nydar 10.10.2015 20:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Października 2015 Nie wyobrażam sobie by dentystka zleciła firmie Romka budowę domu z izolacją od srodka. Swoją drogą Barth , ściany działowe powiązane z zewnętrznymi usztywniają konstrukcję .Ty je łączysz przy pomocy pianki ze styropianem . Ciekawe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 10.10.2015 20:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Października 2015 Bardziej niż Ty ? Z czym? Ty mówisz ,że robisz w tej technologii na przekór wypowiedziom forumowym . Dziecinne. Choć podziwiam za odwagę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 10.10.2015 20:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Października 2015 (edytowane) Nie wyobrażam sobie by dentystka zleciła firmie Romka budowę domu z izolacją od srodka. Swoją drogą Barth , ściany działowe powiązane z zewnętrznymi usztywniają konstrukcję .Ty je łączysz przy pomocy pianki ze styropianem . Ciekawe. Ty, Romek, nie przesadzaj Przyjdź, dotkniesz tej ściany. Nawet będziesz mógł zepsuć. Sam jestem zaskoczony, że to tak stabilne. Co więcej, ściana ta zostanie dodatkowo ustabilizowana poprzez prostopadłe doklejenie płyty magnezowej. Edytowane 10 Października 2015 przez Barth3z Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 10.10.2015 20:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Października 2015 (edytowane) A zrób porównanie izolacji zewn. vs. wewn., ale bez stropu (dla parterówki). Ale ja Twojej akurat metody nie piętnuje .. nie odbieraj do Siebie. http://www.oferteo.pl/images/offers/89803/orig/66032_2.jpg stoi sobie taki dom .. i co? od środka o to jest właśnie przykład przeciw .. Twój jest za - ten przeciw .. Twój jest specjalnie przygotowany, co oczywiście jest ok, ale bez przygotowania ? szkoda się bawić - komuś bez patrzenie na detale .. wystarczyło się wyłamać i działówki połączyć z zewnątrz - hipotetycznie mogło tak być . u Ciebie się nie stało bo wiedziałeś .. ale poziom wiedzy odnośnie mostków termicznych ? uważam za słabieńki .. U moich rodziców - można rzec, do jest jakby w stanie surowym bo bez izolacji, okna jeszcze skrzynkowe .. i izolowanie takiego budynku od środka .. ile ? 10cm .. to utopia i głupota !.. mostków termicznych - nie robi się kilka ale cała masa .. niepotrzebnych problemów. Jeśli nastawiam się na izolację od środka .. to Twoja droga jest właściwa .. i słuszna .. bez tego można sobie po marzyć - że to będzie działać .. Jeszcze starsze domy .. strop 3,3 lub wyżej nad podłogą to coś można było by ugrać ,, ale jeśli jest możliwość - termomodernizacji - to tylko od zewnątrz .. Z czym? Ty mówisz ,że robisz w tej technologii na przekór wypowiedziom forumowym . Dziecinne. Choć podziwiam za odwagę. Dzięki Barthowi dużo ludzi będzie miało alternatywę. bo koszty ? nie powiem mogą i będą pewnie zachęcające .. to vs - płyta i ze zewnątrz ? choć nie do końca bo trzeba ładować wykopiska bardzo głęboko -1,2 m? bo "przymarzanie" trzeba by było izolację - a ta z racji dobrej izolacji budynku = jak dla nie ogrzewanego = spora .. Edytowane 10 Października 2015 przez מרכבה Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 10.10.2015 20:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Października 2015 (edytowane) Z czym? Ty mówisz ,że robisz w tej technologii na przekór wypowiedziom forumowym . Dziecinne. Choć podziwiam za odwagę. Nie przekręcaj, tylko czytaj ze zrozumieniem. Skoro piszecie, że izolacja od wewnątrz jest ZAWSZE gorsza, więc ja piszę, że izolacja od wewn. jest ZAWSZE lepsza. Prawda jest taka - jak pisał perm - że trzeba znać pewne zasady aby izolować od wewnątrz. Nie oznacza to jednak, że jest ZAWSZE będzie to błędem. stoi sobie taki dom .. i co? od środka o to jest właśnie przykład przeciw .. Twój jest za - ten przeciw .. Ten izolowałbym od zewnątrz. Twój jest specjalnie przygotowany, co oczywiście jest ok, ale bez przygotowania ? szkoda się bawić - komuś bez patrzenie na detale .. wystarczyło się wyłamać i działówki połączyć z zewnątrz - hipotetycznie mogło tak być . u Ciebie się nie stało bo wiedziałeś .. ale poziom wiedzy odnośnie mostków termicznych ? uważam za słabieńki .. Projektują to ludzie kumaci (mam taką nadzieję). Inwestor nie musi się znać na mostkach. Ma dostać dobrze zrobiony projekt z izolacją optymalnie dobraną do tego projektu. Edytowane 10 Października 2015 przez Barth3z Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 10.10.2015 20:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Października 2015 Dzięki Barthowi dużo ludzi będzie miało alternatywę. bo koszty ? nie powiem mogą i będą pewnie zachęcające .. to vs - płyta i ze zewnątrz ? choć nie do końca bo trzeba ładować wykopiska bardzo głęboko -1,2 m? bo "przymarzanie" trzeba by było izolację - a ta z racji dobrej izolacji budynku = jak dla nie ogrzewanego = spora .. Ale dlaczego -1,2 ? Strefa przemarzania ? Ale dla jakiego gruntu? Generalizujesz. I tak robią "projektanci". Nie zlecają badania gruntu, tylko lecą typowo -1,2m... Mieszkam w rejonie, gdzie fundament powinien być właśnie na -1,2m, a zrobiłem ławę i na to tylko 4 bloczki (miały być 3). Źle ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 10.10.2015 20:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Października 2015 Piszę jedynie,że izolacja od wewnątrz jest dla ekipy Romka znacznie trudniejsza,czy wręcz nie możliwa do prawidłowego wykonania. Podobnie jest z ekipami do domów szkieletowych .Każda zrobi ,tyle,że co dziesiąta dobrze. ps. Brak przewiązania ściany zewnętrznej z działową uważam za błąd. Podobnie jest ze ścianą szkieletową . Zrobisz kilkanaście metrów prostej ,huragan powali . Zrobisz z R=16m i działówki powiązane a może ci skoczyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 10.10.2015 21:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Października 2015 Piszę jedynie,że izolacja od wewnątrz jest dla ekipy Romka znacznie trudniejsza,czy wręcz nie możliwa do prawidłowego wykonania. Nie prawda. Jestem "Romkiem" w praktycznym budownictwie i daję radę. Czym taka izolacja od wewnątrz różni się w prawidłowym wykonaniu od izolacji od zewnątrz ? ps. Brak przewiązania ściany zewnętrznej z działową uważam za błąd. Świadomie zrezygnowałem z przewiązania, mimo, że mam na stanie pręty bazaltowe specjalnie zamówione na ten cel. Pomieszkam kilka lat i dam znać, czy brak przewiązania to błąd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 10.10.2015 21:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Października 2015 Nie prawda. Jestem "Romkiem" w praktycznym budownictwie i daję radę. Czym taka izolacja od wewnątrz różni się w prawidłowym wykonaniu od izolacji od zewnątrz ? Świadomie zrezygnowałem z przewiązania, mimo, że mam na stanie pręty bazaltowe specjalnie zamówione na ten cel. Pomieszkam kilka lat i dam znać, czy brak przewiązania to błąd. Trudno byś był Romkiem ,skoro rozumiesz kupę zjawisk związanych z budownictwem ,zatem nie jesteś dentystką. Jakiś konstruktor nadzoruje Twoją koncepcję ,czy Ty tak eksperymentujesz na ciele rodziny? Brak stabilności konstrukcji, pomijają c,że wiatr przewróci ,spowoduje że powstaną mikro pęknięcia i ścian i izolacji. Parterowy, jamnik dla długich ścian to wyzwanie. Ile przez takie mikropęknięcie ucieknie wilgoci znajdziesz w necie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 11.10.2015 06:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2015 Sorry Barth ale twój dom jest specyficzny. Głupio mi tłumaczyć ci rzeczy oczywiste. Nie poleca się izolowania od wewnątrz z kilku powodów. Pierwszy to konieczność stosowania paroizolacji, chyba, że ktoś, podobnie jak ty daje od środka kilkanaście centymetrów EPS. Spróbuj jednak zrobić tak dom piętrowy lub z poddaszem użytkowym. Robi się ten strop bezsensownie gruby. Dom w pełni murowany musi mieć taka samą grubość izolacji na wszystkich ścianach również wewnętrznych. Absurd! Druga to możliwość kondensacji wilgoci migrującej DO wewnątrz (np nagły spadek temperatury po bardzo ciepłym dniu) Mało to prawdopodobne ale wystąpić może. Trzeci powód to możliwość degradacji murów zewnętrznych wystawionych na działanie zmiennej temperatury. Czwarty to konieczność stosunkowo skomplikowanego wykończenia ścian wewnętrznych. Dom do izolacji od wewnątrz trzeba specjalnie zaprojektować. Piętrowy staje się problematyczny. Pytanie po co tak kombinować? Zapomniałeś o akustyce. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 11.10.2015 07:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2015 (edytowane) Nie mam nic przeciwko izolacji od zewnątrz o ile stanowi ona całość. Czyli fundament izolowany na po obu stronach plus stopa...To jest właśnie głupota przez Brzęczkowskiego wymyślona a przez ciebie powtarzana. Pisałem ci już. Zapoznaj się ze sposobem obliczania strat ciepła przez podłogę. Jeszcze raz. 20 cm styro pod podłogą plus 20 cm styro na zewnętrznej stronie fundamentu daje ci U projektowe 0,14 W/m2K. Rozumiesz w ogóle co to znaczy? Przez metr kwadratowy takiej podłogi ucieka 0,14 W licząc na 1 stopień różnicy temperatur. Licząc razem z mostkiem na styku ściana - grunt. Ta różnica temperatur dla sezonu grzewczego 150 dni to około 20K. Przeliczając to wychodzą straty na poziomie 10 kWh/sezon grzewczy na 1m2. Dodatkowe ocieplenie stopy fundamentowej i fundamentu od środka zmniejsza U projektowe o 0,03W/m2K. Czyli w najlepszym razie zaoszczędzisz rocznie 2,1kW/m2. Dla domu 100 m to 210 kWh - przy węglu czy PC to 60 zł. Samo zaizolowanie stopy fundamentowej daje oszczędność roczną mniejszą niż 5kWh dla całego domu. Rozumiesz teraz dlaczego pomysł izolowania stopy fundamentowej jest idiotyzmem a izolowanie ściany fundamentowej od środka pozostaje tylko dla tych dla których nie liczą się koszty a tylko suche liczby? Wracając do ocieplenia podłogi. Zwiększenie grubości izolacji do 30 cm zamiast 20 daje roczne oszczędności rzędu 2,9 kWh/m2 czyli, dla domu 100m2 rocznie 290kWh. Przy PC i węglu to 70 zł. Jest sens? Niby jakiś jest ale spokojnie można z tego zrezygnować. 10 cm EPS to jakieś 17 zł. Na cały dom 1700. Zwrot po .... 25 latach? Dla XPS jest jeszcze gorzej, bo zwrot następuje po 70 latach. Gdzie sens, gdzie logika? Dalej. Przejdźmy do 40 cm lansowanych przez Brzęczkowskiego jako minimum. W stosunku do 30 cm oszczędzamy rocznie 1,5kWh/m2. Dom 100m2 to oszczędność 35 zł rocznie. Idiotyzm, nic więcej. Różnica 20 cm EPS - 40 cm EPS to około 100 zł rocznie oszczędności dla domu 100m2. Co tu dodać? Może zamiast pisać o izolacji stopy fundamentowej poczytaj trochę? Brzęczkowski książkami się brzydzi, bo ich nie rozumie. Zamiast tego wymyśla jakieś śmieszne teorie. Ty jednak poczytać możesz. Edytowane 11 Października 2015 przez perm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 11.10.2015 07:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2015 ... Prawda jest taka - jak pisał perm - że trzeba znać pewne zasady aby izolować od wewnątrz. Nie oznacza to jednak, że jest ZAWSZE będzie to błędem. I to jest najlepsze podsumowanie tej, prowadzonej już kiedyś rozmowy. Dodałbym tylko, że ze względu na to iż w Polsce 90% domów to domy murowane izolacja od środka pozostanie na marginesie domów projektowanych specjalnie na takie rozwiązanie. Domów, wskutek ograniczeń wynikających ze specyfiki izolacji wewnętrznej wymagających specyficznych rozwiązań i bardzo rygorystycznych technik. Sumując to wszystko. O ile chcemy mieć dom a nie znamy się za bardzo na budownictwie unikajmy izolacji od środka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 11.10.2015 08:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2015 Brak stabilności konstrukcji, pomijają c,że wiatr przewróci ,spowoduje że powstaną mikro pęknięcia i ścian i izolacji. Parterowy, jamnik dla długich ścian to wyzwanie. Ile przez takie mikropęknięcie ucieknie wilgoci znajdziesz w necie.Ze stabilnością takiej ściany można sobie poradzić w inny sposób, np. taki http://1.bp.blogspot.com/-k9gKVINsv8E/UmP98YNVHZI/AAAAAAAAFdQ/MR6uyyl6gxA/s640/BYT_przypory_sciany_szczytowej_01.jpg Zdjęcie z blogu : http://gorniczy.blogspot.com/2013_10_01_archive.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 11.10.2015 09:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2015 Ale dlaczego -1,2 ? Strefa przemarzania ? Ale dla jakiego gruntu? Generalizujesz. I tak robią "projektanci". Nie zlecają badania gruntu, tylko lecą typowo -1,2m... Mieszkam w rejonie, gdzie fundament powinien być właśnie na -1,2m, a zrobiłem ławę i na to tylko 4 bloczki (miały być 3). Źle ? W większości przypadków występuje grunt wysadzinowy i wtedy taka głębokość posadowienia lub inny sposób zabezpieczenia przed wysadzinami (np. opaska przeciwwysadzinowa) ma uzasadnienie. Jeżeli jesteś pewien, że masz grunt niewysadzinowy, to można zaprojektować oszczędniejszy sposób posadowienia. Na jakim etapie jesteś ze swoją budową ? Do dziennika budowy zaglądałem, ale nie jest on zbyt aktualny . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 11.10.2015 09:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2015 Ze stabilnością takiej ściany można sobie poradzić w inny sposób, np. taki http://1.bp.blogspot.com/-k9gKVINsv8E/UmP98YNVHZI/AAAAAAAAFdQ/MR6uyyl6gxA/s640/BYT_przypory_sciany_szczytowej_01.jpg Zdjęcie z blogu : http://gorniczy.blogspot.com/2013_10_01_archive.html Ech, jak juz to z rozmachem: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 11.10.2015 10:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2015 A co to jest "W" i dlaczego grzejniki elektryczne? Powiesz tez kiedy ( od kiedy ) te klimaty Cie zainspirowaly? I jak bys okreslil sprawnosc PC P/P. COP. ( SCOP ) Rozumiem ze ogrzewasz te 150m2. Jakiego lub z jakich urzadzen kozystasz. "W' to większe mrozy oraz gdyby np. pompa siadła. Zainspirowało mnie to kilka lat temu kiedy u nas twierdzono, że klimą nie można grzać a w USA czy Kanadzie się dało. A że mam kontakty tam za granicą to zbierałem informacje na ten temat i spróbowałem u siebie aby móc potem z czystym sumieniem proponować to innym. Kupiłem sobie na próbę nieco starsze urządzonko i wmontowałem. Mam gree kanałowe 3,8kW. NIe grzeję 150m2 mam 100parę metrów domu budowanego jeszcze wtedy gdy wierzyłem jak i duża część tego forum w tradycyjne rozwiązania. Co do dogrzewania w razie "w" to mam u góry grzejniki atlantica na dole jeszcze grzejniki od centralnego. I tak to wygląda że u góry jak na razie w zeszłym sezonie ani razu nie uruchomiły się te elektryczne, na dole gdzie grunt ssie centralne musiało czasem dogrzać. I teraz skąd u mnie bierze się to nawet 3 razy taniej: Gdy mieszkałem tylko na parterze budynku i tylko dół ogrzewałem gazem zapłaciłem za rok 3200 zł za wszystko. Potem odpowiednio robiąc wm z odzyskiem i zamieszkując cały dom już za rok płaciłem 2500 zł (u góry zrobiłem docieplenie również od środka 5mm alufox). Następnie wrzuciłem kanałowy klimatyzator z funkcją pompy ciepła oraz zamieniłem kuchnie gazową na indukcje. Montowałem również kolektory słoneczne aby zbadać jak będą się spisywać i czy to opłacalne. To przyniosło kolejne oszczędności i koszty poniżej 2000 zl na rok (woda, gotowanie, ogrzewanie). Można wycisnąć więcej i cały czas próbuje różnych rozwiązań celem zaproponowania jak najbardziej korzystnych rozwiązań innym. Jestem w trakcie tworzenia strony i bloga więc niebawem będzie można poczytać o tym i owym na temat oszczędnego nowego jak i starszego budynku według mojej koncepcji. pozdrawiam, Grzegorz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 11.10.2015 10:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2015 Trudno byś był Romkiem ,skoro rozumiesz kupę zjawisk związanych z budownictwem ,zatem nie jesteś dentystką. Jakiś konstruktor nadzoruje Twoją koncepcję ,czy Ty tak eksperymentujesz na ciele rodziny? Brak stabilności konstrukcji, pomijają c,że wiatr przewróci ,spowoduje że powstaną mikro pęknięcia i ścian i izolacji. Parterowy, jamnik dla długich ścian to wyzwanie. Ile przez takie mikropęknięcie ucieknie wilgoci znajdziesz w necie. Mój projekt został obliczony przez konstruktora, stąd dwa betonowe trzpienie w dłuższych ścianach: http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=320324&d=1434021094 O ile chcemy mieć dom a nie znamy się za bardzo na budownictwie unikajmy izolacji od środka. Otóż to. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 11.10.2015 10:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2015 Na jakim etapie jesteś ze swoją budową ? Do dziennika budowy zaglądałem, ale nie jest on zbyt aktualny . Kończę izolację sufitu. Niestety idzie to powoli, ponieważ wycinam kanały wentylacyjne w 30cm styro. Rosną też działówki z SILKI 8-centymetrowej. Układam taras (zaczynam w przyszłym tygodniu), a następnie elewację z modrzewia syberyjskiego. Zamówiłem wełnę zarówno na strop (zbiłem U stropu z 0,066 do 0,046 ) oraz na elewację. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 11.10.2015 12:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2015 ... na dole gdzie grunt ssie centralne musiało czasem dogrzać....Wydajesz się sensownym człowiekiem realistycznie podchodzącym do budowy. Skąd te przekonanie, że grunt "ssie"? Nie ma to potwierdzenia w literaturze. Straty do gruntu liczy się inaczej niż dla pozostałych przegród. Można pod podłogę dać mniej izolacji niż w pozostałych przegrodach. Wierzysz nieukowi Brzęczkowskiemu czy opracowaniom naukowym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
1964as 11.10.2015 13:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Października 2015 Cytat Napisał 1964as Zobacz post Nie wiem nie zam się wniosków wyciągał nie będę,przedstawie tylko co zaobserwowałem u siebie. Dom jest posadowiony na 20cm. płycie,mam 2 czujniki nie pod płytą a na płycie,a na tym 30cm.ocieplenia (nie chciało mi się wiercić dziur,i w D mam latać i odczytywać dane bo może mi tam uciekło 2kwh,a jak nie tam to gdzie?????????? i cheja obliczenia szukanie dziury w całym,mam to gdzieś te dwa czujniki to tak z ciekawości założone w ostatniej chwili dlatego te dziury nie wywiercone) jeden z nich jest 30cm.od zew. krawędzi ściany północnej,a drugi prawie na środku domu,na tym pierwszym w chwili obecnej jest 8,2st.i na nim temp.czasami wzrasta jak wzrasta temp. na zewnątrz,ale to nie kwestia godzin a dni na początku grudnia jak nastały przymrozki to spadła nie pamiętam do ilu później wzrosła też nie wiem do ilu,natomiast na drugim czujniku ta temp. spada non stop nie podskoczyła ani razu na początku października było to coś koło 15 czy 16 st. dziś pokazuje 13,3 Tak jak stwierdziłem na początku mój dom to dom nie laboratorium badawcze ale może komuś coś z tych informacji się przyda.Sie wysiliłem,ale spadam bo mnie małżowina atakuje,ponoć Sylwester jakiś przyjechał,czy jest Wszystkiego najlepszego z Nowym Rokiem,i ciut więcej dystansu do wszystkiego z dystansem włącznie A za grudzień coś cirka 750kwh na wszystko szczegóły jak Sylwester wyjedzie.WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO!!!!!!!!!!To pisałem 31-12-2014 przypomnieliście mi i poszedłem sprawdziłem,na czujniku przy ścianie zewnętrznej wzrosła do 11,1 st. ale ten na środku domu ani drgnie jak było 13,3 st. tak jest dalej. A to pisałem 17-05-2015 kolega kolektor1napisał Drgnie dopiero we wrześniu. i święte słowa panie napisał wzrosło we wrześniu do 15,3 st. i tak sobie stoi już naście dni nie wiem czy ten grunt ssie? czy nie? dobrze to? czy źle? w sumie mnie to nie obchodzi wiem jedno dla portfela i wygody super 1grudnia podam zużycie na wszystko,a wszystko mam na prąd i wszystko wskazuje na to,że nie przekroczę 6000kWh Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.