Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Varmsen różnice pomiędzy super isol a płyta szamotowa HBO+


ac_harold_dom

Recommended Posts

Witam serdecznie

 

Zakładam nowy temat gdyż po godzinach przeszukiwań forum, nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie.

 

Zamierzam zabudować wkład używając materiałów firmy Varmsen. Możecie w prosty sposób wykazać różnice i typowe zastosowania dla produktów "super isol" i płyty szamotowej HBO+. Precyzując, co zyskam w porównaniu do superisol'a, stosując płytę szamotową... W którym przypadku obudowa będzie "zimniejsza", czy płyta akumulacyjna będzie dużej "grzała" pomieszczenie....

 

Z góry dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Super Isol słuzy do izolacji ...

HBO+ ... służy, jak wiele innych rodzajów szamotu do wykonywania mniej lub bardziej skomplikowanych rzeczy do przejmowania, gromadzenia i oddawania ciepła ... tyle że jest nazwą handlowo-marketingową konkretnego rodzaju szamotu produkowanego przez konkretną firmę (Wolfshoher Tonwerke).

Ac_harold_dom ... te wątpliwości masz Ty jako przyszły wykonawca takiego kominka czy też firma która będzie go wykonywać ... :rolleyes:

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

super isol tak jak napisał forest to izolacja a jednocześnie materiał do wykonania zabudowy - zimnej zabudowy. Łatwy w montażu, obróbce ( można użyć narzędzi do drewna jak piła czy wyrzynarka ) . Łączy się je klejem dostarczonym od producenta i dodatkowo skręca wkrętami czarnymi do drewna. Powierzchnie klejone gruntuje się wcześniej za pomocą impregnatu firmy Varmsen. Super isol nie kumuluje ciepła, skutecznie odbija ciepło jako świetna izolacja.

HBO+ płyty i kształtki szamotowe. Jak inne tego rodzaju materiały służą do budowania ciepłych zabudów - co kryje się za zabudową to inna sprawa ( sam wkład konwekcyjny, wkład z wymiennikiem stalowym, wkład z systemem akumulacji ciepła ze spalin....). Używając tego typu materiałów, uzyskujemy ciepłe ściany naszego kominka wszak płyty te przejmują i oddają ciepło wytworzone przez urządzenie w środku zabudowy a to w jakim czasie będą oddawały ciepło zależy właśnie od konstrukcji wewnątrz, dlatego przyjmijmy że od 4 do ponad 12 a nawet więcej godzin.. Te płyty łączy się klejem zduńskim przeznaczonym do tych płyt, można je tynkować, okładać materiałami akumulującymi ciepło.

 

Przy budowie kominka można użyć tych dwóch materiałów. Super isola do izolacji np tylnej ściany obudowy, stropu. Płyt szamotowych do ścian, które będą widoczne i samoistnie stojące.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za odpowiedzi. Zdecyduję się na zimny kominek z płyt super isol.

 

Pociągnę temat i zadam pytanie dotyczące DGP. Poniżej stan faktyczny mojej instalacji:

kominek_goly.jpg

 

Pytanie dotyczy pokrywy wkładu. Posiada ona 4 otwory:

1. Po prawej stronie rura wchodząca w sufit - doprowadzenie ciepłego powietrza do wentylatora i rozprowadzenie po pokojach.

2. Po prawej stronie zagięta rura zasysa powietrze do komory. Czy doprowadzać ją do podłogi i wyprowadzić kratkę (w takiej sytuacji czy konieczna jest dodatkowa kratka przy podłodze wentylująca komorę obudowy???)

3 i 4. Po lewej stronie dwa otwory wypuszczające ciepłe powietrze. Czy doprowadzać rurami te wyloty do kratek ogrzewających pomieszczenie? W takiej sytuacji czy konieczna jest 3 kratka, która będzie wypuszczała nagrzane powietrze (pochodzące np. z rury spalinowej) na zewnątrz komory?? Czy może zostawić te wyloty takie jak są a kratki będą wypuszczały powietrze nagrzane przez wkład i rurę spalinową??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj.

1. Nie powinno się stosować rur elastycznych jak u ciebie do wylotu gorącego powietrza do turbiny. Po jakimś czasie potrafią się zużyć od gorąca, szczególnie przy samym wkładzie. Powinna to być rura stalowa, ocynk i połączona w komorze dekompresyjnej nad wkładem z tą z izolacją , nie zaś w głównej obudowie.

2. Ta rura zgięta to fatalny pomysł poza tym zdecydowanie za mało powietrza by nią szło!!!!

3.4. Jeżeli jest turbina to te dwa otwory należy zaślepić, ponieważ turbina będzie zaciągać tymi otworami powietrze.

Generalnie nie jest za późno, aby to zrobić poprawnie i skutecznie, bo na razie jest źle.

Wydaje mi się, że to jotul I 570.Ale proszę podać konkretny model wkładu oraz jego nominalną moc. Ile m/2 ogrzewanej powierzchni i gdzie ma być transportowane ciepłe powietrze? Jaka jest turbina?

Bez tych informacji nie da się zrobić dobrego dgp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za cenne rady.

 

Wkład to jotul I 530 FL. Moc nominalna to 12kW. Aparat nawiewowy to Draco AN2. DGP mam rozprowadzone po dwóch pokojach o pow 12m2, jednej łazienki 5m2 i jednego pokoju o pow. 17m2.

 

Zamienię rurę doprowadzającą ciepłe powietrze do aparatu nawiewowego na prostą stalową ocynk. Otwory 3 i 4 zaślepię (czym radzicie??). Natomiast co mam zrobić z wygiętą rurą nr 2. Uciąć i zostawić otwartą dziurę??

 

...i tu rodzi się moje kolejne pytanie: czy kratki, które zamontuję na górze obudowy (oczywiście pod komorą dekompresyjną), których rolą jest wypuszczanie ciepłego powietrza na pomieszczenie, w którym znajduje się kominek nie zaczną zasysać powietrza??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za cenne rady.

 

Wkład to jotul I 530 FL. Moc nominalna to 12kW. Aparat nawiewowy to Draco AN2. DGP mam rozprowadzone po dwóch pokojach o pow 12m2, jednej łazienki 5m2 i jednego pokoju o pow. 17m2.

 

Zamienię rurę doprowadzającą ciepłe powietrze do aparatu nawiewowego na prostą stalową ocynk. Otwory 3 i 4 zaślepię (czym radzicie??). Natomiast co mam zrobić z wygiętą rurą nr 2. Uciąć i zostawić otwartą dziurę??

 

...i tu rodzi się moje kolejne pytanie: czy kratki, które zamontuję na górze obudowy (oczywiście pod komorą dekompresyjną), których rolą jest wypuszczanie ciepłego powietrza na pomieszczenie, w którym znajduje się kominek nie zaczną zasysać powietrza??

 

Otwory można zaślepić specjalnymi zaślepkami, powinny być dostępne w Jotulu a jak nie to na pewno w darco. Można to też samemu wykonać, wycinając z blachy okrągłe elementy. Rurę numer dwa proszę wyjąć i zaślepić.

 

Jeżeli zatkasz wszystkie otwory w dystrybutorze a zostawisz tylko kanał do turbiny to nie będzie problemu z zaciąganiem powietrza przez górną kratkę.

Ale teraz bardzo ważna rzecz... odpowiednio podane powietrze do ogrzania do dystrybutora oraz do reszty obudowy.

Nie wiem, czy masz dolną część dystrybutora ( blacha. która okala popielnik ).Proponuję zamówić i zamontować. Ten element będzie kierował powietrze do dystrybutora, gdzie powietrze jednocześnie będzie wentylowało wkład oraz będzie się nagrzewało i zabierane będzie przez turbinę. Biorąc pod uwagę wkład, konstrukcję dystrybutora oraz turbinę, z przodu pod wkładem powinna być kratka 17 x 50 bez żaluzji. Nie wiem czy jest regulator obrotów, ale turbina 600 szybko wyciąga powietrze gorące, jednak konstrukcja dystrybutora ( ciasny ) spowoduje , że wkład nadąży ogrzewać powietrze z kratką 17 x 50. To jednak nie wszystko. Z boku obudowy ( najlepiej z lewej ) daj kratkę do wentylacji całej obudowy. Kratka 17 x 40 bez żaluzji. Zarówno kratka z przodu jak i z boku spowodują dostęp do popielnika i przyłącza powietrza, choć sam popielnik i jego zawartość z popiołem wyciąga się z wnętrza wkładu. Wylot powietrza u góry obudowy też 17 x 40.

To tyle.

Na koniec...tych informacji potrzebujesz, bo nie jesteś pewien instalatora czy sam próbujesz sił?

pzdr

Edytowane przez DANIEL SIS
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Twoim wypowiedziom mam coraz szersze wyobrażenie o całym przedsięwzięciu. Dzisiaj dowiedziałem się także (dzięki Tobie), że popielnik opróżnia się z wnętrza wkładu - już jest pusty.

 

Zaślepki kupię w pierwszej kolejności i założę na 3 otwory.

 

Co do blachy okalającej popielnik to mam tylko to co widoczne na zdjęciu. W takim razie jak fachowo nazwać element, którego mi brakuje??

 

Obudowę będę wykonywał we własnym zakresie, dlatego tyle mam pytań.... ale i tak mam wielkie zastrzeżenia co do wykonania DGP, gdyż ekipa pozostawiła mi zestaw w takim stanie jak opisałem... z drugiej strony było to na szybko stawiane aby osuszyć dom... Nawet jeżeli nie zbiorę środków na wykonanie obudowy przed rozpoczęciem sezonu grzewczego, to mam nadzieję, że założenie tych zaślepek poprawi sprawność grzewczą DGP w poszczególnych pomieszczeniach, do których doprowadzane jest ciepłe powietrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po prostu zamawiasz kompletny dystrybutor z wyjściem górnym, u ciebie jest tylko górna część i centralna. Zadzwoń do jotula albo przedstawiciela i nie będzie problemu. Zabudowując kominek i stosując się do tego co pisałem unikniesz problemów z przegrzewaniem, wewnątrz obudowy będzie prawidłowo cyrkulowało powietrze. Ale...ważna kwestia, jak zostało zrobione rozprowadzenie kanałów dgp. Jakie są przekroje, jakich kształtek ożyto, czy turbina z bypassem czy goła a jak goła to czy jest metalowy filtr i gdzie zainstalowany - przed turbiną czy za?. Jakie kratki wylotowe w pomieszczeniach.

To kolejna ważna część, ponieważ jak to zostało zrobione wadliwie, to nie będzie wielkiej poprawy.

I tak jeszcze króciutko...jaki masz komin?:cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o dolną obudowę, to znalazłem w Internecie na stronie jotula następujące zdjęcie:

Hot_air_distributor_2.jpg

Rozumiem, że dolna obudowa składa się z trzech ścian (dwie boczne i tylna)... może kupię blachę i sam to wykonam...

 

DGP: filtr zamontowany przed turbiną. Przekroje kanałów to 150. W każdym pokoju mam anemostat na suficie (dom parterowy).

filtr.jpg

 

Komin: Leier trójwarstwowy w wentylacją K40L. I tutaj ponownie narodziło mi się pytanie. Wyczytałem Twoje wypowiedzi na innym forum odnośnie dostarczenia z zewnątrz powietrza do ogrzania... czy mogę doprowadzić rurę z tego przewodu wentylacyjnego na dół kominka?? jakie są tego zalety i jak wtedy rozwiązać sprawę dolnej obudowy wkładu i kominka?? Czy takie powietrze z zewnątrz zostanie dostatecznie dobrze ogrzane przed doprowadzeniem do turbiny?? Co w takim przypadku z dolną obudową wkładu i czy robić kratki pod nim (chyba tak bo musi zostać dostarczone powietrze aby ogrzać pomieszczenie, w którym znajduje się kominek)...

 

...sporo tego... jeżeli znajdziesz chwilę na rozwianie moich wątpliwości będę wdzięczny...

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokładnie, chodzi o ten element. W przypadku dostarczania powietrza do ogrzania z zewnątrz chodzi o dużo bardziej rozbudowany układ dgp, którego u ciebie nie będzie. Z resztą nie zawsze takie rozwiązanie jest możliwe. Żadnej rury z przewodu wentylacyjnego pod kominek!. O kratkach pisałem, jakich należy użyć i gdzie. Przekroje rur ok. Ładnie tylko pospinaj wszystko opaskami aby było szczelnie.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli użyjesz suporeksu (ytonga) lub płyty krzemianowej, wkład po jakimś czasie spadnie Ci na posadzkę. Możesz tak zrobić, ale na ten miękki materiał powinieneś pod wkład położyć coś twardego. Cegły, kamień, płytę betonową itp. Chyba, że wkład stoi na nóżkach z metalu, wówczas moje uwagi puść mimo uszu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...