Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

- to i tak koszty maksymalne dla dość sporego domu - można ograniczyć montując jakiś droższy system CO z akumulacją, albo gazowy,

- łażenie po schodach, albo przeciskanie się hotelowym korytarzem w domu 20x8m to nie komfort,

- ogromne okna to wymuszanie na mnie czegoś, czego nie lubię - a to nie komfort,

- ryzyko +16st w domu przy miesiącu mrozów po -25stC to nie komfort,

- FIX-y to w sumie też nie komfort.

 

A ja akurat lubię duże przeszklenia - mam piękny widok na południe. A na fixy, a nawet na same pakiety szybowe zdecydowałem się dlatego, że w domu rodziców i tak 90% okien nie jest otwieranych. Mając wentylację mechaniczną nie widzę potrzeby otwierania okna oprócz drzwi tarasowych.

 

Pisałem - ciągłość izolacji, fundamenty, szczelność.

 

1. Ciągłości izolacji nie wymyślij TB.

2. Fundamenty i ich izolacja od wewn. jest praktyczna tylko przy szkielecie lub w kszhowym domku. W domu z poddaszem użytkowym nie jest praktyczne.

3. Szczelność - patch pkt .1

 

W kolejnym chcę zrobić went. i ogrzewanie w jednym więc wywiewy na ~1m od podłogi ale w każdym pomieszczeniu bo to ma wentylować a nie udawać a przede wszystkim być bezpieczne dla domowników czyli:

 

Ale to już większe nakłady inwestycyjne. Tanie nie będzie, a i komfort dyskusyjny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może inaczej, pierwsze wyznawałem 5cm i po co a na co więcej.

Lub wcale się nie opłaca izolować, palić i tak trzeba. Później nurkując coraz głębiej w tematy izolacji, nauce i robieniu projektów na studia

coraz bardziej skręcałem ku dobrej izolacji, nastąpiło obalenie pewnych wyznawanych mitów.

Chciałem połączyć dom z izolacją 20cm i zachować kuchnię kaflową dodać reku, oczywiście kuchnia z płaszczem wodnym itp

błądziłem okrutnie, a to po co jakaś paroizolacja ... takie czereśniactwo... wynikłem z zaszłości w obcowaniu z pewnymi

"budowlańcami" itp .

Później było pogrążanie się w pasywność, teraz wiem że stać mnie na autonominiczość i bardzo dobrze izolowany dom

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli najpierw autonomiczność, a potem kształt? To trzeba mieć w głowie komputer, ale są i tacy.

 

A najlepiej za pkt wyjścia wziąć sobie gruntową pompę ciepła z poziomym dolnym źródłem. PC można kupić za 10tys. brutto, dz - można samemu zrobić za 5tys. + zasobnik i instalacja gz i mieścimy się z całościa w 25tys. zł. W takim układzie wychodzi Ci dom tańszy od domku kszhu. W zakupie i eksploatacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A najlepiej za pkt wyjścia wziąć sobie gruntową pompę ciepła z poziomym dolnym źródłem. PC można kupić za 10tys. brutto, dz - można samemu zrobić za 5tys. + zasobnik i instalacja gz i mieścimy się z całościa w 25tys. zł. W takim układzie wychodzi Ci dom tańszy od domku kszhu. W zakupie i eksploatacji.

 

Najlepiej za punkt wyjścia wybrać to, co ma się tanio - a ja mam tanio, a nawet teoretycznie darmowo drewno. Do tego tanio zbudować domek, który tego drewna wiele nie potrzebuje żeby się nie narobić i jakiś w miarę ekonomiczny alternatywny system grzania kiedy nie będzie mi się chciało, albo nie będę mógł palić drzewem, a najlepiej całość elastyczna, bo rożnie może być. Mi wychodzi dobrze bufor i raczej tak zrobię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej za punkt wyjścia wybrać to, co ma się tanio - a ja mam tanio, a nawet teoretycznie darmowo drewno.
i u mnie też tak jest

tak że nie kpie z kominków w pasywnym, tylko zimną wodę wylewam i przypominam ile to jest 10W/m^2 mocy dla mnie to jest dla

wyznacznik,

 

Do tego tanio zbudować domek, który tego drewna wiele nie potrzebuje żeby się nie narobić i jakiś w miarę ekonomiczny alternatywny system grzania kiedy nie będzie mi się chciało, albo nie będę mógł palić drzewem, a najlepiej całość elastyczna, bo rożnie może być. Mi wychodzi dobrze bufor i raczej tak zrobię.
i właśnie albo chęć oszczędzenia albo chęć z lenistwa mogę nie pójść w drewno
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A najlepiej za pkt wyjścia wziąć sobie gruntową pompę ciepła z poziomym dolnym źródłem. PC można kupić za 10tys. brutto, dz - można samemu zrobić za 5tys. + zasobnik i instalacja gz i mieścimy się z całościa w 25tys. zł. W takim układzie wychodzi Ci dom tańszy od domku kszhu. W zakupie i eksploatacji.
Tu akurat wątpię. :) Domek kszhu będzie bardzo tani i pasywny. Taniej to tylko zrezygnować ze ścian murowanych, więźba na słupach i z zewnątrz obić OSB. Na to można dla poprawienia wyglądu jakieś plasterki klinkierowe czy coś.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu akurat wątpię. :) Domek kszhu będzie bardzo tani i pasywny. Taniej to tylko zrezygnować ze ścian murowanych, więźba na słupach i z zewnątrz obić OSB. Na to można dla poprawienia wyglądu jakieś plasterki klinkierowe czy coś.

 

Domek kszhowy 140m2:

- 30cm ściany, podłoga dach (zakładam styro o lambdzie 0,031)

- okna, tutaj nie ma co oszczędzać

- kable grzewcze ze sterownikiem + bojer + uruchomienie całości - 7tys. (?)

 

15 lat eksploatacji:

CO - 140m2 x 15kWh/m2/rok = 2100kWh x 0,30zł = 630zł x 15lat = 9500zł

CWU (2+2): 2500kWh/rok x 0,30zł = 750zł x 15lat = 11250zł

 

SUMA: 36 tys.

 

Dla domku z PC:

- zamiast 30cm ściany, podłoga dach dajemy 20cm. Tutaj zyskujemy ok 8,5 tys.zł

- PC gruntowa - instalacja dz i gz własna + zasobnik = 25tys.

15 lat eksploatacji:

CO - 140m2 x 40kWh/m2/rok = 5600kWh x 0,30zł / COP=4 = 420zł x 15lat= 6300zł

CWU (2+2): 2500kWh/rok x 0,30zł / COP=2,5 = 300zł x 15lat = 4500zł

 

SUMA: 25 tys. (PC do CO i CWU) + 10,8zł = 35,8tys.

 

Taniej! :)

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domek kszhowy 140m2:

- 30cm ściany, podłoga dach (zakładam styro o lambdzie 0,031)

- okna, tutaj nie ma co oszczędzać

- kable grzewcze ze sterownikiem + bojer + uruchomienie całości - 7tys. (?)

 

15 lat eksploatacji:

CO - 140m2 x 15kWh/m2/rok = 2100kWh x 0,30zł = 630zł x 15lat = 9500zł

CWU (2+2): 2500kWh/rok x 0,30zł = 750zł x 15lat = 11250zł

 

SUMA: 36 tys.

 

Dla domku z PC:

- zamiast 30cm ściany, podłoga dach dajemy 20cm. Tutaj zyskujemy ok 8,5 tys.zł

- PC gruntowa - instalacja dz i gz własna + zasobnik = 25tys.

CO - 140m2 x 40kWh/m2/rok = 5600kWh x 0,30zł / COP=4 = 420zł x 15lat= 6300zł

CWU (2+2): 2500kWh/rok x 0,30zł / COP=2,5 = 300zł x 15lat = 4500zł

 

SUMA: 25 tys. (PC do CO i CWU) + 10,8zł = 35,8tys.

 

Taniej! :)

Musisz policzyć wszystko. Ściany, podłogi, stropy itd. Okna kszhu robi sam. Bez ram, płaci za same pakiety. Naprawdę taniej wybudować domu pasywnego się nie da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz policzyć wszystko. Ściany, podłogi, stropy itd. Okna kszhu robi sam. Bez ram, płaci za same pakiety. Naprawdę taniej wybudować domu pasywnego się nie da.

 

Liczę dla dwóch identycznych domów.

Oszczędzam praktycznie tylko na ociepleniu i instalacjach, bo na innych się nie da. Reszta pozostaje identyczna w obu przypadkach (m.in. pakiety szybowe).

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panele PV nic nie dają, bo w jednej i drugiej opcji można je zastosować. W wersji z PC inwestycja w instalację PV będzie tańsza.

 

Można też zamiast gruntówki kupić taką PC:

http://www.jula.pl/pompa-ciepa-powietrze-woda-all-in-one-13-7kw-416108

Swego czasu była promocja i kosztowała 10 900zł brutto.

 

W pasywniaku jedno jest na plus - styro nie trzeba serwisować. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Da się kablami grzać tylko w II taryfie? Jak dla mnie w nocy będzie źle spać, bo gorąco, a w dzień nieprzyjemnie, bo chłodno, a na pewno chłodna podłoga.

Jak będzie świecić słońce, to podczerwień zrobi swoje i będzie ciepło, ale w pochmurny dzień nawet 23 stopnie to odczuwalny chłód jak się ma zimną podłogę.

Dlatego w wersji kszhu nie można liczyć prądu do CO w cenie II taryfy i będzie drożej.

Ale w wersji Bart3za trzeba uwzględnić przeglądy, oraz dłuższy okres gwarancji dla kabli, co po naszemu oznacza, że PC prędzej trafi szlag i całe oszczędności w peesdoooo!

A tak właściwie to jeśli coś jest w podobnej cenie, to lepiej zastosować rozwiązanie które mniej się psuje.

Edytowane przez Przemek Kardyś
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co za herezje piszesz?!?;)

Nigdy nie grzałem inaczej niż w II taryfie. A dokładnie max 2h w godz 4-6 i 2h w godz 13-15. "Ocieplenie" czuć tak od ok 2h po wyłączeniu ogrzewania a największy skok temp na plus czy minus to 1stC.

 

No toś mnie zainteresował teraz. Mam zatem kilka pytań:

1) Masz kable jedno czy dwużyłowe. Ponoć jednożyłowe lepsze do domu, ale niby dlaczego?

2) Jak to montować? Jeden obwód na całą długość szpuli? Jeden obwód na pomieszczenie i podłączone równolegle do jednego regulatora? A może w każdym pomieszczeniu niezależny obwód i regulator? Albo kilka obwodów - dla bezpieczeństwa, choć jak padnie którykolwiek to i tak dupa.

3) Jaka moc kabli? Wystarczy 10W/m co 20cm? A w łazience?

4) Jaki regulator? Z czujnikiem podłogowym, powietrznym czy obydwoma? Może pogodówka? Choć tego nie widzę, bo nie mam i nie wiem jak działa.

5) Czy to się kładzie bezpośrednio na styropianie? Jeśli tak, to może można zrobić zarówno PEX-y jak i kable. PEX-ów nawet nie podłączać do rozdzielaczy, tylko zostawić wyprowadzenia w jakiejś niszy, a jakby kiedyś coś, to można dodać rozdzielacze i puścić miedzią zasilanie nawet po ścianach nad drzwiami. Dodatkowy koszt 1500zł to nie takie krocie, a potem droga otwarta.

 

Nadmieniam tylko, że chciałbym grzać tylko w II taryfie, więc zastanów się co ma w tym przypadku sens - np czy można utrzymać stałą temperaturę podłogi, więc czy warto mieć czujnik podłogowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mojego amatorskiego OZC potrzebuję 3300W/127m2 czyli ~25W/m2, czyli niby wystarczy mniej, ale chciałbym, żeby nie było zimnych placków, więc myślałem 10W/m co 20cm.

 

Przyjmujesz srednio 25W/m2 a przeciez straty dla poszczegolnych pomieszczen są zróznicowane i to bardzo, dlatego dokładne ozc bo uzwględniające straty dla poszczegolnych pomieszczeń. Dlatego w jednych pomieszczeniu moze byc kabel 10W i rozstaw 30 cm a drugim będzie potrzebny 17 W i rozstaw 20 cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...