Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Może to zakończy tę dyskusję:

http://www.oze.pl/energia-sloneczna/port-pc-stworzyl-narzedzie-wspomagajace-obliczanie-efektywnosci-pomp-ciepla,1147.html

 

Budżet programu Prosument szacuje się na 600 mln zł, który przeznaczony ma być na zakup i montaż małych i mikro instalacji OZE tj. kotły na biomasę, pompy ciepła, kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne lub małe elektrownie wiatrowe.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O widzisz, teraz zmieniasz zdanie. Czyli nie każda PC jest OZE ale tylko odpowiednio użyta MOŻE być traktowana jak OZE.

A to duuuuża różnica.

Jedynie pompy ciepła, których wydajność znacząco przekracza pierwotną energię potrzebną do ich zasilania, powinny być uwzględniane.
Znasz takie których wydajność nie przekracza znacząco pierwotną energię potrzebną do zasilania? Praktycznie wszystkie w tej chwili dostępne na rynku, czy to do CO, czy to do CWU spełniają ten warunek. Poza tym pisałeś, że PC NIE jest OZE.

UE nie uznaje PC za OZE bo to tylko POMPA energii a nie ŹRÓDŁO energii.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Podkreślone określenie jest baardzo precyzyjne. Co to znaczy? 2x czy 20x albo 200x?

Tak, 200x. Nie wiesz niby jakie są możliwości technologiczne PC.

To ta nieszczęsna do CWU zużywająca energię z powietrza wentylacyjnego będzie OZE? Co ona ma wspólnego z odnawialnym źródłem jeśli energia w powietrzu z węgla, gazu, prądu, oleju itp.?
Jakie ma znaczenie źródło energii w powietrzu jeżeli jest to energia odpadowa lub naturalna?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczyłem już nasicie razy, że izolacja od środka to nie najlepszy pomysł.

 

Daj linka do tej wypowiedzi.

 

Tak kszhu, duza roznica.

Solar tez mozna zasilic lampa emitujaca promieniowanie podczerwone. Akademickie dywagacje :) ale przynajmniej jest teraz precyzyjnie.

 

Dobre porównanie.

 

Podkreślone określenie jest baardzo precyzyjne. Co to znaczy? 2x czy 20x albo 200x?

 

Wg mnie wystarczy 2x i więcej. Chociaż nydar pisał, że jego ePC tyle daje, ale ogniwo peltira nie nazwałbym pompą ciepła, a tym bardziej zaliczył ją do OZE.

 

To ta nieszczęsna do CWU zużywająca energię z powietrza wentylacyjnego będzie OZE? Co ona ma wspólnego z odnawialnym źródłem jeśli energia w powietrzu z węgla, gazu, prądu, oleju itp.?

 

A jeśli jest zasilana powietrzem wyrzucanym z reku ? które i tak byś wyrzucił na zewnątrz ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Konsekwentnie pomijasz ten problem. Jakim cudem spadnie ci temperatura w domu pasywnym pomijając te parę dni w roku gdy na zewnątrz jest bardzo zimno?

 

perm, u mnie średnia sezonu grzewczego to nie 5oC, a raczej coś ok. 0oC. Przy zerze też tracę ciepło, z tym, że nie będzie to 3-4oC a 1-2oC/dobę. Przy domu mocno masywnym pewnie będzie to 0,5oC. Ta sama zasada obowiązuje. Zyski słoneczne lepiej wykorzystam w domu mniej masywnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

perm, u mnie średnia sezonu grzewczego to nie 5oC, a raczej coś ok. 0oC. Przy zerze też tracę ciepło, z tym, że nie będzie to 3-4oC a 1-2oC/dobę. Przy domu mocno masywnym pewnie będzie to 0,5oC. Ta sama zasada obowiązuje. Zyski słoneczne lepiej wykorzystam w domu mniej masywnym.
To niemożliwe. Nawet w Suwałkach jest 2,7 plus. We Wrocławiu jest 7,5 st C. :)

Temperatury

Będziesz miał prawie pasywny. Wychłodzenie 0,5 st - 1 st/doba sprawia, że nie ma sensu kombinować z oszczędnościami na obniżeniu temperatury.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To niemożliwe. Nawet w Suwałkach jest 2,7 plus. We Wrocławiu jest 7,5 st C. :)

Temperatury

 

Możliwe, możliwe. :) Te temperatury nie będą mnie obowiązywały. Tam sezon grzewczy zaczyna się od 15oC :) Stąd tak wysokie średnie. U mnie będzie znacznie mniej.

 

Będziesz miał prawie pasywny. Wychłodzenie 0,5 st - 1 st/doba sprawia, że nie ma sensu kombinować z oszczędnościami na obniżeniu temperatury.

 

Co masz na myśli pisząc - kombinować ? Ustawiam harmonogram i zapominam o systemie grzewczym.

I nie chodzi o oszczędności, choć takowe wg mnie będą tylko komfort. Założenia proste i chyba się z nimi nie sposób zgodzić. Idę spać, to chcę mieć chłodniej, bo lepiej mi się śpi przy niższej temperaturze. Nie ma mnie w domu - nie grzeje. Wracam do domu, chcę mieć ciepło. Wszystko to realizuję przy okazji w pełni wykorzystując zyski słoneczne. Nie potrzebuję do tego dużej masy akumulacyjnej, bo tylko przysporzy mi to problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bo lepiej mi się śpi przy niższej temperaturze. Nie ma mnie w domu - nie grzeje. Wracam do domu, chcę mieć ciepło.
Ciepło będziesz miał ciągle, nie oczekuj tego co w domach ceglanych z gołej cegły .. że w piecu gaśnie.. a Ty po paru godzinach trzęsiesz się z mina.

Ja widzę swój dom tak .. Wentylacja jest włączona tyle .. nie ma mnie w domu .. na minimum .. i niech parzy tylko na % wilgotności..

I jak wyjdę nawet na cały dzień w duży mróz to wrócę do domu który ma 19,5 st .. obecność domowników i temp zacznie rosnąć ..

Jeśli przekroczy próg 22st to wentylacja da więcej bobu ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciepło będziesz miał ciągle, nie oczekuj tego co w domach ceglanych z gołej cegły .. że w piecu gaśnie.. a Ty po paru godzinach trzęsiesz się z mina.

 

Tutaj gra rolę akumulacja + izolacja. Co z tego, że dom pasywny zbudowany ze styro, skoro będzie się zachowywał jak przedstwiony przez ciebie dom ceglany.

 

Ja widzę swój dom tak .. Wentylacja jest włączona tyle .. nie ma mnie w domu .. na minimum .. i niech parzy tylko na % wilgotności..

I jak wyjdę nawet na cały dzień w duży mróz to wrócę do domu który ma 19,5 st .. obecność domowników i temp zacznie rosnąć ..

Jeśli przekroczy próg 22st to wentylacja da więcej bobu ..

 

Po pierwsze odnosisz się chyba do swojego planowanego domu zeroenergetycznego. U mnie same zyski nie wystarczą nawet na to, żeby utrzymać te 19,5oC nie mówiąc o jej podwyższeniu do 22oC.

Po drugie na razie nie planuje uzależnienia sterowania od poziomu wilgotności. Tylko prosty potencjomentr regulujący obroty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy popelniacie ten blad co ja - nie patrzcie na to ze swojego punktu widzenia, tylko z punktu widzenia potrzeb Barth3za. W jego przypadku, chce obnizyc troszke temperature wtedy kiedy mu to pasuje, wiec w jego przypadku akumulacje nalezy "dobrać", a nie dawac bez ograniczen. Takie ma potrzeby, tak sobie wymyslil. I twierdzenie ze to nie ma sensu to jak wpieranie mi ze nie lubie wołowiny. ON CHCE !

Inna sprawa, czy mu sie to uda. Bo ma miec chudziak na styro, na to wylewka i sciany wew. z silki. Razem do kupy z jego niewielkimi stratami.... moze i tak tej akumulacji byc za duzo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej chwil z żoną mamy pokój pasywny, grzejnik stale zakręcony.

I temperatura jakoś nie spada, grzejemy się od sąsiednich pomieszczeń.

Jest koło 18-19 st bez żadnych regulacji. Okno ma wymiar 1,46 x 1,46 m dwie szyby

jeśli wyjdzie słońce okno daje przyjemnie ciepło ... a nie przegrzewa pomieszczenia tylko temu że jest gdzie to ciepło upchać ...

Mam też pawilon blaszany z 7-8cm pianki PUR w środku .. coś alla TB.

i przyjdzie słońce jak zagra 20m2 okien które 80% energii przepuszczają ..

robi się nieznośnie gorąco, ściany mają 0 pojemności cieplnej ..

tyle co w posadzkę. Teraz problem bo posadzka nie odbiera natychmiast tego ciepła ..

z powietrza i nie ładuje się energią.

Na to mam uwagę, akumulacja ze słońca musi być w ścianę do tego przeznaczoną.

To ściana musi się nagrzać, a nie powietrze od przedmiotów ..

Gdzie to powietrze szybko się nagrzewa, ale też szybko oddaje ..

Ciężej jest ruszyć ścianę z betonu w którą pali słońce .. bezpośrednio.

 

Tak sobie gadamy, gadamy ale rugamy podstawy pasywność czyli

"system" zysków bezpośrednich.

 

Jeśli to ściana zostanie nagrzana słońce to będzie to miało sens.

A z nagrzanym powietrzem musi poradzić sobie WM ..

U siebie planuję ogrzewać bezpośrednio fundament betonowy, pomalowany na jakiś ciemny kolor. Bo sobie zapomnę o tym...

Co pierwotnie zakładałem ...

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy popelniacie ten blad co ja - nie patrzcie na to ze swojego punktu widzenia, tylko z punktu widzenia potrzeb Barth3za. W jego przypadku, chce obnizyc troszke temperature wtedy kiedy mu to pasuje, wiec w jego przypadku akumulacje nalezy "dobrać", a nie dawac bez ograniczen. Takie ma potrzeby, tak sobie wymyslil. I twierdzenie ze to nie ma sensu to jak wpieranie mi ze nie lubie wołowiny. ON CHCE !

Inna sprawa, czy mu sie to uda. Bo ma miec chudziak na styro, na to wylewka i sciany wew. z silki. Razem do kupy z jego niewielkimi stratami.... moze i tak tej akumulacji byc za duzo.

 

Dzięki karolek za te wyjaśnienie. Dokładnie o to chodzi. Cały czas mówię o konkretnym domu, o konkretnej rodzinie.

 

Na to mam uwagę, akumulacja ze słońca musi być w ścianę do tego przeznaczoną.

 

Nie zgodzę się.

Mamy dwa identyczne domy (załóżmy że w domyśle mam swojego jamnika). W jednym mamy ciemno szarą podłogę betonową w drugim ciemno szare ściany usytuowane na przeciw okien południowych. Sądzisz, że taka sama ilość energii wpadającej przez okna lepiej zostanie zakumulowana w ścianach na przeciwko okien niż w podłodze ? Dlaczego ? Gdzie wg ciebie ta energia ucieka ?

 

EDIT: Przytaczałem wcześniej cytat, że to powierzchnia bierze w udział w akumulacji. Nie sama masa. Dobrze wiesz, że mniejsza powierzchnia ogrzewana do wyższych temperatur (ściany betonowe na przeciw okien) to większe straty, niż przy tej samej ilości energii ogrzewanie dużej płaszczyzny do niższych temperatur (ciemna podłoga betonowa).

 

A z nagrzanym powietrzem musi poradzić sobie WM ..

 

Jak ? Włączając bypass ? Przecież to straty.

 

U siebie planuję ogrzewać bezpośrednio fundament betonowy, pomalowany na jakiś ciemny kolor.

 

A nie lepiej izolować ?

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możliwe, możliwe. :) Te temperatury nie będą mnie obowiązywały. Tam sezon grzewczy zaczyna się od 15oC :) Stąd tak wysokie średnie. U mnie będzie znacznie mniej.
Jakbym kszhu czytał. :) Złe historie przydarzyć się mogą innym, jemu nie. Trzeba być optymistą, by budować dom. :) Świdnica to blisko Wrocka. W Suwałkach i w Zakopanem jest najmniej w Polsce + 2,7 st C. Nawet w takiej temperaturze nie masz co liczyć na jakieś konkretny spadek temperatury w domu.

...

Co masz na myśli pisząc - kombinować ? Ustawiam harmonogram i zapominam o systemie grzewczym.

I nie chodzi o oszczędności, choć takowe wg mnie będą tylko komfort. Założenia proste i chyba się z nimi nie sposób zgodzić. Idę spać, to chcę mieć chłodniej, bo lepiej mi się śpi przy niższej temperaturze. Nie ma mnie w domu - nie grzeje. Wracam do domu, chcę mieć ciepło. Wszystko to realizuję przy okazji w pełni wykorzystując zyski słoneczne. Nie potrzebuję do tego dużej masy akumulacyjnej, bo tylko przysporzy mi to problemów.

Tak jak Karolek pisał, masy akumulacyjnej, przy tak ocieplonym domu będziesz miał wystarczająco dużo, by zmiana temperatury musiała być wymuszana. Będziesz chłodził przed snem? To strata. Otworzysz okno? To strata. Można mieć taki dom ale dojdziesz do systemu proponowanego przez Brzęczkowskiego czyli zerowa akumulacja (jak ją osiągnąć to tylko chyba Brzęczkowski wie ale się nie chwali) i pełna automatyka przez cały rok. Tylko po co ci wtedy tak dobrze ocieplony dom skoro na grzaniu/chłodzeniu nie zaoszczędzisz?

 

 

Dodane:

Mieszkam w bloku. Ocieplenie 15 cm styropianu. Temperatura na zewnątrz w nocy 2 st, w dzień 5 i tak od kilku dni. Nikt w moim bloku nie grzeje. Mieszkam na pierwszym piętrze, wszystkie piony są zimne więc wiem. W domu mam cały czas 20 st, mimo, że na noc uchylam w sypialni okno. Rano jest tam 16 - 17. Zamykam okna, idę do pracy, wracam jest 20. Akumulacja. Pełen komfort i nic mnie to nie kosztuje.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale beton będzie zaizolowany oknem ...to będzie coś alla ściana trombe'a

Czemu uważam że ściana nagrzeje się lepiej ? niż posadzka ? ponieważ

kąt padania słońca w zimie jest bardzo bardzo płaski .. napisać w skrócie promienie ślizgają

Sprawdzałem to w ogrodzie zimowy, były sobie schody w nim i palma, posadzka nie była nagrzana zupełnie,

a pionowe elementy tak. Z resztą po wartościach promieniowania słonecznego na dany kąt już można to zrozumieć.

gdzie na 0 st pada 1/3 tego co na pion.

W lecie odwrotnie. Wartość promieniowania na kąt 90st sięga 1070 Wat ..

a na 0 nieco ponad 300 wat. Tę różnicę czuć w takich miejscach jak wspominałem.

Każda pionowa krawędź była nagrzana, a pozioma nawet letnia nie była.

U mnie w blaszaku alla TB 20m2 okien operuje w posadzkę .. i nic..

za to każdy przedmiot pionowy jest nagrzany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...