Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Słup żelbetowy


Recommended Posts

Witam,

 

Zauważyłem, że wykonawca nie zrobił słupa żelbetowego w ławach, w związku z tym zrobił to dopiero od poziomu chudziaka wzwyż i nie połączył go z fundamentami. Na załączonych zdjęciach widać ten słup. Czy ma to jakieś znaczenie dla konstrukcji, czy coś może później się zawalić ?

Projekt "Nasz Azyl M110"

 

WP_000586.jpg WP_000588.jpg

Edytowane przez chirac
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze mówiąc to zupełnie nie wiem po co tam jest ten słup, moim zdaniem wystarczyło by te naroże wymurować z pełnej cegły bo wg projektu nic tam już wyżej nie ma poza stropem i niską ścianką kolankową.

Ale skoro tak jest w projekcie to raczej nic nie szkodzi, że słup niepołączony z fundamentem, może nawet i lepiej bo zapewne pod nim jest w tej chwili izolacja pozioma, szkoda jednak, że wykonawca nie zastrzępił słupka ze ścianami nośnymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wykonawca mówi to samo - że można by go zrobić nawet z samych bloczków betonowych.

Kierownik też mówi że to bez różnicy.

w projekcie jest słup żelbetowy od samych fundamentów.

dodam że zmieniłem strop z terivy na lany.

 

Czy inni użytkownicy forum też uważacie że ten słup jest zbędny ?

Edytowane przez chirac
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No przy terivie takie rozwiązanie wskazane by było, przy stropie lanym tak jak przedmówcy piszą.

 

Nie stawiaj takich pytań czy jest zbędny..bo ktoś za to kasę brał toi odpowiedzialność tez. Nawet jeśli jest zbędny i większość tak stwierdzi to nie zmienia faktu że nie jest zrobione to tak jak powinno...Bo idąc analogia do tego przyjdzie gościu od okien wstawi same ramy i powie że szyby są zbędne..bo latem jest ciepło, a zima to nagrzewnicę wstawisz. No są założenia projektu wykonawczego i nalezy je wykonywać..chyba że uchybiają sztuce budowlanej..wtedy budowę się wstrzymuje i rozwiązuje problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to może ja opowiem o swoim problemie. mam w projekcie podciąg 5,45m długi, zbrojony 5 prętami fi16 od dołu i 2 prętami fi16 od góry. jak kupowaliśmy stal przeoczyliśmy te pręty 16 i kupiliśmy same 12. podczas prac wykonawca powiedział mi o tym że tam powinny iść grubsze pręty... w konsekwencji żeby nie opóźniać roboty doszliśmy do wniosku że wstawi się o jeden pręty fi12 więcej i będzie ok. w konsekwencji wyszło tak dół 6 prętów fi 12 i góra 2 pręty fi 12 W sobotę na budowie był KB, który sprawdził wszystko. zadzwonił do mnie w poniedziałek po południu i powiedział że zbrojenie jest źle zrobione i że trzeba je poprawić i tu zrodził się problem, bo ekipa rano zalała ten podciąg. kontaktowałem się z biurem projektowym które niewiele pomogło. na szczęście w rodzinie mam konstruktora, stwierdziła że fakt zbrojenia jest za mało. ale nie ma tragedii. budynek był projektowany dla 4 klasy śniegowej (my jesteśmy w drugiej) konstrukcja z porotermu (my zmieniliśmy to na beton komórkowy, który jest o połowę lżejszy niż poroterm) więc dane do tych obliczeń się w tej chwili zmieniają. w sobotę mamy podjechać na budowę i to wszystko przeliczyć. wykonawca sprawdzony nie jedną chate postawił nie spotkałem się z negatywnymi opiniami o nim. twierdzi że jest ok, konstruktor twierdzi że trzeba to przeliczyć ale nie powinno być dramatu. martwi mnie tylko opinia KB, który był trochę wściekły. nie dziwię mu się. ja chodzę i się martwię, czy dobrze zrobiliśMY ten podciąg z wykonawcą. czy może ktoś miał podobne doświadczenie? co wy o tym sądzicie? mi już włosów zaczyna brakować do wyrywania :(
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 x 16mm daje pole przekroju stali = 4019 mm2

6 x 12mm daje pole przekroju stali = 2713 mm2

Górne zbrojenie też ma znaczenie bo wraz ze strzemionami i dolnym stanowi zbrojenie na siły tnące.

 

Jak widzisz ten pręt 12mm dodatkowo to mało by zastąpić to co policzył konstruktor, nie dziwie się kierownikowi, że wściekły bo on za to odpowiada, przynajmniej dopóki jakiś konstruktor w jakiś sposób tego nie przeliczy i nie zaneksuje w projekcie.

 

Mogę Ci napisać jak podobny problem miałem okazję rozwiązać ale musiał bym widzieć układ tej ściany z belką bo nie wiem czy to to samo, oczywiście trzeba by to przeliczyć/otrzymać akceptację kierownika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak ten podciag jest w środku chaty to najwyżej będziesz miał wieksze drgania :)...a wykonawcy daj notatkę że pi razy kwadrat promienia to pole powierzchni i następnym razem niech przelicza stal zanim coś zamieni.

Jak wchodzi śnieg w grę to pewnie kawałek ściany i dach, aby odciążyć podciąg niech konstruktor da dwa słupki, niekoniecznie takiego rozstawu jak podciąg..o ile na ścinanie podciag przeniesie..ale to niech kolega konstruktor już kombinuje..wtedy na słupkach robisz wieniec któy będzie jednocześnie podciągiem i to on przeniesie nadwyzke obciążenia z dachu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 x 16mm daje pole przekroju stali = 4019 mm2

6 x 12mm daje pole przekroju stali = 2713 mm2

 

Jak liczyłeś te wartości, bo mi wychodzi inaczej: 6 x 12mm: 678 mm2 i

5 x 16mm: 1005 mm2

 

Jakiej wysokości i szerokości jest ten podciąg?

 

Ja mam podciąg 5m, wysokość 66cm, szerokość 18cm, zbrojenie dołem 3 x fi16, ale nie przenosi obciążeń z dachu, bo jest to podciąg garażu i wyżej jest tylko ściana szczytowa samonośna z silikatów.

Edytowane przez sewi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podciąg jest na zewnątrz. na podciągu będzie jeszcze wieniec ścianka kolankowa i oparcie dachu. wymiar podciągu 24 cm szeroki, 50 cm wysoki i 5,45 m długi,

 

bierzemy pod uwagę kilka rozwiązań:

-podbudować drugim słupkiem w połowie długości( z jednej strony podciąg jest oparty o ścianę z drugiej na słupie z klinkieru)

-zmienić pokrycie dachu na blachę (lżejsza niż dachówka)

-rozwalić i robić na nowo(tego bym wolał uniknąć)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ciekawie,takie małe oklaski za pomysł podparcia podciągu 5,5 m na słupie z cegły z rdzeniem w połowie z zaprawy i robionego pewnie na listewkach.

 

Jak konstruktor i kierownik nie widzą problemu w takim podparciu to nie masz sie czym martwic

 

Odłącz się od kompa do soboty ...po co masz nerwy tracic? Konstruktor przeliczy podpisze i po kłopocie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sewi - oczywiście mój błąd, Pi*d2/4, nie podzieliłem przez 4 :)

 

Andrzej733, u mnie podciąg ma prawie 5m, tez oparty na słupku z cegły murowanej na listewkach a nad nim jeszcze 1,5 kondygnacji i 2 stropy żelbet.

 

Konstruktor policzy to bedziesz wiedział więcej, może sie okazać, że nic nie trzeba robić więcej.

W razie czego a bym zrobił po prostu dodatkowy podciąg zamiast wieńca tak uzbrojony jak jest w projekcie lub jak z obliczeń wyjdzie konstruktorowi i w miejscach oparcia (nad słupem i nad oparciem belki na ścianie) słupki żelbetowe na których ten podciąg by był oparty - niejako okraczając ten nieudany podciąg. Dolny podciąg nie był by wówczas obciążany - jeżeli to w ogóle konieczne będzie, na pewno żadne z rozwiązań, które bierzecie pod uwagę nie jest konieczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

witam wszystkich.

konstruktor przeliczył wszystko jeszcze raz i wydaje się że wszystko jest ok :):):):), mój konstruktor stwierdził że projekty gotowe są trochę przekombinowane i robione z dużym zapasem. my ten projekt trochę pozmienialiśmy, ale za dużo tego by się rozpisywać, ogólnie jest ok inie ma co się tym dłużej stresować.

 

dzięki wszystkim za pomoc:bye:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 years później...
Mam pytanie odnośnie zbrojenia słupa w piwnicy pod schodami. Stać ma on na osobnej stopie fundamentowej, z której wyprowadzone są 4 startery 12mm (wsadzone dopiero po zalaniu stopy czyli w świeży beton). Na słupie opierać się będą 2 podciągi, które tworzą otwór w stropie czyli zejście do piwnicy. majster zrobił szalunek jednakże nie powiązał dalszych prętów ze starterami gdyż uważał że wystarczy je wprowadzić od góry i mają byc dłuższe i zachodzic za startery. Czy w tym przypadku jest to poprawne?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te pręty wsadzone będą do samego dołu czyli na górę stopy?

W pierwszej kolejności należy wykonać zbrojenie (pręty ze strzemionami) a później szalunek.

Formalnie pręty nie muszą być przewiązane ze starterami ale muszą być w bliskiej odległości.

Jeżeli słup jest tylko ściskany to też nie musi być aż tak dokładnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

startery obecnie wystają z podłogi (chudziaka) piwnicy. Będziemy teraz zalewać pierwszy strop piwnicy i jest już przygotowany szalunek pod słup, który będzie ten strop wspierał a właściwie podciągi zejścia do piwnicy. Patrząc obecnie z góry w szalunek słupa, niektóre pręty starterów są dość blisko desek i obawiam się że podczas zalewania z gruszki zostaną rozepchniętę i wyjdą mi w ściankach słupów.

Majster mówi że nie ma potrzeby ich wiązać ale gdyby słupy (rdzenie) były w ścianach piwnicy to wtedy by wiązał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...