Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

http://www.domzeroenergetyczny.waw.pl/upload/files/zeroenergetyczny.pdf no no zero energetyczny ... jak sobie narysują.

Proszę luknąć na przekrój A-A .

 

Jedno trzeba tam przyznać to najbardziej klarowny projekt budowlany jaki widziałem !! choć i tak wymiary się powtarzają ale widać czego chcą

 

Na przekroju A-A jest mostek termiczny jak się patrzy, po hoo wy je ... izolację na ścianę szczytową ? nie prościej kuźwa płytę OSB... i od razu na strop ?

czy ja strych koni architektów muszę uczyć ...:p

 

 

przerwa na obiad ?

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Koszt budowy duży być nie musi aby koszty utrzymania były mini.

Do domu energooszczędnego moim zdaniem systemy sterujące, które bazują na aktualnym pomiarze się nie nadają. Takie domy i ich ogrzewanie trzeba sterować z wyprzedzeniem. Akumulacja w domach energooszczędnych ma tę zaletę, że jak dziś podgrzeje słońce chałupkę to jutro co by się nie działo ogrzewanie nie włączy się.

 

Ja planuję też domek dla 2 emerytów (wkrótce moi rodzice, później ja) dlatego drżę temat zarówno od strony teoretycznej (nie, raczej nie fora) jak i praktycznej (przede wszystkim eksploatacja tego co właśnie wybudowałem - doskonała szkoła).

 

Z forum też da się wyciągnąć istotne zagadnienia a przynajmniej dowiedzieć się że istnieją. Możesz się pochwalić jaki to domek? Masz już projekt?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd Pana zaufanie do tego programisty? Skąd Pan wie, że on to badał i przyjął właściwe założenia? Bez najmniejszych problemów mogę udowodnić, że m2 piasku ograniczonego z 5 stron 10 cm styropianem ( 1mx2mx0.5m wys. ) na gruncie - nie ogrzeje więcej jak o 2 st. grzałka 0.6kW pracującą cały sezon grzewczy - Przecież to tak łatwo sprawdzić - tylko, że wtedy trzeba by sporo "programów" do kosza wyrzucić!!

 

Przestać pieprzyć :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczę wciąż na to, że z tego tematu dowiem się jak tanio wybudować komfortowy <20kWh/m2*r
tanio ?

Twój zły ?

Jeden dom w pobliżu mogę nazwać izolowanym, 2 inne są dobrze izolowane, bo zbudowali je nie Polacy a przybysze z wielkiej wody.

i tam jest ponad 20cm izolacji, reszta to czreśniactwo 5-12 cm 12 to już cud Boski ... teraz robię dla Taty pokazówkę aby zobaczył co to znaczy mieć sucho i od czego to Go uchroniło.

Dopuki się się zajmowałem ciut ciut nawet budownictwem to wierzyłem w różne gusła, teraz jest to zabawne ale ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kol. napisał, że to czerpnia jedna z. I na pewno nie na lato. Na lato powietrze ze strychu to tylko do PCpp-CWU.

Ja też z tej pod dachem nie korzystam non stop tak samo jak nie korzystam non stop z rekuperatora czy z GWC. Chodzi o to aby w danym momencie pobierać to co potrzeba - najcieplejsze do ogrzewania lub najchłodniejsze do chłodzenia.

 

Najlepsza zatem wydaje się wentylacja wywiewna z przestrzenią nad poddaszem użytkowym/stropem jako skrzynka rozprężna dla wentylacji (tak jak u nydara, i u siebie też tak planuję). Ogranicza straty w zimie, w lecie nie stanowi problemu a na wywiewie z reku podłaczasz PCpp-CWU. Nie trzeba tym sterować/przełączać czerpnie.

 

To nie jest do dupy system grzewczy a system sterowania nim. W domu energooszczędnym (z akumulacją czy bez) są jeszcze większe problemy dlatego dla takich domów i systemów grzewczych trzeba z sensownym wyprzedzeniem przewidywać zyski i straty a nie bazować na tym co jest teraz.

 

Klimatyzator jako c.o. jest idealnym rozwiązaniem w takim domu. Przecież on utrzymuje zadaną temp. Jeśli pojawia się słońce i podgrzewa wnętrze to klimatyzator poprostu się wyłącza. A reaguje niemal natychmiast. Nie widzę tutaj problemu.

 

A ilu z tych inwestorów jest poinformowanych, że w domach izolowanych nieekonomiczne jest centralne i izolacja nie podnosi przez to kosztów budowy?

Zna ktoś takiego AUDYTORA?

 

A ogrzewanie nadmuchowe to przecież centralne, więc czemu bzdurzysz ?

 

Wyraźnie napisałem w pierwszym poście że chcę mieć ogrzewanie podłogowe elektryczne ponieważ jest bezobsługowe i raczej niezniszczalne i klimatyzator (bo kosztuje 2,5k i zawsze można go wymienić w razie potrzeby) i do tego dobudować dom - trochę odwrotnie. Koszt budowy może być wyższy natomiast koszty utrzymania domu jak najniższe dlatego kombinowałem z czerpaniem powietrza do went. ze strychu. W domu będzie mieszkać dwójka emerytów dlatego takie założenia. A co do sterowalności to chyba z małą bezwładnością łatwiej sobie poradzić.

 

Bardzo dobre podejście ! Też w tą stronę idę. Podstawą ppci a kable jako backup w największe mrozy. Ale kable takie jakie przestawił kszhu z prostym sterowaniem za maks. 2,5k. korys tak ma u siebie.

Można obrać jeszcze inną drogę - jaką przedstawiał swego czasu andriuss. Zakupić grutową PC o mocy 10kW za 10tys.zł, do tego samodzielne wykonanie DZ i do tej PC dobrać izolację.

 

Koszt budowy duży być nie musi aby koszty utrzymania były mini.

Do domu energooszczędnego moim zdaniem systemy sterujące, które bazują na aktualnym pomiarze się nie nadają. Takie domy i ich ogrzewanie trzeba sterować z wyprzedzeniem. Akumulacja w domach energooszczędnych ma tę zaletę, że jak dziś podgrzeje słońce chałupkę to jutro co by się nie działo ogrzewanie nie włączy się.

 

To nie takie łatwe jak piszesz. Jak oprogramujesz słoneczny zimowy dzień w którym słońce czasami chowa się za chmurami ? Jeśli uzależnisz ogrzewanie od tzw. pogodynki, to jak oprogramujesz system grzewczy w taki dzień ?

 

Ja planuję też domek dla 2 emerytów (wkrótce moi rodzice, później ja) dlatego drżę temat zarówno od strony teoretycznej (nie, raczej nie fora) jak i praktycznej (przede wszystkim eksploatacja tego co właśnie wybudowałem - doskonała szkoła).

 

Jeszcze dobrze nie zamieszkał a już planuję budowę kolejnego :) W takim tempie to jeszcze z 5 domów wybudujesz zanim emerytura Cię dopadnie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doświadczenie dot. grzania piachu kolektorem a nie "mieszkaniem".

 

I nawet w takim przypadku TB przyjął sobie ogrzewanie piachu o głebokości 1metra. Dlaczego on tyle zakłada ? Dlaczego przyjmuje on osadzenie kolektora po środku takiej warstwy piachu ? Dlaczego on chce ogrzewać aż 100m3 piachu ??? Poza tym ciepło w takim ośrodku rochodzi się promieniści i nie jest równe w całym przekroju. My przecież ni mówimy tutaj o gromadzeniu ciepła z okresu letniego i utrzymywanie go przez całą zimę! Chodzi o likwidację strat. A żeby to zrobić wystarczy ułożyć kolektor zaraz pod izolacją - np. na głebokości 5cm w piachu.

 

Dalej nie rozumiem co ma ten eksperyment z grzałkami dać. Proporcjonalne przeskalowywanie mocy grzałki i ilości piachu, żeby odzwierciedlić zjawisko jest totalną bzdurą !

 

Przynajmniej po męsku się do tego przyznał.

 

bo on nikomu nic nie udowadniał. Próbował wykonać magazyn ciepła wg teorii adama i rzeczywistość jednak bardzo mocno zweryfikowała jego założenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wywiewna ale koniecznie mechaniczna bo ani wilgotność ani stężenie CO2 nie wymusi prawidłowej wentylacji a jeśli w to wierzysz to wyobraź sobie co się dzieje jak w kuchni ostro pichcisz a w sypialni w tym czasie śpi dziecko. Po drugie jak chcesz wywiewać na strych i jednocześnie odzyskiwać? A po trzecie to wybór czerpni podyktowany jest koniecznością wietrzenia najcieplejszym/najzimniejszym, w zależności od potrzeby, powietrzem.

 

Tak, tak - wywiewna mechaniczna. Z wentylatorkiem zarówno na nawiewie jak i na wyciągu.

Ad. Po drugie - wentylator wyciągowy będzie przy reku, a rura dolotowa do reku bedzie zaciągała powietrze ze szczelnego poddasza - pseudo skrzynki rozprężnej.

Ad. Po trzecie - ciezko tym sterować. O ile ty możesz sobie poradzić o tyle dla innych nie jest to "półkowe" rozwiązanie.

 

Jak już zaopatrzysz się w taki dom to zobaczysz problemy:) Klimatyzator akurat jest chyba najlepszy bo nie "akumuluje" ale musi działać w płaskiej taryfie i mieć dobrze umieszczony czujnik temp. ale zazwyczaj nie będzie mieć. Więc będzie grzał nim słońce dobrze wzejdzie, będzie grzał jak chałupa będzie jeszcze akumulować promienie a wyłączy się dopiero na krawędzi szybko wzrastającej krzywej temp. - za późno i nie potrzebnie.

 

Jest jeszcze wentylacja, która szybko odessie ten nadmiar ciepła. Ale ogólnie klimatyzator zadziała w odpowiednim momencie, bo temp. powietrza szybko wzrośnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Innowacyjne powiadasz... hm... ale dla specjalnie zainteresowanych egzotyka czy dla ogolu ktory by po prostu chcial miec dom tak jak w watku polpasywny.?

 

:)

 

Te innowacyjne rozwiązanie podrzucają inni, nie miałem na myśli TB ! :)

On prowokuje a inni przedstawiają konkretne rozwiązania. To jest ten plus tego wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam sobie przeczysz - nie akumulator z lata na zimę tylko podgrzewanie ciut pod. No ale jak to zrobić zimą jeśli:

 

Nie przeczę!

Nie chodzi mi o ładowanie gruntu pod domem do temp. pokojowej, albo 40oC jak chciał bachus, bo to jest kompletnie bezsensu. Jeśli załóżmy grzeję dom ppci o SCOP=4, to nie warto dawać pod posadzkę 30cm XPS (mówię o płycie fundamentowej), bo zdecydowanie taniej będzie dać 20cm a nawet i 18cm ;) i "ładować" piach pod posadzką stratami (zauważ, że przy ppci straty mnie kosztują 4x mniej niż przy ogrzewaniu prądem).

O to mi chodzi.

 

Jak dla mnie ten temat nie warty poświęconego mu czasu. W życiu nie zrezygnowałbym z dodatkowych cm EPS nie mając 100% pewności tego co się w gruncie może wydarzyć przez okres życia budynku. A, że zdarzyć może się wiele i nie ma jak tego zbadać ani się przed tym zabezpieczyć za sensowne pieniądze to nie kupuję takich szalonych pomysłów.

 

Można i tak :) Ja jednak sądzę, że nie ma szans na istnienie takich warunków gruntowych (mam na myśli swoją działkę), że coś wypłucze mi te zgromadzone ciepło pod posadzką. Szczelna pionowa opaska *tmann'a i drenaż załatwiają sprawę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jak tak to kanały, jeśli nawiew z dołu to więcej kanałów a to dodatkowe koszty i spręż. Czy dzięki temu odczucia, poza samozadowoleniem, będą lepsze - wątpię:)

 

Kanałów nie planuje :) Dwa nawiewy centralne (parter i piętro) oraz wyciągowe przepusty rurowe (flex/spiro) do strefy poddasza nieużykowego. Sumarycznie max. kilkanaście metrów rurek.

 

Temp. z akumulacji (w dowolnych meblach, ścianach, podłogach itp.) ani szybko się nie podnosi ani szybko jej nie wyciągniesz - minimum to kwestia godzin. Przy naprawdę masywnych rzeczach to kwestia dni.

 

Mi chodzi tylko o samoistne wyłączenie klimatyzatora jak temp. w domu osiągnie odpowiedni poziom.

Wyjdzie słoneczko, zacznie dogrzewać wnętrza i klima się wyłączy i nie powinna się włączyć póki - tak jak piszesz - meble, ściany, podłoga nie oddadzą tego co przyjęły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tym postem kończę z gruntem. Wstawiam wyniki z Psitherma:

 

Wszędzie warunki takie same: wewnątrz +20C, na zewnątrz -20C, na głębokości 3m +5C.

 

1) Płyta fundamentowa 30cm styro, z opaską 1m x 0,1m ułożoną pionowo i poziomo

opaska pozioma kontra pionowa.jpg

Pionowa jest nieco lepsza, jednak czy na tyle, żeby się opłacało kopać?

 

2) Docieplenie ciągłe ław i ścian fundamentowych, kontra klasyczne. Całość ścian fundamentowych z lanego betonu.

docieplenie zewn kontra ciagle.jpg

Tak, czy siak, szału nie ma i wychłodzenie narożników jest znaczne

 

3) Docieplenie ciągłe ław i ścian fundamentowych, kontra klasyczne. Ściany z lanego betonu do dolnego poziomu styropianu w podłodze. Wyżej BK lambda 0,22

docieplenie zewn kontra ciagle z redukcja mostka.jpg

Naprawdę temperatury wyszły identyczne. Jak dałem coś z lambda 0,15, wyszło 18,43C

 

4) Kontrolnie jeszcze wstawiam taki układ:

kontrolnie.jpg

 

Proszę się nie czepiać, że nie ma wylewki na styropianie, ale to nie zmieniłoby zachowania się całości.

Powiedzcie, czy ta strata 0,9stC w stosunku do najlepszego rozwiązania, czyli płyty fundamentowej to aż taka tragedia? To chyba nie jest zło wcielone?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie małe wyjaśnienie dlaczego warto grzać grunt pod domem odpadowym ciepłem - nadmiarem z kolektorów.

1. nie ma problemu z nadmiarem energii słonecznej w lecie

2.Grzejąc grunt wyrównujemy izotermy w obrębie fundamentu w stosunku do warunków zewnętrznych.Po zimie jest tam chłodniej niż latem obok domu ,bo raz słońce nie dochodzi,dwa,przepływ ze strefy ogrzewanej przez słońce nie jest błyskawiczny,a trwa miesiącami.

Najważniejszą jednak zasługą grzania pod fundamentem ciepłem odpadowym z kolektorów jest osuszanie w tym obszarze piasku.

A że tak się dzieje można się przekonać analizując ciśnienie pary wodnej dla różnych temperatur. Mówiąc w dużym uproszczeniu zimne powoduje skraplanie a ciepłe parowanie. Wobec różnicy temp. pod chudziakiem i 2m głębiej ,przepływ pary wodnej jest oczywisty.Do tego jak by nie patrzył,grawitacja jest naszym sprzymierzeńcem.

Ciepły i suchy grunt pod domem to niezła izolacja i to gratis w cenie m2 działki.

Czy to działa? Działa. Dowodem jest temp, pod fundamentem kszchu ( 9oC ) i moja 15,5oC . On ma 30cm EPS ja 18. Ale z różnicy temp. i lambdy wynika,że zużywa więcej ciepła na pokrycie strat przez posadzkę niż ja.

Czy warto . Wydałem na to 100mb pexa.

Dlaczego 30cm styropianu generuje większe straty niż 18cm?

Wilgotny piach rozprasza szybko energię cieplną ( 2W/mK) suchy piach(0,25-0,4W/mK) jest izolatorem i stąd jego temperatura .

Wyższa temp. pod chudziakiem to mniejsze straty .

To wszystko gwoli wyjaśnienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...