Barth3z 28.10.2015 12:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 W tym tygodniu pogoda ma być codziennie podobna, więc można coś pomyśleć. Tylko szczerze powiedziawszy nie mam pomysłu jak mam to sprawdzić. Jedyne co mi przychodzi do głowy, to próba przy maksymalnej mocy (zadana wyższa od chwilowej o kilkanaście stopni) i próba przy zadanej o 1-2 stopnie wyższej od chwilowej. Tu powinna zadziałać modulacja. Można sprawdzić pobór mocy w obydwu przypadkach, wydajność wentylatora i temperaturę nawiewu. Przydałby się jeszcze chyba higrometr i można by było z dość dobrą precyzją obliczyć moc oddawaną i wtedy COP. Muszę zainwestować ze 100 złotych. Zobaczę dzisiaj czy mój główny licznik nie podaje czasem aktualnego poboru mocy, to bym bez higrometru potestował. Ustawiasz na "auto". Pierwszego dnia włączasz swoją klimę, ustawiasz 20oC i zawijasz do domu. Nastepnego dnia, o tej samej porze przychodzisz, wyłączasz klimę, spisujesz wynik i zawijasz do domu. Trzeciego dnia (w sobotę) wpadasz na 8 godzin. W tym czasie pracuje klima na auto z ustawioną temperaturą 20oC. Po 8 godzinach odczytujesz zużycie i podajesz na forum co Ci wyszło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 28.10.2015 13:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Nie wiem Bart3z co chcesz sprawdzić, a wierzę, że coś sensownego. Chyba jednak nie rozumiem, bo dla mnie to jak sprawdzenie: Na przejechanie 100 km samochód potrzebuje 9L benzyny. Ile benzyny potrzeba na przejechanie 1/3 z tej trasy? Nie wiem czy Ci to coś da, ale za 8 godzin na pewno nie dogrzeję domu do 20 stC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 28.10.2015 13:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Liczę, że dogrzejesz znacznie szybciej. Masz chyba już izolację wykonaną ? PS. Przykład z samochodem nie adekwatny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 28.10.2015 13:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Jeszcze nie zaizolowany strop. Do tej pory było tak. Przyjeżdżam w sobotę o 9 rano i w środku 10stC. Wyjeżdżam o 17:00 i około 17 stC w całym domu i 20-21 w salonie. Docelowa temperatura 22stC. Na chłopski rozum taniej wyjdzie przy lepszym COPie, a ten będzie przy zmodulowanej mocy. Ufam, że producenci zrobili sterownik w ten sposób, że dobiera sobie parametry optymalnie jeśli tylko ma taką możliwość. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 28.10.2015 14:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Jeszcze nie zaizolowany strop. Do tej pory było tak. Przyjeżdżam w sobotę o 9 rano i w środku 10stC. Wyjeżdżam o 17:00 i około 17 stC w całym domu i 20-21 w salonie. Docelowa temperatura 22stC. To poczekam, aż zaizolujesz do końca i spadną temperatury poniżej 0oC. Możliwe, że w tym czasie również ja będę gotowy na przeprowadzenie tego testu u siebie. Na chłopski rozum taniej wyjdzie przy lepszym COPie, a ten będzie przy zmodulowanej mocy. Ufam, że producenci zrobili sterownik w ten sposób, że dobiera sobie parametry optymalnie jeśli tylko ma taką możliwość. COP bardziej zależy od różnicy temperatur pomiędzy DZ i GZ. Stąd moim zdaniem ogrzewanie w nocy, gdzie temperatury są niższe o nawet 10oC niż w ciągu dnia nie ma sensu. Tym bardziej, że podczas spania większość z nas woli niższą temperaturę w domu. Rano wystarczy podgrzać temperaturę powietrza tylko na ok. godzinkę. Później oczekujemy zysków słonecznych, które przy ciągle pracującym inwerterze zostaną w mniejszym stopniu spożytkowane niż przy ogrzewaniu tzw. "popołudniowym". Zauważ, że ze względu na niską pojemność cieplną powietrza (0,0012 J/m3K) ogrzewanie takim urządzeniem jak inwerter jest błyskawiczne. To, że u ciebie trwa to tyle czasu to oprócz braku izolacji wynika z tego, że nagrzane powietrze ma styk z chłodniejszą ścianą, której pojemność cieplna jest ok. 2000 razy większa od pojemności powietrza. Zanim powietrze ogrzeje ścianę potrwa to parę dobrych dni, zakładając prace ciągłą inwertera. Oczywiście ciekawi mnie też COP urządzenia pracującego na najniższej modulacji. Stąd chciałbym znać realne zużycie kWh dla dwóch przypadkach o których rozmawiamy. Uważam, że praca inwertera 8h/dobę będzie jednak tańsza niż 24h/dobę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 28.10.2015 14:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Niezapomnij ze sa typoszeregi PC gdzie max moc moze byc rozna ale min oddana taka sama! I na czesciowym obciazeniu beda tak samo efektywne. Np mocniejsza PC od mojej ma widelki oddanej mocy 0.7~8.8kW.... min-max zuzycie 0,2~2,26kW Moja 0.9~5.1kW a min-max zuzycie 0.23~1.35kW W tym przypadku 8.8kW vs 5,1kW.... gdzie jest przewymiarowanie ? No oprocz ceny zakupu I tak i nie. Może podam przykład, który opisywałem gdzieś na innym forum: Przewymiarowana pompa nie ma sensu. Trzeba ją dobrać optymalnie. Jak wrzucisz za mocną to ona nie będzie w stanie zejść poniżej pewnego minimum i będzie produkować więcej niż ci potrzeba na ogrzanie domu a tym samym będzie pobierać odpowiednio więcej. Może porównajmy dane katalogowe jednej z tańszych pomp ciepła p-p: 1. Urządzenie o mocy 2,9 kW minimalna wydajność 0,8 kW przy poborze 200 W. 2. Urządzenie o mocy 3,8 kW minimalna wydajność 0,9 kW przy poborze 220 W. 3. Urządzenie o mocy 5,6 kW minimalna wydajność 1,58 kW przy poborze 500 W. 4. Urządzenie o mocy 8,0 kW minimalna wydajność 2,21 kW przy poborze 800 W. Dalej nie liczę bo domy powyżej 8 kW to raczej nie potrzebują. To akurat dotyczyło kanałówek gree. No i oczywiście cena też ma znaczenie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 28.10.2015 14:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Ustawiasz na "auto". Pierwszego dnia włączasz swoją klimę, ustawiasz 20oC i zawijasz do domu. Nastepnego dnia, o tej samej porze przychodzisz, wyłączasz klimę, spisujesz wynik i zawijasz do domu. Trzeciego dnia (w sobotę) wpadasz na 8 godzin. W tym czasie pracuje klima na auto z ustawioną temperaturą 20oC. Po 8 godzinach odczytujesz zużycie i podajesz na forum co Ci wyszło. W pracy w trybie Auto urządzenia tego typu lubią pobierać więcej bo włącza się dodatkowa automatyka. Obserwowałem u siebie skok z trybu manual na auto nawet o 50W. Nawet w trybie wentylatora na auto potrafiła kanałówka brać nieco więcej o 5-10W. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 28.10.2015 14:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Ale płacisz za kWh! Nawet jeżeli zużyjesz więcej, ale w tańszej taryfie, to zapłacisz w sumie mniej. To jak to się ma do twojej teorii? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 28.10.2015 15:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 (edytowane) Uważam, że praca inwertera 8h/dobę będzie jednak tańsza niż 24h/dobę. I dobrze uważasz ale nie można doprowadzić do tego by inwerter musiał bardzo dużo nadrabiać bo zje więcej. Ja na noc zmniejszam mu temp. o 1-2C. teraz robię tak że na noc mi się w zasadzie wyłącza, potem rusza rano o 6:00 i nie musi nadganiać bo nie ma dużego spadku temperatury więc działa oszczędniej. Ale jak przyjdą duże mrozy to niech chodzi cały czas. Edytowane 28 Października 2015 przez oszczednyGrześ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 28.10.2015 15:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Ale płacisz za kWh! Nawet jeżeli zużyjesz więcej, ale w tańszej taryfie, to zapłacisz w sumie mniej. To jak to się ma do twojej teorii? Ja odnoszę się do taryfy stałej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 28.10.2015 15:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Ja odnoszę się do taryfy stałej Przewymiarowanie w żadnym przypadku nie jest dobre niezależnie czego używamy do grzania. Czyli jednak nie zawsze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 28.10.2015 16:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Sprawdzalem i II wychodza jednak taniej.... Dzien wyzszy COP drozszy prad, noc gorszy COP ale taniej Dla calego domu srednio 10-15gr taniej na kWh Podliczyłeś też cały inny sprzęt, który pracuje w pierwszej taryfie (płyta indykcyjna, TV, komputery itp.) ? Oszczędzasz na ogrzewaniu w drugiej taryfie, ale płacisz więcej za TV pracujący w pierwszej. Tutaj należy podejść indywidualnie. Osobiście nie cierpie drugiej taryfy, bo zapewne gdybym już takową posiadał, to starałbym się robić w niej jak najwięcej - np.. prać. co do roznych obciazen, SCOP etc. Juz kilkakrotnie zalanczalem.... ale tu widac porownanie urzadzen... COP przy roznych temp zewn i obciazeniach 100,75,50% http://www.energimyndigheten.se/tester/jamforelsesida/?productTypeVersionId=334&comparisonProducts=1266,1267,1268,1269,1270,1271,1272,1273,1274,1275,1276,1277,1278,1279,1280,1281,1337,1391,1392 COP przy 50% potrafi być wyższy nawet o wartość =1 (dla temp. +2oC). Teraz pytanie jak to przełoży się na grzanie całodobowe względem 8h/24, biorąc pod uwagę pracę w niższej temperaturze w nocy i potencjalnych oszczędności na wychładzaniu domu (im mniejsza temp. wewnątrz, tym mniejsza dT względem temperatury na zewnątrz, tym mniejsze zużycie). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 28.10.2015 16:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Podliczyłeś też cały inny sprzęt, który pracuje w pierwszej taryfie (płyta indykcyjna, TV, komputery itp.) ? Oszczędzasz na ogrzewaniu w drugiej taryfie, ale płacisz więcej za TV pracujący w pierwszej. Tutaj należy podejść indywidualnie. Osobiście nie cierpie drugiej taryfy, bo zapewne gdybym już takową posiadał, to starałbym się robić w niej jak najwięcej - np.. prać. Ja kiedyś to liczyłem. Po odjęciu PC prąd bytowy w G12W wychodzi mnie 20% taniej niż w G11. Łącznie oszczędności roczne są rzędu 1500zł, więc warto. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mwie 28.10.2015 16:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Ja kiedyś to liczyłem. Po odjęciu PC prąd bytowy w G12W wychodzi mnie 20% taniej niż w G11. Łącznie oszczędności roczne są rzędu 1500zł, więc warto. Czy to znaczy, ze oszczędności na pc w drugiej taryfie są bardzo duże? Bo rozumiem, że jeszcze większe niż 20%, z tych liczb. Jaka moc pompy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 28.10.2015 16:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Czyli jednak nie zawsze no właśnie to zależy od kilku czynników ale w większości przypadków stała praca jest bardziej ekonomiczna, szczególnie zimą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 28.10.2015 17:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Czy to znaczy, ze oszczędności na pc w drugiej taryfie są bardzo duże? Bo rozumiem, że jeszcze większe niż 20%, z tych liczb. Jaka moc pompy? Przy pompie oszczędności mam rzędu 1000-1200zł, ale ja mam gruntową 8kW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 28.10.2015 17:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 no właśnie to zależy od kilku czynników ale w większości przypadków stała praca jest bardziej ekonomiczna, szczególnie zimą. Przy prądzie nic bardziej mylnego. Zdecydowanie bardziej opłaca się zwiększyć moc i ładować w drugiej taryfie. Przy innych źródłach energii się zgodzę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 28.10.2015 17:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Byłem chwilę na budowie i zrobiłem mały teścik. O godzinie 15:38 włączyłem inwerter. Temperatura w domu 10stC. Temperatura zadana 22stC.Temperatura nawiewu 31stC. Prędkość powietrza na wylocie 4,8m/s. Okno wentylatora 5,5x81cm.Po około 30 min temperatura nawiewu 32stC, temperatura w domu 11stC.Po następnych 30 min temperatura nawiewu 34stC, temperatura w domu 13stC.Godzina 16:59 temperatura nawiewu 36stC, temperatura w domu 15stC. Koniec testu, bo musiałem włączyć halogena i by nie było miarodajne.Zużycie energii 2,4kWh. Stała prędkość nawiewu do samego końca. Mamy czas 81 minut i zużycie 2,4kWh, więc średnio pobór 1778W. [Katalogowo max 1660W]Przedmuch 4,8m/s przez okienko 81x5,5cm daje 770 m3/h. [Katalogowo max to 1140m3/h]Różnica temperatury wewnętrznej i nadmuchu utrzymywała się na poziomie 21K. (zaznaczam, że to tylko temperatura w salonie, bo poza nim było chłodniej). Biorąc do kalkulacji pojemność cieplną powietrza 0,001211 J/cm3*K wychodzi, że moc oddawana to około 5,44 kW. Z tego wychodzi COP=3,05. Temperatura zewnętrzna w czasie testu około 10stC. Jutro warunki powinny być podobne, więc zrobię test przy temperaturze zadanej 12 st C. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 28.10.2015 18:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 Byłem chwilę na budowie i zrobiłem mały teścik. O godzinie 15:38 włączyłem inwerter. Temperatura w domu 10stC. Temperatura zadana 22stC. Temperatura nawiewu 31stC. Prędkość powietrza na wylocie 4,8m/s. Okno wentylatora 5,5x81cm. Po około 30 min temperatura nawiewu 32stC, temperatura w domu 11stC. Po następnych 30 min temperatura nawiewu 34stC, temperatura w domu 13stC. Godzina 16:59 temperatura nawiewu 36stC, temperatura w domu 15stC. Koniec testu, bo musiałem włączyć halogena i by nie było miarodajne. Zużycie energii 2,4kWh. Stała prędkość nawiewu do samego końca. Mamy czas 81 minut i zużycie 2,4kWh, więc średnio pobór 1778W. [Katalogowo max 1660W] Przedmuch 4,8m/s przez okienko 81x5,5cm daje 770 m3/h. [Katalogowo max to 1140m3/h] Różnica temperatury wewnętrznej i nadmuchu utrzymywała się na poziomie 21K. (zaznaczam, że to tylko temperatura w salonie, bo poza nim było chłodniej). Biorąc do kalkulacji pojemność cieplną powietrza 0,001211 J/cm3*K wychodzi, że moc oddawana to około 5,44 kW. Z tego wychodzi COP=3,05. Temperatura zewnętrzna w czasie testu około 10stC. Jutro warunki powinny być podobne, więc zrobię test przy temperaturze zadanej 12 st C.A masz farelkę, taką 2kW? Włącz dla porównania. Coś mi się wydaje, że przez te 80 minut spokojnie podgrzałaby dom do podobnej temperatury. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 28.10.2015 18:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Października 2015 A masz farelkę, taką 2kW? Włącz dla porównania. Coś mi się wydaje, że przez te 80 minut spokojnie podgrzałaby dom do podobnej temperatury. Nie mam. Mógłbym może zorganizować za friko, ale nie wydaje mi się żeby dała radę. Pamiętam jak robiłem remont obecnego domu to paliłem w kominku o mocy 14kW i trudno było za popołudnie zagrzać piętro o powierzchni 60m2. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.