Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Czyje to? Nie mogę namierzyć

a Nydar to chce pakować w grunt a nie w izolowany fundament :-)

 

 

Liczyłem to, dyskutowaliśmy o tym tu http://forum.muratordom.pl/showthread.php?235450-wystudzanie-bufora/page2

Żaden bufor się nie równa do płyty fundamentowej.

Zrobiłem (na ile umiałem) arkusz liczący rozładowane takiej płyty. Twierdzę, że oprócz dużej pojemności cieplnej dostaniemy jeszcze jakąś samoregulację układu. Niedługo ruszam z budową, zobaczymy co z tego wyjdzie.

 

 

Nie chwaliłeś się. Masz coś większego nić ścianę u Maga? Co największego wciągnąłeś do współpracy?

Ja chcę przewymiarować płytę i mieć min. 90 ton akumulacji

 

Pakuje w grunt nadmiar z solara od kilku lat i wyżej .... nie podskoczę. Nadmiar jest skutecznie utylizowany przez grunt. Pisze o tym również Kolektor1.

Ale są i plusy. Grunt pod chałupą suchutki - stał się izolacją. Temp. nie spada poniżej 15oC - mniejsze straty i brak konieczności pakowania dyskusyjnej grubości izolacji.

Twoja płyta 90ton to ok.22kWh na stopień. Sporo. Przy dobrze zaizolowanym domu nic taniej jak w prądzie II taryfy w sensie inwestycyjnym i eksploatacyjnym chyba nie da rady.

Pomyślał bym o wykorzystaniu tej masy i ścian działowych -radiatorów do chłodzenia latem . Może trochę peksa z ZWU lub do podlewania ogrodu w płycie przy ścianach działowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twoja płyta 90ton to ok.22kWh na stopień. Sporo. Przy dobrze zaizolowanym domu nic taniej jak w prądzie II taryfy w sensie inwestycyjnym i eksploatacyjnym chyba nie da rady.

Pomyślał bym o wykorzystaniu tej masy i ścian działowych -radiatorów do chłodzenia latem . Może trochę peksa z ZWU lub do podlewania ogrodu w płycie przy ścianach działowych.

Właśnie tak chciałem zrobić. Dzięki nydar za upewnienie mnie w słuszności myślenia,bo jednak większość naciska na pompy ciepła.

Z wodą do podlewania byłoby ok ale u mnie nie wypali bo chcę podlewać bezpośrednio se studni kręgowej ale pętle z dolnego źródła GGWC na pewno wpakuję w ścianę gdzie wydaje się będzie największe przegrzewanie. Choćby jako eksperyment.

I tu pytanie czy jak zrobię pexa meandrem z rurkami pionowymi to nie będzie problemu z odpowietrzeniem? myślę nad wykorzysatniem kanałów w silce. czy tylko poziome rurki i odpowietrzenie w najwyższym miejscu?

 

 

Pakuje w grunt nadmiar z solara od kilku lat i wyżej .... nie podskoczę. Nadmiar jest skutecznie utylizowany przez grunt. Pisze o tym również Kolektor1.

Ale są i plusy. Grunt pod chałupą suchutki - stał się izolacją. Temp. nie spada poniżej 15oC - mniejsze straty i brak konieczności pakowania dyskusyjnej grubości izolacji.

Wiem jak kto robi, czytałem te wszystkie relacje. A teraz powiedz, nie wolałbyś mieć pod chałupą na głębokości 1,5m warstwę styropianu? Jakbym budował dom na ławach to na 100% przesunąłbym styropian do poziomu ław i ten 1m grubości zasypki wykorzystał jako akumulator. Najtańszy i jednocześnie największy bufor bo i tak to robisz. 100zł na pexa i 100zł na dodatkowy styropian. Co się z tym może równać? Kwestia obliczenia grubości izolacji pod posadzką ,żeby nie przegrzewać domu

Edytowane przez zibuch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie tak chciałem zrobić. Dzięki nydar za upewnienie mnie w słuszności myślenia,bo jednak większość naciska na pompy ciepła.

Z wodą do podlewania byłoby ok ale u mnie nie wypali bo chcę podlewać bezpośrednio se studni kręgowej ale pętle z dolnego źródła GGWC na pewno wpakuję w ścianę gdzie wydaje się będzie największe przegrzewanie. Choćby jako eksperyment.

I tu pytanie czy jak zrobię pexa meandrem z rurkami pionowymi to nie będzie problemu z odpowietrzeniem? myślę nad wykorzysatniem kanałów w silce. czy tylko poziome rurki i odpowietrzenie w najwyższym miejscu?

 

 

 

Wiem jak kto robi, czytałem te wszystkie relacje. A teraz powiedz, nie wolałbyś mieć pod chałupą na głębokości 1,5m warstwę styropianu? Jakbym budował dom na ławach to na 100% przesunąłbym styropian do poziomu ław i ten 1m grubości zasypki wykorzystał jako akumulator. Najtańszy i jednocześnie największy bufor bo i tak to robisz. 100zł na pexa i 100zł na dodatkowy styropian. Co się z tym może równać? Kwestia obliczenia grubości izolacji pod posadzką ,żeby nie przegrzewać domu

 

Cos te twoje wyliczenia sie troche rozjezdzaja. Zeby polozyc te conajmniej 10 cm na 100m2, i to przynajmniej EPS200, to bedzie lekko 2500 zl a nie 100 zl..., PEX tez sam ze soba wspolpracowac nie bedzie, trzeba cos wpiac zeby obieg pracowal, i nie bedzie to za 100 zl...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzuciłem tak bez obliczeń, masz rację. Chciałem pokazać tylko ideę. Pchać ciepło w grunt pod styropianem czy w element odizolowany Ja myślałem raczej o niskotemperaturowym buforze i 1cm styropianu dla regulacji przepływu ciepła, żeby nie trzeba było go przepompowywać. Zakładałem, że pod posadzkę dajesz styro i tylko go przemieszczasz niżej, pod podsypkę. W rozwiązaniu o którym piszesz to już chyba magazynowanie na zimę ciepła z ostatnich gorących miesięcy. Jeśli to będzie tyle ile podałeś to mamy w cenie sklepowego bufora pojemność bliską 1000kWh przy 10*. Tylko to się robi skomplikowane Edytowane przez zibuch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie tak chciałem zrobić. Dzięki nydar za upewnienie mnie w słuszności myślenia,bo jednak większość naciska na pompy ciepła.

Z wodą do podlewania byłoby ok ale u mnie nie wypali bo chcę podlewać bezpośrednio se studni kręgowej ale pętle z dolnego źródła GGWC na pewno wpakuję w ścianę gdzie wydaje się będzie największe przegrzewanie. Choćby jako eksperyment.

I tu pytanie czy jak zrobię pexa meandrem z rurkami pionowymi to nie będzie problemu z odpowietrzeniem? myślę nad wykorzysatniem kanałów w silce. czy tylko poziome rurki i odpowietrzenie w najwyższym miejscu?

 

 

 

Wiem jak kto robi, czytałem te wszystkie relacje. A teraz powiedz, nie wolałbyś mieć pod chałupą na głębokości 1,5m warstwę styropianu? Jakbym budował dom na ławach to na 100% przesunąłbym styropian do poziomu ław i ten 1m grubości zasypki wykorzystał jako akumulator. Najtańszy i jednocześnie największy bufor bo i tak to robisz. 100zł na pexa i 100zł na dodatkowy styropian. Co się z tym może równać? Kwestia obliczenia grubości izolacji pod posadzką ,żeby nie przegrzewać domu

 

Stawiał bym na rurki w poziomie. Mniej kłopotliwe-pewniejsze.

Może nie aż 1,5m poniżej gruntu ale uważam ,że taki bufor na kilkadziesiąt cm daje możliwość sensownego łapania słońca zimą,nie wspominając o okresach przejściowych. Stabilizuje temp. w domu,bez względu na temp. zewnętrzną . No i wyłania się możliwość ogrzewania nawet na grawitacji , bez pompek,srompek i automatyki .

Nie dawał bym izolacji pod posadzką .Ona będzie miała stałą lambdę i duże wahania temp. bufora będą się przekładać na duże wahania temp. w domu .Tam powinna być stała temp. +/- 0,2 - 0,3oC .Gromadzenie ciepła na potem w dużej masie uważam za nieekonomiczne skoro CO i CWU za sezon może kosztować poniżej 1000PLN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzuciłem tak bez obliczeń, masz rację. Chciałem pokazać tylko ideę. Pchać ciepło w grunt pod styropianem czy w element odizolowany Ja myślałem raczej o niskotemperaturowym buforze i 1cm styropianu dla regulacji przepływu ciepła, żeby nie trzeba było go przepompowywać. Zakładałem, że pod posadzkę dajesz styro i tylko go przemieszczasz niżej, pod podsypkę. W rozwiązaniu o którym piszesz to już chyba magazynowanie na zimę ciepła z ostatnich gorących miesięcy. Jeśli to będzie tyle ile podałeś to mamy w cenie sklepowego bufora pojemność bliską 1000kWh przy 10*. Tylko to się robi skomplikowane

 

a jak chcesz skutecznie rozlozyc 1 cm styro w gruncie? :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem jak kto robi, czytałem te wszystkie relacje. A teraz powiedz, nie wolałbyś mieć pod chałupą na głębokości 1,5m warstwę styropianu?

 

Jedyny styro który wtrzyma takie obciążenie to XPS. Różnica w cenie 1 m3 XPS w stosunku do EPS100 jest 3-krotna. Jaki sens budować taki bufor ?

 

Po drugiej poczytaj to:

Co do ogrzewania i płyty fundamentowej to teraz zrobiłbym inaczej. Zatopiłbym rurki w dodatkowej wylewce a nie w płycie jak teraz. Powodów jest kilka, ale najważniejszy to taki, że te rurki są za głęboko. Objawia się to opóźnieniami w reakcji termostatu pokojowego. Chodzi o to, że zanim temperatura powietrza wzrośnie do poziomu w którym termostat powinien wyłączyć ogrzewanie, to dolne warstwy płyty rozgrzewają się o 2 stopnie C bardziej. Później to ciepło wychodzi z płyty szybciej niż dom traci i temperatura wewnątrz przekracza ustawioną o ok 1 stopień.

W tej chwili jest tak, że mam ustawione na termostacie na 14 stopni. Termostat jest jakiś stary badziew z dużą histerezą i wyłącza ogrzewanie przy 14,5, a włącza przy 13,5 stopnia C. Po wyłączeniu ogrzewania energia cieplna zgromadzona w płycie (głównie w jej dolnej warstwie przy rurkach) podgrzewa jeszcze wnętrze domu do 15 stopni.

Niby nie są to duże wahnięcia ale zawsze. Może jak będę utrzymywał wyższą temperaturę w domu i zmienię termostat, to będzie lepiej.

 

Ale chałupa jest ciepła i akumulacja działa jak cholera. Mam jeszcze dużo nieszczelności przez kanalizację, wyjście na strych itp. ale przy obecnych temperaturach za oknem, ogrzewanie włącza się nie częściej niż raz na tydzień, bo tyle trwa obniżenie temperatury o 1,5 stopnia. W lutym najdłużej ogrzewanie nie włączało się przez 9 dni. Teraz jest jeszcze lepiej bo już słoneczko bardziej grzeje :). Na pewno dam znać jak już zamieszkam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

,,Ale chałupa jest ciepła i akumulacja działa jak cholera. Mam jeszcze dużo nieszczelności przez kanalizację, wyjście na strych itp. ale przy obecnych temperaturach za oknem, ogrzewanie włącza się nie częściej niż raz na tydzień, bo tyle trwa obniżenie temperatury o 1,5 stopnia. W lutym najdłużej ogrzewanie nie włączało się przez 9 dni. Teraz jest jeszcze lepiej bo już słoneczko bardziej grzeje . Na pewno dam znać jak już zamieszkam."

 

Pytasz Barth po co taki bufor. Myślę że Horher dał odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tutaj dom jak w temacie z GWC pod domem z czerpnią zaraz przy ścianie (bez rozbiegówki):

http://oknotest.pl/okna-energooszczedne/dom-pasywny-bo-liczy-sie-portfel

 

Czy rzeczywiście wychładza na tyle, że straty są znaczące ? ;)

 

Straty nie są może aż tak istotne jak skutki wprowadzania pod chałupę zimna.:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak chcesz skutecznie rozlozyc 1 cm styro w gruncie? :p

Nie tak. 20cm styro na gruncie - izolujemy bufor, przenosimy niżej XPSa który dajemy pod płytę. 1cm między buforem a domem - chodzi o to, żeby wyregulować przepływ ciepła samoczynnie. nie wiem być może np podłoga drewniana wystarczy.

 

,Ale chałupa jest ciepła i akumulacja działa jak cholera. Mam jeszcze dużo nieszczelności przez kanalizację, wyjście na strych itp. ale przy obecnych temperaturach za oknem, ogrzewanie włącza się nie częściej niż raz na tydzień, bo tyle trwa obniżenie temperatury o 1,5 stopnia. W lutym najdłużej ogrzewanie nie włączało się przez 9 dni. Teraz jest jeszcze lepiej bo już słoneczko bardziej grzeje . Na pewno dam znać jak już zamieszkam."

No właśnie. O to mi chodzi. W domu który ma duże straty to jest bez sensu bo zanim wygrzejesz płytę to leci temperatura. Ale w domach o których mówimy spadek o 1* to będzie kilkanaście godzin. 9 dni bez grzania ! :jawdrop:Pogrubiam płytę do 30cm

Bart3z przecież w płycie też możesz dać rurki w górnej warstwie, wiadomo, że tak jest najlepiej. XPS jest drogi, fakt. Jak się decyduję na płytę to i tak muszę to wyłożyć ale mam za to bez mostków. Ale jak już mam takie rozwiązanie to czemu nie wykorzystać tego jako izolacji bufora. Wiadomo, że wkładanie pod chatę wielkiego zbiornika i jeszcze izolowanie go XPSem to porażka. Trzeba dobrze wykorzystać to co mamy.

 

Czytaliście o eksperymencie z domem z wodnymi ścianami? Mimo, że miały słabą izolacyjność łapały tyle energii ze słońca (absorber w warstwie wody), że wychodziło korzystnie energetycznie. Sumarycznie w czasie zimy. A jakby teraz złapać tą energię i przepompować za warstwę izolatora.

Edytowane przez zibuch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

,,Ale chałupa jest ciepła i akumulacja działa jak cholera. Mam jeszcze dużo nieszczelności przez kanalizację, wyjście na strych itp. ale przy obecnych temperaturach za oknem, ogrzewanie włącza się nie częściej niż raz na tydzień, bo tyle trwa obniżenie temperatury o 1,5 stopnia. W lutym najdłużej ogrzewanie nie włączało się przez 9 dni. Teraz jest jeszcze lepiej bo już słoneczko bardziej grzeje . Na pewno dam znać jak już zamieszkam."

 

Pytasz Barth po co taki bufor. Myślę że Horher dał odpowiedź.

 

On uważa, że taki bufor to problem, bo ma za duża bezwładność. Potwierdza to co piszę od dawna, że jest coś takiego jak za duża masa akumulacyjna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

spadek o 1* to będzie kilkanaście godzin. 9 dni bez grzania ! :jawdrop:Pogrubiam płytę do 30cm

 

Bart3z przecież w płycie też możesz dać rurki w górnej warstwie, wiadomo, że tak jest najlepiej. XPS jest drogi, fakt. Jak się decyduję na płytę to i tak muszę to wyłożyć ...

 

To samo w drugą stronę. Podgrzanie powietrza w domu o 1oC to kolejne kilkanaście godzin. Na twoim miejscu nie szedłbym tą drogą, albo przynajmniej zrobił jakieś zabezpieczenie w postaci dodatkowych rurek w wylewce w celu szybszego reagowania na zmiany temperatury.

 

XPS pod płytą nie jest koniecznością. Dom parterowy z BK350, wiązary i blachodachówka pozwala zastosować EPS100, który jest 3-krotnie tańszy.

 

Policz ile ten bufor będzie Cię kosztował i kiedy Ci się zwróci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom parterowy z BK350, wiązary i blachodachówka pozwala zastosować EPS100, który jest 3-krotnie tańszy.

 

Bardzo śmiała teza. Prawdę mówiąc bał bym się w ten sposób napisać chyba że poprzesz to jakimiś obliczeniami. Moim zdaniem EPS 100 ze swoimi parametrami to nadaje się pod płytę najwyżej pod garaż blaszak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo śmiała teza. Prawdę mówiąc bał bym się w ten sposób napisać chyba że poprzesz to jakimiś obliczeniami. Moim zdaniem EPS 100 ze swoimi parametrami to nadaje się pod płytę najwyżej pod garaż blaszak.

 

Chyba nikt, o zdrowym rozsądku nie zbuduje domu na podstawie wpisu na forum :) Od tego jest konstruktor i takie obliczenia należy żądać od niego dla konkretnego budynku.

 

W Szwecji budują domy na EPS80. Jak znajdę to podeślę link.

Jest:

http://www.supergrund.se/files/datablad%20passivhusgrund.pdf

ale EPS 80 jest jednak tylko w części nie obciążonej ścianami.

 

Natomiast EPS100 jest popularny i układany pod całością płyty.

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łapanie energii ze słońca ..."

Problem w tym że nie ma słońca ...:cool:

 

"To se ne da ...";)

 

Co ty gadasz? Mam dokładne pomiary z mojej okolicy. Ponad 20% energii dociera w sezonie grzewczym. Jak chcesz to Ci podam w konkretnych miesiącach. Wiadomo, że w grudniu i styczniu nie pokryjemy zapotrzebowania. Zależy od domu, zależy jak to zrobimy. Jest wiele zmiennych ale uważam, że jest sens

 

On uważa, że taki bufor to problem, bo ma za duża bezwładność. Potwierdza to co piszę od dawna, że jest coś takiego jak za duża masa akumulacyjna.

A ja zrozumiałem co innego :D. Ze rurki ma za nisko

 

XPS pod płytą nie jest koniecznością. Dom parterowy z BK350, wiązary i blachodachówka pozwala zastosować EPS100, który jest 3-krotnie tańszy.

 

Policz ile ten bufor będzie Cię kosztował i kiedy Ci się zwróci.

EPS nie nadaje się pod płytę i nie chodzi tu o wytrzymałość.

 

Liczę. 95m2*0,05m*240=1140PLN - dokładam 5cm betonu. Minus 95m2*0,25m*10=237PLN - mogę wziąć słabszy beton. Razem ok 900zł. Mniej niż jakikolwiek bufor wodny. Nie wiem czy to się opłaca, jak by napisał Jasiek "odpowiem jak wybuduję" :yes:. Nie wiem być może optimum byłoby 25cm, ciężko jest to oszacować a nie ma relacji ludzi, którzy coś takiego mają.

Edytowane przez zibuch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...