sunrise121 24.11.2013 18:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Listopada 2013 weź lepiej tego nie pisz ... bo jak powiem koledze to będziesz go miał na sumieniu ! bo biedy ze śmiechu zejdzie. czyli pędzenie instalacji aby zaoszczędzić ... coś troszkę paranoja. To nie jest paranoja. Na jedną osobę przypada 700 kWh CWU rocznie x 4 osoby to 2800 kWh. Przy odzysku ciepła w 60% daje to 1680 kWh oszczędności rocznie o wartości 1000 zł. I tak przez 20 lat aż dzieci wyfruną a potem jeszcze dłużej ale już mniej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 24.11.2013 18:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Listopada 2013 ... prosty wymiennik ... Napisz proszę coś o tym prostym wymienniku. Jak wygląda ? Jak działa ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomraider 24.11.2013 20:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Listopada 2013 (edytowane) 130 zł za zawór to cena do przyjęcia, ale sterowanie nim z pralki jest trudne i drogie do wykonania bo trzeba wchodzić w elektronikę. Dlatego płukanie przez pralkę w ciepłej wodzie, mocno upraszcza odzysk ciepła przez wymiennik, a zaparowanie łazienki szybko usunie reku. Woda w bojlerze i tak musi być ciągle grzana, bo idzie do wanny, natrysku, pralki i zmywarki. Cała ciepła woda zużyta przechodzi przez prosty wymiennik i dalej po oddaniu ciepła idzie do kanalizacji. Warunkiem poprawnego działania takiego układu jest maksymalne korzystanie z ciepłej wody. Kolego zawór z linku podanego przez Henoka za 130zł kompletnie się nie nadaje do sterowania odpływem ciepłej wody z pralki. Ten problem można rozwiązać na kilka sposobów. Jeżeli posiadasz dwa odpływy zimny np.dla toalety i ,,ciepły'' do wymiennika odzyskującego ciepło ze ścieków to wystarczy je doprowadzić w pobliże pralki . w odpływie pralki jest pompka i wiele miejsca w okół, przed tą pompką montujemy trójnik i podłączamy taką samą dodatkową( ok 100zł) ,dodatkowy waż do niej podłączamy do odpływu do wymiennika, teraz można wodę pompować w ciepły lub zimny odpływ , pozostaje rozwiązać sterowanie. najtaniej można to zrealizować stosując przełącznik bistabilny( ok 40 zł) sterowany napięciem 230V z przewodu zasilającego grzałkę pralki oraz z zaworu napełniającego pralkę wodą . Przełącznik swym przekażnikiem przełącza jedną lub drugą pompkę. Napełnianie wodą = sygnał z elektrozaworu wody= przekażnik załącza pompkę wody zimnej (oczywiście pompka się włączy wtedy jak sterownik pralki poda napięcie), jeżeli jest cykł prania to włączy się grzałka =przekażnik załączy pompkę wody ciepłej , po cyklu prania sterownik pralki poda napięcie na pompkę , wypompuje ciepłą wodę do ciepłego odpływu, i potem pralka nabierze zimną wodę do płukania=sygnał z elektrozaworu= przekażnik znów ustawi się na pompkę wody zimnej , ponieważ nie będzie już grzania więc zadziała tylko pompka zimnej wody. Jak ktoś chce to zrozumie, żadna to elektronika przełącznik bistabilny i parę kabli nic więcej prądu nie weżmie niż zwykle, a w lecie wystarczy oba węże zamienić jeżeli wymiennik ma też chłodzić ,jeżeli nie to węże odpływowe włożyć trójnikiem w zimny odpływ a ciepły zatkać korkiem, nic nie trzeba rozłączać elektrycznie i rozbierać pralki. Napełnianie pralki zawsze ciepłą wodą jest nieuzasadnionym marnotrawstwem CWU. Edytowane 24 Listopada 2013 przez tomraider Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sławek... 24.11.2013 21:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Listopada 2013 Warunkiem poprawnego działania takiego układu jest maksymalne korzystanie z ciepłej wody. hehehe, czyli jak rozumiem mam zainwestować pieniądze w układ do odzysku ciepła ze ścieków i żeby on poprawnie działał mam ZWIĘKSZYĆ ZUŻYCIE CWU zrozum wreszcie, że jesteś zwykłym idiotą, co musi się stać żebyś to wreszcie zrozumiał? ile osób ma ci to jeszcze powiedzieć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sławek... 24.11.2013 21:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Listopada 2013 stare machoniowe na 1 uszczelce...nie szczelne ( pakiety 2 szybowe U 1.1 ), Twój dom nie jest zły, nawet okna masz już w nowym wykonaniu. Ramy machoniowe są ciepłe a co najwyżej możesz dodać jeszcze jedną uszczelkę w skrzydła okienne po demontażu ich i wyfrezowaniu w nich rowka pod nią u stolarza. super okna w nowym wykonaniu.... zdemontować, wyfrezować rowek u stolarza i dodać uszczelkę.... qrwa, w kategorii idiota roku jesteś niekwestionowanym mistrzem, jak będzie taki konkurs to będę wysyłał na ciebie smsy skończ już waść, wstydu oszczędź bo to już się robi mało śmieszne... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomraider 24.11.2013 21:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Listopada 2013 Masz na myśli przekaźnik bistabilny wpięty w obwód właściwej pompy pralki i przełączający na nią lub tę dodatkową? Jeśli tak to pomysł ich przełączania jest dobry ale sterowanie tym przekaźnikiem już nie - współczesne pralki dolewają po kilka razy wodę a grzałki też pracują cyklicznie i dogrzewają co jakiś czas do określonej temp. Takie impulsy spowodują ustawienie przekaźnika w niewiadomym położeniu więc i nie wiadomo jaka pompa się uruchomi.. Masz rację że nowoczesna pralka parokrotnie dolewa zimną wodę i być może parokrotnie włącza grzałki , to komplikuje sprawę , pomysł z termostatem upraszcza układ choć trzeba go jakoś zamocować. U siebie nie mam kłopotu ze sterowaniem bo pralka ma diodowe kontrolki cyklu prania i to prostą elektronikom one będą sterować dodatkową pompką. EDIT: elektrozawór (taki jak nomen omen od pralki) załatwi sprawę bez przekaźnika i pompy dodatkowej. odpływ odbywa się za pomocą pompki która pompuje wodę jakiś metr w górę czyli ciśnienie praktycznie żadne , elektrozawór nie ma szans zadziałać bo jest zaworem wymagającym wysokiego ciśnienia jakie jest w sieci no i woda musi być czysta. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sailah 24.11.2013 23:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Listopada 2013 W pewnym skrócie, obliczeniowo dla układu: - 26,5cm silikatu (λ 0,80), - 11,5cm isomur (λ 0,19), - 63,0cm bloczków (λ 1,7), wychodzi 0,6W/m2K a dla tego samego ale 50cm więcej bloczków (w sumie 113cm bloczków) daje 0,51W/m2K. To wszystko pomnożone przez powierzchnię fundamentu i różnicę temp. oraz przesunięcie fazowe (nie temp. gruntu na -1m a czas nagrzewania i wychładzania ~1m fundamentu od dołu do góry) powoduje, że i tak ten fundament jest za głęboki - straty to wg mnie 450kWh/rok ( מרכבה uważa, że ~500kWh/rok) czyli 3,2kWh/m2*rok. Tyle tylko, że okres grzewczy to ok. pół roku więc naprawdę nie wiem jak do tego podchodzić. Czy tak, że przez pół roku to trzeba to grzać a przez pozostałe pół to jest chłodnicą? Życie już wkrótce mam nadzieję zweryfikuje. Przytocz wskazania JBZ i obliczenia. Da się, to nie jest żaden problem konstrukcyjny. Kwestia tylko taka aby to powyżej a dalej w ziemi dobrze zabezpieczyć przeciwwilgociowio. czyli wychodzi opor jakies 1.3 m2K/W na dlugosci sciany fundamentowej.. straty tez szacowalem poobieznie i wyszlo mi to co wam, czyli 0.5MWh. na razie sie spiesze, bo raniutko wylot, ale wroce do tematu. jakby ktos obcykany wrzucil w miedzyczasie wykres pary w takiej scianie fundamentowej to by juz wogole bylo slodko.. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sunrise121 25.11.2013 08:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2013 hehehe, czyli jak rozumiem mam zainwestować pieniądze w układ do odzysku ciepła ze ścieków i żeby on poprawnie działał mam ZWIĘKSZYĆ ZUŻYCIE CWU Rocznie 4 osobowa rodzina może zaoszczędzić 1680 kWh energii podłączając wannę, natrysk, zmywarkę i pralkę pod CWU z bojlera i zrzucając brudną wodę do wymiennika ciepła. Pod znakiem zapytania jest podłączenie umywalki, jeżeli będzie się z niej korzystać małą ilością wody. Małe ilości ciepłej wody w umywalce, to małe dawki wody do wymiennika o niższej temperaturze, ponieważ strata ciepła nastąpi już w syfonie i w rurach. Trzeba wybierać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
DEZET 25.11.2013 10:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2013 Rocznie 4 osobowa rodzina może zaoszczędzić 1680 kWh energii podłączając wannę, natrysk, zmywarkę i pralkę pod CWU z bojlera i zrzucając brudną wodę do wymiennika ciepła. Pod znakiem zapytania jest podłączenie umywalki, jeżeli będzie się z niej korzystać małą ilością wody. Małe ilości ciepłej wody w umywalce, to małe dawki wody do wymiennika o niższej temperaturze, ponieważ strata ciepła nastąpi już w syfonie i w rurach. Trzeba wybierać. To może proste pytanie: ile trzeba zużyć kWh, aby taki odzysk (1680kWh) otrzymać?? Chcesz bojlerkiem 150l napełnić wannę i co dalej? 4 osoby będą się po kolei w tej wodzie myły, bo szkoda wody, bojler nie zdążył nagrzać dla kolejnej. Czas chyba już zejść na ziemię- to Twoje cudowanie na pewno nie służy oszczędzaniu energii ("zmaksymalizować zużycie cwu" - paranoja). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomraider 25.11.2013 14:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2013 Zwykły elektrozawór od pralki, zmywarki itp., z cewką AC230V, nie potrzebuje żadnego ciśnienia, możesz sobie nawet w niego dmuchać - są NO, NC i przełączne (mam jeszcze kilka z dawnej f-my). EDIT: ten po lewej to NC, ten po prawej ma jedną NO i jedną NC - można już coś pokombinować Tak kombinować to można ale do odpływu się nie nadaje, po pierwsze się zaraz zapcha zwłaszcza że z prania najbrudniejsza woda , po drugie ma mały przekrój ( jakieś góra 2 mm) i pompka odpływowa pompowała by wodę bardzo za długo co sterownik nowoczesnej pralki ( mierzy czas od włączenia pompki do opróżnienia sygnalizowany wyłącznikiem membranowym) uzna za zapchanie filtra czy usterkę pompki i wywali error i pranie stanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sunrise121 25.11.2013 15:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2013 To może proste pytanie: ile trzeba zużyć kWh, aby taki odzysk (1680kWh) otrzymać?? Chcesz bojlerkiem 150l napełnić wannę i co dalej? 4 osoby będą się po kolei w tej wodzie myły, bo szkoda wody, bojler nie zdążył nagrzać dla kolejnej. Czas chyba już zejść na ziemię- to Twoje cudowanie na pewno nie służy oszczędzaniu energii ("zmaksymalizować zużycie cwu" - paranoja). Już pisałem, że 4 osoby zużywają średnio 2800 kWh CWU rocznie. Nic nie ogranicza Twojej możliwości w wielkości bojlera. Jeżeli uważasz, że bojler 300l będzie lepszy bo umożliwi kąpiel 4 osób po kolei, to taki bojler można zastosować. Ale zawsze nagrzanie jego będzie krótsze, bo wodę podgrzewa się z temperatury 35*C do 55*C, czyli tylko o 20*C. Na tym polega odzysk ciepła z zużytej CWU. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 25.11.2013 15:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2013 Bez sensu zwiększać zużycie wody, aby zaoszczędzić.Nydara system jest to kres tego co można osiągnąć, bez mnożenia kosztów. To ma działać prymitywnie.Ja u rodziców, przy remoncie dałem dwa piony- tj WC 110 i RSŚ'owy fi 75 zbiera wodę z wszystkiego.Idzie jedne obok drugiego, i wystarczy przeciąć pion fi 75 i podłączyć kadź.Sterowniki i zawory ? lepiej zwykły kulowy + silnik krokowy i proste sterowanie, a nie jakie plastiki badziewne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sunrise121 25.11.2013 15:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2013 Bez sensu zwiększać zużycie wody, aby zaoszczędzić. Nydara system jest to kres tego co można osiągnąć, bez mnożenia kosztów. To ma działać prymitywnie. Ja u rodziców, przy remoncie dałem dwa piony- tj WC 110 i RSŚ'owy fi 75 zbiera wodę z wszystkiego. Idzie jedne obok drugiego, i wystarczy przeciąć pion fi 75 i podłączyć kadź. Sterowniki i zawory ? lepiej zwykły kulowy + silnik krokowy i proste sterowanie, a nie jakie plastiki badziewne. Źle zrozumiałeś. Korzystanie maksymalne z ciepłej wody, to nie jest zwiększanie zużycia wody aby zaoszczędzić. Odbiór ciepła nie musi się odbywać przy pomocy zaworów. Brudna woda od razu by je zamuliła. Przepływ z odpływem musi być swobodny rurą fi 75. Ważne jest jedno: z wanny i natrysku mamy 35*C, z pralki i zmywarki 50*C, więc jest o co walczyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomraider 25.11.2013 15:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2013 lepiej zwykły kulowy + silnik krokowy i proste sterowanie, a nie jakie plastiki badziewne. No zwłaszcza silnik krokowy to ma proste sterowanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sławek... 25.11.2013 18:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2013 (edytowane) nagrzanie jego będzie krótsze, bo wodę podgrzewa się z temperatury 35*C do 55*C, czyli tylko o 20*C. Na tym polega odzysk ciepła z zużytej CWU. Ważne jest jedno: z wanny i natrysku mamy 35*C, z pralki i zmywarki 50*C, więc jest o co walczyć. zaraz, zaraz: woda z prysznica 35* ma podgrzać wodę z sieci do 35* ? nie za duża sprawność tego wymiennika? poza tym jakim cudem woda z prysznica będzie miała 35*? to ona się nie wychłodzi chociażby o brodzik czy w drodze do wymiennika? cuda panie, cuda... to może lepiej będzie lać w ten wymiennik wodę bezpośrednio z zasobnika? to w końcu 55* więc jak wymiennik podgrzeje zimną do 55* to nic nie będzie trzeba podgrzewać w zasobniku i to dopiero będą oszczędności Edytowane 25 Listopada 2013 przez Sławek... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sunrise121 25.11.2013 18:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2013 Budynek o powierzchni 120m2 z rozstawem ścian nośnych do stropu 8m, będzie miał długość ok. 15m, czyli dosyć niekorzystny stosunek powierzchni ścian do kubatury. Musi mieć dla zachowania takich samych strat grubszą izolację ścian. Miało być tanio. Może być 9m x 13m lub 10m x 12m i mieć niekorzystny stosunek powierzchni ścian do kubatury, ale musi być parterowy. Bo parterowy zawsze będzie cieplejszy o 20% od domu z użytkowym poddaszem, 30% tańszy bo prostszy w wykonaniu i ociepleniu oraz nie będzie miał zmarnowanej powierzchni pod klatkę schodową. Z racji mniejszych strat ciepła, ocieplenie ścian nie musi przekraczać 30cm. Będzie tanio. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 25.11.2013 19:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2013 bo wodę podgrzewa się z temperatury 35*C do 55*C, czyli tylko o 20*C. Na tym polega odzysk ciepła z zużytej CWU. Jeśli temp. wody zrzutowej z kąpieli ma 35-32oC a sprawność odzysku zakładasz na poziomie 60%, to przy temp. wody wodociągowej na poziomie 8oC uzyskasz temp. wody wlotowej do bojlera na poziomie 22 - 25oC. Różnica do podgrzania nie wychodzi 20oC a już 30oC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 25.11.2013 19:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2013 Może być 9m x 13m lub 10m x 12m i mieć niekorzystny stosunek powierzchni ścian do kubatury, ale musi być parterowy. Bo parterowy zawsze będzie cieplejszy o 20% od domu z użytkowym poddaszem, 30% tańszy bo prostszy w wykonaniu i ociepleniu oraz nie będzie miał zmarnowanej powierzchni pod klatkę schodową. Z racji mniejszych strat ciepła, ocieplenie ścian nie musi przekraczać 30cm. Będzie tanio. Musi, ale dlaczego i skad te 20%, moze troche obliczeń. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sunrise121 25.11.2013 19:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2013 zaraz, zaraz: woda z prysznica 35* ma podgrzać wodę z sieci do 35* ? nie za duża sprawność tego wymiennika? poza tym jakim cudem woda z prysznica będzie miała 35*? to ona się nie wychłodzi chociażby o brodzik czy w drodze do wymiennika? cuda panie, cuda Woda z prysznica 35*C podgrzeje wodę w sieci do temp 30*C, potem dojdzie woda ze zmywarki o temp 50*C i woda z pralki o temp też 50*C. Całość wymiesza się w wymienniku 30*C z 2x 45*C. Po wymieszaniu i uwzględnieniu strat można przyjąć temp 35*C. I tak w koło 24h na dobę. Wymiennik musi być dobrze ocieplony (30cm styropianu) aby wymiana zaszła w czasie. Czysta korzyść ok. 1000 zł rocznie z gwarancją na 50 lat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 25.11.2013 19:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Listopada 2013 Może być 9m x 13m lub 10m x 12m i mieć niekorzystny stosunek powierzchni ścian do kubatury, ale musi być parterowy. Bo parterowy zawsze będzie cieplejszy o 20% od domu z użytkowym poddaszem, 30% tańszy bo prostszy w wykonaniu i ociepleniu oraz nie będzie miał zmarnowanej powierzchni pod klatkę schodową. Z racji mniejszych strat ciepła, ocieplenie ścian nie musi przekraczać 30cm. Będzie tanio. hehe, dobre Poczytaj może co nieco o stosunku A/V: http://www.budujemydom.pl/termoizolacja/214-budynek-energooszczedny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.