Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Czy dobrze rozumuję, że wg ciebie taniej bedzie kupić pompę ciepła pracującą do -15oC a poniżej grzać czystym prądem ? Daj konkrety, konkretne urządzenie, model i porównanie do innego wariantu jaki masz w zamyśle. Podaj też kwoty. Bo wydaje mi się, że fajnie napisać taki slogan, ale w realu nie znajdziesz takiego rozwiązania.

 

Oczywiście, jeśli ktoś się uprze na kominek, bo po prostu chcę mieć go w domu, to inaczej wtedy wygląda analiza zakupu źródła ciepła i ocieplenia budynku.

 

 

 

czyli wypisz/wymaluj rozwiązanie TB. Dogrzewanie ppci a na skrajne warunki kable :p

Policz ile miałeś dni z temperaturą poniżej - 15 st. U mnie zeszłej zimy nie było takich wcale a temperatura, zdaje się raz w nocy przekroczyła - 16 ale za to dzień był słoneczny. Poniżej - 6 było zdaje się 8 dni. Planuję więc dom i system grzewczy na temperatury - 6 a (tak przykładowo). PC z cop 3 do - 5 i mocą pozwalającą utrzymać temperaturę przy - 6. Do tego farelka (u mnie kominek, bo i tak chcę go mieć) na tę parę dni z temperaturą niższą.

Kable w porównaniu z farelką wychodzą kosmicznie drogo. To ma dogrzewać kilka dni w roku a nie grzać. Wiesz jaka jest różnica? Ja na izolację i system grzewczy wydam połowę tego co proponuje Brzęczkowski. Dzięki PC roczne koszty ogrzewania będą podobne.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz jaka jest różnica? Ja na izolację i system grzewczy wydam połowę tego co proponuje Brzęczkowski. Dzięki PC roczne koszty ogrzewania będą podobne.

 

No różnica jest (będzie) istotna - nie będziesz mógł regulować temperatury w pomieszczeniach z dokładnością do 0,01 stopnia :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policz ile miałeś dni z temperaturą poniżej - 15 st. U mnie zeszłej zimy nie było takich wcale a temperatura, zdaje się raz w nocy przekroczyła - 16 ale za to dzień był słoneczny. Poniżej - 6 było zdaje się 8 dni. Planuję więc dom i system grzewczy na temperatury - 6 a (tak przykładowo). PC z cop 3 do - 5 i mocą pozwalającą utrzymać temperaturę przy - 6. Do tego farelka (u mnie kominek, bo i tak chcę go mieć) na tę parę dni z temperaturą niższą.

Kable w porównaniu z farelką wychodzą kosmicznie drogo. To ma dogrzewać kilka dni w roku a nie grzać. Wiesz jaka jest różnica? Ja na izolację i system grzewczy wydam połowę tego co proponuje Brzęczkowski. Dzięki PC roczne koszty ogrzewania będą podobne.

 

perm, wszystko rozumiem. Podaj zatem przykład pompy ciepła, która będzie tańsza w zakupie od tej którą przedstawiam. Ty zakładasz, że pompa pracująca do -6oC będzie tańsza od tej "mojej", a tak w rzeczywistości nie jest.

Do tego weź pod uwagę fakt, że farelkę będziesz musiał włączać ręcznie w każdym z pokoi, więc nie wiem czy dobrze piszesz o całokształcie podejścia do tematu optymalnego projektowania domu i źródła ciepła.

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

perm, wszystko rozumiem. Podaj zatem przykład pompy ciepła, która będzie tańsza w zakupie od tej którą przedstawiam. Ty zakładasz, że pompa pracująca do -6oC będzie tańsza od tej "moje", a tak w rzeczywistości nie jest.

Do tego weź pod uwagę fakt, że farelkę będziesz miał włączać ręcznie w każdym z pokoi, więc nie wiem czy dobrze piszesz o całokształcie podejścia do tematu optymalnego projektowania domu i źródła ciepła.

Jako przykład i konkret.

Dziś tak oszczędnie konfiguruję na 100m2 domek - szkielet.

 

Klimatyzator Mitsubishi Mr. Slim 2,5 kW - 2200 zł brutto (split obudowany z rozdzielaczem na 4 kanały izolowane 100mm i dołożony wentylator na EBM EC R3G133 przy 100 m3/h i 50 Pa, bierze 4,5 W. (Max. 250 m3/h) - kanały i wentylator 600zł

kable i termostaty na 8 pomieszczeń 5040.

Rekuperator airpack + kanały izolowane i skrzynki 7000zł

CWU - pompa z zasobnikiem ariston 3600zł

Ceny brutto 23% - inwestor składa to we własnym zakresie ( czas - dla niewprawnego 1 weekend )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tego weź pod uwagę fakt, że farelkę będziesz musiał włączać ręcznie w każdym z pokoi, .

 

Przez 8 dni w roku :rolleyes:

 

Farelka była tylko przykładem - rozwiązaniem automatycznym jest (może być) grzałka "systemowa" w PCi.

 

Pomijam już to, że takie podejście, jest klasycznym, w doborze mocy PCi - dobiera się "niedowymiarowaną" czyli na temperatury średnie, a nie maksymalnie minimalne. Braki uzupełnia grzałka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

perm, wszystko rozumiem. Podaj zatem przykład pompy ciepła, która będzie tańsza w zakupie od tej którą przedstawiam. Ty zakładasz, że pompa pracująca do -6oC będzie tańsza od tej "mojej", a tak w rzeczywistości nie jest.

Do tego weź pod uwagę fakt, że farelkę będziesz musiał włączać ręcznie w każdym z pokoi, więc nie wiem czy dobrze piszesz o całokształcie podejścia do tematu optymalnego projektowania domu i źródła ciepła.

Musiałbym poszperać ale, myślę, że się taka znajdzie. To jest jeszcze kwestia mocy. Trzeba by przyjąć jakieś zapotrzebowanie domu na ciepło przy - 5 i dopasować i PC i grubość izolacji. farelki mają termostat. :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako przykład i konkret.

Dziś tak oszczędnie konfiguruję na 100m2 domek - szkielet.

 

Klimatyzator Mitsubishi Mr. Slim 2,5 kW - 2200 zł brutto (split obudowany z rozdzielaczem na 4 kanały izolowane 100mm i dołożony wentylator na EBM EC R3G133 przy 100 m3/h i 50 Pa, bierze 4,5 W. (Max. 250 m3/h) - kanały i wentylator 600zł

kable i termostaty na 8 pomieszczeń 5040.

Rekuperator airpack + kanały izolowane i skrzynki 7000zł

CWU - pompa z zasobnikiem ariston 3600zł

Ceny brutto 23% - inwestor składa to we własnym zakresie ( czas - dla niewprawnego 1 weekend )

I tu właśnie widać głupotę pomysłu łączenia dużej mocy kabli z kanałówką. Albo jedno albo drugie. Jak kable to tylko tyle, by utrzymać temperaturę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klimatyzator Mitsubishi Mr. Slim 2,5 kW - 2200 zł brutto (split obudowany z rozdzielaczem na 4 kanały izolowane 100mm i dołożony wentylator na EBM EC R3G133 przy 100 m3/h i 50 Pa, bierze 4,5 W. (Max. 250 m3/h) - kanały i wentylator 600zł

kable i termostaty na 8 pomieszczeń 5040.

 

????? Przecież to klasyczne centralne ogrzewanie ????? Tyle, że nadmuchowe.

I jak to się ma do tego, że w dobrze izolowanym domu, centralne ogrzewanie jest nie do przyjęcia (nieopłacalne) ???????

 

dopisałem:

 

I nie wiem po kiego te kable grzewcze - przeca można zastosować grzałkę dla ewentualnego dogrzewania.

Edytowane przez sSiwy12
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez 8 dni w roku :rolleyes:

 

8 dni, ale to chyba ostatniej zimy, a jak wiemy tak naprawdę to zimy nie było.

 

Farelka była tylko przykładem - rozwiązaniem automatycznym jest (może być) grzałka "systemowa" w PCi.

 

Pomijam już to, że takie podejście, jest klasycznym, w doborze mocy PCi - dobiera się "niedowymiarowaną" czyli na temperatury średnie, a nie maksymalnie minimalne. Braki uzupełnia grzałka.

 

Jak zwał tak zwał. Chodzi o gwarancję mocy. Nie wiem, czy wszystkie pompy pracują poniżej deklarowanej temperatury, nawet na grzałkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja przyznam szczerze, że nie rozumiem niechęci do styropianu. Otóż licząc z robocizną, docieplenie ściany kosztuje 75zł/m2 przy 12 cm styropianu. Jeśli chcemy 20cm to dopłata będzie 10zł, a jeśli 30cm to 23zł. Zatem dla normalnego domku 220m2 ścian mamy dodatkowo 5000zł. Jeśli chodzi o strop i podłogę, to mamy dodatkowe 15cm na 250m2, czyli następne 5000zł. No jeszcze trzeba dołożyć z 5 tyś do okien i 5 tyś do wentylacji i wychodzi na to, że musimy dołożyć 20 tyś aby z domu normowego zrobić wątkowy (ok 20kwh/m2*rok).

 

Można to strawić od razu montując kable zamiast kotłowni, albo rozłożyć na lata montując pompę ciepła. Za jakieś 8-10 lat taka pompka się odrobi, a inwestor zostaje ze stosunkowo nowym domem i niskimi rachunkami. Jaki sens budować dom z normowym ociepleniem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja przyznam szczerze, że nie rozumiem niechęci do styropianu. Otóż licząc z robocizną, docieplenie ściany kosztuje 75zł/m2 przy 12 cm styropianu. Jeśli chcemy 20cm to dopłata będzie 10zł, a jeśli 30cm to 23zł. Zatem dla normalnego domku 220m2 ścian mamy dodatkowo 5000zł. Jeśli chodzi o strop i podłogę, to mamy dodatkowe 15cm na 250m2, czyli następne 5000zł. No jeszcze trzeba dołożyć z 5 tyś do okien i 5 tyś do wentylacji i wychodzi na to, że musimy dołożyć 20 tyś aby z domu normowego zrobić wątkowy (ok 20kwh/m2*rok).

 

Można to strawić od razu montując kable zamiast kotłowni, albo rozłożyć na lata montując pompę ciepła. Za jakieś 8-10 lat taka pompka się odrobi, a inwestor zostaje ze stosunkowo nowym domem i niskimi rachunkami. Jaki sens budować dom z normowym ociepleniem?

 

Tak, tak, tak - nikt nie mówi że nie ma być 20 cm .... czy tez o tym że okna mają być z Uw 1,4 , rekuperacja tez jest ogolnie akceptowana...

Natomiast pojawia się pytanie czy warto ocieplić wszystko 40 cm (Pan TB czasem i o 50cm mówi ) - tutaj koszty już rosną - nie mówiąc o tym że najlepiej zrobić to wszystko od wewnątrz.... a tutaj koszt inwestycji rośnie jeszcze bardziej....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pojawia się pytanie czy warto ocieplić wszystko 40 cm (Pan TB czasem i o 50cm mówi ) - tutaj koszty już rosną

 

Nie.

 

nie mówiąc o tym że najlepiej zrobić to wszystko od wewnątrz.... a tutaj koszt inwestycji rośnie jeszcze bardziej....

 

W szkielecie nie ma wewnątrz/ zewnątrz, a w murowanym wszelki duch zaleca od zewnątrz, chociaż od środka poszłoby więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

????? Przecież to klasyczne centralne ogrzewanie ????? Tyle, że nadmuchowe.

I jak to się ma do tego, że w dobrze izolowanym domu, centralne ogrzewanie jest nie do przyjęcia (nieopłacalne) ???????

 

dopisałem:

 

I nie wiem po kiego te kable grzewcze - przeca można zastosować grzałkę dla ewentualnego dogrzewania.

Ogrzewanie centralne - to ogrzewanie pośrednie . Kable grzeją bezpośrednio. Pompa ciepłą jest zamiast gwc do chłodzenia, a że daje bonus z 1kWh 4 to dlaczego z tego nie skorzystać. Ona też bezpośrednio ogrzewa powietrze w domu .

I nie wiem po kiego te kable grzewcze - przeca można zastosować grzałkę dla ewentualnego dogrzewania.
Brak wiedzy, to nie moja wina.

Nie da się powietrze ustawić komfortowej temperatury podłogi - odwrotnie tak.

Przy małym strumieniu - próbowaliśmy robić sterowanie w pokojach. I najtaniej oraz najdokładniej wyszło kablami.

Edytowane przez Tomasz Brzęczkowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie.

 

 

 

W szkielecie nie ma wewnątrz/ zewnątrz, a w murowanym wszelki duch zaleca od zewnątrz, chociaż od środka poszłoby więcej.

 

 

Oczywiście ja tutaj postawiłem się z tej "drugiej" perspektywy - bo osobiście również nie uważam aktualnie za sensowe ocieplac tudziez izolowac (specialnie dla Pana TB :) ) takimi grubościami a "najlepiej zrobić to wszystko od wewnątrz" - to już oczywiście nie moje stanowisko - a wręcz przeciwnie jest to w opozycji do tego co uważam za ekonomicznie uzasadnione

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie.

 

Nooo ... czy ja wiem.

Gdybym miał dołożyć po te 10cm (z 30cm do 40cm) styro dookoła, co by mnie kosztowało dodatkowe ok. 8tys. to musiałbym to gdzieś zaoszczędzić. Zaoszczędziłbym na jednej warstwie pospółki pod domem, jej zagęszczanie dowóz itp. - można liczyć 1tys. zł. Zostaje 7tys. Pompa do c.o. i c.w.u. kosztuje mnie załóżmy 15tys. zł brutto (obecna cena w Polsce tej aquarea). Mogę zamienić ją na model o mocy 3,2kW i zarobię kolejne 2 tys. zł (obecna różnica w cenie tych urządzeń). Pozostaje 5tys. Na eksploatacji zaoszczędzę max. 100zł rocznie, czyli czas zwrotu 50 lat. ... Rzeczywiście ciężko zakup izolacji 40cm sensownie uzasadnić ...

 

W szkielecie nie ma wewnątrz/ zewnątrz, a w murowanym wszelki duch zaleca od zewnątrz, chociaż od środka poszłoby więcej.

 

mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK.

Buduję szkieletora 100m2 o EU dla ogrzewania 20kWh.m2/rok - żadne mecyje.

I teraz ogrzewam go czymś (w domyśle P/P PCi) z mocą 2,5kW + kable o bliżej nieokreślonej mocy. ?????

 

20kWh/m2/rok to grzanie z mocą około 4,5W/m2 przy średniej delcie t=19 stopni, albo z mocą około 10W/m2 przy skrajnej delcie t=40 stopni.

 

Dom ma 100m2, czyli potrzebuję średnio około 0,45kW i obliczeniowo maksymalnie około 1kW. (przy ponad -20 na zewnątrz, będzie pracowała tylko 10h)

Po kiego te kable, sterowanie 0,01, i inne pierdoły ?

 

A powiecie łazienka - lustro które jest promiennikiem podczerwieni załatwia sprawę nawet w okresach przejściowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...