Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

Tu masz rację, dostaniesz bez względu na warunki zimowe zawsze do 100m3/h powietrza o temp. nawet do 10stC.

Ale nadal w II taryfie nie dasz rady zagrzać na wieczór (2h w trakcie dnia) bo gdy zechcesz szybko podgrzać to PPCi pociągnie i 200m3/h.

 

A ty chcesz dwie pieczenie na jednym ogniu upiec :) Albo 2 taryfa, albo PC z COPem. Jedno z drugim nie powiążesz, bo wtedy musiałbyś grzać większy zasobnik większą PC, żeby zdążyła w nocy dogrzać te 300L i żeby wystarczyło na cały dzień. A taki zestaw po pierwsze jest drogi, po drugie nie opędzisz takiej pompki w drugiej taryfie na samym powietrzu wyrzucanym z reku. Będziesz musiał dociągać z zewn. i wtedy COP spada.

Proponowany przeze mnie układ jest idealny pod panele PV ;)

 

Syfon jaśkowy, tak jak ja go rozumiem, to naczynie o małej pojemności bo czym mniejsza pojemność tym większa wydajność. Dlatego czymś takim wody do PPCi nie podgrzejesz zbytnio, zwłaszcza gdy nie generujesz zrzutu ciepłej. Jak chcesz robić to we wspólnym zbiorniku to temp. mieszaniny automatycznie spada.

 

Większość ciepłej wody w ciągu dnia idzie na kąpiel, więc tutaj trzeba skupić się na odzysku. Syfon jaśkowy działa tylko przy kąpieli prysznicowej, dla wannowców ten odzysk efektywnie nie zadziała. Taka 2m rurka PCV fi 200mm wystarczy spokojnie do osiągnięcia COP=2 a nawet więcej. Zauważ, że w takim zbiorniku działa konwekcja. Zrzut ciepłej zawsze jest na górze (cały czas mam w domyśle domek piętrowy z łazienką i pralką na piętrze lub parterowy z piwnicą) a zasilanie wężownicy w tej rurce podajemy od dołu. Wychodzi z tego pseudo przeciwprądowiec i działa to to niemal natychmiast. Zrzut odrazu zasila wodę wodociągową. Sądzę, że tutaj możemy uzyskać sprawność powyżej 50%. Bachus na elektrodzie osiągnął sprawnosć ponad 75%! A to dopiero jest odzysk przed PC.

 

Założysz sobie to do osadnika gnilnego POŚia albo zrobisz duży zbiornik, który też stanie się samodzielnie gnilnym, to obniżysz jego i tak nie wysoką temp., proces ustanie i masz smród jakiego nie daje żaden komin odpowietrzający kanalizę:)

 

Masz rację. W takim układzie podłączanie PC do pionu kanalizacyjnego nie jest najlepszym pomysłem.

 

Ale ile? Bardzo nie wiele i tylko czasami?

Po prostu trzeba się pogodzić z tym, że czasami trzeba trochę energii kupić.

Dlatego sugeruję abyś uważał na ostre piki w dół i się przed nimi zabezpieczył... może ten promiennik i... dobra wentylacja?;)

 

Z samego syfonu liczę na COP=2. Drugie tyle da pompka. Całość COP=4 ! Więcej nie potrzebuję, a jeśli będzie to OK ;) Ale to mówię o PC do CWU.

Jeśli chodzi o PC do ogrzewania CO to zamiast montować ją do pionu kanalizacyjnego można zaciagać powietrze z garażu (tak jak to zrobił gosciu01).

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

A jakby zrobić kanalizę osobno od sraczy, a osobno od reszty?

Tą resztę ścieków (szare ścieki) wlewamy do rury fi 100 L=10m, którą przeciągamy przez rurę fi 160 doprowadzającą powietrze do PC. Rurę fi 100 robimy pod skosem jakieś 5st w górę, tworząc syfon.

Na końcu łączymy obie nitki kanalizy i wyprowadzamy ją z domu. Przepusty należy wyrzeźbić i uszczelnić jakim laminatem.

Ciepła woda stoi w tym wewnętrznym syfonie, który jest obmywany przez strumień powietrza, przez co zwiększa się temp. powietrza. Odzysk ciepła jest możliwy do temp. wody nawet 5st, więc sporo tego można wyssać. Jak zostanie odebrane ciepło z tej wody, to napłynie nowa. Część niestety stracimy, ale trzeba się z tym pogodzić.

Całość na PCV i niedrogo. Jak się syfon zasyfi, to można go obejść drugą nitką, jeśli kto o tym pomyśli, lub przeczyścić - w końcu to prawie normalna kanaliza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli dobrze liczę to na samym dwutaryfowym tracisz 40% (~0,5zł płaska i ~0,3zł druga) więc raczej tylko do PV ale to inna bajka i inne koszty. Ja nadal nie widzę dla PV off-grid racjonalnego zużycia niestety. A PV za darmo nie jest.

 

Z tymi PV to była dygresja :) Nie bierzmy tego do analizy, bo to inna bajka.

 

I tutaj trochę mylisz miejsca powstawania zysków bo U-rurka dostarcza ciepłą do kąpieli a nie do zbiornika PPCi więc i tak musisz grzać zimną dochodzącą do zbiornika choć fakt, mniej jej musisz grzać.

 

Uważam, że U-rurka będzie lepsza, bo w niej podgrzewam wodę wodociągową przed zasobnikiem. W układzie o którym piszesz, czyli odzysk bezpośrednio pod brodzikiem prysznicowym robi rozpierduchę, ponieważ przekazuje ciepło do "zimnego kurka". Tutaj będzie problem z ustabilizowaniem temp. wody prysznicowej na mieszaczu. Chyba, że zastosujemy głowice termostatyczną ... Układ się komplikuje.

 

To nie to, podłączenie PPCi do pionu kanalizy może być ale "psucie" kanalizy (procesy gnilne) jest mało sensowne.

 

No to albo U-rurka i odzysk w domu, albo PC podłaczona do pionu. Oba naraz spowodują więcej szkody niż będzie zysku z taniej CWU.

 

Jak masz wystarczającą ilość tego powietrza. Ja się wyleczyłem z garaży na rzecz nieogrzewanych wiato-garaży (wygląd i funkcjonalność taka sama ale koszt o wiele niższy) więc np. takie coś wiele nie da.

 

Garaż, drenaż, kanalizacja burzowa/deszczowa, dedykowany GWC itd. Kwestia wyboru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakby zrobić kanalizę osobno od sraczy, a osobno od reszty?

 

Tylko tak. Musi być wydzielony pion na wodę szarą.

 

Tą resztę ścieków (szare ścieki) wlewamy do rury fi 100 L=10m, którą przeciągamy przez rurę fi 160 doprowadzającą powietrze do PC. Rurę fi 100 robimy pod skosem jakieś 5st w górę, tworząc syfon.

Na końcu łączymy obie nitki kanalizy i wyprowadzamy ją z domu. Przepusty należy wyrzeźbić i uszczelnić jakim laminatem.

Ciepła woda stoi w tym wewnętrznym syfonie, który jest obmywany przez strumień powietrza, przez co zwiększa się temp. powietrza. Odzysk ciepła jest możliwy do temp. wody nawet 5st, więc sporo tego można wyssać. Jak zostanie odebrane ciepło z tej wody, to napłynie nowa. Część niestety stracimy, ale trzeba się z tym pogodzić.

Całość na PCV i niedrogo. Jak się syfon zasyfi, to można go obejść drugą nitką, jeśli kto o tym pomyśli, lub przeczyścić - w końcu to prawie normalna kanaliza.

 

Było to. Chyba w wynalazkach jaskowych. Był rysunek, była rewizja takiego układu. Do zrobienia, ale taniej i łatwiej wychodzi U-rurka w domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oba bo to niezależne układy (zbiornik i pompa) - zbiornik napełniasz cieplejszą i dogrzewasz pompą.

Tylko warunek aby to wszystko było koło siebie, tzn zrzut, wymiennik woda-woda i PPCi bo inaczej straty na przesyle.

 

Muszę chyba bardziej pełnymi zdaniami pisać, bo pojawiają się niejasnośc :)

Oczywiście, że PC z zasobnikiem i U-rurka muszą być razem. Pisząc wcześniej miałem na myśli, że taki układ z podłaczoną PC do pionu kanalizacyjnego nadmiernie wychłodzi nam zrzut do POŚ'ka i będzie problem. Pisałem, że jeśli zastosujemy U-rurkę, to już nie powinniśmy podłaczać PC do pionu kanalizacyjnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak oddzielić ciepłe ścieki od zimnych, żeby z tych ciepłych odzyskiwać? Chyba czegoś nie rozumiem.

Dlaczego syfon PCV ma obniżać sprawność, skoro podgrzewa powietrze do PC i CWU? Przy mniejszym dT sprawność reku jest niższa? Ja wolę odzysk 85% z dT= 10K, niż 90% 20K.

 

Nie pytam, bo chcę coś takiego zrobić, tylko chciałbym zrozumieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasilanie zbiornika wodą wstępnie podgrzaną w wymienniku woda-woda (to wcale nie musi być U-rurka)

 

Oczywiście, nie musi to być U-rurka. Ja różnie to nazywam, bo i różnie to można wykonać.

 

oznacza brak ciepłych ścieków aby popędzić jeszcze PPCi. Dlatego PPCi będzie musiała zadowolić się tym co da requ+GWC

 

 

Otóż to.

 

- dla 200m3/h będzie to niższa temp. niż dla 100m3/h i musisz to tak poukładać aby PPCi nie podsysała z requ.

 

Dom z 4 osobami to przpływ powietrza w reku powinien oscylować ok. 120 - 150m3/h. Aristonek pędzi z prędkościa 170 - 200, a jak bedzie podłaczony do wylotu z reku to więcej jak 170 nie zaciągnie. Bilans prawie się zapina.

 

Natomiast układ odzysku tylko z ciepłej i tylko do zbiornika to chyba najefektywniejsze rozwiązanie - wysoki odzysk i niskie koszty. Dlatego PPCi staje pod jeszcze większym znakiem zapytania bo taki odzysk można pakować wprost do bojlera:)

 

Ale ja przecież o tym od dawna :) bo po co podgrzewać zimną do kibla czy "zimnego kurka" ?

Ale... ale... ale ... i tutaj można zastosować odzysk, bo jak wiesz, w U-rurce woda stoi w obu pionach ;) Z tego drugiego też można coś wyskrobać, ale raczej to już się nie będzie opłacało ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko warto pamiętać, że mówimy cały czas o całkiem niewielkim odzysku bo tej CWU i nie wiele.

 

Może i nie wiele, ale trzeba na to patrzyć w całości, bo okazuj się, że Ariston 110L + U-rurka potrafi podgrzać w tym samym czasie tyle samo wody co większa pompka zasobnik 220L. A przy tym nie dość, że układ tańszy to i sprawność znacznie wyższa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom z 4 osobami to przpływ powietrza w reku powinien oscylować ok. 120 - 150m3/h. Aristonek pędzi z prędkościa 170 - 200, a jak bedzie podłaczony do wylotu z reku to więcej jak 170 nie zaciągnie. Bilans prawie się zapina.

Zapomniał Pan o systemie bypasów i siłowników - to nie jest tak prosto podłączyć wyrzutnie pod pompę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W momencie kiedy zaczynasz puszczać ciepłą wodę, ta woda w U-rurce jest zimna.

Potem ścieki zaczynają być ciepławe, ale trochę wody upłynie, zanim się pojawią. Dla użycia w kranie do mycia marchewki raczej wcale nie trafimy wodą w ciepłe ścieki, a po zakręceniu wody, całe ciepło z tych ścieków rozejdzie się po pomieszczeniu. Poza tym w tej U-rurce niewiele się zmieści i dużo ucieknie przy większym zużyciu.

Robiąc wersję GWC+koncentrycznie kanaliza można zrobić większą pojemność (wydaje mi się, że jakieś 120L, czyli 10m właśnie będzie dobrze), a praktycznie całe ciepło tych ścieków zostanie odessane. Strat prawie nie będzie, bo całe z wody są do strumienia powietrza, a powietrze ogrzeje się bardzo niewiele, więc i straty z niego do gruntu są pomijalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To po włączeniu pompy - wentylacja będzie 350-400m3/h przez klika h - szum i za sucho! Chyba, że zrobi Pan układ wyłączający wentylator nawiewowy, gdy chodzi pompa. Kombinacji jest tyle, że to nie ma sensu, zwłaszcza, że powietrze wyrzucane z reku jest 2 do 5 st. cieplejsze od tego na dworze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie kombinacje? Wykop może trochę szerszy jak się kanalizę robi. Reku i PC chodzą niezależnie. Pojemność odstojnika na wodę należałoby tak dobrać, żeby zmieściło się wszystko, co zużyjemy wieczorem (bo chyba wieczorem używamy najwięcej).

syfon_przemkowy.jpg

 

W ogóle nie wiem, czy warto się w to bawić, ale taki układ wydaje mi się najtańszy i możliwie najbardziej sprawny. Nie potrzeba ocieplenia, bardzo mało dodatkowych elementów (przepusty i osobna rura od sraczy), niewiele dodatkowej roboty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@nydar:

 

Na pytanie o RSŚ i cyfry jak zwykle uciekasz od tematu, krytyki i jak temat ucichnie to co jakiś czas wyskakujesz znów z tym odgrzewanym kotletem.

To może rozpatrzymy to na liczbach bo wydaje mi się, że ktoś z nas baaardzo się myli albo czegoś nie rozumie.

 

Olejmy statystyki UE mówiące o 35l CWU/os./dobę i przyjmijmy realnie nawet 50l.

Nie wiem jak u innych więc podam na swoim przykładzie. U mnie po kąpieli najwyższa temp. ścieku opuszczającego budynek to ~30stC bo człowiek znosi do ~38 ale część tej energii w postaci pary rozchodzi się po pomieszczeniu, woda wychładza się na ściankach kabiny/wanny itp. Umywalki/zlewozmywaki to jeszcze gorszy temat, bo mniejszy strumień i szybciej się wychładza. Jest też dużo wody zimnej (płukanie warzyw, pralka 15stC, zmywarka co nie puści wyższej niż otoczenia itp.), która obniża temp. mieszanki w jakimkolwiek wymienniku i ją przed odzyskiem "puszcza w kanał" za wymiennikiem bo nie ma on nieograniczonej pojemności. Olejmy te niuanse.

Niech będzie, że zrzucamy na 3 os. na dobę 150l nieochłodzonej wody i ma ona 30stC. Niech będzie, że na wentylacji chcę mieć tylko tyle ile daje mi rekuperator, czyli 18stC i niech będzie, że obniżenie z 30 do 18 odbywa się ze 100% sprawnością.

Szybko licząc (4,18*150l*12dT/3600) wychodzi, że mogę odzyskać max 2,09kWh/dobę?

Co to ma pomóc wentylacji http://l.yimg.com/us.yimg.com/i/mesg/emoticons7/7.gif

 

Liczysz oczywiście tak aby jak zwykle coś udowodnić .Zgadza się,że temp. ścieków z prysznica czy wanny to 30-32oC.Nie zgadza się ilość wody . Nie wiem czy na trzyosobową rodzinę 7-8m3/mc to dużo ? RSŚ to urządzenie które odzyskuje dokładnie tyle energii na ile pozwala temp. świeżego powietrza. Po to dałem 20mb. GWC przed,by temp. nie spadła poniżej 5-6oC .Woda opuszczająca RSŚ ma temp. zawsze w okresie grzewczym na poziomie 6oC .Dziennie ,przy takim zużyciu wody jest do odzysku 4-5kWh Jeżeli taka ilość energii w domu pasywnym jest niegodna pochylenia się, to ja czegoś nie rozumiem.

Ta ilość energii na dzień dzisiejszy powoduje ,że razem z GWC dostarcza do domu 90kg/h powietrza o temp. 18oC.

No i pozostaje nadal 90kg powietrza o wyższej temp. i wilgotności .W sam raz dla małej pc do CO i CWU

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To po włączeniu pompy - wentylacja będzie 350-400m3/h przez klika h - szum i za sucho! Chyba, że zrobi Pan układ wyłączający wentylator nawiewowy, gdy chodzi pompa. Kombinacji jest tyle, że to nie ma sensu, zwłaszcza, że powietrze wyrzucane z reku jest 2 do 5 st. cieplejsze od tego na dworze.
no tak, to ma sens tylko co Pan napisze i powie.

 

Jeżeli taka ilość energii w domu pasywnym jest niegodna pochylenia się, to ja czegoś nie rozumiem.

Ta ilość energii na dzień dzisiejszy powoduje ,że razem z GWC dostarcza do domu 90kg/h powietrza o temp. 18oC.

No i pozostaje nadal 90kg powietrza o wyższej temp. i wilgotności .W sam raz dla małej pc do CO i CWU

ależ RSŚ to podstawa

nie widzę inaczej aby było u mnie bez RSŚ tylko przy czasie z tą wilgotnością sprawdzę

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to widzę tak:

4os*0,035m3*30K*1,16kWh= 4-5 kWh/dobę przy bardzo ograniczonym zużyciu.

To 120-150 kWh miesięcznie, a więc 45-50zł miesięcznie, grzejąc w II taryfie. Dla mnie bomba.

Jak grzejesz w I taryfie, to nawet nawet z realną sprawnością jakieś 60% wyjdziesz na te pieniądze.

Edytowane przez Przemek Kardyś
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...