Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

To ja napiszę żeby było dalej w temacie.

Wydawało mi się, że zrobienie energooszczędnego budynku to tylko kwestia grubości izolacji. Po zabawie z Audytorem OZC okazało się, że to nie jest do końca prawda. Konstrukcja budynku musi spełniać szereg warunków, żeby to było możliwe.

 

W swoim projektowanym domu zastosowałem izolacje:

- podłoga - 30 cm styropianu (10 cm XPS i 20 EPS 200),

- ściany - 25 cm styropianu grafitowego

-strop - 35 cm wełny albo styro - jeszcze nie wiem

 

Dom parterowy 150 m2 ściany nośne silikaty 24 cm, działowe silikaty 12 cm, strop Teriva.

 

Przy takiej izolacji program OZC pokazywał zapotrzebowanie na ciepło ok 50 kWh/m2*rok. To dużo za dużo. Kombinowałem co tu zrobić żeby było lepiej i doszedłem do wniosku, żeby wywalić klasyczne fundamenty na rzecz płyty. Po takim zabiegu zapotrzebowanie na ciepło spadło do 24 kWh/m2*rok.

Zobaczcie sami.

 

Kołowy.jpgogólne.jpg

 

Nie jest to może taka rewelacja, bo dość duże straty są przez ściany, ale chyba nie ma sensu więcej dokładać styropianu.

 

Podsumowując, dom energooszczędny, to nie tylko 30 cm od gruntu. To przede wszystkim likwidacja wszystkich mostków, głównie do gruntu i przy oknach tak więc mogę się pokusić o dość radykalne stwierdzenie, że dom energooszczędny na pewno powinien:

 

- mieć płytę fundamentową leżącą na warstwie izolacji,

- mieć stolarkę okienną montowaną w warstwie ocieplenia

Edytowane przez Horher
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Co do wilgotności i oddawania jej przez ścianę ... napiszę jeszcze raz aby to odzyskać musi się odwrócić różnica ciśnień cząstkowa pary wodnej.

Po za tym łatwo policzyć ile przechodzi przez wentylację gram pary wodnej a ile przez ścianę!

przyjmijmy że to jest okło 3% tego co jest dla wentylacji ...

czyli ... przechowywanie pary wodnej w przegrodzie ... efektywne nie jest :p

chyba że jest tak jak u Nydara ... ze izolacja jest jak by częścią tego powietrza... i powietrze z obu stron ... ma dostęp do ekofibra ..

i ten ekofiber jest wentylowany przez powietrze wewnętrzne .. to ok ... w tedy to ma sens ...

jednak jak ekofiber jest zasłonięty GK ... i nie ma żadnych szczelin które by umożliwiały "obmywanie" tego ekofibra ...

to z tego cudów nie będzie ...

 

Horher ... pokombinuj jeszcze ... bo 24 kWh ...można jeszcze zbijać ...

zobacz jak okna ... jak wentylacja ... straty przez okna bardzo duże !

i na wentylację też ...

zobacz czy masz równe strumienie powietrza

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zobacz jak okna ... jak wentylacja ... straty przez okna bardzo duże !

i na wentylację też ...

 

Straty przez okna duże, bo bardzo duże przeszklenia. Ciekawostką jest to, że jak wywaliłem z projektu wszystkie okna, to zapotrzebowanie na ciepło WZROSŁO!!! OZC pokazuje mi zyski z nasłonecznienia większe niż straty przez przenikanie. Od północy mam okienka malutkie (spiżarnia, kotłownia), od południa i zachodu wielkie, od wschodu normalne :).

 

zobacz czy masz równe strumienie powietrza

 

Nie wiem o co chodzi :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Podsumowując, dom energooszczędny, to nie tylko 30 cm od gruntu. To przede wszystkim likwidacja wszystkich mostków, głównie do gruntu i przy oknach tak więc mogę się pokusić o dość radykalne stwierdzenie, że dom energooszczędny na pewno powinien:

 

- mieć płytę fundamentową leżącą na warstwie izolacji,

- mieć stolarkę okienną montowaną w warstwie ocieplenia

No nie. Liczyliśmy to już. 20 cm od gruntu wystarczy. Zwykły fundament ocieplony od zewnątrz plus izolacja pod podłogą i dom też będzie energooszczędny. Mostki do gruntu na styku ściany i podłogi nie są aż tak duże by to uniemożliwić.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do tematu - Ze względu na straty do gruntu - nie da się postawić domu izolowanego ( zużycie do 30kWh/m2 rocznie ) na 20 cm styropianu, o czym się przekona każdy, kto tak uczyni. Minimum to 30 cm styropianu.

Nie może też być mostków termicznych w izolacji, ani "oddychających" przegród.

Jak to radzi ISOVER http://ipaper.ipapercms.dk/SaintGobainConstruction/Isover/Byggisolering/IsoverBoken/?Page=46

płyta fundamentowa.gif czy izodom2000 izodom.jpg

Czy jak przy płycie fundamentowej http://www.dahl.se/dokument/Komplett_husgrund.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż ja się chyba nie doczekam odpowiedzi. Tak samo nie doczekałem się odpowiedzi na pytanie jak zaizolować dom z poddaszem użytkowym. Taki drobny szczegół dotyczący izolacji stropu z dwóch stron, wewnętrznych ścian nośnych itd. No Panie Tomaszu - po raz kolejny unik żeby nie odpowiadać na trudne pytania?

Musisz stanąć w kolejce. Brzęczkowski pisze od wielu lat więc kolejka długaśna, do tego na niewygodne pytania Brzęczkowski nie odpowiada. Swoją drogą, co musi mieć w głowie człowiek któremu z tysiąc razy udowodniono ze pisze bzdury a po którym spływa to jak po kaczce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do tematu - Ze względu na straty do gruntu - nie da się postawić domu izolowanego ( zużycie do 30kWh/m2 rocznie ) na 20 cm styropianu, o czym się przekona każdy, kto tak uczyni. Minimum to 30 cm styropianu.

Nie może też być mostków termicznych w izolacji, ani "oddychających" przegród.

Jak to radzi ISOVER http://ipaper.ipapercms.dk/SaintGobainConstruction/Isover/Byggisolering/IsoverBoken/?Page=46

[ATTACH=CONFIG]206996[/ATTACH] czy izodom2000 [ATTACH=CONFIG]206997[/ATTACH]

Czy jak przy płycie fundamentowej http://www.dahl.se/dokument/Komplett_husgrund.pdf

A ten dalej swoje. Może jednak administracja przyklei temu człowiekowi łatkę "kontrowersyjny"? On się nawet nie przyjrzał tym rysunkom. Pocieszny chłopina.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tanie i komfortowe domy....

Wracając do tematu - Ze względu na straty do gruntu - nie da się postawić domu izolowanego ( zużycie do 30kWh/m2 rocznie ) na 20 cm styropianu, o czym się przekona każdy, kto tak uczyni. Minimum to 30 cm styropianu.

Tutaj zdania są podzielone i mimo, że wielu userów twierdzi inaczej pan nadal swoje. Ale OK. 30 cm styro będzie droższe od 20 cm o całe 10cm powierzchni więc nie będzie tanio!

No to może coś innego będzie taniego? Materiały , przegrody itd?

Potem pogadamy o komforcie bo to tez może zająć ze 30 stron na forum.

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie. Liczyliśmy to już. 20 cm od gruntu wystarczy. Zwykły fundament ocieplony od zewnątrz plus izolacja pod podłogą i dom też będzie energooszczędny. Mostki do gruntu na styku ściany i podłogi nie są aż tak duże by to uniemożliwić.

 

ja nie muszę bronić żadnej idei tylko dlatego że nie chcę się przyznać do błędu, bo ja jeszcze nic nie wybudowałem więc błędu nie popełniłem. Dane, które podaje są liczone przez program, więc może Ty czy ktoś tam liczyliście i wyszło co innego, ale w moim konkretnym przypadku wychodzi właśnie tak. OZC pokazuje, że przez klasyczne fundamenty ucieka sporo ciepła.

Nie wybrałem płyty z powodu jej urody, ale dlatego, bo właśnie z wyliczeń wyszło, że jest znacznie lepsza pod kątem energooszczędności. Jak znajdę jeszcze lepsze rozwiązanie, ale jeszcze przed wybudowaniem domu, to pewnie pójdę w tym kierunku. Jednak póki co płyta (przynajmniej w moim domu) zostawia klasyczne fundamenty daleko z tyłu, a nic lepszego nie znalazłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj zdania są podzielone i mimo, że wielu userów twierdzi inaczej pan nadal swoje. Ale OK. 30 cm styro będzie droższe od 20 cm o całe 10cm powierzchni więc nie będzie tanio!

No to może coś innego będzie taniego? Materiały , przegrody itd?

Potem pogadamy o komforcie bo to tez może zająć ze 30 stron na forum.

Pzdr.

Szanowny Panie, będzie taniej, z prostego powodu... 30 cm izolacji od gruntu - to izolacja wykluczająca centralne ( pośrednie ogrzewanie)

Czyli dołożenie na 100m2 10 cm styro ( bo chciał Pan 20cm ) to koszt 2500zł a różnica miedzy centralnym a niecentralnym jest większa. Czyli TANIEJ.

Oczywiście - zwolennicy centralnych ogrzewań - będą zwalczać 30 cm wszelkimi metodami.

 

Co do obliczeń Pana Dudy czy Szanownego asolta - przyjęli złe założenia!!! temperatura gruntu +8 a w domu ( nie wiem ) ale zapewne nie więcej niż +22 st. C czyli delta T 14 st.

A w praktyce, DOM KOMFORTOWY O KTÓRYM PISZĘ - ma ogrzewanie podłogowe !!!!!!! Przy takim odgrzewanie gdy 22 st.C jest w domu - to w wylewce kilka cm pod terakotą jest 26-28 st. C A przy parkiecie nawet ponad 30!!!! Mylę się Panie Stam222 ? "Odcinając" się zdecydowanie od grzania gruntu 30-40 cm izolacją - powoduję, że temperatura gruntu wynosi +3 st. C

 

I teraz policzmy, straty do gruntu przy delta T minimum 23 st.C ( bo taką spotkałem najniższą temperaturę nad styropianem do gruntu) maksimum 32 st.C ( bo 35 st. C taką spotkałem najwyższą temperaturę panującą nad styropianem od gruntu.

 

Panie stam222 - czy Pan uważa, że do obliczeń powinno się brać temperaturę w pomieszczeniu czy betonu na styropianie ???

Panie stam222 - czy uważa Pan, że do obliczeń powinno się brać temperaturę gruntu pod styropianem ogrzanego przez nas czy nie grzanego?

Pan odpowie uczciwie!!!!!!!!!!!!!!!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

podłogowe !!!!!!! Przy takim odgrzewanie gdy 22 st.C jest w domu - to w wylewce kilka cm pod terakotą jest 26-28 st. C A przy parkiecie nawet ponad 30!!!! Mylę się Panie Stam222 ? "Odcinając" się zdecydowanie od grzania gruntu 30-40 cm izolacją - powoduję, że temperatura gruntu wynosi +3 st. C

No jakieś pierwiosnki oświecenia ? różnica nie będzie super duża ...

nawet dla delty 12 st i 100 m^2 dla 20 cm XPS'a jest to U 0,155 W/m^2*K !!! nie myl z lambdą !!! kolego Tomaszu .

dla 30 cm jest to 0,105 W/m^2*K i z tego mamy że .. na jeden stopień fundament traci ... 15 wat ... drugi traci pod 10 wat ... a trzeci ?

na 100m^2 ... i można sobie policzyć ... robiąc dowolną deltę ...

 

dla 40 cm ... 0,4 /0,031 =12, 9 m^2*K/W czyli opór potocznie R ... teraz 1/ 12,9 =0,077 W/m^2*K... czyli pod 8 wat na całość ...

delta 20st = 160 wat ... delta 30 st =240 wat straty ... 40st różnicy 320 wat... na 100m^2 ...

 

Teraz ... jeszcze jedna kwestia ... mostek termiczny raz ... jak w miarę dobrze zaizolowany fundament ...

nie chodzi o grubość tylko maksymalną ciągłość ... to daje koło 0,15-0,2 wata straty na mb mostka ...

Plus mostek dyfuzyjny ... o czym się zapomina ... tak owe miejsce musi być dobrze zabezpieczone ... przed wnikaniem pary wodnej .

 

Co to oznacza dobre ocieplenie i ciągłe ...aż po dno ławy ... z obu stron ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle pytań a tak mało odpowiedzi.

Co ja myślę? Myślę, ze mam za małą wiedzę aby podjąć merytoryczną i sensowną polegającą na wymianie poglądów rozmowę.

Puki co wszystkie Wasze wyliczenia są szacunkowe i teoretyczne. Wiadomym jest, ze nie ma 100% izolatorów bo gdyby takie były i były ogólnie dostępne (tanie) to nie było by problemów. Pyta pan jakiej temperatury użyć do obliczeń? Nie wiem. Czytając nt. grzania podłogowego występująca tam temperatura waha się od 40-50*C więc logicznym jest, ze warstwa wylewki kumuluje jakiś% tego ciepła a jakiś tam oddaje do pomieszczeń, jakaś tam jeszcze część przenika przez styropian do gruntu. I tutaj pojawia się (moim zdaniem) najistotniejsza kwestia/pytanie.Gdzie jest ta rozsądna granica opłacalności? Czy brnąć dalej w poszerzanie warstwy izolacyjnej aby uzyskać lepszy współczynnik "U" czy zatrzymać się na np. 20 cm bo dalsze dokładanie styropianu nie przyniesie wymiernych/widocznych oszczędności na przestrzeni 20-30 lat? Ile zyskuję na dołożeniu 10 cm ocieplenia a ile wydaje na jego zakup? Kiedy nastąpi zwrot poniesionych kosztów izolacji i czy w ogóle nastąpi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam w związku z tym pytanie. Co zrobić i jak aby zimą nie wykraplała się tam wilgoć zawarta w domowym powietrzu.
A skąd tam powietrze wewnętrzne, chyba, że zrobimy wentylowaną podłogę, to wtedy paroizolacja. A jak na gruncie to trudno pisać o różnicy ciśnień. Poza tym, Pan wylewa bezpośrednio na styropian ? Ja dawałem folię kubełkową (7 zł m2) . Nigdy nie spotkałem w domach izolowanych, by ktoś lał beton bezpośrednio na styropian.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja nie muszę bronić żadnej idei tylko dlatego że nie chcę się przyznać do błędu...
Wcale cię o to nie posądzam. Płyta na izolacji jest najbardziej efektywnym rozwiązaniem bo praktycznie likwiduje problem mostków, które w normalnym fundamencie istnieją. Trzeba jednak brać pod uwagę proporcje. 30 cm izolacji pod domem pasywnym bierze się stąd że liczą się tam tylko i wyłącznie współczynniki.

Jako ciekawostkę podam fakt że w krajach takich jak Szwecja, Norwegia i USA, Legalett stosował (chyba tak jest dalej) fundament płytowy w którym rolę zabezpieczenia przeciw-wysadzinowego pełniło ciepło przedostające się przez zmniejszoną krawędziowo warstwę izolacji. Ta ucieczka ciepła jest zaprogramowana. Nie jest chyba tak istotna w ogólnym bilansie energetycznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam rozumieć, że dane z geologii na temat pojemności cieplnej gruntu są wyssane z palca?
ale widzę że nadal ...

nie pomoże !!! jak nie tak to tak... kumasz człowiecze ? że tyle ile przepuści izolacja tyle może zjeść grunt ?

jak izolacja przepuści zgodnie ze swoim U 0,1 wata ... to tyle ... ani mniej ani więcej.

Ciebie można tłuc do usranej śmierci ... a ty nadal swoje !!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mamy założenia progowe - (jak w temacie komfortowy dom 0-20kWh/m2 rocznie

http://ogrzewnictwo.pl/artykuly/ile-kosztuje-oszczedzanie-energii w domu "nad Pilicą" zużycie 2100kWh - kable grzewcze ( 100% ) koszt 10 000zł 40cm styropianu ( przy tej ilości) 18 000zł

Gdzie to podraża inwestycje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mamy założenia progowe - (jak w temacie komfortowy dom 0-20kWh/m2 rocznie

http://ogrzewnictwo.pl/artykuly/ile-kosztuje-oszczedzanie-energii w domu "nad Pilicą" zużycie 2100kWh - kable grzewcze ( 100% ) koszt 10 000zł 40cm styropianu ( przy tej ilości) 18 000zł

Gdzie to podraża inwestycje?

To niezłe. Link do osobistych wypocin. Może sobie sam dasz nagrodę?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kable grzewcze ( 100% ) koszt 10 000zł
ale co koszt kabli ?

styropianu ( przy tej ilości) 18 000zł

Gdzie to podraża inwestycje?

ale łącznie na całą budowę czy różnica między 30 a 40 cm czy jak ?

czy tylko koszt izolacji samej płyt? czy koszt ogrzewania plus płyta ...

 

To niezłe. Link do osobistych wypocin. Może sobie sam dasz nagrodę?

pierdu pierdu :) to nie wiesz Perm że to opowieści z Narni ? kolegi TB ...

pierwszego mąciciela w budownictwie energooszczędnym...

Jak by był taki dobry ... to sam projektował by detale ... a nie od isovera coś podbierze ...

jeszcze od innych ... plus swoje gatki szmatki ... język para dowodów i mamy ... speca:)

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...