qubic 18.03.2016 06:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Marca 2016 Cejrowskiego trzeba oglądać Wzór na plecionkę w Azji i Ameryce taki sam ,choć nie było kontaktu polecam książkę Gavin Menzies - 1421. Cejrowski swoją bazę wiedzy o świecie czerpał ze swojej parafii.Nic z tego nie wynika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 19.03.2016 18:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Marca 2016 Czyje to? Nie mogę namierzyć a Nydar to chce pakować w grunt a nie w izolowany fundament Liczyłem to, dyskutowaliśmy o tym tu http://forum.muratordom.pl/showthread.php?235450-wystudzanie-bufora/page2 Żaden bufor się nie równa do płyty fundamentowej. Zrobiłem (na ile umiałem) arkusz liczący rozładowane takiej płyty. Twierdzę, że oprócz dużej pojemności cieplnej dostaniemy jeszcze jakąś samoregulację układu. Niedługo ruszam z budową, zobaczymy co z tego wyjdzie. Nie chwaliłeś się. Masz coś większego nić ścianę u Maga? Co największego wciągnąłeś do współpracy? Ja chcę przewymiarować płytę i mieć min. 90 ton akumulacji Pakuje w grunt nadmiar z solara od kilku lat i wyżej .... nie podskoczę. Nadmiar jest skutecznie utylizowany przez grunt. Pisze o tym również Kolektor1. Ale są i plusy. Grunt pod chałupą suchutki - stał się izolacją. Temp. nie spada poniżej 15oC - mniejsze straty i brak konieczności pakowania dyskusyjnej grubości izolacji. Twoja płyta 90ton to ok.22kWh na stopień. Sporo. Przy dobrze zaizolowanym domu nic taniej jak w prądzie II taryfy w sensie inwestycyjnym i eksploatacyjnym chyba nie da rady. Pomyślał bym o wykorzystaniu tej masy i ścian działowych -radiatorów do chłodzenia latem . Może trochę peksa z ZWU lub do podlewania ogrodu w płycie przy ścianach działowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 19.03.2016 18:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Marca 2016 polecam książkę Gavin Menzies - 1421. Cejrowski swoją bazę wiedzy o świecie czerpał ze swojej parafii.Nic z tego nie wynika. Chodziło mi jedynie o fakt,że ludzie w różnych punktach planety wymyślają podobne lub zbliżone rozwiązania i nie jest to za sprawą kosmitów:D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qubic 20.03.2016 08:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2016 Chodziło mi jedynie o fakt,że ludzie w różnych punktach planety wymyślają podobne lub zbliżone rozwiązania i nie jest to za sprawą kosmitów:D touche Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zibuch 22.03.2016 06:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2016 (edytowane) Twoja płyta 90ton to ok.22kWh na stopień. Sporo. Przy dobrze zaizolowanym domu nic taniej jak w prądzie II taryfy w sensie inwestycyjnym i eksploatacyjnym chyba nie da rady. Pomyślał bym o wykorzystaniu tej masy i ścian działowych -radiatorów do chłodzenia latem . Może trochę peksa z ZWU lub do podlewania ogrodu w płycie przy ścianach działowych. Właśnie tak chciałem zrobić. Dzięki nydar za upewnienie mnie w słuszności myślenia,bo jednak większość naciska na pompy ciepła. Z wodą do podlewania byłoby ok ale u mnie nie wypali bo chcę podlewać bezpośrednio se studni kręgowej ale pętle z dolnego źródła GGWC na pewno wpakuję w ścianę gdzie wydaje się będzie największe przegrzewanie. Choćby jako eksperyment. I tu pytanie czy jak zrobię pexa meandrem z rurkami pionowymi to nie będzie problemu z odpowietrzeniem? myślę nad wykorzysatniem kanałów w silce. czy tylko poziome rurki i odpowietrzenie w najwyższym miejscu? Pakuje w grunt nadmiar z solara od kilku lat i wyżej .... nie podskoczę. Nadmiar jest skutecznie utylizowany przez grunt. Pisze o tym również Kolektor1. Ale są i plusy. Grunt pod chałupą suchutki - stał się izolacją. Temp. nie spada poniżej 15oC - mniejsze straty i brak konieczności pakowania dyskusyjnej grubości izolacji. Wiem jak kto robi, czytałem te wszystkie relacje. A teraz powiedz, nie wolałbyś mieć pod chałupą na głębokości 1,5m warstwę styropianu? Jakbym budował dom na ławach to na 100% przesunąłbym styropian do poziomu ław i ten 1m grubości zasypki wykorzystał jako akumulator. Najtańszy i jednocześnie największy bufor bo i tak to robisz. 100zł na pexa i 100zł na dodatkowy styropian. Co się z tym może równać? Kwestia obliczenia grubości izolacji pod posadzką ,żeby nie przegrzewać domu Edytowane 22 Marca 2016 przez zibuch Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 22.03.2016 09:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2016 Właśnie tak chciałem zrobić. Dzięki nydar za upewnienie mnie w słuszności myślenia,bo jednak większość naciska na pompy ciepła. Z wodą do podlewania byłoby ok ale u mnie nie wypali bo chcę podlewać bezpośrednio se studni kręgowej ale pętle z dolnego źródła GGWC na pewno wpakuję w ścianę gdzie wydaje się będzie największe przegrzewanie. Choćby jako eksperyment. I tu pytanie czy jak zrobię pexa meandrem z rurkami pionowymi to nie będzie problemu z odpowietrzeniem? myślę nad wykorzysatniem kanałów w silce. czy tylko poziome rurki i odpowietrzenie w najwyższym miejscu? Wiem jak kto robi, czytałem te wszystkie relacje. A teraz powiedz, nie wolałbyś mieć pod chałupą na głębokości 1,5m warstwę styropianu? Jakbym budował dom na ławach to na 100% przesunąłbym styropian do poziomu ław i ten 1m grubości zasypki wykorzystał jako akumulator. Najtańszy i jednocześnie największy bufor bo i tak to robisz. 100zł na pexa i 100zł na dodatkowy styropian. Co się z tym może równać? Kwestia obliczenia grubości izolacji pod posadzką ,żeby nie przegrzewać domu Cos te twoje wyliczenia sie troche rozjezdzaja. Zeby polozyc te conajmniej 10 cm na 100m2, i to przynajmniej EPS200, to bedzie lekko 2500 zl a nie 100 zl..., PEX tez sam ze soba wspolpracowac nie bedzie, trzeba cos wpiac zeby obieg pracowal, i nie bedzie to za 100 zl... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zibuch 22.03.2016 09:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2016 (edytowane) Rzuciłem tak bez obliczeń, masz rację. Chciałem pokazać tylko ideę. Pchać ciepło w grunt pod styropianem czy w element odizolowany Ja myślałem raczej o niskotemperaturowym buforze i 1cm styropianu dla regulacji przepływu ciepła, żeby nie trzeba było go przepompowywać. Zakładałem, że pod posadzkę dajesz styro i tylko go przemieszczasz niżej, pod podsypkę. W rozwiązaniu o którym piszesz to już chyba magazynowanie na zimę ciepła z ostatnich gorących miesięcy. Jeśli to będzie tyle ile podałeś to mamy w cenie sklepowego bufora pojemność bliską 1000kWh przy 10*. Tylko to się robi skomplikowane Edytowane 22 Marca 2016 przez zibuch Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 22.03.2016 15:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2016 Właśnie tak chciałem zrobić. Dzięki nydar za upewnienie mnie w słuszności myślenia,bo jednak większość naciska na pompy ciepła. Z wodą do podlewania byłoby ok ale u mnie nie wypali bo chcę podlewać bezpośrednio se studni kręgowej ale pętle z dolnego źródła GGWC na pewno wpakuję w ścianę gdzie wydaje się będzie największe przegrzewanie. Choćby jako eksperyment. I tu pytanie czy jak zrobię pexa meandrem z rurkami pionowymi to nie będzie problemu z odpowietrzeniem? myślę nad wykorzysatniem kanałów w silce. czy tylko poziome rurki i odpowietrzenie w najwyższym miejscu? Wiem jak kto robi, czytałem te wszystkie relacje. A teraz powiedz, nie wolałbyś mieć pod chałupą na głębokości 1,5m warstwę styropianu? Jakbym budował dom na ławach to na 100% przesunąłbym styropian do poziomu ław i ten 1m grubości zasypki wykorzystał jako akumulator. Najtańszy i jednocześnie największy bufor bo i tak to robisz. 100zł na pexa i 100zł na dodatkowy styropian. Co się z tym może równać? Kwestia obliczenia grubości izolacji pod posadzką ,żeby nie przegrzewać domu Stawiał bym na rurki w poziomie. Mniej kłopotliwe-pewniejsze. Może nie aż 1,5m poniżej gruntu ale uważam ,że taki bufor na kilkadziesiąt cm daje możliwość sensownego łapania słońca zimą,nie wspominając o okresach przejściowych. Stabilizuje temp. w domu,bez względu na temp. zewnętrzną . No i wyłania się możliwość ogrzewania nawet na grawitacji , bez pompek,srompek i automatyki . Nie dawał bym izolacji pod posadzką .Ona będzie miała stałą lambdę i duże wahania temp. bufora będą się przekładać na duże wahania temp. w domu .Tam powinna być stała temp. +/- 0,2 - 0,3oC .Gromadzenie ciepła na potem w dużej masie uważam za nieekonomiczne skoro CO i CWU za sezon może kosztować poniżej 1000PLN. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miloszenko 22.03.2016 15:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2016 Rzuciłem tak bez obliczeń, masz rację. Chciałem pokazać tylko ideę. Pchać ciepło w grunt pod styropianem czy w element odizolowany Ja myślałem raczej o niskotemperaturowym buforze i 1cm styropianu dla regulacji przepływu ciepła, żeby nie trzeba było go przepompowywać. Zakładałem, że pod posadzkę dajesz styro i tylko go przemieszczasz niżej, pod podsypkę. W rozwiązaniu o którym piszesz to już chyba magazynowanie na zimę ciepła z ostatnich gorących miesięcy. Jeśli to będzie tyle ile podałeś to mamy w cenie sklepowego bufora pojemność bliską 1000kWh przy 10*. Tylko to się robi skomplikowane a jak chcesz skutecznie rozlozyc 1 cm styro w gruncie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 23.03.2016 10:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Marca 2016 Wiem jak kto robi, czytałem te wszystkie relacje. A teraz powiedz, nie wolałbyś mieć pod chałupą na głębokości 1,5m warstwę styropianu? Jedyny styro który wtrzyma takie obciążenie to XPS. Różnica w cenie 1 m3 XPS w stosunku do EPS100 jest 3-krotna. Jaki sens budować taki bufor ? Po drugiej poczytaj to: Co do ogrzewania i płyty fundamentowej to teraz zrobiłbym inaczej. Zatopiłbym rurki w dodatkowej wylewce a nie w płycie jak teraz. Powodów jest kilka, ale najważniejszy to taki, że te rurki są za głęboko. Objawia się to opóźnieniami w reakcji termostatu pokojowego. Chodzi o to, że zanim temperatura powietrza wzrośnie do poziomu w którym termostat powinien wyłączyć ogrzewanie, to dolne warstwy płyty rozgrzewają się o 2 stopnie C bardziej. Później to ciepło wychodzi z płyty szybciej niż dom traci i temperatura wewnątrz przekracza ustawioną o ok 1 stopień. W tej chwili jest tak, że mam ustawione na termostacie na 14 stopni. Termostat jest jakiś stary badziew z dużą histerezą i wyłącza ogrzewanie przy 14,5, a włącza przy 13,5 stopnia C. Po wyłączeniu ogrzewania energia cieplna zgromadzona w płycie (głównie w jej dolnej warstwie przy rurkach) podgrzewa jeszcze wnętrze domu do 15 stopni. Niby nie są to duże wahnięcia ale zawsze. Może jak będę utrzymywał wyższą temperaturę w domu i zmienię termostat, to będzie lepiej. Ale chałupa jest ciepła i akumulacja działa jak cholera. Mam jeszcze dużo nieszczelności przez kanalizację, wyjście na strych itp. ale przy obecnych temperaturach za oknem, ogrzewanie włącza się nie częściej niż raz na tydzień, bo tyle trwa obniżenie temperatury o 1,5 stopnia. W lutym najdłużej ogrzewanie nie włączało się przez 9 dni. Teraz jest jeszcze lepiej bo już słoneczko bardziej grzeje . Na pewno dam znać jak już zamieszkam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 23.03.2016 10:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Marca 2016 A tutaj dom jak w temacie z GWC pod domem z czerpnią zaraz przy ścianie (bez rozbiegówki): http://oknotest.pl/okna-energooszczedne/dom-pasywny-bo-liczy-sie-portfel Czy rzeczywiście wychładza na tyle, że straty są znaczące ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 23.03.2016 20:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Marca 2016 ,,Ale chałupa jest ciepła i akumulacja działa jak cholera. Mam jeszcze dużo nieszczelności przez kanalizację, wyjście na strych itp. ale przy obecnych temperaturach za oknem, ogrzewanie włącza się nie częściej niż raz na tydzień, bo tyle trwa obniżenie temperatury o 1,5 stopnia. W lutym najdłużej ogrzewanie nie włączało się przez 9 dni. Teraz jest jeszcze lepiej bo już słoneczko bardziej grzeje . Na pewno dam znać jak już zamieszkam." Pytasz Barth po co taki bufor. Myślę że Horher dał odpowiedź. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 23.03.2016 20:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Marca 2016 A tutaj dom jak w temacie z GWC pod domem z czerpnią zaraz przy ścianie (bez rozbiegówki): http://oknotest.pl/okna-energooszczedne/dom-pasywny-bo-liczy-sie-portfel Czy rzeczywiście wychładza na tyle, że straty są znaczące ? Straty nie są może aż tak istotne jak skutki wprowadzania pod chałupę zimna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zibuch 24.03.2016 07:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2016 (edytowane) a jak chcesz skutecznie rozlozyc 1 cm styro w gruncie? Nie tak. 20cm styro na gruncie - izolujemy bufor, przenosimy niżej XPSa który dajemy pod płytę. 1cm między buforem a domem - chodzi o to, żeby wyregulować przepływ ciepła samoczynnie. nie wiem być może np podłoga drewniana wystarczy. ,Ale chałupa jest ciepła i akumulacja działa jak cholera. Mam jeszcze dużo nieszczelności przez kanalizację, wyjście na strych itp. ale przy obecnych temperaturach za oknem, ogrzewanie włącza się nie częściej niż raz na tydzień, bo tyle trwa obniżenie temperatury o 1,5 stopnia. W lutym najdłużej ogrzewanie nie włączało się przez 9 dni. Teraz jest jeszcze lepiej bo już słoneczko bardziej grzeje . Na pewno dam znać jak już zamieszkam." No właśnie. O to mi chodzi. W domu który ma duże straty to jest bez sensu bo zanim wygrzejesz płytę to leci temperatura. Ale w domach o których mówimy spadek o 1* to będzie kilkanaście godzin. 9 dni bez grzania ! :jawdrop:Pogrubiam płytę do 30cm Bart3z przecież w płycie też możesz dać rurki w górnej warstwie, wiadomo, że tak jest najlepiej. XPS jest drogi, fakt. Jak się decyduję na płytę to i tak muszę to wyłożyć ale mam za to bez mostków. Ale jak już mam takie rozwiązanie to czemu nie wykorzystać tego jako izolacji bufora. Wiadomo, że wkładanie pod chatę wielkiego zbiornika i jeszcze izolowanie go XPSem to porażka. Trzeba dobrze wykorzystać to co mamy. Czytaliście o eksperymencie z domem z wodnymi ścianami? Mimo, że miały słabą izolacyjność łapały tyle energii ze słońca (absorber w warstwie wody), że wychodziło korzystnie energetycznie. Sumarycznie w czasie zimy. A jakby teraz złapać tą energię i przepompować za warstwę izolatora. Edytowane 24 Marca 2016 przez zibuch Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 24.03.2016 08:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2016 Łapanie energii ze słońca ..." Problem w tym że nie ma słońca ... "To se ne da ...";) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 24.03.2016 08:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2016 ,,Ale chałupa jest ciepła i akumulacja działa jak cholera. Mam jeszcze dużo nieszczelności przez kanalizację, wyjście na strych itp. ale przy obecnych temperaturach za oknem, ogrzewanie włącza się nie częściej niż raz na tydzień, bo tyle trwa obniżenie temperatury o 1,5 stopnia. W lutym najdłużej ogrzewanie nie włączało się przez 9 dni. Teraz jest jeszcze lepiej bo już słoneczko bardziej grzeje . Na pewno dam znać jak już zamieszkam." Pytasz Barth po co taki bufor. Myślę że Horher dał odpowiedź. On uważa, że taki bufor to problem, bo ma za duża bezwładność. Potwierdza to co piszę od dawna, że jest coś takiego jak za duża masa akumulacyjna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 24.03.2016 08:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2016 spadek o 1* to będzie kilkanaście godzin. 9 dni bez grzania ! :jawdrop:Pogrubiam płytę do 30cm Bart3z przecież w płycie też możesz dać rurki w górnej warstwie, wiadomo, że tak jest najlepiej. XPS jest drogi, fakt. Jak się decyduję na płytę to i tak muszę to wyłożyć ... To samo w drugą stronę. Podgrzanie powietrza w domu o 1oC to kolejne kilkanaście godzin. Na twoim miejscu nie szedłbym tą drogą, albo przynajmniej zrobił jakieś zabezpieczenie w postaci dodatkowych rurek w wylewce w celu szybszego reagowania na zmiany temperatury. XPS pod płytą nie jest koniecznością. Dom parterowy z BK350, wiązary i blachodachówka pozwala zastosować EPS100, który jest 3-krotnie tańszy. Policz ile ten bufor będzie Cię kosztował i kiedy Ci się zwróci. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plusfoto 24.03.2016 09:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2016 Dom parterowy z BK350, wiązary i blachodachówka pozwala zastosować EPS100, który jest 3-krotnie tańszy. Bardzo śmiała teza. Prawdę mówiąc bał bym się w ten sposób napisać chyba że poprzesz to jakimiś obliczeniami. Moim zdaniem EPS 100 ze swoimi parametrami to nadaje się pod płytę najwyżej pod garaż blaszak. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 24.03.2016 09:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2016 (edytowane) Bardzo śmiała teza. Prawdę mówiąc bał bym się w ten sposób napisać chyba że poprzesz to jakimiś obliczeniami. Moim zdaniem EPS 100 ze swoimi parametrami to nadaje się pod płytę najwyżej pod garaż blaszak. Chyba nikt, o zdrowym rozsądku nie zbuduje domu na podstawie wpisu na forum Od tego jest konstruktor i takie obliczenia należy żądać od niego dla konkretnego budynku. W Szwecji budują domy na EPS80. Jak znajdę to podeślę link. Jest: http://www.supergrund.se/files/datablad%20passivhusgrund.pdf ale EPS 80 jest jednak tylko w części nie obciążonej ścianami. Natomiast EPS100 jest popularny i układany pod całością płyty. Edytowane 24 Marca 2016 przez Barth3z Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zibuch 24.03.2016 09:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2016 (edytowane) Łapanie energii ze słońca ..." Problem w tym że nie ma słońca ... "To se ne da ...";) Co ty gadasz? Mam dokładne pomiary z mojej okolicy. Ponad 20% energii dociera w sezonie grzewczym. Jak chcesz to Ci podam w konkretnych miesiącach. Wiadomo, że w grudniu i styczniu nie pokryjemy zapotrzebowania. Zależy od domu, zależy jak to zrobimy. Jest wiele zmiennych ale uważam, że jest sens On uważa, że taki bufor to problem, bo ma za duża bezwładność. Potwierdza to co piszę od dawna, że jest coś takiego jak za duża masa akumulacyjna. A ja zrozumiałem co innego . Ze rurki ma za nisko XPS pod płytą nie jest koniecznością. Dom parterowy z BK350, wiązary i blachodachówka pozwala zastosować EPS100, który jest 3-krotnie tańszy. Policz ile ten bufor będzie Cię kosztował i kiedy Ci się zwróci. EPS nie nadaje się pod płytę i nie chodzi tu o wytrzymałość. Liczę. 95m2*0,05m*240=1140PLN - dokładam 5cm betonu. Minus 95m2*0,25m*10=237PLN - mogę wziąć słabszy beton. Razem ok 900zł. Mniej niż jakikolwiek bufor wodny. Nie wiem czy to się opłaca, jak by napisał Jasiek "odpowiem jak wybuduję" . Nie wiem być może optimum byłoby 25cm, ciężko jest to oszacować a nie ma relacji ludzi, którzy coś takiego mają. Edytowane 24 Marca 2016 przez zibuch Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.