 3W - i oczywiście to jest super rozwiązanie, ale drogie.

Za tłumienie dzwięków robi u mnie silikat 25 cm :)

Z tą niezmiennością w czasie - słyszałem że wełna może zawilgocić, choć podejrzewam że to propaganda styropianowców - pewnie i ten materiał i ten jest tak samo trwały.

Gryzonie przez klej i siatkę oraz listwę startową się też teoretycznie nie przebiją.

 

Generalnie - nie neguję tego że wełna jest lepsza pod prawie każdym względem. Pytanie jest tylko jedne - czy warto za to dopłacać.

A na budowie kasa idzie jak woda (mam już stan zamknięty) - i życie weryfikuje początkowe założenia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odzew,

Czyli reasumując:

1. na goły beton kładę styropian na zakładkę

2. na to kładę OSB

3. nie daję żadnych folii paro i nie robię pustki.

4. Jaka byłaby zalecana grubość całkowita obu warstw styro, gdy dach nie jest ocieplony? Przy uwzględnieniu, że jest to stary dom typu kostka, więc ciepło ucieka wieloma drogami... Na szczęście jest jeszcze deputat węglowy. A strych muszę ocieplić bo mi od góry zimno :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...