gentoonx 16.02.2014 21:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lutego 2014 godz 13 tynk grubości 3mm nagrzany - gdzie jeszcze do nagrzania silki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 16.02.2014 21:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lutego 2014 Gdzie tak twierdzę? Znów masz zwidy? Napisałem kiedy były robione; nie doczytałeś? Skoro mróz zimą to anomalia a jasna ściana w styczniu nagrzewa się do 50oC to niechybnie w lipcu styropian się stopi. Ja bym na twoim miejscu na grafit nie malował .Musi być na Kujawach jakieś filtry pozakładali bo w marcu grafitowa ściana od poł.wsch. do 30-tu z kawałkiem się zagrzała.Może przez to,że na powierzchni tynku było widać falujące,unoszące się cieple powietrze,które skutecznie pozbywało się nadmiaru ciepła.We Wrocławiu widać konwekcja bardziej powolna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 16.02.2014 21:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lutego 2014 Tu sie z Krzychem zgodze bo rowniez robilem podobne pomiary i przy -15*C grafitowa ściana miała 35*C Tu co prawda temp zew +12*C ale ściana faktycznie ponad 45*C zdjecie autentyczne z 05-01-2014 12:57 ale sciana wg mnie byla ciemna .... na 99% Też piszę że 30 z kawałkiem na grafitowej ścianie jest możliwe w mroźną pogode. Ale 12oC to nie zima a wiosna.A my tu o zimie i potencjale słońca do ogrzania w sensowny sposób ściany z silki i wykorzystaniu tego ciepła. Nie ma takiej możliwości,bo masa ,ciepło właściwe i czas ekspozycji przeczą temu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 16.02.2014 22:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lutego 2014 Też piszę że 30 z kawałkiem na grafitowej ścianie jest możliwe w mroźną pogode. Ale 12oC to nie zima a wiosna.A my tu o zimie i potencjale słońca do ogrzania w sensowny sposób ściany z silki i wykorzystaniu tego ciepła. Nie ma takiej możliwości,bo masa ,ciepło właściwe i czas ekspozycji przeczą temu Kilkumilimetrowy tynk na podłożu z EPS w słoneczną, nawet mroźną pogodę, osłonięty od wiatru może się nagrzać do kilkudziesięciu stopni. Jednak ze ścianą z silki już tak łatwo nie będzie. W zimie nawet w słoneczne dni słońce świeci bardzo krótko - od wschodu do zachodu jest od 7 do 9h. Kilka godzin potrwa zanim ściana po nocy nagrzeje się do temperatury pokojowej. Ilość zakumulowanego ciepła będzie więc naprawdę niewielka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 17.02.2014 07:25 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 Szanowny Panie kszu - Nie jest ważne (tak naprawdę ) co się jak nagrzewa - gdy puści Pan przez absorber zimne powietrze, będzie zimny, bo absorbuje stosunkowo mało. Absorber powinien mieć bardzo małą masę i maksymalną zdolność oddawania ciepła powietrzu ( duża powierzchnia wymiennika. Akumulacja ciepła w absorberze to błąd. 2 cm takiego czarnego materiału doskonale absorbuje pod 100% ciepłą ze słońca i natychmiast oddaje je powietrzu, dzięki ogromnej powierzchni wymiennika i bardzo małej akumulacji ciepła . By powietrze równo przechodziło przez absorber, przykleja się go na perforowanej blasze. Absorber ciepła słonecznego nie powinien mieć zdolności akumulacyjnych! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
מרכבה 17.02.2014 08:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 Troszkę Pan spłyca... ponieważ powietrze ma nikłą pojemność cieplną, to bardzo łatwo będzie przegrzać to powietrze.Te zyski trzeba przetworzyć w coś co później odda to powoli.Siedział Pan w aucie przy -10 ... bardzo szybko się robi zimno .. ponieważ powietrze szybko traci energie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 17.02.2014 08:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 Troszkę Pan spłyca... ponieważ powietrze ma nikłą pojemność cieplną, to bardzo łatwo będzie przegrzać to powietrze. Te zyski trzeba przetworzyć w coś co później odda to powoli. Siedział Pan w aucie przy -10 ... bardzo szybko się robi zimno .. ponieważ powietrze szybko traci energie.A jak siedzisz z grzańcem w ręku? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 17.02.2014 08:59 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 Troszkę Pan spłyca... ponieważ powietrze ma nikłą pojemność cieplną, to bardzo łatwo będzie przegrzać to powietrze. Te zyski trzeba przetworzyć w coś co później odda to powoli. Siedział Pan w aucie przy -10 ... bardzo szybko się robi zimno .. ponieważ powietrze szybko traci energie. Dlatego jest potrzebna większa masa ( akumulacja ) odbiornika ( tu wylewka ) - akumulacja absorbera jest błędem !!! Efektywność prostego systemu z ogroomną i czarną powierzchnią absorbera o znikomej akumulacji czyli od razu przekazującego ciepło powietrzu, jest nieporównywalnie większa od płaskiego absorbera z silki!!! Poza tym że ma małą powierzchnię przyjmowania i oddawania - to akumulacja powoduje, że część ciepła odbiera otoczenie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 17.02.2014 09:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 Dlatego jest potrzebna większa masa ( akumulacja ) odbiornika ( tu wylewka ) - akumulacja absorbera jest błędem !!! Efektywność prostego systemu z ogroomną i czarną powierzchnią absorbera o znikomej akumulacji czyli od razu przekazującego ciepło powietrzu, jest nieporównywalnie większa od płaskiego absorbera z silki!!! Poza tym że ma małą powierzchnię przyjmowania i oddawania - to akumulacja powoduje, że część ciepła odbiera otoczenie. Zgadzam się z TB. Jeśli chcemy przejąć ciepło z elewacji to nie możemy go akumulować w silce. Te ciepło musi natychmiast być przetransportowane do wewnątrz. Tylko, że odzysk ciepła z elewacji kolektorem powietrznym jest bezsensu. Jeśli mamy dom pasywny i w zimie świeci słońce, to poprzez przeszklenie południowe wpadnie tyle energii, że nie potrzebujemy jeszcze podgrzewać powietrza nawiewanego. Wystarczy że zakumulujemy tą energię słoneczną w posadzce i ścianach. Sam kszhu o tym pisze. Dodatkowo, wysoka temp. elewacji południowej powoduje, że niwelujemy straty przez tą przegrodę. Jeśli chcemy je zabrać ze ściany omiatając ją zimnym powietrzem to tak samo jest to kontrowersyjne jak GWC pod posadzką Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 17.02.2014 09:56 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 Zgadzam się z TB. Jeśli chcemy przejąć ciepło z elewacji to nie możemy go akumulować w silce. Te ciepło musi natychmiast być przetransportowane do wewnątrz. Tylko, że odzysk ciepła z elewacji kolektorem powietrznym jest bezsensu. Jeśli mamy dom pasywny i w zimie świeci słońce, to poprzez przeszklenie południowe wpadnie tyle energii, że nie potrzebujemy jeszcze podgrzewać powietrza nawiewanego. Wystarczy że zakumulujemy tą energię słoneczną w posadzce i ścianach. Sam kszhu o tym pisze. Dodatkowo, wysoka temp. elewacji południowej powoduje, że niwelujemy straty przez tą przegrodę. Jeśli chcemy je zabrać ze ściany omiatając ją zimnym powietrzem to tak samo jest to kontrowersyjne jak GWC pod posadzką Są jeszcze pomieszczenia od północy. Poza tym szyby mają tlenek srebra odbijający podczerwień. Opisany absorber przejmuje praktycznie całą moc - dlatego nie misi być duży, a jest śmiesznie tani. Obudowa sklejona z pianki blacha perforowana i czarna "gąbka" wentylatorek i szyba lub plexi . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 17.02.2014 10:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 Są jeszcze pomieszczenia od północy. No są, ale co z tego skoro przez okna południowe wpada tyle ciepła, że nawet w zimie można : ... dostać pier@|ca od gorąca:) Czasami akumulacja wewnątrz to ciut za mało, po to ta ścianka. I nie chłodzisz jej zewnętrznym tylko wewnętrznym więc poniżej 20stC nie zejdzie podczas pracy. Kumam, ale i tak nie widzę sensu stosowania takiego kolektora do dogrzewania powietrza w momencie jak świeci słońce. Jedyny sens, to zasilić tym powietrzem powietrzną PC do CWU zwiększając COP'a z 2,6 do 3,4 Ale i tu nie widzę interesu w takim działaniu, chyba, że hobbistyczno-naukowo Zdecydowanie lepszym jest syfon jaśkowy, bo działa wtedy kiedy ma działać i to przez cały rok, nie potrzeba do niego żadnych mechanicznych elementów (pompek, wiatraków) i jest tani. Przy takim syfonie jesteśmy w stanie wyciągnąć COP=2, więc nawet zakup taniej i ekonomicznej PC Aristona jest mocno dyskusyjny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 17.02.2014 10:42 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 Najlepiej zacząć od 1- arkusza blachy z dziurkami ( nie za duże ) Chodzi o to, żeby nie ciąć arkusza blachy a do niego dorobić resztę. 2- z płyty pur ( ja użyłem takiej z papą ) wycinamy ramę do arkusza blachy 12 - 15 cm szerokości, na 2-3mm mniejszą od arkusza, by blacha weszła w wyfrezowaną rowek w ramce. 3- rowek w ramce od wewnątrz na blachę na 2/3 szerokości ramki 4 - na blachę od strony gdzie jest 2/3 ramki (od frontu ) naklejamy 2 cm takiej mocno przewiewnej ( ażurowej ) pianki, gąbki ( nie wiem jak to nazwać) - 5 - od frontu szczelnie przyklejamy szybę lub plexę ( ja dawałem plexę ) a z tyłu przyklejamy piankę z otworem na króciec w górnej części 6 - w dolnej części ramki, przed absorberem robimy wlot powietrza albo z zewnątrz, albo z obwody zamkniętego. Należy Pamiętać, że taki absorber może osiągać chwilowo koło 800-900W z m2 dlatego na każdy m2 strumień powietrza powinien wynosić 50-70m3/h Czyli jak kupimy arkusz 125/250 to wentylator powinien być 250m3/h i króciec 125mm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 17.02.2014 10:46 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 No są, ale co z tego skoro przez okna południowe wpada tyle ciepła, Przecież od 20 lat w domach izolowanych montuje się szyby z tlenkiem srebra (termofloty) znacznie ograniczające działanie podczerwieni!!! nie widzę sensu stosowania takiego kolektora do dogrzewania powietrza w momencie jak świeci słońce. A Boże broń dogrzewać powietrze!!! Powietrze z takiego kolektora wpuszczamy obwodowo w wylewkę ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 17.02.2014 11:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 A Boże broń dogrzewać powietrze!!! Powietrze z takiego kolektora wpuszczamy obwodowo w wylewkę ! Ile dzięki temu systemowi zaoszczędzisz rocznie ? Cz jest szansa, że kiedykolwiek się zwróci ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 17.02.2014 11:35 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 Ile dzięki temu systemowi zaoszczędzisz rocznie ? Cz jest szansa, że kiedykolwiek się zwróci ? Koszt materiałów na 3m2 - 1000zł gdy świeci słońce daje 1.5 kW w podłogę. Nic nie zaoszczędzę, bo tego nie montuję. Opisałem tylko absorber, który testowałem . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Przemek Kardyś 17.02.2014 11:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 To tak ma być? Nie wiem co ma być tam gdzie pytajnik. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Barth3z 17.02.2014 11:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 (edytowane) Koszt materiałów na 3m2 - 1000zł gdy świeci słońce daje 1.5 kW w podłogę. Nic nie zaoszczędzę, bo tego nie montuję. Opisałem tylko absorber, który testowałem . 1,5kW, ale tylko obwodowo. Nie nagrzejesz czymś takim podłogi. Jedynie co uzyskasz, to likwidację mostka termicznego na obwodzie podłogi, więc ile to będzie?, 50 , 80 ... max 100kWh rocznie? Zauważ, że dla domów z tematu nie opłacalne są takie zabiegi. W takich domach większe zapotrzebowanie jest na CWU niż CO. Edytowane 17 Lutego 2014 przez Barth3z Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafał2011 17.02.2014 11:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 To tak ma być? Nie wiem co ma być tam gdzie pytajnik. [ATTACH=CONFIG]243251[/ATTACH] Ja zastosowałbym to zamiast ciągnięcia powietrza spod blachy... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 17.02.2014 12:22 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 To tak ma być? Nie wiem co ma być tam gdzie pytajnik. [ATTACH=CONFIG]243251[/ATTACH] Za blachą jest 4-5 cm "wolnego" przed blachą 5-7 cm - absorber 2 do 3 cm . Nie może stawiać dużych oporów. a blacha z otworami ( nie za gęsto) jest konieczna by powietrze zbierało ciepło z maksymalnie dużej powierzchni absorbera. Powietrze chłodne wchodzi między szybą a absorberem . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomasz Brzęczkowski 17.02.2014 12:24 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lutego 2014 1,5kW, ale tylko obwodowo. Nie nagrzejesz czymś takim podłogi. Jedynie co uzyskasz, to likwidację mostka termicznego na obwodzie podłogi, więc ile to będzie?, 50 , 80 ... max 100kWh rocznie? Zauważ, że dla domów z tematu nie opłacalne są takie zabiegi. W takich domach większe zapotrzebowanie jest na CWU niż CO. Nie ma mostków termicznych w domach izolowanych. Dlaczego mam nie nagrzać ? Nie spotkał Pan nigdy grzejników na ścianach czy w podłodze pod oknami? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.