Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ocieplenie balkonu - warstwy i hydroizolacja, pilne pytanie


Olleo

Recommended Posts

Zaczynaja u mnie ocieplac budynek i musze na dniach rozwiazac kwestie balkonu.

 

Na plyte balkonu trzeba dac styropian i wylewke oraz warstwy hydroizolacji. Jak powinny wygladac warstwy hydroizolacji w kontekscie ocieplenia plyty i sciany? Czy tak, czy cos pokrecilem? Bo mi sie wydaje, ze cos za duzo tych izolacji przeciwwodnych i wylewka powoduje mostek cieplny.

http://i.snag.gy/PtmAC.jpg

 

W jakiej kolejnosci? Wylewka ma byc oddzielona od sciany styropianem? A moze lana juz po ociepleniu sciany welna?

 

Sek w tym, ze na wylewke chce polozyc podest drewniany panelowy (na deski na legarach nie starczy miejsca - mam tylko jakies 15cm od plyty balkonu do poziomu zero), a niespecjalnie wyglada wowczas spadek. Ma byc tak:

[imghttp://cdn2.muratordom.smcloud.net/t/photos/thumbnails/30784/drewno_na_balkonie_sposoby_na_620x0_rozmiar-niestandardowy.jpg[/img]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 62
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Klik lepiej tak, ale mostki w przypadku balkonu są standardem przy klasycznej konstrukcji.

Po co ta podwójna papa? Ta dolna miałaby sens jako paroizolacja gdyby to był taras nad pomieszczeniem. Jeśli płyta nie ma spadku sugeruję wykonanie spadku związanego z płytą, na tym termoizolacja między foliami, wylewka i hydroizolacja na niej. Po co izolować przed wodą styropian, a wylewce pozwalać nasiąkać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tego wynika, ze najpierw mam zrobic ocieplenie scian, a nastepnie balkonu i wylewke?

 

A co jesli bedzie jakas nieszczelnosc wyzej i woda sciekac bedzie pod ociepleniem sciany na plyte balkonowa?

 

Widze jeszcze jeden problem - nie przewiduje na balkonie plytek, wiec nie bardzo widze, jak mam zakryc hydroizolacje zachodzaca na ocieplenie sciany - nie bede mial cokolika.

 

Druga rzecz - piszesz "pomiedzy foliami" - po prostu folia, zeby sobie wylewka pracowala na styropianie?

 

A wylewki nie trzeba jakos kotwic do sciany?

 

Czy wylewke 1x6m trzeba dzielic na pola?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak masz rację i osobiście też jestem za takim rozwiązaniem. To co ci pokazałem było wersją by zachować ciągłość termoizolacji bo obawiałeś się o mostki.

Przy prawidłowym (1,5-2%) możesz zrezygnować z cokolika, ale nie doradzam. Cokół też możesz zrobić z drewna - chodzi o to by zawiewany śnieg nie leżał przy elewacji, bo topniejąc od ciepła ze środka może sobie w postaci wody penetrować w głąb.

Najlepiej stosować dwie hydroizolacje: pierwszą na płycie/warstwie spadkowej, drugą podpłytkową/wierzchnią na wylewce. Jeśli jedną a dobrą to wierzchnią. Martwisz się co będzie jak woda dostanie się do płyty, a nie martwisz się, ze słaba wylewka bez hydroizolacji może wytrzymać jedną zimę?

Po to robisz spadek by woda spływała z powierzchni, zatem trzeba dać jej szanse by nie wsiąkała tylko mogła spływać. Pewnie planujesz też blacharkę na wylewce, więc by woda skapywała po niej a nie pod nią należy na tym poziomie uszczelnić to łączenie (np. taśmą). Powierzchni nie masz dużej, więc zrób to dobrze i jak trzeba.

6m2 nie trzeba dzielić na pola dylatacyjne, wystarczy ta obwodowa przy ścianie.

Edytowane przez dozrc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To niech ci zakończą ocieplenie na odpowiedniej wysokości listwą startową/okapową. Tak powinno być fachowo, by woda spływająca po ścianie nie zawijała się pod ocieplenie w miejscu gdzie klasycznie masz cokół. Jak zostawią 6cm nad planowaną wylewką to od biedy nawet klasyczną taśmę 120mm da się wkleić przy sprawnych małych rączkach ;) Jak boisz się mostka, to wkleisz tam pasek XPS i pomalujesz/otynkujesz. Rozwiązanie z wywijaniem hydroizolacji na ocieplenie jest słabe, aczkolwiek spotykane. Problemem największym jest tam styk w miejscu gdzie spływająca po elewacji woda może penetrować hydroizolacje (taśmę, papę, matę).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cały czas próbuję coś wymyślić, żeby mieć deski na balkonie, a nie rezygnować z ocieplenia płyty balkonowej. Mam tylko 17cm, a po warstwie spadkowej zostanie 14cm przy ścianie i trochę mało zostaje na resztę warstw.

 

Wymyśliłem taką koncepcję:

http://i.snag.gy/by3wo.jpg

 

Na płycie zrobić wylewkę z szybkoschnącej zaprawy (jakiej?) ze spadkiem 2%.

Na tym hydroizolację wywyniętą na ścianę (z czego? papa? Jakas mata bitumiczna? Szlam z taśmą w rogach?).

Na tym położyć/przykręcić kontrlegary drewniane, a między nimi styrodur, który byłby minimalnie niżej niż kontrlegary.

Na tym hydroizolację z jakiejś maty (jakiej?) odpornej mechanicznie oraz na działania słońca, temperatury i innych warunków) wywiniętej na ścianę.

Na to w miejscach, gdzie są kontrlegary, kręcić legary przez podkładki gumowe.

Na legarach standardowo deski.

 

Co o tym myślicie? Zda to egzamin? Nie rozszczelni mi się za parę lat? Jakie materiały użyć oraz jakiej grubości (i z jakiego drewna) kontrlegary i legary, jak gęsto?

 

Mam tylko jakieś 2 dni na decyzję, bo za parę dni ekipa dojdzie z wełną do poziomu balkonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam podłącze sie pod temat bo mam pytanie odnośnie mojego balkonu chciałbym zapytać czy blacharka zrobiona na płycie a nie na wylewce jest dobrym rozwiązaniem czy lepiej zrobić na wylewce pod płytkami. Mam zamiar zrobić tak:

-płyta ze spadkiem i na niej opierzenie

-papa

-styrodur

-folia

-wylewka

nie wiem które rozwiązanie lepsze czy opierzenie na wylewce czy na płycie? dziekuje za odpowiedzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olleo:

A czemu w twojej propozycji nie zrezygnować z kontrlegarów, zostawić legar na podkładkach (ja bym zrobił prostopadle do spadku; woda odpłynie szczeliną wytworzoną przez podkładki), deski dałbym ryflowaniem równoległym do spadku?

 

Witekgo:

Lepiej na jastrychu dociskowym (wylewce), bo tu można systemowo połączyć hydroizolację podpłytkową z blacharką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dom-zrb, obawiam sie, ze styrodur bedzie za mocno pracowal z takim obciazeniem, jak wejdzie wiecej, jak jedna osoba. Ale wymyslilem na to sposob - na styrodur, a pod pape dac plyte OSB (tylko nie wiem jaka grubosc). Zastanawiam sie tez nad gruboscia legarow, bo i tak sie robi malo. Jesli by wystarczyla plyta OSB 18mm i legar 3cm, to wychodzi mniej:

 

Warstwa spadkowa 30mm (oczywiscie przy drzwiach balkonowych tyle)

Papa 4mm

XPS 60mm

OSB 18mm

Papa 4mm

Podkladki 5mm

Legar 30mm

Deska 28mm

Razem 179mm

 

Jutro zmierze, czy 18cm wejdzie, bo moze byc ciezko. Sprawdze tez, czy plyta MFP 14mm ugina sie na styrodurze (mam jeszcze pare plyt).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozłożenie podkładek gumowych 1x10x10cm co 60-80cm legara nie powinno zrobić wrażenia na XPS - w końcu ma bardzo wysoką odporność na ściskanie (np. 300kg/dm2 czyli wspomnianą podkładkę 10x10). OSB nie bedziesz miał jak konserwować, a płyta ta po zimowaniu na dworze (nieosłonięta) wygląda fatalnie.

Zrób spadek z dobrej masy PCC by zejść praktycznie do zera, zastosuj zamiast papy prostsze i cieńsze (1,5mm) maty bitumiczne np. Pecithene i już zyskasz brakującą przestrzeń (a może wystarczy na 80mm XPS jeśli zrezygnujesz z OSB).

 

Wracając do twojego rysunku, to dodatkowo np. taśmą laminowaną jak Pecitape wklejoną na rozprowadzony cieniutkim grzebieniem Elritan uszczelniłbym styk wierzchniej hydroizolacji i elewacji by woda nie miała szans dostać się pod wełnę. Wywinięcie bitumiczne zostawiłbym na ścianie tak jak na rysunku, ponieważ w tej technologii (papa, maty) styk jest ciężko doszczelnić (woda spływająca z elewacji penetruje i odrywa/odkleja. Taśma na poliuretan będzie lepszym rozwiązaniem.

 

Nie termoizolujesz czoła płyty? Zyskałbyś parę cm balkonu.

Edytowane przez dozrc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdze wytrzymalosc XPSa na nacisk i podejme decyzje, ale chyba z Pecithene zrezygnuje:

- do uszczelniania balkonów i tarasów przed wodą powierzchniową, przy zastosowaniu dodatkowego jastrychu jako warstwy dociskowej;

- można używać w temperaturze od -5 ºC do +30 ºC;

 

Tutaj bylby na wierzchu (czesciowo zakryty tylko deskami), a temperatury bylyby pewnie od -30 do +50 (jak sie od slonca nagrzeje). Pape wierzchniego krycia SBS z wloknina poliestrowa mozna klasc na sloncu i mrozie, a wyjdzie taniej. Tyle, ze pare mm grubiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatura użycia to temperatura aplikacji (podłoża). Sam mam to położone na swoim prywatnym balkonie (też w deskach) i trzyma jak diabli. Z jastrychem dociskowym to zapis dot. paroizolacji, bo czy z maty czy z papy trzeba to docisnąć jeśli jest nad pomieszczeniem by para nie podniosła. To produkt do fundamentów, więc spełnia wymogi bezpośredniego obciążenia wodą czy temperaturami. Nie namawiam tylko doradzam, bo często ludzie narzekają, ze rozgrzana papa śmierdzi. Edytowane przez dozrc
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...