Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

Moze bym sie napil jakby sie dalo..

Zrob sobie przerwe od forum kszhu na tydzien.. nabierzesz dystansu. Niepotrzebnie odbierasz te rzeczy jako atak na siebie. Chcesz zaglaskania, czy konstruktywnej krytyki?

 

Tekst jest o tym, ze niektorzy podwazaja prawo Fouriera, ze zwykle branie U przegrody nie oddaje wszystkich zjawisk, bo chcieliby korzystac z akumulacji golego muru. Autor stwirdza, ze wplyw takiej akumulacji to mniej niz pol procenta. I to przytoczyles.

Potem w jednym zdaniu pisze, ze akumulacyjnosc wewnetrznych elementow domu zwroconych do wewnatrz ma zauwazalny wplyw na komfort latem (dlatego to podkreslilem, bo latwo zle to zinterpretowac) i dodaje, ze sciany wewnetrzne i sufit sa tez wazne.

W dalszej czesci mowi tez, ze izolacja termiczna i akumulacja ladnie sie uzupelniaja, podajac wzor Fouriera.

 

Jesli chcesz znac moja opinie to uwazam, ze pod wzgledem komfortu, ze wzgledu na zime lepiej byloby miec sciany zewnetrzne (wnetrza ;p) ze styro jak proponujesz, czy w konstrukcji lekkiej jak ma nydar. Natomiast latem lepiej miec masywny mur. Ale nie mozna miec wszystkiego.

Ogolnie poczucie komfortu to zlozona sprawa i do tego jeszcze indywidualna, ale pewne zaleznosci ujal najpelniej P. O. Fanger i warto go poczytac. Sam chyba dorwe jego ksiazke.

 

Co do akumulacyjnosci, jesli Bart chce pompe ciepla w I taryfie, szybko reagujaca na dzienne zyski, to zgadzam sie, ze powinien dac jak najciensza wylewke (jesli jest taka opcja do rurek) o ile tylko nie wyczuwac rozstawu rurek. Jesli nie chce testowac na sobie dzialania FG. Ale chyba powinien wtedy naprawde zadbac o dlugi okap itp. I prawdopodobnie bez klimy tez sie nie obejdzie.. Ale nie ma rozwiazan idealnych wiec co komu pasuje..

 

Broń Boże nie namawiam nikogo do FG . Piszę o nim bo sam szukam zasadzek .

Tak jak piszesz moja lekka konstrukcja od styropianowca niewiele się różni i jest dobra na zimę ale niekoniecznie w pozostałym okresie . Tego pozostałego okresu jest 7-8m-cy. Szukam rozwiązania aby lekka konstrukcja była komfortowa przez cały rok bo uważam,że lekka konstrukcja jest najbardziej efektywna energetycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Gdzie??? 15 to tylko grzanie.
http://www.passipedia.org/basics/what_is_a_passive_house czytać każdy może ..

4. Thermal comfort must be met for all living areas during winter as well as in summer, with not more than 10 % of the hours in a given year over 25 °C. For a complete overview of general quality requirements (soft criteria) see Passipedia
rzadko przytaczany punkt ..

I bardzo bardzo śmieszny .. dziękuję dom który nagrzewa się ponad 25 st ..:bash: 10% roku to jest cały miesiąc .. bardzo lichy wymóg aż śmieszny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do akumulacyjnosci, jesli Bart chce pompe ciepla w I taryfie, szybko reagujaca na dzienne zyski, to zgadzam sie, ze powinien dac jak najciensza wylewke (jesli jest taka opcja do rurek) o ile tylko nie wyczuwac rozstawu rurek. Jesli nie chce testowac na sobie dzialania FG. Ale chyba powinien wtedy naprawde zadbac o dlugi okap itp. I prawdopodobnie bez klimy tez sie nie obejdzie.. Ale nie ma rozwiazan idealnych wiec co komu pasuje..

 

Poczytałem tą stronę i jak dla mnie tam jest zdecydowanie za mało informacji, żeby wyciągać jakieś wnioski. Nie podają żadnych konkretnych danych co do konkretnej wartość akumulacji. Piszą jedynie o tym, że ściany zewnętrzne nie powinny być ścianami akumulacyjnymi, a to wiemy od dawna.

 

Dalej nie wiem ile powinienem mieć tej masy akumulacyjnej. Z jednej strony chciałbym mieć szybki czas reakcji podłogówki, czyli 5cm anhydrytu byłoby optymalnie, a z drugiej strony nie chciałbym dogrzewać w okresach przejściowych. Co ciekawe, mam wszystkie potrzebne dane do oszacowania tej wartości, czyli dom z OZC, znam jego położenie względem stron świata wraz z lokalizacją (strefę). Znam też temperatury jakie były w każdym dniu przez ostatnie 10 lat. Mogę zatem to wyliczyć.

 

Czy nie wystarczyłoby przyjąć założenie typu - włączę ogrzewanie dopiero wtedy, gdy temp. na zewnątrz będzie 5oC lub mniej, utrzymywać się przez 5 dni i nie będzie w tym czasie słońca. Dla takich warunków można obliczyć jaka powinna być wartość akumulacji.

 

EDIT: Policzmy zatem. Posłużę się symulacją: http://ziemianarozdrozu.pl/apps/HeatMaster/Heatmaster.html#HeatMaster Z niej wynika, że w listopadzie, przy temp. 5oC na zewnątrzi, 21oC wewnątrz mój dom ma straty na poziomie 260W + 277W (zyski słoneczne) = 537W x 24 godz. x 5 dni = 64kWh. Zakładając, że z 1m3 betonu jestem w stanie odzyskać 0,4kWh/stopień, to dla spadku temp. o max. 2oC przez te 5 dni potrzebuję ok. 70m3 betonowej masy akumulacyjnej, czyli gruba wylewka oraz działówki z silki. A i to będzie mało ...

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rachunek za ogrzewania 1000:- / miesiac mnie do pasywnosci nie przekonuje

 

"Passive Houses require less than 15 kWh/(m²yr) for heating or cooling (relating to the living space)

The heating/cooling load is limited to a maximum of 10 W/m2

Primary energy use may not exceed 120 kWh/(m²a)."

 

I to bez Pompek Ciepla z fanazyjnymi COP'ami...

 

http://www.passipedia.org/basics/the_passive_house_-_definition

Gdzie to wyczytałeś, że ma to być osiągnięte bez pomp ciepła ?

120 kWh/m2 rocznie energii pierwotnej, to dla czystej energii elektrycznej 40 kWh/m2 rocznie, czyli dla domu 150 m2 6000 kWh rocznie.

Nawet licząc 0,60 zł/kWh daje to roczny rachunek 3600 zł, czyli miesięcznie 300 zł , a nie 1000 zł, jak sugerujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety kluczowym wymogiem jest 10W/m2 mocy szczytowej

The heating/cooling load is limited to a maximum of 10 W/m2

Primary energy use may not exceed 120 kWh/(m²a).

pierwotna energia max 120 kWh.

ale pierwszym wymogiem jest 10 W/m2 mocy we Francji spełnienie tego wymogu będzie kosztować koło 10kWh/m2 rok

ale na Syberii może to być nawet i 30 kWh .. najważniejszym wymogiem jest MOC.

http://www.passipedia.org/basics/the_passive_house_-_definition tu jest wyraźnie to napisane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cwu - to skrót od ciepłej wody użytkowej. Zużycie wody nie zależy od powierzchni domu, więc wyszczególniłem tę wartość. To odpowiada 200litrom przez 330 dni.
Skoro to stało się jasne, to może jeszcze taki drobiazg - o jakiej temperaturze jest ta ciepła woda ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zużywana woda to temperatura prysznicowa około 40 st.

Jeżeli woda zimna ma 10 st. C, to na samo podgrzanie 66 m3 wody potrzeba 2300 kWh energii.

Nie wiem jaką powierzchnię ma ten styropianowiec, ale aby osiągnąć 15 kWh/m2 rocznie nie powinno to być więcej jak 153 m2.

Tylko, że wtedy zabraknie już energii na ogrzewanie i chłodzenie :(.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wg tej samej NF15 – EUco ≤ 15 kWh/(m2*rok)
to jest waśnie błędna interpretacja tego co podałem wyżej :lol2:

http://www.archipelag.pl/files/Project/n40hh9h0aeq04q/File/LorenzoG2.pdf:lol2: waśnie te przepisy dają grunt to robienia takich jaj

 

Pisać też, zwłaszcza, że nie ma na to norm i nigdzie nie jest zdefiniowane.
Kszhu właśnie jest zdefiniowane na oficjalnej stronie

Instytutu w Darmstadt no ale ... jak byś się wczytał to byś nie pisał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Definicja i opis domu pasywnego nie uwzglednia PC w swoim zalozeniu, mozna to cieplo dostarczyc nawet swieczkami, grzalkami w systemie wentylacji... czy czym sie tam chce.
Ale ta definicja nie wyklucza też zastosowania PC.

Dosyć często w domach pasywnych stosuje się pompy ciepła zintegrowane z centralą wentylacyjną i podgrzewaczem ciepłej wody (np. we wzorcowym domu pasywnym Lipińskich). Przy takiej pompie ciepła trudno rozdzielić poszczególne funkcje.

Jeżeli założymy, że przez 10% roku może temperatura w domu przewyższać 25 st. C, to zazwyczaj chłodzenie nie będzie konieczne, no chyba, że będzie to "styropianowiec".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli woda zimna ma 10 st. C, to na samo podgrzanie 66 m3 wody potrzeba 2300 kWh energii.

Nie wiem jaką powierzchnię ma ten styropianowiec, ale aby osiągnąć 15 kWh/m2 rocznie nie powinno to być więcej jak 153 m2.

Tylko, że wtedy zabraknie już energii na ogrzewanie i chłodzenie :(.

 

Ten opisywany ma 168m2 i zasobnik 300l z pompą ciepła vivitherm z Chotomowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ta definicja nie wyklucza też zastosowania PC.

Dosyć często w domach pasywnych stosuje się pompy ciepła zintegrowane z centralą wentylacyjną i podgrzewaczem ciepłej wody (np. we wzorcowym domu pasywnym Lipińskich). Przy takiej pompie ciepła trudno rozdzielić poszczególne funkcje.

Jeżeli założymy, że przez 10% roku może temperatura w domu przewyższać 25 st. C, to zazwyczaj chłodzenie nie będzie konieczne, no chyba, że będzie to "styropianowiec".

Nie łączy się ogrzewania domu z ogrzewaniem wody. Należy też zauważyć, że jest w domu ustawiona temperatura, na ogół 23 st. C więc chłodzeni się włącza. Ogrzewanie wody latem chłodzi też dom, Kanały do pc mają przepustnice WP_20140702_001.jpg . Dlatego utrzymanie komfortowej temperatury latem i zimą oraz cwu mieści się w Ep40, bez PV.

Ps. Poza temperaturą, niebagatelną zaletą chłodzenia aktywnego jest obniżenie wilgotności względnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten opisywany ma 168m2 i zasobnik 300l z pompą ciepła vivitherm z Chotomowa.

Jak to się ma do tej wypowiedzi ?

Gdzie??? 15 to tylko grzanie.
W styropianowcu tyle wychodzi na grzanie chłodzenie i cwu (przy 66m3/rok). Przynajmniej z licznika .

Z zastosowaniem pomp ciepła jest to możliwe. Bez nich nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co z tego, że na czyjejś stronie jest coś napisane jak ta strona NIEOFICJALNA. Nigdzie standard pasywny nie jest w sposób oficjalny zinterpretowany, nie ma na to żadnego standardu ISO czy też normy ani krajowej w świecie ani europejskiej. U nas jest strona http://www.pibp.pl/ niby instytutu ale jak się dogadamy to możemy założyć też swój;)

 

Nie ma co patrzyć na normy. Trzeba budować rozsądnie. Jeśli wychodzi Ci, że wysuniecie okapu o dodatkowe 10-20cm spowoduje, że nie bedziesz musiał włączać czy nawet kupować klimy to warto to zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zembrowski popełnił poradnik budowlany (jego autorstwa w całości lub części). Myślę, że warto się z nim zapoznać:

Budowlany poradnik interaktywny

Są tam też kalkulatory U przegród razem z izotermami, strumieniami ciepła itp. Kalkulatory są w "na skróty" przy każdym z tematów.

 

A jest kalkulator masy akumulacyjnej ? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...