Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

,,Tzn. można, ale sensu mieć to żadnego nie będzie."

 

Nie wiem skąd taki pogląd. Przy moich 140m2 ,grzałka w buforze 1,5kW , wystarcza zimą by utrzymać komfortową temperaturę jak nikogo przez kilka dni nie ma.

Kiedyś zapodałeś tabelkę z ilością dni w różnych temp. Przypomnij.

Kiedy miałeś u siebie -20oC i przez ile godzin?

 

Pisałem, że bezsensu jest budować parterowy dom pasywny, który będzie spełniał ten drugi warunek, czyli obciążenie max. 10W/m2.

 

Co innego warunki zewnętrzne. Te 60kWh wyliczyłem dla 3 strefy klimatycznej dla mojej miejscowości, zakładając, że nie będzie słońca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Zależy od zużycia CWU. U mnie absolutnie NIE opłacalne.

 

A masz 4 osoby ? Nie ? To na co czekasz ? :p

 

Zależy od tego ile tego słońca masz, jak krótkie przebłyski to można łapać czym się da.

A mój kolektorek powietrzny to tylko dla zabawy bo koszt jest praktycznie żaden.

 

Ładowanie ciepła z kolektora powietrznego bezpośrednio do domu jest bezsensu. Same zyski słoneczne w zimie wystarczą do nagrzania domu. Taki kolektor żeby miał sens musi posiadać jakiś akumulator - np. posadzka z zamkniętym obiegiem powietrza.

 

W nieprzegrzanym domu requ nawiewa 2~3stC cieplejsze powietrze niż GWC i to do tego za dnia bo w nocy GWC może dawać nawet więcej niż jest na zewnątrz. Takie różnice nie mają najmniejszego wpływu na dom.

 

Nie zgadzam się. Pojemność cieplna powietrza jest mała. Dzięki temu bardzo szybko podgrzewasz jak i schładzasz powietrze. Dlatego też systemy ogrzewania/chłodzenia nadmuchowego mają najszybszy czas reakcji. Jeśli nie dopuszczasz do nadmiernego przegrzania żadnego elementu konstrukcyjnego - masywne ściany, posadzka itp. to chłód z GWC kompensuje Ci zyski bytowej. W takim domu jesteś w stanie utrzymać komfortową temp. przy nawiewie 16-18oC z GWC.

 

To nie projekt a użytkowanie powoduje przegrzewanie lub nie. Bez dyscypliny przejrzejesz i najlepiej zaprojektowany. Z drugiej strony kiepsko zaprojektowany pozasłaniasz szmatami, wprowadzisz terror i też będzie ok.

Pamiętaj, że latem poziom naświetlenia w zacienionym domu jest o wiele mniejszy niż zimą a to nie wszystkim odpowiada. Moi rodzice chcą mieć dobrze oświetlony latem a z takim żaden GWC sobie nie poradzi.

 

kszhu, co innego jest światło widzialne (spektrum, które odbiera ludzkiej oko) a co innego energia jaką przenoszą promienie. Zasłanienie promieni pergotendą nie wpływa znacząco na ilość światła w domu. Wręcz przeciwnie, wtedy jest nawet bardziej komfortowo. Nie mówię też o osobach, które ograniczają budynek przed przegrzaniem opuszczając całkowicie rolety i włączają oświetlenie w domu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaszaleję i postawię w ciemno 1PLN ,że nigdy nie zbliżysz się nawet do 60kWh o ile dom będzie szczelny.

 

Pewnie tak, bo to teoretyczne wyliczenia.

 

Stop. Cofam tego zyla. Ty izolujesz od środka.

 

Możesz rozwinąć tą myśl ?

 

Barth3z ale obciążenie nie uwzględnia zysków, także tych bytowych.

 

Jeśli nie ma żadnych zysków bytowych, to pewnie nikt nie mieszka, a wtedy to jaki jest sens utrzymywać wysoką temp w domu?

 

Wiem, ale wychodząc do roboty, dzieciaki do szkoły, to dom zostaje pusty przez ok. 10 godzin, więc tych zysków bytowych jest mało. Mówisz się, że ok. 3Wh/m2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli teoretycznie z 17W/m2 schodzisz już do 14W/m2. Dodaj do tego zyski słoneczne, bo jak bardzo mroźno to i przeważnie słonecznie.

Jeśli rzeczywiście budujesz do o jakim piszesz, to w skrajnych warunkach będziesz może potrzebował 40kwh/dobę.

 

Ależ oczywiście. Pisałem, że to teoretyczne obliczenia przy pewnych założeniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, tylko w jakiem celu takie obliczenia? Żeby zrobić przewymiarowaną instalację?

 

Zyski bytowe wolałbym liczyć jednak per osoba. 100W na osobę przez x godziny przebywania w domu. Mój domek ma obciązenie 2,4kW. Przez 14 godzin bedzie to 2400W - 400W bytowych. Średnia z uwzglednieniem zysków to 2166W. 2166W x 24h = 52kWh/dobę.

 

Co do pogody, to bywało, że przez 6-8godzin w ciągu dnia było załóżmy -18oC, a w nocy temp. spadała do -24oC, co daje średnią -22oC. Chyba w 2011 była przez kilka dni taka pogoda.

 

A jeśli chodzi o instalację to jest to jeszcze inna kwestia, bo można dać 15kW w podłogę i mieć wszystko w d.... Ja jednak chcę grzać pompą ciepła i tylko w ciągu dnia, więc te 52kWh muszę dostarczyć w 10-12 godzin co daje moc grzewczą na poziomie 5kW (Aquarea ? ;) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tutaj taka ciekawostka:

 

"Jako ciekawostkę poniżej pokazuję prognozowane dla Polski zmiany średnich temperatur sezonowych i rocznych w XXI wieku, wyliczonych w ramach eksperymentu ESSENCE przez 17-elementową wiązkę modelu ECHAM5/MPI-OM"

 

http://doskonaleszare.blox.pl/resource/essence_s_pl.png

- źródło: http://doskonaleszare.blox.pl/2012/03/Zima-20112012.html

 

Można chyba z czystymy sumieniem iść w powietrzne pompy ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Można chyba z czystymy sumieniem iść w powietrzne pompy ciepła.

 

 

wydaje się to najbardziej optymalnym rozwiązaniem.

dzisiaj w nocy włączyłem PC na około 8 godzin(oczywiście w taniej taryfie) i fajnie zaczęła wylewka oddawać ciepło po południu :cool: i tak sobie w pierwszym skojarzeniu pomyślałem o tym fundamencie grzanym nydara.

doszedłem do wniosku, że fajnie sobie to wykombinował i może to bardzo dobrze działać. niskotemperaturowo, nie przegrzewa, stałe źródło promieniowania.

podejrzewam, że może to być bardzo dobre rozwiązanie zwłaszcza w połączeniu z PC p-w. nie wiem tylko jak nisko może grzać Panas bo moja ma 25*C najniżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

Możesz rozwinąć tą myśl?

 

Tu mogę postawić tego zeta,że średnia temp. twojej ściany zewnętrznej będzie o kilka stopni niższa od tradycyjnej .

Tak bywa ,że zimą w nocy jest zdecydowanie zimniej jak za dnia. Tony ściany będą robiły za akumulator chłodu .Nie sądzę ,że to dobre rozwiązanie dla lambdy izolacji .

Drugiego zeta postawię na to,że nie będziesz w stanie wykonać idealnej paroizolacji a rozważasz jej brak . Lambda twojej izolacji nie będzie taka sama po sezonie zimowym jak w dniu zakupu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wydaje się to najbardziej optymalnym rozwiązaniem.

dzisiaj w nocy włączyłem PC na około 8 godzin(oczywiście w taniej taryfie) i fajnie zaczęła wylewka oddawać ciepło po południu :cool: i tak sobie w pierwszym skojarzeniu pomyślałem o tym fundamencie grzanym nydara.

doszedłem do wniosku, że fajnie sobie to wykombinował i może to bardzo dobrze działać. niskotemperaturowo, nie przegrzewa, stałe źródło promieniowania.

podejrzewam, że może to być bardzo dobre rozwiązanie zwłaszcza w połączeniu z PC p-w. nie wiem tylko jak nisko może grzać Panas bo moja ma 25*C najniżej.

 

Myk polega na tym,że nie jest istotna temp. GZ . Grzejesz w przedziale od 23 - ile wytrzyma pex. Temp. w funkcji czasu .

Doskonałe rozwiązanie na nocne obniżki temperatur.

Masz PPC grzejesz do 24-25 ,masz gaz ,kopciucha czy cokolwiek grzejesz nawet i 60oC .Grzejesz prądem, możesz tylko w taniej taryfie.

Mimo wszystko podłączył bym ten system do niskotemperaturowego kolektora ściennego . A nadmiar oczywiście do piachu pod izolacją :D.

Mam teraz pod izolacją posadzki 18cm , 20,5oC , a ogrzewanie podłogowe nadal nie działa.W domu 21-22oC,pergotenda zwinięta.

Pyszny październik tego roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu mogę postawić tego zeta,że średnia temp. twojej ściany zewnętrznej będzie o kilka stopni niższa od tradycyjnej .

Tak bywa ,że zimą w nocy jest zdecydowanie zimniej jak za dnia. Tony ściany będą robiły za akumulator chłodu .Nie sądzę ,że to dobre rozwiązanie dla lambdy izolacji .

 

Przypomnę, ściany będę miał z BK a na elewacji 6cm wełny i drewno. Gdzie ta akumulacja ?

 

Drugiego zeta postawię na to,że nie będziesz w stanie wykonać idealnej paroizolacji a rozważasz jej brak . Lambda twojej izolacji nie będzie taka sama po sezonie zimowym jak w dniu zakupu.

 

Od wewnątrz będzie styro - nie jest on materiałem sorbcyjnym.

Od zewnątrz będzie 6cm wełny i pustka wentylacyjna na 1-2cm.

Co zatem ma pogorszyć tą lambdę ?

 

PS, Ludzie budują domy tylko z BK, bez żadnej izolacji termicznej i paroizolacyjnej. Zobacz co tam symulacja pokazuje, a w realu ludzi z problemami wysokiej lambdy ścian nie widać.

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czasami wystarczą jak świeci cały dzień a czasami nie jak świeci okazyjnie. Wtedy każde "łapanie słońca" wszystkim czym się da ma sens.

 

Ale jak świeci to kolektor powietrzny nie jest potrzebny. A jak nie świeci to kolektor powietrzny nie działa. Dlatego mówię, że do kolektora powietrznego potrzebny jest jakiś akumulator.

 

 

Ale ja jestem w stanie ją utrzymać przy nawiewie o kilka stopni większym z requ więc po co GWC?

 

Jeśli na zewnątrz w cieniu masz 27oC to jak chcesz utrzymać niższą temperaturę w domu, gdzie dochodzą jeszcze zyski bytowe?

 

Są ludzie, którzy lubią słońce i każda szmata (ja mam zasłony) powoduje wyraźny cień. Jak ktoś nie chce tych szmat a chce widzieć cały ogród i niebo to?

 

Zasłony nie chronią zbytnio przed przegrzewaniem a dodatkowo ograniczają ilość światła. To nie jest dobry pomysł na zabezpieczanie się przed przegrzewaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przypomnę, ściany będę miał z BK a na elewacji 6cm wełny i drewno. Gdzie ta akumulacja ?

 

 

 

Od wewnątrz będzie styro - nie jest on materiałem sorbcyjnym.

Od zewnątrz będzie 6cm wełny i pustka wentylacyjna na 1-2cm.

Co zatem ma pogorszyć tą lambdę ?

 

PS, Ludzie budują domy tylko z BK, bez żadnej izolacji termicznej i paroizolacyjnej. Zobacz co tam symulacja pokazuje, a w realu ludzi z problemami wysokiej lambdy ścian nie widać.

 

Będzie pustka wentylacyjna to ta wełna czy w garażu czy na ścianie,efekt podobny.

Problemów spodziewam się na styku ściana -styro .

Znajomego namówił kierbud do zmiany BK z izolacją na sam BK 42cm ( ok) .Chłopina pali ekogroszkiem Za normalny dom z poddaszem ok.200m2 płaci kilka tysięcy za węgiel .Chyba 6 albo 8kPLN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...