Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wentylacja mechaniczna z dogrzewaniem zasilana energią odnawialną


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 310
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Są tam jakieś ewidentne błędy?
Nie zagłębiając się...

Podawanie sprawności kotłowni jako sprawności systemu - to naciąganie

Podawanie 2 x zawyżonej sprawności kotłowni - to bezczelność.

 

To prześciganie się w sprawnościach spowodowało już u niektórych przekroczenie 100% - Byłem ładnych parę lat temu na inauguracji gazowych kotłów pulsacyjnych w firmie AUER - Taki kocioł daje 4kWh więcej z m3 gazu od kondensacyjnego!!!! I sam AUER nie wie do dziś jak wybrnąć ze 109% "przypisanym ich kotłom kondensacyjnym .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może ktoś rzucić na to okiem?

https://www.dropbox.com/s/7prei3yrslwvc4o/Obliczanie_wskaznika_E_V2.xlsx

 

Są tam jakieś ewidentne błędy?

 

Wsp. U dla scian zewnętrznych to 0,14 i jest ok (tzn realne ale mogłby byc niższy), ale wsp. U dla okien 0,6 (wszystkich okien) to juz nie ok, nie twierdzę ze takich okien nie ma ale jaki to jest kontrast sciana izolowana taka sobie, a okna kosmiczne, brak mostka na styku okno sciana (chyba ze okno w warstwie ocieplenia), brak mostka na styku fundament sciana zewnetrzna (chyba ze jest płyta fund.), brak współczynnika wykorzystania zysków, o stratach na wentylację już wczesniej wspominałem, brak powiazania do obliczen danych najblizszej stacji meteo, brak zastosowania normy 13790 do obliczenia zapotrzebowania na ciepło (miesięcznej).

Sposób obliczen max uproszczony, ale nic wiecej od kalkulatora spodziewac sie nie mozna

Edytowane przez asolt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eee, sorry ale zyski są. Trzeba poskrolować. Wentylacja też. Normy też jakieś widziałem... ale nie chce mi się zagłębiać.

Mostek na fundamencie: robię solidną dokładkę w ew. obliczeniach.

Okna mają być U 0.6 w warstwie docieplenia (SAAW system).

 

Dopisek: właśnie ustalam jakie będą ceny w przypadku okien o jeszcze lepszych współczynnikach. W Drutexie się chwalą, że można zejść do 0.3. Jeżeli będzie za 1000 zł drożej, to pal licho. Jeżeli będzie znacząca różnica, to nie będę już przeliczał, tylko chrzanić i biorę te 0.6.

 

Dopisek 2: nie spodziewam się zbyt wiele od tego kalkulatora. Z resztą błędem obarczone są współczynniki materiałów, wykonanie, parametry urządzeń. Dlatego w założeniach "swoich" szukam tylko potwierdzenia słuszności tezy, że jestem w stanie w oparciu o ten projekt zbudować dom, który nie będzie potrzebował o wiele mniej energii niż dom "polski standard".

Edytowane przez alvander
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eee, sorry ale zyski są. Trzeba poskrolować. Wentylacja też. Normy też jakieś widziałem... ale nie chce mi się zagłębiać.

Mostek na fundamencie: robię solidną dokładkę w ew. obliczeniach.

Okna mają być U 0.6 w warstwie docieplenia (SAAW system).

 

Dopisek: właśnie ustalam jakie będą ceny w przypadku okien o jeszcze lepszych współczynnikach. W Drutexie się chwalą, że można zejść do 0.3. Jeżeli będzie za 1000 zł drożej, to pal licho. Jeżeli będzie znacząca różnica, to nie będę już przeliczał, tylko chrzanić i biorę te 0.6.

 

Nie mówię ze zysków nie ma tylko ze nie wszystkie zyski są wykorzystane, moze jakies normy są ale jakie?

Niemozliwe aby były okna o wsp 0,3 szyby tak, ale okna nie, przynajmniej ja takich nie spotkałem. Aby okna miały 0.6 to szyby muszą miec nie wiecej niz 0,4.

Niech sie Drutex nie chwali tym czego nie moze wykonać. Aby okna miały 0,3 to szyby powinny miec ok 0,15-0,18 i odpowiednie profile, o ile sie orientuje nikt takich okien w Polsce nie wykonuje, byc moze są jakie testowe w laboratoriach badawczych ale na pewno nie w masowej produkcji.

Koszt takich takich szyb i profili powoduje ze są one całkowicie niepłacalne.

Edytowane przez asolt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te mnożniki w stratach są nieprecyzyjne zupełnie, np. taki sam dla ścian i podłogi na gruncie. Czym cieplejsze okna, tym mniej zysków - dla trzyszybowych to co podają dla szklenia - 0,64 wydaje się nierealne, stawiałbym na 0,55. No w każdym razie nie 0,8 jak tam jest wpisane.

 

już poprawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A możecie mi podpowiedzieć, jak duży bufor powinienem dać? Chodzi raczej o "niezbędne minimum" zakładając, że kiedyś będę musiał postawić najzwyklejszy kocioł i łopatą węgiel weń sypać.

 

Czyli: chciałbym mieć możliwość zasilania tego bufora z czego się da (kominek z płaszczem + piec elektrodowy, docelowo tzw. cokolwiek).

Czy grzejniki się sprawdzą w takim układzie, czy raczej podłogówka (której nie chcę) jest "niezbędna"?

 

PS. Adam_mk mnie natchnął :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te mnożniki w stratach są nieprecyzyjne zupełnie, np. taki sam dla ścian i podłogi na gruncie. Czym cieplejsze okna, tym mniej zysków - dla trzyszybowych to co podają dla szklenia - 0,64 wydaje się nierealne, stawiałbym na 0,55. No w każdym razie nie 0,8 jak tam jest wpisane.

 

a jak zima taka jak w tym roku - może z 10 dni słonecznych to 0,01 :D :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkość bufora - Taki jaki jeszcze się zmieści!

Wielkość/rodzaj kotła - taki jaki Ci się uda półdarmo gdzieś wyrwać.

Skutki?

Małym kociołkiem wielki bufor będziesz grzał długo.

Wielkim kotłem mały bufor zagrzejesz szybko.

Wielki bufor starczy na znacznie dłużej.

Każdy bufor akceptuje każdy kocioł, bo... jest BUFOREM!

Kocioł może być elektryczny, solarny, pompociepłowy, gazowy, stałopalny czy elektrodowy.

Trzeba mu tylko odpowiednie wloty/wyloty w buforze porobić.

Stosowanie go z kaloryferami jest pewnym nieporozumieniem, bo zabija większość jego zalet.

Układ typu:

Kocioł stałopalny + bufor lub kominek z PW + bufor NIE ELIMINUJE możliwości zbudowania hypokaustum!!!

(Do którego bufor i tak jest niepotrzebny)

Idealnym "obciążeniem" bufora jest system grzewczy niskotemperaturowy.

- Czyli podłogówka.

 

Jak kto NIE LUBI tak, to niech robi jak lubi, ale NIECH NIE PŁACZE, że musi sporo za ciepło płacić!

Niech sobie przy każdej fakturce przypomni - że ma tak jak chciał i tak jak lubi!!!

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Jaką dać moc kotła? "

Taką jaką dostaniesz w prezencie - bo najszybciej się "zwróci".

:lol:

Pisałem - KAŻDY kocioł dobry!

Jak nie chcesz wiekować w kotłowni - spory, bo w mniej jak 5 godzin napchasz baniak do full.

 

A logika?

Podpinasz to, co masz i zostawiasz miejsce na to co mieć będziesz z tym co być może mieć będziesz...

Jakby co, odszpuntowujesz wlot i podpinasz.

 

Adam M.

 

EDIT:

2 tony w mniej jak 5 godzin...

Wczoraj ćwiczyłem przy uruchamianiu kotłowni...

Edytowane przez adam_mk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...