Krzysiek_BB 04.04.2015 08:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2015 (edytowane) Pomiar i Wesołych Świąt (dodałem w jednym foto wszystkie pomiary z temperaturą pod domem oraz roczny wykres) teraz widać jak się stabilizuje i podnosi temp. pod domem. Niby zima lżejsza (różne regiony i różne temperatury) ale moje zużycie już wykazało o ~ 20% więcej niż w roku poprzednim - faktem jest, że podniosłem temperature w domu z 21,5 do 22*C (2014 ~ 5300 kWh rok 2015 ~ 6300 kWh) wzrost w zł ~ 270 drożej niz w roku poprzednim Edytowane 4 Kwietnia 2015 przez Krzysiek_BB Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
grzes124 04.04.2015 12:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2015 Krzysiek dałbyś radę zebrać te wszystkie swoje pomiary rzucić do jakiegoś jednego wątku?.Były lepszy obraz temperatur, a tak trzeba szukać kolejnych pomiarów w rozpasłym wątku. EDIT:Ok, już nieważne. Widzę, że zebrałeś to wszystko razem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 04.04.2015 17:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2015 Pomiar i Wesołych Świąt (dodałem w jednym foto wszystkie pomiary z temperaturą pod domem oraz roczny wykres) teraz widać jak się stabilizuje i podnosi temp. pod domem. Niby zima lżejsza (różne regiony i różne temperatury) ale moje zużycie już wykazało o ~ 20% więcej niż w roku poprzednim - faktem jest, że podniosłem temperature w domu z 21,5 do 22*C (2014 ~ 5300 kWh rok 2015 ~ 6300 kWh) wzrost w zł ~ 270 drożej niz w roku poprzednim Nie otwiera się zestawienie roczne. Wniosek jest jeden .Mowa o temp. pod domem bliskiej zeru jest trawą. Na -50cm ,najzimniej było w tym roku w lutym ,2oC,poza domem. Zatem faktem jest ,że bryła budynku akumuluje energię cieplną pod posadzką.U karolka też jest pod nieogrzewanym domem +9oC i to przy izolacji 16cm. Następny krok kolegów ,to umieszczenie tam wilgotnościomierza.Będzie można oszacować wartość izolacyjną piachu wypełniającego przestrzeń między fundamentami. Z drugiej strony,informacja o panującej tam temp. i dane styropianu pokazują faktyczne straty. Z wiedzy dostarczonej wychodzi ,że marginalne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 04.04.2015 17:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2015 Jeszcze jedno.Ciekawe by było poznanie temperatur pod posadzką w nie ogrzewanym budynku w funkcji grubości opaski pionowej . Dało by to pogląd na optymalną grubość izolacji chroniącej ściany fundamentowe.I pytanie. Czy warto kleić styropian bezpośrednio na ścianie fundamentowej, bo wtedy ziąb ma dostęp do stopy fundamentowej ,czy może warto dać warstwę izolacji poziomej ,a dopiero pionowej ? W takim układzie posadowienie stopy fundamentowej może być tuż pod warstwą humusu. Temp. stopy w tym przypadku będzie znacznie wyższa od tradycyjnego posadowienia.Myślę ,że o kilka stopni na korzyść. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 04.04.2015 18:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2015 Umieściłem czujnik DHT22 (laboratoryjny pomiar wilgotności i temp.) pod izolacją - na styku pospółka styro. Przypominam, że nie dałem tam żadnej folii. Po ułożeniu 30cm samego styro miałem temp. ok. 7oC i wilgotności 93%. Od ponad tygodnia nie mierzyłem, a chudziak już wylany. Na dniach podam wartość. Później będę obsypywał ścianę fundamentową proszkiem od pigeona (wysokość 50cm, szerokość ok. 1,5m). Ławę mam laną w gruncie po zdjęciu humusu. Ściany fundamentowe są "nad". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 04.04.2015 18:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Kwietnia 2015 Umieściłem czujnik DHT22 (laboratoryjny pomiar wilgotności i temp.) pod izolacją - na styku pospółka styro. Przypominam, że nie dałem tam żadnej folii. Po ułożeniu 30cm samego styro miałem temp. ok. 7oC i wilgotności 93%. Od ponad tygodnia nie mierzyłem, a chudziak już wylany. Na dniach podam wartość. Później będę obsypywał ścianę fundamentową proszkiem od pigeona (wysokość 50cm, szerokość ok. 1,5m). Ławę mam laną w gruncie po zdjęciu humusu. Ściany fundamentowe są "nad". Wszystko zależy kiedy fundament jest wykonany. Czym później tym mniejsza temp.pod. Fundament z końca lata zatrzyma temp. gruntu z lata. Wilgotność 93% jest ciekawa.To oznacza ,że tam nie na wody a tylko gaz-para wodna. To oznacza,że styro czy XPS nie naciągnie wilgoci. Wydaje się,że warto temp. pod domem regenerować . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 05.04.2015 16:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2015 Ławy fundamentowe lałem w październiku 2014, ale dopiero teraz ułożyłem styro między nimi i wylałem chudziaka. Dodatkowo pod połową domu pracowało GWC, które wychładzało grunt Pod domem nie ma prawa być wody, ponieważ metr niżej mam GWC żwirowe, które nie było zalane. Grunt pod domem będę ładował w lecie. Planuję wentylować GWC na max obrotów non stop przez całe lato . Zobaczymy co będzie (5 czujników temp. + 1 temp.-wilgotnościowy rozłożone). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 05.04.2015 17:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Kwietnia 2015 ,, Dodatkowo pod połową domu pracowało GWC, które wychładzało grunt " :) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zibuch 07.04.2015 08:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Kwietnia 2015 (edytowane) Pomiar i Wesołych Świąt (dodałem w jednym foto wszystkie pomiary z temperaturą pod domem oraz roczny wykres) teraz widać jak się stabilizuje i podnosi temp. pod domem. Niby zima lżejsza (różne regiony i różne temperatury) ale moje zużycie już wykazało o ~ 20% więcej niż w roku poprzednim - faktem jest, że podniosłem temperature w domu z 21,5 do 22*C (2014 ~ 5300 kWh rok 2015 ~ 6300 kWh) wzrost w zł ~ 270 drożej niz w roku poprzednim Krzysiek, to co podajesz to dla domku ze stopki? czyli masz 10cm styro pod posadzka i grzejesz wszystko kablami w podłodze? to by tłumaczyło te 15o pod domem i 7o pod garażem. różnica to nic innego jak grzanie gruntu pod domem. widać jak wykres na końcu października przestaje opadać - zyski z grzania. jakoś tam ten grunt ładujesz? bo te 19o to jakoś dużo, napisz coś więcej Wniosek jest jeden .Mowa o temp. pod domem bliskiej zeru jest trawą. Na -50cm ,najzimniej było w tym roku w lutym ,2oC,poza domem. Zatem faktem jest ,że bryła budynku akumuluje energię cieplną pod posadzką.U karolka też jest pod nieogrzewanym domem +9oC i to przy izolacji 16cm. zero to na pewno nie ale nawet te 8o można przyjąć. przy płycie akumulacyjne albo grzaniu wylewki do 38o masz dT=30o. a jak masz ścianę ok. 20o to żeby były takie same straty musiały być średnia na zewnątrz -10o (słownie minus dziesięć ). czyli chyba jednak opłaca się izolować o gruntu Edytowane 7 Kwietnia 2015 przez zibuch Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Krzysiek_BB 07.04.2015 13:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Kwietnia 2015 (edytowane) Krzysiek, to co podajesz to dla domku ze stopki? czyli masz 10cm styro pod posadzka i grzejesz wszystko kablami w podłodze? to by tłumaczyło te 15o pod domem i 7o pod garażem. różnica to nic innego jak grzanie gruntu pod domem. widać jak wykres na końcu października przestaje opadać - zyski z grzania. jakoś tam ten grunt ładujesz? bo te 19o to jakoś dużo, napisz coś więcej...... Com napisał napisałem Tak to dom jak w stopce ..... nieogrzewany odizolowany garaż ma wylewke bezpośrednio na gruncie (zero izolacji) traktuje go jako "bufor ciepła" na czas "zimy" najzimniejszą temp jaką zanotowałem w garażu w latach ubiegłych to ~ +5*C, jeśli chodzi o dom to nie przeczę że część energii ucieka do gruntu wg mnie sa to znikome ilości. Latem temperatura podłogi w domu wynosi ~ 23 / 24 *C na wierzchniej warstwie im głębiej tym chłodniej ile ??? nie wiem zakładam ~ 20*C.i dopiero trafia na 10cm styro. Na początek jesieni temp pod domem osiąga maksimum ~ 19*C i zaczyna stopniowe opadanie jak widać na wykresie nie sądze że pyrkanie kWh utrzymuje mi taka temp aż do wiosny coś napewno ale % może 7-10% przeliczajac na zł / kWh może z 150zł / 500kWh moje subiektywne odczucie EDIT Kiedyś mierzyłem temp tuż pod izolacją (fizycznie 5cm styro) różnica pomiędzy grzaną wylewką do ~ 24*C a chudziakiem pod styro temp chudziaka podczas grzania rosła z 19,0*C do 19,4*C Edytowane 7 Kwietnia 2015 przez Krzysiek_BB Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 07.04.2015 15:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Kwietnia 2015 zero to na pewno nie ale nawet te 8o można przyjąć. przy płycie akumulacyjne albo grzaniu wylewki do 38o masz dT=30o. a jak masz ścianę ok. 20o to żeby były takie same straty musiały być średnia na zewnątrz -10o (słownie minus dziesięć ). czyli chyba jednak opłaca się izolować o gruntu. Nikt nie twierdzi,że nie opłaca się izolować. Jak najbardziej izolować,ale czy opłacalne jest izolować 40cm? Posadzka grzana do 38oC ,to chyba w całkowicie nie izolowanym domu . Jak będzie 30oC to już dużo . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 14.04.2015 07:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2015 Wszystko zależy kiedy fundament jest wykonany. Czym później tym mniejsza temp.pod. Fundament z końca lata zatrzyma temp. gruntu z lata. Wilgotność 93% jest ciekawa.To oznacza ,że tam nie na wody a tylko gaz-para wodna. To oznacza,że styro czy XPS nie naciągnie wilgoci. Wydaje się,że warto temp. pod domem regenerować . Temp. pod podłogą odczytana w sobotę - 6oC / 96% wilg. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 14.04.2015 07:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2015 . Nikt nie twierdzi,że nie opłaca się izolować. Jak najbardziej izolować,ale czy opłacalne jest izolować 40cm? Posadzka grzana do 38oC ,to chyba w całkowicie nie izolowanym domu . Jak będzie 30oC to już dużo . To prawda. To mocno koreluje ze sobą. Im lepsza izolacja podłogi tym mniejsza temp. zasilania podłogówki. Im mniejsza temp. podłogówki tym mniejsze straty do gruntu. Myślę, że da się oszacować optymalną grubość izolacji. Oczywiście wszystko zależy od ceny styropianu, pospółki, energii elektrycznej itp. Dziś optimum będzie 20cm ESP038 jutro może być już 25cm. Tu trzeba podchodzić indywidualnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 14.04.2015 07:43 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2015 To prawda. To mocno koreluje ze sobą. Im lepsza izolacja podłogi tym mniejsza temp. zasilania podłogówki. Im mniejsza temp. podłogówki tym mniejsze straty do gruntu. Myślę, że da się oszacować optymalną grubość izolacji. Oczywiście wszystko zależy od ceny styropianu, pospółki, energii elektrycznej itp. Dziś optimum będzie 20cm ESP038 jutro może być już 25cm. Tu trzeba podchodzić indywidualnie. Jeżeli dajemy najmniejszy produkowany inwerter ( jest najtańszy i ma największą efektywność) a kable w podłodze pełnią rolę zapewnienia komfortowej temperatury i dogrzania w razie skrajnego zapotrzebowania ( syberyjskie mrozy) to zdecydowane odcięcie się od gruntu, jest bardzo ważne. Nie podnosi też kosztu inwestycji, bo dodatkowy styropian + kable + najmniejszy inwerter (np.3,5kW) są i tak tańsze od pomp ciepła na każde warunki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 14.04.2015 09:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2015 Takie małe spostrzeżenie odnośnie ogrzewania powietrznego. Mam w robocie farelkę z wiatraczkiem i termostatem z ogromną histerezą. Wentylator jakieś 150mm, 3 łopatki, STRASZNIE głośny. Trudno mi oszacować przepływ powietrza, ale jakieś 200m3/h będzie. Gdybym miał mieć takie ogrzewanie w domu, to byłoby nie do zniesienia, ale tylko z powodu tego huku. To tania chińszczyzna na dziadowskich łożyskach, ale sam ruch powietrza można uznać za możliwy do zniesienia. Da się to ustawić tak, żeby nie przeszkadzało, więc nadmuch z kanałówki również powinien być w miarę komfortowy. Do tego kable w podłodze, bo płytki 18-19stC to nie jest komfort i mamy komfortowy i tani system. p.s. Miałem dawać 30cm styropianu, ale chyba będę zmuszony dać 35, bo próg mam trochę za wysoko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 14.04.2015 11:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2015 Jeżeli dajemy najmniejszy produkowany inwerter ( jest najtańszy i ma największą efektywność) a kable w podłodze pełnią rolę zapewnienia komfortowej temperatury i dogrzania w razie skrajnego zapotrzebowania ( syberyjskie mrozy) to zdecydowane odcięcie się od gruntu, jest bardzo ważne. Nie podnosi też kosztu inwestycji, bo dodatkowy styropian + kable + najmniejszy inwerter (np.3,5kW) są i tak tańsze od pomp ciepła na każde warunki. Nie sposób się z tym nie zgodzić. Z tym, że mały inwerter nie ogrzeje nam domu tylko pokój. Takich inwerterów potrzebujemy kilka. Chyba, że miałeś na myśli kanałówkę. Ale to już znacznie wyższe koszty, no i ogrzewanie centralne. Nie wiem czy nie taniej wyjdzie montaż 3 oddzielnych inwerterów typu Samsung Classic+ w cenie poniżej 2k netto niż kanałówka. Przy 3 oddzielnych inwerterach mamy prawdziwe ogrzewanie niecentralne. Prawdą jest też to, że kable zapewnią nam ciepło nawet przy zimie 100-lecia. Pompy typu powietrze-woda - np. Aquarea - pracują do -20oC i może się zdarzyć, że zaskoczy nas zima z temperaturami utrzymującymi się grubo poniżej -25oC. Wtedy musimy kupić farelki. Choć z drugiej strony, klimat nam się ociepla i patrząc na symulacje na najbliższe 100 lat to raczej zimy stulecia mamy już za sobą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
noname2 14.04.2015 11:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2015 Przy 3 oddzielnych inwerterach mamy prawdziwe ogrzewanie niecentralne. . Nikt nie bierze pod uwagę estetyki 3 wiszących jednostek zewnętrznych na elewacji ? Braliście to pod uwagę ? A może macie na to jakiś patent ? Może przydałby się temat jak , gdzie ukryć jednostkę zewnętrzną od PCi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 14.04.2015 11:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2015 Nikt nie bierze pod uwagę estetyki 3 wiszących jednostek zewnętrznych na elewacji ? Braliście to pod uwagę ? A może macie na to jakiś patent ? Może przydałby się temat jak , gdzie ukryć jednostkę zewnętrzną od PCi. Ja mam miejsce na ukrycie 3 jednostek - tylna ścianie garażu. Do tego mogę zabudować deską elewacyjną pozostawiając szczeliny między deskami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
noname2 14.04.2015 12:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2015 Sprytnie, u mnie temat padł właśnie m.in z powodu estetyki . Jedyne rozsądne miejsce na zamotowanie mówiłoby : patrz , jednak "chałupę" wynajęli pod usługi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 14.04.2015 12:32 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Kwietnia 2015 Takie małe spostrzeżenie odnośnie ogrzewania powietrznego. Mam w robocie farelkę z wiatraczkiem i termostatem z ogromną histerezą. Wentylator jakieś 150mm, 3 łopatki, STRASZNIE głośny. Trudno mi oszacować przepływ powietrza, ale jakieś 200m3/h będzie. Gdybym miał mieć takie ogrzewanie w domu, to byłoby nie do zniesienia, ale tylko z powodu tego huku. To tania chińszczyzna na dziadowskich łożyskach, ale sam ruch powietrza można uznać za możliwy do zniesienia. Da się to ustawić tak, żeby nie przeszkadzało, więc nadmuch z kanałówki również powinien być w miarę komfortowy. Do tego kable w podłodze, bo płytki 18-19stC to nie jest komfort i mamy komfortowy i tani system. p.s. Miałem dawać 30cm styropianu, ale chyba będę zmuszony dać 35, bo próg mam trochę za wysoko. To "wieje" i "hałasuje " jak wentylacja na airpacku, na i biegu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.