Barth3z 26.11.2014 19:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 Tłumaczyłem to wyżej. Masa akumulacyjna ma cały czas tę samą temperaturę. Podgrzewasz ją stale małymi porcjami energii. Wiem, że masa akumulacyjna ma stabilną temperaturę i otwarcie okna a późniejsze jego zamknięcie pozwoli na szybki powrót do właściwej temperatury w pomieszczeniu. Nie oznacza to jednak, że nie generujesz strat, bo przecież ciepło wypuszczasz na zewnątrz. Tym bardziej, gdy te ciepło dostarczyłeś z systemu grzewczego w nocy, w drugiej taryfie. Co do oszczędności to jak chcesz sprawić, by dom pasywny wychładzał się w tym tempie? Niech nawet uda ci się to przy - 20 st ale średnia temperatura w sezonie grzewczym to 5 st plus. - 20 masz raptem parę dni w roku. - 5 może w sumie z miesiąc. Chcesz dopasować instalację do tych paru dni w roku? Nawet dla średniej 5oC mamy jakieś straty dobowe, które należy uzupełniać. Wolę czekać wówczas ogrzewać dom zyskami słonecznymi, a w razie braku zysków pyknąć parę Watów na wieczór. Przy dużej masie akumulacyjnej grzejesz rzadziej, ale mocniej, tzn. jak już odpalisz grzanie to musisz dostarczyć znacznie więcej energii, ponieważ musisz naładować wpierw tą dużą masę akumulacyjną. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 26.11.2014 19:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 Nawet dla średniej 5oC mamy jakieś straty dobowe, które należy uzupełniać. Wolę czekać wówczas ogrzewać dom zyskami słonecznymi Tak nawet w lipcu sierpniu pokazuje że wypadało by grzać ! tak dokładnie bo średnia jest niżej 20 st .. Sezon własnie mocno skraca się w przypadku większej masy aku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 26.11.2014 19:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 Do jakiej temperatury powyżej nastawionej rozgrzewa się dom pasywny w zimie od słońca? Po jakim czasie efekt ustępuje? Co się dzieje z tym dodatkowym ciepłem? Korzystając z możliwości powiem od razu co myślę. Otóż uważam, że max o 3-4 stopnie, efekt ustępuje w kilkanaście minut po zajściu Słońca, więc maksymalnie o 16:30, a ciepło zgromadzone w tym czasie w domu rozejdzie się po domu zmniejszając zużycie energii, oraz nieznacznie podwyższając chwilowo straty. Wydaje Ci się To, jest tak, bo czujesz ciepło promieniowania słonecznego. Jego brak, mimo stałej temp. powietrza daje efekt, że się niby ochłodziło. To trzeba, albo doświadczyć, albo policzyć. A, że z doświadczeniem będzie ciężko, więc można policzyć. W lecie mamy ok 1000W mocy cieplnej padającej na 1m2. Niech w zimie wpada jedynie 50W na 1m2 okna. Przy 20m2 przeszkleń mam 1kW / godzinę. Ten 1kW ogrzewa ściany podłogę i wszystko co w domu. W pasywniaku dobre i tyle, bo nawet kilka godzin słońca może mieć duży udział w ogrzewaniu. Ale, żeby przyjąć te zyski musisz mieć temp. powietrza poniżej oczekiwanej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 26.11.2014 20:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 W lecie mamy ok 1000W mocy cieplnej padającej na 1m2. Niech w zimie wpada jedynie 50W na 1m2 okna. no teraz jedziesz na "wydaje mi się" moc cieplna słońca w zimie w watach jest nawet mocniejsza niż w lipcu czy czerwcu. Stała słonecznej wynosi 1360,8±0,5 W/m². do szyby dociera z tego koło 1070 wat Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 26.11.2014 20:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 Tak nawet w lipcu sierpniu pokazuje że wypadało by grzać ! tak dokładnie bo średnia jest niżej 20 st .. To perm pisał o średniej. Jemu to napisz. Sezon własnie mocno skraca się w przypadku większej masy aku Ile zaoszczędze (o ile w ogóle zaoszczędze), gdy w swoim domu zamienię ściany zewn. z BK na SILKE oraz strop z GK na żelbetowy monolityczny ? Ile kWh zaoszczędzę z przesunięcia, a ile stracę z późniejszego przegrzewania czy wietrzenia chałupy ? Pamiętaj, mówimy o pasywniaku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 26.11.2014 20:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 no teraz jedziesz na "wydaje mi się" moc cieplna słońca w zimie w watach jest nawet mocniejsza niż w lipcu czy czerwcu. Stała słonecznej wynosi 1360,8±0,5 W/m². do szyby dociera z tego koło 1070 wat Dobrze wiesz o co chodzi a kombinujesz. Takie rzeczy to do TB. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karolek75 26.11.2014 20:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 Barth3z, ale co ma wspolnego z komfortem to jezdzenie z temp. w gore i w dol w poszukiwaniu zyskow?Wahadelko poza tym sie klania ...Ty nawet nie chcesz go utrzymac ustabilizowanego, ty wrecz caly system chcesz rozhuśtać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 26.11.2014 20:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 Barth3z, ale co ma wspolnego z komfortem to jezdzenie z temp. w gore i w dol w poszukiwaniu zyskow? Wahadelko poza tym sie klania ...Ty nawet nie chcesz go utrzymac ustabilizowanego, ty wrecz caly system chcesz rozhuśtać. Ależ oczywiście ! A brak wahania wahadełka to dom typu ziemianka, bez okien zakopany 2 metry pod ziemią. Whadełko ma się huśtać tak jak ja chcę, że nie tak jak ono chce. Im cięższe wahadełko, to trudniej aby huśtało się wtedy, kiedy potrzeba. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 26.11.2014 20:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 To perm pisał o średniej. Jemu to napisz. Ile zaoszczędze (o ile w ogóle zaoszczędze), gdy w swoim domu zamienię ściany zewn. z BK na SILKE oraz strop z GK na żelbetowy monolityczny ? Ile kWh zaoszczędzę z przesunięcia, a ile stracę z późniejszego przegrzewania czy wietrzenia chałupy ? Pamiętaj, mówimy o pasywniaku. Na przykładzie domu, w którym mieszkam widać jasno, że lekki dom o wiele łatwiej się przegrzewa. Tej jesieni we własnym skoki temperatury wynosiły najwyżej 1*C. Tutaj trochę poświeci (znacznie krócej bo okno od wschodu i miesiąc później) i temperatura bardziej skacze, a potem szybciej spada. akurat akumulacja pomaga w oszczędzaniu energii na chłodzenie. zmień w OZC typ konstrukcji i zobacz co się dzieje. różnica jest wielokrotna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 26.11.2014 20:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 Przy dużej masie akumulacyjnej grzejesz rzadziej, ale mocniej, tzn. jak już odpalisz grzanie to musisz dostarczyć znacznie więcej energii, ponieważ musisz naładować wpierw tą dużą masę akumulacyjną. Ale jeśli tę masę rozgrzejesz do temperatury pokojowej, to później już tylko uzupełniasz straty związane z przenikaniem przez przegrody. Nie trzeba robić dużej histerezy tylko utrzymywać ją mniej więcej w tej samej temperaturze. Tu raczej lepszy regulator (PID) by się przydał, a nie większa moc. A jak już mamy ciepłą dużą masę, to i wahania od tej temperatury są mocno utrudnione i o to chodzi. Niech w zimie wpada jedynie 50W na 1m2 okna. Przy 20m2 przeszkleń mam 1kW / godzinę. Ten 1kW ogrzewa ściany podłogę i wszystko co w domu. W pasywniaku dobre i tyle, bo nawet kilka godzin słońca może mieć duży udział w ogrzewaniu. Ale, żeby przyjąć te zyski musisz mieć temp. powietrza poniżej oczekiwanej. Żeby przyjąć te zyski muszę dopuścić na chwilowe podniesienie się temperatury powietrza. W pewnym momencie już nie wytrzymam i zasłonię okna albo je otworzę, ale to będzie tym później i więcej w domu jest do rozgrzania. Obawiam się, że w domu z izolacją od środka po prostu nie będzie gdzie tego ciepła przyjąć, a 350m3 powietrza w Twoim domu przy mocy 1kW rozgrzeje się bez strat o 10K w ciągu godziny. Zastanów się lepiej ile z tego Ci się przyda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karolek75 26.11.2014 20:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 Ależ oczywiście ! A brak wahania wahadełka to dom typu ziemianka, bez okien zakopany 2 metry pod ziemią. Whadełko ma się huśtać tak jak ja chcę, że nie tak jak ono chce. Im cięższe wahadełko, to trudniej aby huśtało się wtedy, kiedy potrzeba. De gustibus non est disputandum. Czy jakoś podobnie. Skore chcesz by sie huśtało i ci to pasuje by za pare kWh poświecić komfort stabilności to ok. Tym bardziej ze o ile pamietam planujesz G11? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 26.11.2014 20:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 De gustibus non est disputandum. Czy jakoś podobnie. Skore chcesz by sie huśtało i ci to pasuje by za pare kWh poświecić komfort stabilności to ok. Skąd Ci wychodzi ten gorszy komfort ? Przychodzę z roboty do domu (16 - 17:00) i mam tyle ile chciałem. Co ciekawe, mam tyle samo do wieczora. Idę spać, temperatura naturalnie spada. W czym problem ? Tym bardziej ze o ile pamietam planujesz G11? Tak, ponieważ przy instalacji PV podłączonej do sieci nie ma możliwości wzięcia innej taryfy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 26.11.2014 20:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_mass Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 26.11.2014 20:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 Ależ oczywiście ! A brak wahania wahadełka to dom typu ziemianka, bez okien zakopany 2 metry pod ziemią. Whadełko ma się huśtać tak jak ja chcę, że nie tak jak ono chce. Im cięższe wahadełko, to trudniej aby huśtało się wtedy, kiedy potrzeba.Może jeszcze tkwić nieruchomo, bo inaczej to musisz zastosować receptę Brzęczkowskiego. Nawalić izolacji na ile będzie cię stać i zdać się w 100% na automatykę. Nie musisz wtedy zwracać uwagi na zyski czy straty. Na portfel lepiej też wtedy nie patrzeć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 26.11.2014 20:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 Pompa ciepła nie generuje ciepła, czy prądu, tak jak kolektor, spalanie biopaliwa, ogniwo PV lub wiatrownia. Pompa ciepła tylko przenosi ciepło. Warto wiedzieć co to jest jak się chce dyskutować. Tylko ciepłownik może nazwać pompę ciepła odnawialnym ŹRÓDŁEM energii. Ale jak już pisałem, to odporna na wiedzę grupa ludzi. Czym zatem wg. Pana jest GWC ? Bo to rodzaj kolektora słonecznego - ziemnego z potężną inercją. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 26.11.2014 20:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 Ale jeśli tę masę rozgrzejesz do temperatury pokojowej, to później już tylko uzupełniasz straty związane z przenikaniem przez przegrody. Nie trzeba robić dużej histerezy tylko utrzymywać ją mniej więcej w tej samej temperaturze. Tu raczej lepszy regulator (PID) by się przydał, a nie większa moc. A jak już mamy ciepłą dużą masę, to i wahania od tej temperatury są mocno utrudnione i o to chodzi. Wszystko się zgadza. Tylko co zrobić z nadmiernymi zyskami ? Masz stabilną temp. przez 24 godz. na dobę Żeby przyjąć te zyski muszę dopuścić na chwilowe podniesienie się temperatury powietrza. W pewnym momencie już nie wytrzymam i zasłonię okna albo je otworzę, ale to będzie tym później i więcej w domu jest do rozgrzania. No właśnie. U ciebie podniesie się z 22oC do 24-26oC i zaczniesz wietrzyć lub załśaniać okna. U mnie podniesie się z 20 do 22-24oC i nie będę musiał wietrzyć. Gdzie będą niższe rachunki, gdzie będzie wyższy komfort ? Obawiam się, że w domu z izolacją od środka po prostu nie będzie gdzie tego ciepła przyjąć,a 350m3 powietrza w Twoim domu przy mocy 1kW rozgrzeje się bez strat o 10K w ciągu godziny. Zastanów się lepiej ile z tego Ci się przyda. Przemek, ja nie buduje pudełka styropianowego. Podłogę będę miał solidnie betonową (10-12cm chudziaka nastyropianowego, +5-7cm wylewki) oraz wszystkie ścianki wewnętrzne z min. 8cm SILKI. Skąd te 10oC różnicy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 26.11.2014 20:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 Na przykładzie domu, w którym mieszkam widać jasno, że lekki dom o wiele łatwiej się przegrzewa. Tej jesieni we własnym skoki temperatury wynosiły najwyżej 1*C. Tutaj trochę poświeci (znacznie krócej bo okno od wschodu i miesiąc później) i temperatura bardziej skacze, a potem szybciej spada. akurat akumulacja pomaga w oszczędzaniu energii na chłodzenie. zmień w OZC typ konstrukcji i zobacz co się dzieje. różnica jest wielokrotna. OZC bzdury pokazuje Ja mam dom o zapotrzebowaniu 10kWh/m2/rok. Wiesz jak OZC liczy takie zapotrzebowanie ? A no liczy zyski i przyjmuje ich 100% wykorzystanie. Jeśli w danym dniu masz dostarczyć do domu 1,2kW ciepła, a z tego 600W z zysków słonecznych. W domu masywnym nigdy tego nie wykorzystasz. W tym co ja opisuje - owszem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 26.11.2014 20:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 Może jeszcze tkwić nieruchomo, bo inaczej to musisz zastosować receptę Brzęczkowskiego. Albo wybudować Malbork, i na dodatek pod ziemią. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 26.11.2014 21:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_mass Fajne rzeczy wypisują. Czytałeś ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 26.11.2014 21:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Listopada 2014 Fajne rzeczy wypisują. Czytałeś ? Nooo. Piszą, że akumulacja zmniejsza wykorzystanie aktywnych systemów grzewczych. Dla mnie to zaleta, ale Ty widzę lubisz mieć różne temperatury o różnych porach dnia bez możliwości rozłożenia zysków na później. Zobaczysz co z tego wyjdzie i chyba opiszesz boś zakłamany nie jest. Ja nie wierzę w automatykę tak jak w naturę, a dom buduję nie na okres gwarancji tylko być może na całe życie. Akumulacja to prawie same zalety i tylko jedna wada - więcej pracy na budowie, bo dom szkieletowy stawia się szybciej. Na zachodzie praca droga, więc domy szkieletowe wychodzą taniej. O izolacji od środka w murowanym nikt oprócz TB nie mówi z przyczyn wydaje się oczywistych - jak już masz masę akumulacyjną, to grzech z niej nie skorzystać. Niepotrzebne jest męczenie się z wieszaniem szafek na GK, skoro pod spodem jest mur. Co najmniej nierozsądnym jest robienie większych fundamentów, stropów i drogich murowanych ścian, żeby zeżreć powierzchnię styropianem od środka. No i na sam koniec jak braknie prądu, to dom bez akumulacji szybciej się wychłodzi niż taki masywny murowaniec. Ty chcesz inaczej. Ty chcesz nowocześnie. Ja zamiast męczyć się z utrzymywaniem w pionie krótkiego wahadła wybrałbym długie i stabilne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.