Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

Tak, te rozwiązanie TB proponuje do domów izolowanych, czyli takich jak w temacie. A w takich domach nie trzeba (niby) grzać w okresach przejściowych, tylko w zimie. A ty póki co zimy jeszcze nie doświadczyłeś.

No i nie masz kabli w posadzce.

 

Moj jest daleki od pasywnego, a jednak zuzycie mozna sprowadzic ponizej 10kWh.

 

Grzac trzeba w kazdym dla osiagniecia komfortu cieplnego, czy to bedzie 3 czy 30 dni w sezonie jakies zrodlo jest potrzebne.

 

Nie mam kabli ale mam podlogowke, wielu tu twierdzi, ze dziala tak samo, a moc jej moge zmieniac temp czynnika...

 

Jeszcze jakies roznice? :)

 

Ale co mam doswiadczyc niby? Grzalem od 8 marca, mam zapisane temp zewnetrze, ktore przez wiele dni byly takie same jak w lutym czy listopadzie, moge proporcjonalnie policzyc jakie bedzie zuzycie, a juz troche swoj dom znam po niepelnych 3 sezonach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Moj jest daleki od pasywnego, a jednak zuzycie mozna sprowadzic ponizej 10kWh.

 

Grzac trzeba w kazdym dla osiagniecia komfortu cieplnego, czy to bedzie 3 czy 30 dni w sezonie jakies zrodlo jest potrzebne.

 

Nie mam kabli ale mam podlogowke, wielu tu twierdzi, ze dziala tak samo, a moc jej moge zmieniac temp czynnika...

 

Jeszcze jakies roznice? :)

 

Ale co mam doswiadczyc niby? Grzalem od 8 marca, mam zapisane temp zewnetrze, ktore przez wiele dni byly takie same jak w lutym czy listopadzie, moge proporcjonalnie policzyc jakie bedzie zuzycie, a juz troche swoj dom znam po niepelnych 3 sezonach...

 

miloszenko, mącisz :)

Ty masz dom nie pasujący do tematu i nie o takim damu TB pisze. Doskonale wiem, że najlepszy COP będzie właśnie w takim domu jak twój, bo musisz grzać już od 15oC na zewnątrz - wtedy właśnie jest najwyższy COP ! Porównaj to do domu jak w temacie, gdzie w tym okresie grzać nie trzeba. Jaki wtedy będzie COP, chyba coś pod "nieskończoność" :)

A TB nie pisze o podłogówce, tylko o kablach w podłodze uruchamianych jak tylko temp. spadnie o 0,1oC, czyli też w płaskiej tarfie. To nie ma w ogóle związku z twoim domem i podłogówką "gazową". Porównaj ile u ciebie kosztuje 1kWh ciepła, a ile 1kWh ogrzewania czystym prądem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miloszenko, mącisz :)

Ty masz dom nie pasujący do tematu i nie o takim damu TB pisze. Doskonale wiem, że najlepszy COP będzie właśnie w takim domu jak twój, bo musisz grzać już od 15oC na zewnątrz - wtedy właśnie jest najwyższy COP ! Porównaj to do domu jak w temacie, gdzie w tym okresie grzać nie trzeba. Jaki wtedy będzie COP, chyba coś pod "nieskończoność" :)

A TB nie pisze o podłogówce, tylko o kablach w podłodze uruchamianych jak tylko temp. spadnie o 0,1oC, czyli też w płaskiej tarfie. To nie ma w ogóle związku z twoim domem i podłogówką "gazową". Porównaj ile u ciebie kosztuje 1kWh ciepła, a ile 1kWh ogrzewania czystym prądem ?

Ile kosztuje ustawienie temperatury czystym prądem przy zużyciu 200-do 400kWh w sezonie? To mniej niż straty związane z pośrednim ogrzewaniem, Dlatego nie stosuje się wodnego gry izolujemy dom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawianie optymalnej temp. to coraz mniejszy problem, przy czystym prądzie zwłaszcza.

Tyle, że nawet 400kWh/sezon to przy pasywnym (=<15kWh) to 26m2 mieszkanie?

Od dołu jest 40 cm styro a powietrze grzane z kanałówki i zysków - to ile Panu wyjedzie? Co ma odbierać ciepło od podłogi?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ustawianie optymalnej temp. to coraz mniejszy problem, przy czystym prądzie zwłaszcza.

Tyle, że nawet 400kWh/sezon to przy pasywnym (=<15kWh) to 26m2 mieszkanie?

 

Ale czemu akurat ppci kanałowe + kable ? Przecież jak to kiedyś TB wyliczał to kwota na poziomie min. 15tys. za same materiały.

Skoro ogrzewanie czystym prądem domu pasywnego 100m2 to kwota 825zł rocznie to, czy nie lepiej w takim domu wstawić elektryczną nagrzewnicę kanałową a te 15tys. dać na lokatę i z odsetek opłacać rachunki za ogrzewanie ? Przecież ogrzewanie nadmuchowe to znacznie mniejsze straty niż podłogówki do gruntu. Aaaa.. zimna podłoga. No to panele, które będą tańsze niż płytki czy beton polerowany.

 

EDIT: Niech będzie ... dorzućmy jeszcze klimę Samsunga za 2tys. zł Dalej mamy 12k w kieszeni.

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo chce mi się szukać danych i liczyć dokładnie, ale skoro:

 

- suche powietrze waży 1,2kg/m3,

- ma pojemność cieplną 1005J/kg*K,

 

To znaczy, że 1m3 powietrza suchego ma pojemność cieplną 1200J/m3*K.

Jeśli temperatura nawiewu jest niższa od temperatury wywiewu o 5K (a tak z tego co się orientuję jest w okresie grzewczym), to przy wentylowaniu na niewielkim poziomie 100m3/h mamy:

1200*5*100*24*150=600 kWh w ciągu sezonu zimowego potrzebnych tylko na ogrzanie suchego powietrza. Dodatkowo w powietrzu nawiewanym jest mniej wilgoci, niż w wywiewanym, więc część energii ucieka razem z parą wodną.

 

Skoro dla powietrza nasyconego w 20stc mamy 17,3g pary wodnej/m3 powietrza, powietrze takie ma powiedzmy 60% wilgotności, to w ciągu sezonu grzewczego usuwamy z domu:

17,3 x 0,7 x 100 x 24 x 150= 3736 kg wody (WOW), która względem 0stC posiada dodatkowo energię 4200J/kg*K x 3736kg x 20K = 87kWh

 

Skoro dla powietrza nasyconego w 15stc mamy 12,9g pary wodnej/m3 powietrza, powietrze takie ma powiedzmy 40% wilgotności, to w ciągu sezonu grzewczego nawiewamy do domu:

12,9 x 0,4 x 100 x 24 x 150= 1857 kg wody (WOW), która względem 0stC posiada dodatkowo energię 4200J/kg*K x 1857kg x 15K = 32kWh

 

Różnica to około 50kWh, co łącznie daje około 650kWh na ogrzanie powietrza wentylacyjnego w sezonie, przy niewielkiej wymianie.

 

Dla domu jak mój oznacza to 650/128= 5kWh/m2*rok, i gdyby był pasywny, to byłoby to 1/3 wszystkich strat.

 

Ciekawe ile by to wyszło, gdyby rekuperatora nie było wcale? Podejżewam, że 4x tyle, ponieważ dt byłaby właśnie 4x większa (średnio).

 

To oznacza, że reku odzyskuje jakieś 2000kWh energii w sezonie, co oszczędza 1200zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale czemu akurat ppci kanałowe + kable ? Przecież jak to kiedyś TB wyliczał to kwota na poziomie min. 15tys. za same materiały.

Skoro ogrzewanie czystym prądem domu pasywnego 100m2 to kwota 825zł rocznie to, czy nie lepiej w takim domu wstawić elektryczną nagrzewnicę kanałową a te 15tys. dać na lokatę i z odsetek opłacać rachunki za ogrzewanie ? Przecież ogrzewanie nadmuchowe to znacznie mniejsze straty niż podłogówki do gruntu. Aaaa.. zimna podłoga. No to panele, które będą tańsze niż płytki czy beton polerowany.

 

EDIT: Niech będzie ... dorzućmy jeszcze klimę Samsunga za 2tys. zł Dalej mamy 12k w kieszeni.

Chłodzenie w domu komfortowym to nie szumiący split w jednym pokoju. A komfortowej temperatury podłogi kanałówka się nie ustawi.

Nie popadajmy tez w skrajność - bo igliwie, luna i farelka wyjdą jeszcze taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak powietrze grzane z kanałówki to ja się zastanawiam po co w ogóle podłogówka.

Chyba tylko dla kaprysu lekko ciepłej podłogi - jak ktoś potrzebuje to faktycznie może być przyjemnie i nie drogo.

Sprawdziłem, wyłączając podłogówkę... nie da się funkcjonować. Są za duże wahania temperatury. A automatyki do 20-30m3/h Pan nie zrobi ( testowaliśmy nawet żelowe zawory) - za mało ciepła i powietrza by tym sterować.

Poza tym, inwertery czasem się psują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo chce mi się szukać danych i liczyć dokładnie, ale skoro:

 

- suche powietrze waży 1,2kg/m3,

- ma pojemność cieplną 1005J/kg*K,

 

To znaczy, że 1m3 powietrza suchego ma pojemność cieplną 1200J/m3*K.

Jeśli temperatura nawiewu jest niższa od temperatury wywiewu o 5K (a tak z tego co się orientuję jest w okresie grzewczym), to przy wentylowaniu na niewielkim poziomie 100m3/h mamy:

1200*5*100*24*150=600 kWh w ciągu sezonu zimowego potrzebnych tylko na ogrzanie suchego powietrza. Dodatkowo w powietrzu nawiewanym jest mniej wilgoci, niż w wywiewanym, więc część energii ucieka razem z parą wodną.

 

Skoro dla powietrza nasyconego w 20stc mamy 17,3g pary wodnej/m3 powietrza, powietrze takie ma powiedzmy 60% wilgotności, to w ciągu sezonu grzewczego usuwamy z domu:

17,3 x 0,7 x 100 x 24 x 150= 3736 kg wody (WOW), która względem 0stC posiada dodatkowo energię 4200J/kg*K x 3736kg x 20K = 87kWh

 

Skoro dla powietrza nasyconego w 15stc mamy 12,9g pary wodnej/m3 powietrza, powietrze takie ma powiedzmy 40% wilgotności, to w ciągu sezonu grzewczego nawiewamy do domu:

12,9 x 0,4 x 100 x 24 x 150= 1857 kg wody (WOW), która względem 0stC posiada dodatkowo energię 4200J/kg*K x 1857kg x 15K = 32kWh

 

Różnica to około 50kWh, co łącznie daje około 650kWh na ogrzanie powietrza wentylacyjnego w sezonie, przy niewielkiej wymianie.

 

Dla domu jak mój oznacza to 650/128= 5kWh/m2*rok, i gdyby był pasywny, to byłoby to 1/3 wszystkich strat.

 

Ciekawe ile by to wyszło, gdyby rekuperatora nie było wcale? Podejżewam, że 4x tyle, ponieważ dt byłaby właśnie 4x większa (średnio).

 

To oznacza, że reku odzyskuje jakieś 2000kWh energii w sezonie, co oszczędza 1200zł.

 

To teraz sobie wyobraź ,że te świeże masz o temp.+/- 18oC bo GWC i pomyje.

A 2000kWh + to co z kondensacji pary wodnej ,to karma dla PC

:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kto tu tupie kolego? Kto powtarza w kółko bzdury o nieistniejącej PC?

Żałosne jest, że wysługujesz się innymi, zwłaszcza kimś, kto nie podziela twojej nierealnej teorii:

 

 

 

 

 

 

 

Policz w końcu ile jest tych zysków bytowych (1 człowiek i wyposażenie dla niego to ~10-15kWh/mies.!) a ile potrzeba energii do ogrzewania na dobę w najzimniejsze dni.

Gruntowa PC sobie z tym poradzi, PPCi może nie koniecznie stąd dodatkowe ogrzewanie. Nic taniej i bardziej komfortowo niż kable nie wyjdzie.

 

W to to musisz uwierzyć. PC istnieją .Ba mogą nawet pracować na zużytym powietrzu.

A co Barth miał na myśli ,to kwestia interpretacji ,,nadaremno".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zwykle nic nie rozumiesz.:yes:

Zakładaj te kable za kilka kPLN jako awaryjne,buduj maxowe GWC którego nie używasz itd,itd.

 

Panie Tomaszu.Pan się musi sprężyć bo kol. kszhu zaczyna Pana prześcigać. Ja wolę Pana jako lidera tego tematu bo Pan bystrzejszy.

Trzymam kciuki za nowe pomysły,a ten z kablami na awarię to jest niezły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem, wyłączając podłogówkę... nie da się funkcjonować. Są za duże wahania temperatury...
Ooo, misiu napisał prawdę! Nadmuch jest niestety niekomfortowy. Gdyby nie cena to bez wahania polecałbym system wentylacyjny z PPC taki jak ten z Nibe. Zresztą i tak taniej wychodzi niż komplet proponowany przez misia. Eksploatacja również nieporównywalnie tańsza.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To teraz sobie wyobraź ,że te świeże masz o temp.+/- 18oC bo GWC i pomyje.

A 2000kWh + to co z kondensacji pary wodnej ,to karma dla PC

:D

 

Jak sobie dobrze pospinasz rurki, to 100m3/h powietrza 20st wywiewanego z domu możesz pomieszać z drugim, albo i trzecim tylem z zewnątrz i masz nawet 300m3/h powietrza o temperaturze 7stC (średnio). Ale w zimie jak będzie -20stC, to wyjdzie -6stC i Ariston sobie nie poradzi. Nawet w proporcji 1:1 sobie nie poradzi, bo będzie około 0stC, ale faktycznie tylko czasem. W dzień będzie można uzyskać cieplejszą mieszaninę na wejściu PC i może ten czas wystarczy.

Nie chodzi o to, żeby wyszło ekonomicznie w największe mrozy, tylko żeby PC działała. Zakładam, że chociaż w dzień w największe mrozy można będzie uzyskać wystarczającą WYDAJNOŚĆ PC - do ogrzania CWU.

 

Jedziemy dalej z wentylacją i jeśli mamy mieć 18stC na nawiewie, to znaczy, że od tych 3-4stC, co wyjdzie z GWC trzeba dogrzać do 18 za pomocą pomyj. Przy przepływie 100m3/h i dt=15K wyjdzie, że potrzeba na to co najmniej 1800kWh w sezonie. Tę energię trzeba odessać od pomyj, a mi wyszło kiedyś, że przy normalnym zużyciu CWU, potrzeba jakieś 3400 kWh ROCZNIE - przy 4-ch osobach po 45L dziennie zdaje się, co oznacza 1400 kWh W SEZONIE. Przy założeniu nawet 100% sprawności twojego RSŚ brakuje już co najmniej 400kWh.

 

Poza tym trzeba pamiętać o tym, że PC zużywa prąd i jeśli ma chociaż ogrzać CWU przy COP nawet 3, to zużyje 3400/3=1130 kWh.

Do tego dochodzi niedoskonałość wymiennika pomyj (niech będzie, że nawet wszystkie ścieki trafiają do wymiennika). Tu masz jakąś stratę - niechby chociaż 200 kWh.

I najlepsze na koniec - w nocy, kiedy PC nie będzie pracować bo mieszanina powietrza za zimna też musisz wentylować. To powietrze nie zostanie "zrecyklingowane" tylko poleci w świat. W zimie noc długa, więc mówimy o stratach rzędu co najmniej 30 %.

W sumie brakuje już 1130+200+400=1730kWh i to przy 100% sprawności. Dokładając do tego faktyczną sprawność całego systemu, która wyniesie z 50% jak dobrze pójdzie, wychodzi że musisz włożyć 3500kWh, a za to masz powietrze o temperaturze 2 st niższej niż ma być i CWU i to przy założeniu, że masz PC.

Zakładając rekuperator w cenie PC mogę uzyskać praktycznie to samo, a przy tym mam możliwość precyzyjnego sterowania i grzania CWU w II taryfie.

Edytowane przez Przemek Kardyś
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak sobie dobrze pospinasz rurki, to 100m3/h powietrza 20st wywiewanego z domu możesz pomieszać z drugim, albo i trzecim tylem z zewnątrz i masz nawet 300m3/h powietrza o temperaturze 7stC (średnio). Ale w zimie jak będzie -20stC, to wyjdzie -6stC i Ariston sobie nie poradzi. Nawet w proporcji 1:1 sobie nie poradzi, bo będzie około 0stC, ale faktycznie tylko czasem. W dzień będzie można uzyskać cieplejszą mieszaninę na wejściu PC i może ten czas wystarczy.

Nie chodzi o to, żeby wyszło ekonomicznie w największe mrozy, tylko żeby PC działała. Zakładam, że chociaż w dzień w największe mrozy można będzie uzyskać wystarczającą WYDAJNOŚĆ PC - do ogrzania CWU.

 

Jedziemy dalej z wentylacją i jeśli mamy mieć 18stC na nawiewie, to znaczy, że od tych 3-4stC, co wyjdzie z GWC trzeba dogrzać do 18 za pomocą pomyj. Przy przepływie 100m3/h i dt=15K wyjdzie, że potrzeba na to co najmniej 1800kWh w sezonie. Tę energię trzeba odessać od pomyj, a mi wyszło kiedyś, że przy normalnym zużyciu CWU, potrzeba jakieś 3400 kWh ROCZNIE - przy 4-ch osobach po 45L dziennie zdaje się, co oznacza 1400 kWh W SEZONIE. Przy założeniu nawet 100% sprawności twojego RSŚ brakuje już co najmniej 400kWh.

 

Poza tym trzeba pamiętać o tym, że PC zużywa prąd i jeśli ma chociaż ogrzać CWU przy COP nawet 3, to zużyje 3400/3=1130 kWh.

Do tego dochodzi niedoskonałość wymiennika pomyj (niech będzie, że nawet wszystkie ścieki trafiają do wymiennika). Tu masz jakąś stratę - niechby chociaż 200 kWh.

I najlepsze na koniec - w nocy, kiedy PC nie będzie pracować bo mieszanina powietrza za zimna też musisz wentylować. To powietrze nie zostanie "zrecyklingowane" tylko poleci w świat. W zimie noc długa, więc mówimy o stratach rzędu co najmniej 30 %.

W sumie brakuje już 1130+200+400=1730kWh i to przy 100% sprawności. Dokładając do tego faktyczną sprawność całego systemu, która wyniesie z 50% jak dobrze pójdzie, wychodzi że musisz włożyć 3500kWh, a za to masz powietrze o temperaturze 2 st niższej niż ma być i CWU i to przy założeniu, że masz PC.

Zakładając rekuperator w cenie PC mogę uzyskać praktycznie to samo, a przy tym mam możliwość precyzyjnego sterowania i grzania CWU w II taryfie.

 

Szacun. Liczysz biegle.A czy precyzyjnie?

Ty liczysz i mówisz że nie da rady . Ja taki układ mam i temp. świeżego +/- 18oC . Oczywiście na początku zimy więcej a na końcu mniej.

 

,,Taki układ jest skomplikowany, trudny do wykonania i sterowania oraz drogi a przez to nieekonomiczny"

A tego nie bierz na poważnie bo ten człowiek nie wie co pisze. Kawał rury ze stałym przepływem jest trudny do wykonania i sterowania:lol2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...