Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Gdzie tak twierdzę? Znów masz zwidy?

 

 

Napisałem kiedy były robione; nie doczytałeś?

 

Skoro mróz zimą to anomalia a jasna ściana w styczniu nagrzewa się do 50oC to niechybnie w lipcu styropian się stopi. Ja bym na twoim miejscu na grafit nie malował .Musi być na Kujawach jakieś filtry pozakładali bo w marcu grafitowa ściana od poł.wsch. do 30-tu z kawałkiem się zagrzała.Może przez to,że na powierzchni tynku było widać falujące,unoszące się cieple powietrze,które skutecznie pozbywało się nadmiaru ciepła.We Wrocławiu widać konwekcja bardziej powolna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu sie z Krzychem zgodze bo rowniez robilem podobne pomiary i przy -15*C grafitowa ściana miała 35*C

Tu co prawda temp zew +12*C ale ściana faktycznie ponad 45*C zdjecie autentyczne z 05-01-2014 12:57 :)

ale sciana wg mnie byla ciemna .... na 99%

 

Też piszę że 30 z kawałkiem na grafitowej ścianie jest możliwe w mroźną pogode. Ale 12oC to nie zima a wiosna.A my tu o zimie i potencjale słońca do ogrzania w sensowny sposób ściany z silki i wykorzystaniu tego ciepła. Nie ma takiej możliwości,bo masa ,ciepło właściwe i czas ekspozycji przeczą temu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też piszę że 30 z kawałkiem na grafitowej ścianie jest możliwe w mroźną pogode. Ale 12oC to nie zima a wiosna.A my tu o zimie i potencjale słońca do ogrzania w sensowny sposób ściany z silki i wykorzystaniu tego ciepła. Nie ma takiej możliwości,bo masa ,ciepło właściwe i czas ekspozycji przeczą temu
Kilkumilimetrowy tynk na podłożu z EPS w słoneczną, nawet mroźną pogodę, osłonięty od wiatru może się nagrzać do kilkudziesięciu stopni. Jednak ze ścianą z silki już tak łatwo nie będzie. W zimie nawet w słoneczne dni słońce świeci bardzo krótko - od wschodu do zachodu jest od 7 do 9h. Kilka godzin potrwa zanim ściana po nocy nagrzeje się do temperatury pokojowej. Ilość zakumulowanego ciepła będzie więc naprawdę niewielka.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowny Panie kszu - Nie jest ważne (tak naprawdę ) co się jak nagrzewa - gdy puści Pan przez absorber zimne powietrze, będzie zimny, bo absorbuje stosunkowo mało. Absorber powinien mieć bardzo małą masę i maksymalną zdolność oddawania ciepła powietrzu ( duża powierzchnia wymiennika. Akumulacja ciepła w absorberze to błąd.

2 cm włóknina do klektora.jpg takiego czarnego materiału doskonale absorbuje pod 100% ciepłą ze słońca i natychmiast oddaje je powietrzu, dzięki ogromnej powierzchni wymiennika i bardzo małej akumulacji ciepła . By powietrze równo przechodziło przez absorber, przykleja się go na perforowanej blasze.

Absorber ciepła słonecznego nie powinien mieć zdolności akumulacyjnych!

włóknina do klektora.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę Pan spłyca... ponieważ powietrze ma nikłą pojemność cieplną, to bardzo łatwo będzie przegrzać to powietrze.

Te zyski trzeba przetworzyć w coś co później odda to powoli.

Siedział Pan w aucie przy -10 ... bardzo szybko się robi zimno .. ponieważ powietrze szybko traci energie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę Pan spłyca... ponieważ powietrze ma nikłą pojemność cieplną, to bardzo łatwo będzie przegrzać to powietrze.

Te zyski trzeba przetworzyć w coś co później odda to powoli.

Siedział Pan w aucie przy -10 ... bardzo szybko się robi zimno .. ponieważ powietrze szybko traci energie.

A jak siedzisz z grzańcem w ręku?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszkę Pan spłyca... ponieważ powietrze ma nikłą pojemność cieplną, to bardzo łatwo będzie przegrzać to powietrze.

Te zyski trzeba przetworzyć w coś co później odda to powoli.

Siedział Pan w aucie przy -10 ... bardzo szybko się robi zimno .. ponieważ powietrze szybko traci energie.

Dlatego jest potrzebna większa masa ( akumulacja ) odbiornika ( tu wylewka ) - akumulacja absorbera jest błędem !!! Efektywność prostego systemu z ogroomną i czarną powierzchnią absorbera o znikomej akumulacji czyli od razu przekazującego ciepło powietrzu, jest nieporównywalnie większa od płaskiego absorbera z silki!!! Poza tym że ma małą powierzchnię przyjmowania i oddawania - to akumulacja powoduje, że część ciepła odbiera otoczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego jest potrzebna większa masa ( akumulacja ) odbiornika ( tu wylewka ) - akumulacja absorbera jest błędem !!! Efektywność prostego systemu z ogroomną i czarną powierzchnią absorbera o znikomej akumulacji czyli od razu przekazującego ciepło powietrzu, jest nieporównywalnie większa od płaskiego absorbera z silki!!! Poza tym że ma małą powierzchnię przyjmowania i oddawania - to akumulacja powoduje, że część ciepła odbiera otoczenie.

 

Zgadzam się z TB. Jeśli chcemy przejąć ciepło z elewacji to nie możemy go akumulować w silce. Te ciepło musi natychmiast być przetransportowane do wewnątrz.

Tylko, że odzysk ciepła z elewacji kolektorem powietrznym jest bezsensu. Jeśli mamy dom pasywny i w zimie świeci słońce, to poprzez przeszklenie południowe wpadnie tyle energii, że nie potrzebujemy jeszcze podgrzewać powietrza nawiewanego. Wystarczy że zakumulujemy tą energię słoneczną w posadzce i ścianach. Sam kszhu o tym pisze.

Dodatkowo, wysoka temp. elewacji południowej powoduje, że niwelujemy straty przez tą przegrodę. Jeśli chcemy je zabrać ze ściany omiatając ją zimnym powietrzem to tak samo jest to kontrowersyjne jak GWC pod posadzką ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z TB. Jeśli chcemy przejąć ciepło z elewacji to nie możemy go akumulować w silce. Te ciepło musi natychmiast być przetransportowane do wewnątrz.

Tylko, że odzysk ciepła z elewacji kolektorem powietrznym jest bezsensu. Jeśli mamy dom pasywny i w zimie świeci słońce, to poprzez przeszklenie południowe wpadnie tyle energii, że nie potrzebujemy jeszcze podgrzewać powietrza nawiewanego. Wystarczy że zakumulujemy tą energię słoneczną w posadzce i ścianach. Sam kszhu o tym pisze.

Dodatkowo, wysoka temp. elewacji południowej powoduje, że niwelujemy straty przez tą przegrodę. Jeśli chcemy je zabrać ze ściany omiatając ją zimnym powietrzem to tak samo jest to kontrowersyjne jak GWC pod posadzką ;)

Są jeszcze pomieszczenia od północy. Poza tym szyby mają tlenek srebra odbijający podczerwień.

Opisany absorber przejmuje praktycznie całą moc - dlatego nie misi być duży, a jest śmiesznie tani. Obudowa sklejona z pianki blacha perforowana i czarna "gąbka" wentylatorek i szyba lub plexi .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są jeszcze pomieszczenia od północy.

 

No są, ale co z tego skoro przez okna południowe wpada tyle ciepła, że nawet w zimie można :

 

... dostać pier@|ca od gorąca:)

 

:)

 

Czasami akumulacja wewnątrz to ciut za mało, po to ta ścianka.

I nie chłodzisz jej zewnętrznym tylko wewnętrznym więc poniżej 20stC nie zejdzie podczas pracy.

 

Kumam, ale i tak nie widzę sensu stosowania takiego kolektora do dogrzewania powietrza w momencie jak świeci słońce. Jedyny sens, to zasilić tym powietrzem powietrzną PC do CWU zwiększając COP'a z 2,6 do 3,4 :) Ale i tu nie widzę interesu w takim działaniu, chyba, że hobbistyczno-naukowo ;)

Zdecydowanie lepszym jest syfon jaśkowy, bo działa wtedy kiedy ma działać i to przez cały rok, nie potrzeba do niego żadnych mechanicznych elementów (pompek, wiatraków) i jest tani.

Przy takim syfonie jesteśmy w stanie wyciągnąć COP=2, więc nawet zakup taniej i ekonomicznej PC Aristona jest mocno dyskusyjny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej zacząć od

1- arkusza blachy z dziurkami ( nie za duże ) 1.jpg Chodzi o to, żeby nie ciąć arkusza blachy a do niego dorobić resztę.

2- z płyty pur ( ja użyłem takiej z papą ) plyta_eurothane.jpg wycinamy ramę do arkusza blachy 12 - 15 cm szerokości, na 2-3mm mniejszą od arkusza, by blacha weszła w wyfrezowaną rowek w ramce.

3- rowek w ramce od wewnątrz na blachę na 2/3 szerokości ramki

4 - na blachę od strony gdzie jest 2/3 ramki (od frontu ) naklejamy 2 cm takiej mocno przewiewnej ( ażurowej ) pianki, gąbki ( nie wiem jak to nazwać) - włóknina do klektora.jpg

5 - od frontu szczelnie przyklejamy szybę lub plexę ( ja dawałem plexę ) a z tyłu przyklejamy piankę z otworem na króciec w górnej części

6 - w dolnej części ramki, przed absorberem robimy wlot powietrza albo z zewnątrz, albo z obwody zamkniętego.

 

Należy Pamiętać, że taki absorber może osiągać chwilowo koło 800-900W z m2 dlatego na każdy m2 strumień powietrza powinien wynosić 50-70m3/h Czyli jak kupimy arkusz 125/250 to wentylator powinien być 250m3/h i króciec 125mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No są, ale co z tego skoro przez okna południowe wpada tyle ciepła,
Przecież od 20 lat w domach izolowanych montuje się szyby z tlenkiem srebra (termofloty) znacznie ograniczające działanie podczerwieni!!!

nie widzę sensu stosowania takiego kolektora do dogrzewania powietrza w momencie jak świeci słońce.
A Boże broń dogrzewać powietrze!!! Powietrze z takiego kolektora wpuszczamy obwodowo w wylewkę !
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile dzięki temu systemowi zaoszczędzisz rocznie ? Cz jest szansa, że kiedykolwiek się zwróci ?

Koszt materiałów na 3m2 - 1000zł gdy świeci słońce daje 1.5 kW w podłogę.

Nic nie zaoszczędzę, bo tego nie montuję. Opisałem tylko absorber, który testowałem .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koszt materiałów na 3m2 - 1000zł gdy świeci słońce daje 1.5 kW w podłogę.

Nic nie zaoszczędzę, bo tego nie montuję. Opisałem tylko absorber, który testowałem .

 

1,5kW, ale tylko obwodowo. Nie nagrzejesz czymś takim podłogi. Jedynie co uzyskasz, to likwidację mostka termicznego na obwodzie podłogi, więc ile to będzie?, 50 , 80 ... max 100kWh rocznie?

 

Zauważ, że dla domów z tematu nie opłacalne są takie zabiegi. W takich domach większe zapotrzebowanie jest na CWU niż CO.

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To tak ma być? Nie wiem co ma być tam gdzie pytajnik.

[ATTACH=CONFIG]243251[/ATTACH]

Za blachą jest 4-5 cm "wolnego" przed blachą 5-7 cm - absorber 2 do 3 cm . Nie może stawiać dużych oporów. a blacha z otworami ( nie za gęsto) jest konieczna by powietrze zbierało ciepło z maksymalnie dużej powierzchni absorbera. Powietrze chłodne wchodzi między szybą a absorberem .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1,5kW, ale tylko obwodowo. Nie nagrzejesz czymś takim podłogi. Jedynie co uzyskasz, to likwidację mostka termicznego na obwodzie podłogi, więc ile to będzie?, 50 , 80 ... max 100kWh rocznie?

 

Zauważ, że dla domów z tematu nie opłacalne są takie zabiegi. W takich domach większe zapotrzebowanie jest na CWU niż CO.

Nie ma mostków termicznych w domach izolowanych.

Dlaczego mam nie nagrzać ? Nie spotkał Pan nigdy grzejników na ścianach czy w podłodze pod oknami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...