Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

W takim razie wiedząc, że potrzebujesz do domu dostarczyć max te 30kWh/dobę czyli jak dobierzesz urządzenie (min musi mieć 1,25kW)?

 

W życiu! Przecież znając straty i zyski (słoneczne i bytowe) dzień po dniu, dostajesz bardzo precyzyjny wynik. Co w tym takiego złego, że różnica może wynosić rząd wielkości?

 

kszhu, ty bystry chlopak jestes wiec wiesz o co chodzi, wiec jeszcze raz. Masz dom, 10x10m2 o przegrodach U=0,1, 25m2 okien/drzwi o U=0,8 i jakas tam wentylacje. Wysokosc pom. 2,7m. Straty przez sciany dla temp. obliczeniowej -18oC to będzie 4x10mx2,7m-25m2 x 40(deltaT) x 0,1(U) = 332W, okna/drzwi = 25m2 x 40 x 0,8 = 800, podłoga = 100m2 x 25(deltaT) x 0,1 = 250W, dach 100m2 x 40 x 0,1 = 400W. SUMA 1782 W, czyli 17W/m2 (przypominam, że pasywniak to 10W/m2 i zapotrzebowanie 15kWh/m2/rok). Dorzucając jakieś tam malutkie mostki, straty na wentylacji itp. i ze 20% jako zabezpieczenie na błędy wykonawcze oraz to, że temp. może spaść poniżej -18oC mamy ponad 20W/m2 x 100m2 = 2kW - TO JEST MOC ŹRÓDŁA do C.O., tak ?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Teraz żeby policzyć zapotrzebowanie (czyli wiedzieć ile wyjdzie kWh/m2/rok lub złotych) musisz wziąć symulację dla którejś zimy (lepiej tej ostrzejszej) i dzień po dniu policzyć. Stąd też wcześcniej wstawiałem tabelkę z blogu karbona, w której może to wpisać lub żeby było szybciej wpisać w komorki formułę excelową. Sumujesz wtedy kWh dla każdej godziny z określoną temperaturą i masz roczne zapotrzebowanie w kWh/m2/rok. Nie chcę mi się tego liczyć, bo to troszkę więcej roboty, ale wyjdzie Ci pewnie coś ok. +/-25kWh/m2/rok, czyli 2500kWh/rok. Bierzesz tą wartośc i bawisz się w taryfy COPy i inne i wychodzi Ci ile rocznie zapłacisz za CO. Do tego dorzucisz CWU i masz wynik.

 

Oczywiście, tego drugiego nie musisz liczyć, jeśli nie masz zamiaru zmieniać źródła ciepła, bo to wybrałeś ze względu na inne preferencje niż cena i koszty eksploatacji.

 

Jaki drogi? O te kilka cm izolacji więcej? Oczywiście jak nie jest spier... i nie ma całej masy mostków, których nie da się ocieplić.

Mój zużył jak w temacie ale nawet jak zużyje więcej to i tak nawet ten split samsunga słabo się kalkuluje.

 

Jeśli zabierzesz 10cm styro z powyższego przykładu to zaoszczędzisz jakieś 6000zł a PC Aquarea 5kW i tak da radę ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Zadnej roznicy w ociepleniu byc nie musi - ptrz moj durszlak :p

 

Mialem postawiony dom 5,5 litrowy, wswilem klime z COP 3,5 i juz mam 1,2 litrowy, wstawilbym lepszy model mialbym 0,8 litrowy :)

 

Efektywne precyzyje urzadzenie zasilane jak dlugo sie da za free (ogniwa) z mala moca do 1 kWp i zapomnimy co to koszt grzania.

 

Nadmiar pradu mozna sasiadowi, niech ma ciepla wode w basenie a co :p

 

Jasne, tylko do obliczenia rzeczywistego COP'a dobrze by było uwzględnić koszt klimy oraz czas jaki ma szanse działać. Więc tak naprawdę porównanie można robić po latach.

Z drugiej strony nie ma sensu sobie zawracać głowy, gdy klimy z możliwością grzania, są już naprawdę tanie. Kbab pisał, że kupił za około 1000zł i nawet w mroźne dni dawała radę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

,,Indywidualny komfort zapewnia bardzo precyzyjna automatyka.. Można ustawić sobie znacznie zimniej. Natomiast ja nie znalazłem równie taniego i równie komfortowego systemu ustawiania temperatury.

I jak widzę nikt się z lepszymi pomysłami nie wychyla.''

 

Nie wiem czy lepszy ale na pewno tańszy i prostszy .Nie sądzę by wymagał nawet automatyki w każdym pokoju . Bardziej samoregulujący . Oczywiście dla tych co akceptują zmianę temp. w pomieszczeniu o 0,5-1oC a dokładność 0,1oC uważają za absurd.

 

Fundament grzewczy spoczywający tuż pod usuniętą warstwą humusu na sowitej izolacji .100ton fundamentu wypełnionego piaskiem ,to potężna masa akumulacyjna potrafiąca pochłonąć dobowe nieprzewidywalne zyski .Wystarczy taką masę utrzymywać w stałej temp. +/- 23oC by w domu jak w temacie było stale +/- 22oC. Spada temp. w domu,rośnie gradient z posadzką,wzrasta przepływ energii. Rośnie temp. w domu,maleje gradient, maleje przepływ energii z posadzki . Obojętnie jakie źródło ciepła utrzymuje temp. takiego fundamentu w stałej temp. +/-23oC. Bez względu na temp. zewnętrzną zimą.

W zależności od U przegród ,temp. fundamentu decyduje o temp. w domu . Czym lepsze U tym system dokładniej działający .Zero automatyki .

Źródłem ciepła i to jedynym może być PPCi z 200mb peksa w fundamencie,czy kable . Komu co pasuje.

Taki pomysł Panie Tomaszu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznijmy od tego, że dom 15kWh/m2/rok jest drogi. Jeśli mam jednak trzymać się wątku 0-20 to celowałbym w 20kWh

Nawiązując jeszcze do tematu wątku, chyba wiem co autor miał na myśli, ale oczywiście proszę o potwierdzenie ;)

Chodzi prawdopodobnie o zużycie prądu na cele ogrzewania. Pan Tomasz oferuje tylko systemy pędzone prądem, więc ma łatwe liczenie.

Dlatego też dom kolegi miloszenko, dzięki klimie, jak najbardziej pasuje do tematu, chociaż w rzeczywistości ma dom 5.5l.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zapewniłeś ciepło w cały budynku jednym splitem ? Jak te ciepło z ppci transportowałeś po pokojach, łazienkach ?

 

ja zaobserwowałem, że jest to trochę trudne do przewidzenia jak się zachowa ciepłe powietrze . klimę mam w korytarzu na parterze przy łazience i przedsionku. jak drzwi są otwarte to dogrzewa łazienkę i przedsionek trochę ciepła wpływa do salonu pomimo podciągu który jest pewną przeszkodą ale najwięcej ciepłego powietrza ulatuje niczym nie spowalniane na klatkę schodową i kumuluje się w holu na piętrze skąd rozchodzi się do sypialni. taki przepływ uwidacznia się tym, że najbardziej jednak rośnie temperatura w przedsionku na dole,korytarzu,łazience i sypialniach na górze.wszystko zależy od układu domu i czy pod sufitem są jakieś przeszkody dla ciepłego powietrza, strumień ciepłego w większości wybiera najłatwiejszą drogę ku górze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza tym dla mnie jednym z głównych czynników komfortu jest "ból głowy" albo raczej jego brak. Ideałem byłoby dla mnie aby dom nie miał żadnych urządzeń a te co są nie absorbowały kompletnie mojej uwagi. Wiem, że to nierealne ale trzeba minimalizować te upierdliwości.

 

realne jak najbardziej i dobrze, że powoli zaczynamy to dostrzegać. albo zaawansowana automatyka albo maksymalna prostota jest w stanie nam to zagwarantować. ja jestem za prostotą :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

realne jak najbardziej i dobrze, że powoli zaczynamy to dostrzegać. albo zaawansowana automatyka albo maksymalna prostota jest w stanie nam to zagwarantować. ja jestem za prostotą :)
Cały świat w tym kierunku zmierza. Może sobie misiu popiskiwać o precyzyjnej automatyce ale za parę lat nikt nie będzie nawet wspominał o ogrzewaniu z dokładnością do 0,1 st.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeciez sam pisales o PC np. NIBE... :)

 

Wentylacja, ogrzewanie i CWU... Widzialem projekty nowych domow bazujace na tych PC. Zapodalem w tym watku gdy szanowny kszhu

mial jedno ze swoich spiec i oskarzal o brak konkretow... konkrety byly... tak jak i alternatywy dla pomyslow TB...

 

A to ze im nie pasuje nie znaczy ze sie nie sprawdzaja i ze tak sie nie robi ;)

Odzysk czyli pompa działa tylko okresowo. Wentylacja cały czas co oznacza straty ciepła powietrza wentylacyjnego. Może są inne rozwiązania ale ja ich nie znam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka pompa nigdy nie powstanie, ponieważ za mało jest energii w powietrzu wentylacyjnym, żeby zasilić CO i CWU. Ledwo na CWU starczy.
Biawar deklaruje, że przy tym 110m3/h PC zapewnia i CWU i ogrzewanie. Oczywiście w pewnych granicach ale jak pracownik w rozmowie telefonicznej stwierdził dla dwóch osób i domu 100m2pu wystarczy w zupełności. Nie przemawia to do mnie ale kto wie? Może jakiś uzytkownik się odezwie?

Varme pozbieraj informacje tam u siebie. Dla mnie to bomba, pod warunkiem, że to działa.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lepiej brzmi,,na CO wystarczy" a na CWU należy uzupełnić bo na wszystko trochę mało;)

 

Odzysk czyli pompa działa tylko okresowo. Wentylacja cały czas co oznacza straty ciepła powietrza wentylacyjnego. Może są inne rozwiązania ale ja ich nie znam.

 

Lepiej do CWU, bo działa cały rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłopaki, poczytajcie głębiej o tej PC F750. te 110m3/h to minimum powietrza przy jakim działa. Dziala wtedy na 30% mocy, więc kilka set W. Przy 100% mocy potrzebuje z 500m3/h powietrza o temp. pokojowej. Będzie trzeba rurę do kilku sąsiadów poprowadzić i czerpnie w salonie wystawić. :)

 

EDIT: u nydara w ogóle nie ruszy ;)

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...