Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie i komfortowe domy zużywajace od 0 do 20kWh.m2 rocznie


Recommended Posts

Chciałbym zapytać o sterowanie pracą pompy ciepła (gruntowej) przy ogrzewanej płycie fundamentowej.

 

W wielu miejscach jest podkreślane, że do podłogówki zalecane jest sterowanie pogodowe z uwagi na dużą bezwładność. Płyta ma jeszcze większą bezwładność więc tym bardziej pogodówka byłaby wskazana (tak na logikę), a tymczasem kilka osób na tym forum z wiedzą i doświadczeniem sugerują zamontowanie tylko sterowania pokojowego i żeby bez żadnej innej regulacji wpuścić w podłogę wodę o temperaturze, jaka wychodzi z pompy ciepła.

 

To jak to jest z tym sterowaniem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 31,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • Tomasz Brzęczkowski

    5725

  • nydar

    4235

  • Barth3z

    3808

  • perm

    2702

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Chciałbym zapytać o sterowanie pracą pompy ciepła (gruntowej) przy ogrzewanej płycie fundamentowej.

 

W wielu miejscach jest podkreślane, że do podłogówki zalecane jest sterowanie pogodowe z uwagi na dużą bezwładność. Płyta ma jeszcze większą bezwładność więc tym bardziej pogodówka byłaby wskazana (tak na logikę), a tymczasem kilka osób na tym forum z wiedzą i doświadczeniem sugerują zamontowanie tylko sterowania pokojowego i żeby bez żadnej innej regulacji wpuścić w podłogę wodę o temperaturze, jaka wychodzi z pompy ciepła.

 

To jak to jest z tym sterowaniem?

Nie da się sterować takim ogrzewaniem w domach izolowanych, a co dopiero w 0-20kWh.

W domach izolowanych sprawdza się ( WYŁĄCZNIE) niecentralna podłogówka. A pompą ciepła z bezpośrednim parowaniem i skraplaniem można chłodzić i jeszcze obniżyc zużycie kWh zimą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba jednak zdecydowanie wcześniej. Sam taką pompę ciepła kupowałem na początku 2008 r.

Była to stosunkowo prosta i tania pompa ciepła powietrze-powietrze, ale w tym samym czasie były już dostępne bardziej zaawansowane konstrukcje, np. powietrze-woda.

 

Przepraszam Panie Henryku za skrót myślowy - pojawiła się w moich rozwiązaniach - po Pana namowach,by się do powietrznych pomp przekonał, po moich fatalnych doświadczeniach z gruntowym dź

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym zapytać o sterowanie pracą pompy ciepła (gruntowej) przy ogrzewanej płycie fundamentowej.

 

W wielu miejscach jest podkreślane, że do podłogówki zalecane jest sterowanie pogodowe z uwagi na dużą bezwładność. Płyta ma jeszcze większą bezwładność więc tym bardziej pogodówka byłaby wskazana (tak na logikę), a tymczasem kilka osób na tym forum z wiedzą i doświadczeniem sugerują zamontowanie tylko sterowania pokojowego i żeby bez żadnej innej regulacji wpuścić w podłogę wodę o temperaturze, jaka wychodzi z pompy ciepła.

 

To jak to jest z tym sterowaniem?

O tym, że:

Nie da się sterować takim ogrzewaniem w domach izolowanych, a co dopiero w 0-20kWh.

już wiesz ;).

 

Jeśli zaś chodzi o twoje pytania, to odpowiedzmy sobie najpierw na inne:

Dlaczego chcesz stosować pompę ciepła, zamiast ogrzewania elektrycznego ?

Odpowiedź jest oczywiście prosta - chodzi o niskie koszty eksploatacji.

Kiedy koszty eksploatacji będą przy zastosowaniu pompy ciepła na tyle niskie, żeby opłaciła się inwestycją w nią?

Oczywiście wtedy, gdy osiągniemy wysoką sprawność "pompowania" darmowego ciepła z otoczenia (gruntu, wody, powietrza) do wnętrza domu (COP).

Tu już kłania się fizyka. Pompa ciepła będzie miała tym wyższą sprawność im niższa będzie temperatura pomiędzy miejscem poboru ciepła (dolnym źródłem) i miejscem jego dostarczenia (górnym źródłem).

To oczywiście spore uproszczenie, bo po drodze mogą zachodzić dodatkowe warunki i ograniczenia wynikające z konstrukcji pompy ciepła, z właściwości czynników roboczych, czy właściwości dolnego i górnego źródła.

W każdym razie jeżeli mamy konkretne dolne źródło, to tym większy uzyskamy COP, im niższa będzie temperatura górnego źródła.

 

Jaka może być najniższa temperatura górnego źródła? Oczywiście tak, jak wynika z temperatury płyty fundamentowej. Na początku grzania temperatura powrotu z instalacji będzie równa temperaturze płyty fundamentowej. Z kolei temperatura zasilania podłogówki wynika z mocy pompy ciepła, przepływu wody grzewczej przez pompę i oczywiście z temperatury powrotu. W miarę grzania wzrasta temperatura płyty fundamentowej, a tym samym temperatura powrotu i zasilania.

Czy można uzyskać inną temperaturę na pompie ciepła, a inną w podłogówce? Oczywiście da się to zrobić, ale tylko w jedną stronę - temperatura zasilania i powrotu pompy ciepła będzie zawsze większe lub co najwyżej równa temperaturze podłogówki (robi się to przez zastosowanie podmieszania na rozdzielaczu - wymuszając większy przepływ w podłogówce niż przepływ w pompie ciepła).

Tylko, czy taki sposób grzania przy pompie ciepła ma sens?

Można oczywiście znaleźć przypadki, kiedy jest to konieczne (np. instalacja mieszana, w której wstępują grzejniki wysokotemperaturowe), ale zawsze będzie to oznaczało niższe COP pompy ciepła.

 

Jak więc najprościej sterować pompą ciepła?

Jeżeli dom ma małe straty ciepła w stosunku do pojemności cieplnej płyty fundamentowej, to zmiany temperatury podłogówki są tak wolne, że w zupełności wystarczy sterowanie pokojowe. W pewnych sytuacjach może ono być za mało precyzyjne - może reagować ze zbyt dużym opóźnieniem na zmiany temperatur zewnętrznych. W takiej sytuacji lepiej sprawdzi się sterowanie pogodowe lub połączenie sterowania pogodowego i pokojowego.

Przy dużym domu konieczne może być wydzielenie stref grzewczych z osobnymi sterownikami pokojowymi, które sterują siłownikami umieszczonymi na rozdzielaczach. Rozbudowując taki system (stosując sterowniki pokojowe w każdym pomieszczeniu) otrzymujemy możliwość sterowania indywidualnego temperaturą w każdym pomieszczeniu, czyli odpowiednik tak zachwalanego przez TB ogrzewania niecentralnego.

To oczywiście kolejne uproszczenie, bo taką instalację należałoby indywidualnie zaprojektować.

Różnica pomiędzy instalacją ogrzewaną kablami, czy matami, a instalacją ogrzewaną wodną podłogówką z zastosowaniem pompy ciepła polega oczywiście na wielokrotnie niższym zużyciu energii elektrycznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica pomiędzy instalacją ogrzewaną kablami, czy matami, a instalacją ogrzewaną wodną podłogówką z zastosowaniem pompy ciepła polega oczywiście na wielokrotnie niższym zużyciu energii elektrycznej.
Ale tylko przy dużych potrzebach ciepła! Przy 20kWh/m2 i mniej - nie ma dużej... a nawet żadnej znaczącej różnicy - NIBY PROSTE! Ale...

Mając określoną kasę na dom - gdy sporo wydamy na pompę ciepła, sterowanie ( im precyzyjniejsze tym droższe) mniej wydamy na izolację!

Czyli - decyzja -ogrzewać czy izolować musi być podjęta przy projekcie.

Izolacja ma większy "COP" jest mniej chimeryczna i zawodna.

Poza tym, przy ogrzewaniu podłogowym kablami na 40 cm styropianie, nie ma najmniejszego problemu dać dogrzewanie powietrza z bezpośredniej PPCi ( inwestycja w kable i ppci i tak będzie niższa niż w hydrauliczną podłogówkę z gpc) a zyskujemy jeszcze klimatyzację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza tym, przy ogrzewaniu podłogowym kablami na 40 cm styropianie, nie ma najmniejszego problemu dać dogrzewanie powietrza z bezpośredniej PPCi ( inwestycja w kable i ppci i tak będzie niższa niż w hydrauliczną podłogówkę z gpc) a zyskujemy jeszcze klimatyzację.

 

Przy 40cm XPS dla domu o płycie fund. 150m2 ja mam 20cm izolacji i PC, która zapewni mi CO i CWU taniej niż twoje kable grzejne. Mam też klimatyzację. Ty w tym momencie masz tylko izolację, bo tylko na tyle budżet pozwolił, więc co dalej ?

Edytowane przez Barth3z
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Izolacja domu nie ma najmniejszego wpływu na W/m2 a tylko na zużycie.
no tak ile zje globalnie ...ale żeby porównać trzeba...

podać ile to jest na m^2.

z PPCi inwerterowej czy DC BARDZO DELIKATNIE tak by nie było to odczuwalne.
tak historia .. już zna takie przypadki... w każdym pokoju piec kaflowy :)

Pompa ciepła pracująca w trybie 0/1 (włącz/ wyłącz) jest mniej trwała i więcej zużywa kWh ( prąd rozruchowy)
tak samo idiotyczne ... jak w przypadku żarówek ... też byli """"""""fachowcy""""""""" co doradzali nie gasić ... bo więcej zje na rozruchu ... ot taka skrajna choroba umysłowa ...

aby tylko przeforsować swoje żygawiny.

 

Mało tego!!! Jeżeli dom ma programowanie temperatura/czas w poszczególnych pomieszczeniach czy strefach - to większa moc na m2 zmniejsza zużycie energii.
tak oczywiście TB nie pisze .. że ... ogrzewanie jego jest zadaniowe ...

stąd takie moce ... piekielne ... aby podgrzać w 5 min o 10 st ... ale o tym nie pisze ... nasz manipulator

 

Podłoga ma mieć jednakową temperaturę, Daje Pan kable grzewczy 3kW + termostat - Jaka to inwestycja przy centralnym? - W temacie jest też KOMFORT!!!

1300zł z precyzyjnym termostatem i zdalnym sterowaniem

a to dowód na to ...

jak ktoś chce generować pole elektromagentyczne to daje 3kW ...

Ja np smażę jajecznicę ... w płomieniu dyszy wylotowej myśliwca ... ponieważ od razu mam na drobne :D

 

"straty do góry też są znikome"
nie wytłumaczy ... ponieważ ... nie potrafi tego wytłumaczyć i puki co nie zrobi tego

tak że zapomnij :)

 

Nie da się sterować takim ogrzewaniem w domach izolowanych, a co dopiero w 0-20kWh
tak samo jak nie da się wedle ciebie niczego policzyć :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy 40cm XPS dla domu o płycie fund. 150m2 ja mam 20cm izolacji i PC, która zapewni mi CO i CWU taniej niż twoje kable grzejne. Mam też klimatyzację. Ty w tym momencie masz tylko izolację, bo tylko na tyle budżet pozwolił, więc co dalej ?

 

W tej wypowiedzi wstawiłeś cytat. Ale to nie moja wypowiedź tylko innego forumowego kolegi.:(.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

 

Zdawałem sobie sprawę z tego co napisałeś, ale napisałeś bardzo obrazowo i za to dziękuję.

Jednak dalej nie mam wiedzy jak sterować pompą ciepła za pomocą pogodówki. Być może nie sprecyzowałem pytania jak trzeba.

 

Jak więc najprościej sterować pompą ciepła?

Jeżeli dom ma małe straty ciepła w stosunku do pojemności cieplnej płyty fundamentowej, to zmiany temperatury podłogówki są tak wolne, że w zupełności wystarczy sterowanie pokojowe. W pewnych sytuacjach może ono być za mało precyzyjne - może reagować ze zbyt dużym opóźnieniem na zmiany temperatur zewnętrznych. W takiej sytuacji lepiej sprawdzi się sterowanie pogodowe lub połączenie sterowania pogodowego i pokojowego.

 

O to mi właśnie chodzi. Jak to zrealizować? Normalnie sterownik pogodowy reguluje temperaturę wody na zasilaniu. Jest to dobre w kotłach gazowych i tam nie ma problemu, ale przy pompie ciepła trzeba się nagimnastykować, a efekty i tak nie będą dobre.

 

Jeśli chciałbym sterować temperaturą wody na zasilaniu podłogówki, to musiałbym wykorzystać podmieszanie przed rozdzielaczem. Sterownik pogodowy sterował by zaworem mieszającym. Ale w przypadku PC nie jest to dobre rozwiązanie, bo przed tym zaworem trzeba by było utrzymywać temperaturę zawsze wyższą od tej zasilającej podłogę. Inaczej sterowanie zaworem nie miałoby sensu, ale wówczas spada COP pompy.

 

Co więc robić? Jak inaczej sterować podłogówką zasilaną PC. Jak temperatura na zewnątrz gwałtownie spadnie, to system grzewczy powinien od razu reagować na tą zmianę z uwagi na ogromną bezwładność ogrzewanej płyty fundamentowej. Jak zacznie się wychładzać wewnątrz domu i zareaguje sterownik pokojowy to będzie już za późno. Pozostaje sterownik pogodowy, ale co on dokładnie miałby robić ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co więc robić? Jak inaczej sterować podłogówką zasilaną PC. Jak temperatura na zewnątrz gwałtownie spadnie, to system grzewczy powinien od razu reagować na tą zmianę z uwagi na ogromną bezwładność ogrzewanej płyty fundamentowej. Jak zacznie się wychładzać wewnątrz domu i zareaguje sterownik pokojowy to będzie już za późno. Pozostaje sterownik pogodowy, ale co on dokładnie miałby robić ?
U siebie mam tylko sterownik pokojowy Auraton 3000. W większości przypadków on w zupełności wystarcza. W czasie taniej taryfy mam ustawione np. 21,5 st. C, a w czasie taryfy droższej o 0,25 K mniej. Takie ustawienie powoduje, że temperatura w domu nie spada praktycznie poniżej 21 st. C.

Jednak w czasie gwałtownych spadków temperatury zewnętrznej pomagam sterownikowi w ten sposób, że o 0,25 lub 0,5K podwyższam obie temperatury. Powoduje to zgromadzenie odpowiedniego zapasu ciepła w posadzce, i w efekcie końcowym utrzymanie stałej temperatury w domu.

Można by ten sposób wykorzystać do zaprogramowania sterownika pogodowego. Jeden czujnik, to oczywiście temperatura zewnętrzna, a drugi dotyczyłby temperatury w pomieszczeniach. Jeśli sterownik utrzymywałby przy temperaturze zewnętrznej 0 st. C temperaturę wewnętrzną (taryfa droższa/tańsza) +20,5/21 st. C, a przy temperaturze zewnętrznej -15 st. C odpowiednio +21,0/+21,5, to otrzymałbyś taki sam sposób działania jak ja praktykuje, tylko w pełni zautomatyzowany.

Trzeba tylko znaleźć sterownik, który taką funkcję posiada lub samodzielnie go zbudować.

Prawdopodobnie da się tak wykorzystać np. taki sterownik : http://www.insbud.org/RU/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%83%D0%BA%D1%82-18314440638341576/IB-Tron-3100W1---Regulator-pogodowy-jednoobwodowy-z-algorytmem-PID.html

Edytowane przez HenoK
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U siebie mam tylko sterownik pokojowy Auraton 3000. W większości przypadków on w zupełności wystarcza. W czasie taniej taryfy mam ustawione np. 21,5 st. C, a w czasie taryfy droższej o 0,25 K mniej. Takie ustawienie powoduje, że temperatura w domu nie spada praktycznie poniżej 21 st. C.

Jednak w czasie gwałtownych spadków temperatury zewnętrznej pomagam sterownikowi w ten sposób, że o 0,25 lub 0,5K podwyższam obie temperatury. Powoduje to zgromadzenie odpowiedniego zapasu ciepła w posadzce, i w efekcie końcowym utrzymanie stałej temperatury w domu.

Można by ten sposób wykorzystać do zaprogramowania sterownika pogodowego. Jeden czujnik, to oczywiście temperatura zewnętrzna, a drugi dotyczyłby temperatury w pomieszczeniach. Jeśli sterownik utrzymywałby przy temperaturze zewnętrznej 0 st. C temperaturę wewnętrzną (taryfa droższa/tańsza) +20,5/21 st. C, a przy temperaturze zewnętrznej -15 st. C odpowiednio +21,0/+21,5, to otrzymałbyś taki sam sposób działania jak ja praktykuje, tylko w pełni zautomatyzowany.

 

W tym przypadku funkcję regulatora pogodowego przejmuje użytkownik :).

 

Jak czytałem Twoją poprzednią wypowiedź, to pomyślałem sobie o innym sterowaniu. Piszesz tak:

 

Na początku grzania temperatura powrotu z instalacji będzie równa temperaturze płyty fundamentowej. Z kolei temperatura zasilania podłogówki wynika z mocy pompy ciepła, przepływu wody grzewczej przez pompę i oczywiście z temperatury powrotu. W miarę grzania wzrasta temperatura płyty fundamentowej, a tym samym temperatura powrotu i zasilania.

 

Można mierzyć temperaturę zasilania. Sterownik porówna temperaturę zasilania z temperaturą jaka wynika z krzywej grzewczej i na tej podstawie włączy albo wyłączy pompę ciepła. Jeśli temperatura zasilania będzie niższa niż ta która wynika z krzywej grzewczej (przy danej temperaturze na zewnątrz), to pompa jest załączona. Po przekroczeniu jej o jakąś wartość, powiedzmy o 1*C (trzeba dobrać histerezę), sterownik wyłączy PC do czasu, aż ta nie spadnie w stosunku do wymaganej o 1*C. W konsekwencji na podłogę będzie szła temperatura zawsze zbliżona do temperatury zasilania wynikającej z krzywej grzewczej +-1*C różnicy.

 

Histerezę trzeba by dobrać tak, żeby pompa nie załączała się zbyt często. Wydaje się to proste, ale czy są gotowe rozwiązania tego typu do wykorzystania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież nie da się założyć pośredniego - hydraulicznego ogrzewania w domu izolowanym!!! A co dopiero w takim poniżej 20kWh/m2!!!

 

Moze jakies dowody, przyczyny, obliczenia, pomiary, ze nie da się tak zrobić, a tak tylko słyszymy zacietą płytę. A tak na marginesie czy układ hydrauliczny ze sterowaniem pomieszczeniowym i modulacją mocy zródła grzewczego (elektrycznego) jest centralny czy niecentralny, wyjasnienie powinno byc poparte naukowym uzasadnieniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież nie da się założyć pośredniego - hydraulicznego ogrzewania w domu izolowanym!!! A co dopiero w takim poniżej 20kWh/m2!!!

 

Panie Tomaszu. Przedstawił Pan swoją definicję "domu izolowanego" i logicznie podchodząc w świetle tej definicji się nie da - przyznaję. Ale proszę nie zapominać, że to Pan stworzył tą definicje i nie jest to definicja powszechnie używana.

Ponieważ chcę grzać dom GPC z centralnym wodnym, nijak nie wybuduję "domu izolowanego". Nie chcę takiego domu, bo mi się nie podoba jego koncepcja. Za to chcę wybudować w miarę tanio (bo cześć prac wykonam własnymi rękami), dom energooszczędny między 20 a 30 kWh/m2 rocznie.

I jeszcze raz powtórzę za Henokiem - z pompy ciepła będę miał 4 razy tańsze ogrzewanie niż w Pana domu izolowanym i 3 razy tańszą CWU - przy tej samej izolacji. Czy widzi Pan różnicę w kosztach eksploatacji? I żeby nie było... od gruntu dam 30 cm XPS. Mój dom od Pańskiego "domu izolowanego będzie się różnił tylko ogrzewaniem.

 

Wciska Pan na siłę swoje rozwiązania, jak np te kable w podłogę - może komuś się to spodoba, ale mi nie bo w eksploatacji są 4 razy droższe od przyjętego przeze mnie rozwiązania. Jeśli chciałby Pan pomóc, to proszę się wypowiedzieć w sprawie wentylacji, bo o styropianie i kablach już słuchać nie można. Myślę, że ma Pan wiedzę, która może być użyteczna i jeśli podzieli się Pan nią będę wdzięczny.

Ta wentylacja o której mi Pan pisał na priv, to bardzo fajna sprawa. Tylko jak ją regulować skoro na anemostatach nie można? Na skrzynkach rozdzielczych jest jakaś regulacja? Proszę o odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moze jakies dowody, przyczyny, obliczenia, pomiary, ze nie da się tak zrobić, a tak tylko słyszymy zacietą płytę. A tak na marginesie czy układ hydrauliczny ze sterowaniem pomieszczeniowym i modulacją mocy zródła grzewczego (elektrycznego) jest centralny czy niecentralny, wyjasnienie powinno byc poparte naukowym uzasadnieniem.

 

Dowody...

Gdyby to było możliwe ( założenie centralnego ogrzewania w domu izolowanym ) nie byłoby o co walczyć. Nie byłoby walki z izolacją z izolowanymi domami.

Nikomu to się nie udało

Obliczenia... Już Panu pisałem, że OZC to program historyczny nie nadający się do współczesnego budownictwa izolowanego.

Szanowny Panie - ten program dopuszcza kotłownie w domach jednorodzinnych!!! Jak Pan Sam widzi - to zwykły złom .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym przypadku funkcję regulatora pogodowego przejmuje użytkownik :).

Przy zastosowaniu sterownika pokojowego musi to robić użytkownik.

Zastosowanie sterownika pogodowego (w sposób jaki opisałem), w pełni automatyzuje sterowanie ogrzewaniem.

Aby to działało poprawnie, sterownik pogodowy musi mieć funkcję uśredniania temperatury z dłuższego, najlepiej regulowanego okresu czasu (większość regulatorów taką funkcję posiada).

Zaznaczam, że zazwyczaj sterownik pogodowy stosuje się w inny sposób.

Można mierzyć temperaturę zasilania. Sterownik porówna temperaturę zasilania z temperaturą jaka wynika z krzywej grzewczej i na tej podstawie włączy albo wyłączy pompę ciepła. Jeśli temperatura zasilania będzie niższa niż ta która wynika z krzywej grzewczej (przy danej temperaturze na zewnątrz), to pompa jest załączona. Po przekroczeniu jej o jakąś wartość, powiedzmy o 1*C (trzeba dobrać histerezę), sterownik wyłączy PC do czasu, aż ta nie spadnie w stosunku do wymaganej o 1*C. W konsekwencji na podłogę będzie szła temperatura zawsze zbliżona do temperatury zasilania wynikającej z krzywej grzewczej +-1*C różnicy.

 

Histerezę trzeba by dobrać tak, żeby pompa nie załączała się zbyt często. Wydaje się to proste, ale czy są gotowe rozwiązania tego typu do wykorzystania?

To co opisujesz, to klasyczne stosowanie sterownika pogodowego.

Ma ono niestety tę wadę, że nie uwzględnia zysków słonecznych i bytowych.

Np. w zimowy słoneczny, ale mroźny dzień, w domu zrobi Ci się sauna.

Moja propozycja jest takiej wady pozbawiona.

Tak jak pisałem wcześniej istnieją gotowe układy sterowania pogodowego z dodatkowym modułem pokojowym.

To co proponuję możesz nazwać rozwiązaniem ekonomicznym. Za taką gotową aplikację sterowania zapłacisz kilka razy więcej (cena wynika często z uniwersalności rozwiązania i ... naklejki na sterowniku).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dowody...

Gdyby to było możliwe ( założenie centralnego ogrzewania w domu izolowanym ) nie byłoby o co walczyć. Nie byłoby walki z izolacją z izolowanymi domami.

Nikomu to się nie udało

Obliczenia... Już Panu pisałem, że OZC to program historyczny nie nadający się do współczesnego budownictwa izolowanego.

Szanowny Panie - ten program dopuszcza kotłownie w domach jednorodzinnych!!! Jak Pan Sam widzi - to zwykły złom .

 

A skąd wiadomo ze to sie nikomu nie udało, robił Pan jakies badania statystyczne w tym kierunku?

Odpowiedz taka jakiej sie spodziewałem, czyli nie da sie, bo sie nie da, walka z izolacją, ozc jest be bo dopuszcza kotłownie (podczas gdy ozc nic nie mówi o kotłowni) itd., itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...