Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

"Tak się domów nie buduje !!" czyli parterówka ze strychem w podkieleckiej wiosce ;)


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 540
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • 4 weeks później...
powiem tak - z metra to nie wiem ale 8 wiader 10l starczyło na cały parter na dwa razy i jeszcze zostało trochę... czyli na okrągło licząc dwa razy 350m2 (powierzchnia ścian bez płytek) czyli z litra wyjdzie jakieś 8m2, zależy też jak i czym malujesz, producent podaje 7m2 z litra i to by się pewnie zgadzało..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Witam

Mam pytanie odnośnie kabli do wyłączników światła. Wcześniej pan ładnie i szczegółowo opisał co i jak z kablami do gniazdek a o wyłącznikach napisane, że idą dwie skrętki. Czy dobrze rozumiem, że nie dawał pan typowych kabli tylko samą skrętkę? Na zdjęciach nie bardzo mogę rozróżnić. Też planuje wykonać instalacje elektryczną podobną do pańskiej ale mam obawy zastosować tylko samą skrętkę.

Swoją drogą fajny dom.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Witaj!

Muszę Cię zapytać jako eksperta od sterowania , a mianowicie zamierzam kupić centralę wentylacyjną vena 3 jeszcze nie wiem czy silver czy standard z wentylatorami prądu zmiennego , chcę tym sterować w sposób najprostszy czyli potencjometr (regulator) w kuchni . Z tego co się zorientowałem to tyrystorowe powodują buczenie na niskich obrotach ( czytaj w nocy kiedy najbardziej słychać), a autotransformator ARW trochę w kuchni nie leży mojej żonie estetycznie ,jak twoim zdaniem temat rozwiązać

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mam pytanie odnośnie kabli do wyłączników światła. Wcześniej pan ładnie i szczegółowo opisał co i jak z kablami do gniazdek a o wyłącznikach napisane, że idą dwie skrętki. Czy dobrze rozumiem, że nie dawał pan typowych kabli tylko samą skrętkę? Na zdjęciach nie bardzo mogę rozróżnić. Też planuje wykonać instalacje elektryczną podobną do pańskiej ale mam obawy zastosować tylko samą skrętkę.

Swoją drogą fajny dom.

Przepraszam że dopiero teraz odpowiadam ale chyba mail z powiadomieniem gdzies mi umknął..

tak, we włącznikach są tylko skrętki.. aktualnie na nich są włączniki i w części termometry..

co do obaw to oczywiscie, można położyć też kabel 3x1.5 ale w razie czego i tak trzeba przepinać.. poza tym wszystkie włączniki są dzwonkowe (powrotne/ze sprężynką) więc i tak kombinacje muszą być.. ja mam parę przekaźników bistabilnych i jakby co to je założę i tyle.. póki co nic złego się nie dzieje...

 

Witaj!

Muszę Cię zapytać jako eksperta od sterowania , a mianowicie zamierzam kupić centralę wentylacyjną vena 3 jeszcze nie wiem czy silver czy standard z wentylatorami prądu zmiennego , chcę tym sterować w sposób najprostszy czyli potencjometr (regulator) w kuchni . Z tego co się zorientowałem to tyrystorowe powodują buczenie na niskich obrotach ( czytaj w nocy kiedy najbardziej słychać), a autotransformator ARW trochę w kuchni nie leży mojej żonie estetycznie ,jak twoim zdaniem temat rozwiązać

Pozdrawiam

szczerze to nie wiem co poradzić.. no właśnie tak, tyrystory to słaby pomysł..

ale.. zrobiłbym tak (tyle że mam skąd pozyczyć autoransformator), że pomierzyłbym napięcia na "biegach" jakie mi odpowiadają - Biegach w sensie że np. 230V to 100%, potem zmienibym napięcie na autotransformatorze na niższe dopasowałbym prędkość tak żeby pasowało - i zmiezył ile jest np. 160V jako 2 bieg i powiedzmy 110V jako trzeci.. i spróbował kupic albo mawinąć trafo z kilkoma odczepami i sterowanie dorobił..

a jakby mi się nie chciało kombinować to kupiłbym gotowe rozwiązanie dokładnie takie jak opisałem tylko biegów więcej:

np. takie coś:

http://www.toroidy.pl/Regulatory_obrotow,791.html

cena jakies 250 z bez kombinacji

Edytowane przez _artur_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam,

 

Specjalnie się zarejestrowałem po przeczytaniu całego wątku aby zadać Panu Arturowi pytanie.

 

Chodzi mi o pionowe kanały w bloczkach silikatowych, które można wykorzystać w przyszłych instalacjach, co autor wątku skwapliwie zrobił.

 

Mianowicie w wytycznych wykonawczych udostępnionych przez Grupy Silikaty pod adresem:

http://www.grupasilikaty.pl/download.php?plik=2282

czytamy na stronie 26: "Niekorzystne jest prowadzenie kabli w kanałach powstałych z połączenia drążeń bloczków układanych

w kolejnych warstwach. W znaczący sposób powoduje to utrudnienia wykonawcze, wpływa na znaczące pogorszenie izolacyjności akustycznej

i szczelności budynku."

 

Czy Pan Artur mógłby się odnieść do tege stwierdzenia w kontekście własnych doświadczeń budowlano-użytkowych?

 

Druga kwestia to sprawa użytej zaprawy zaprawy cementowej lub kleju. W trakcie murowania niewątpliwie owe spoiwo będzie pokrywało otwory w bloczkach silikatowych w większości warstw murowych czyniąc powstałe kanały niezdatnymi do użycia literalnie je blokując.

Jak Panie Arturze poradził Pan sobie z tym problemem?

z poważaniem

 

Pan Robótka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj..

powiem tak.. problemem nie okazały się ani kanaly ani spoina ale bardzo prozaiczna rzecz..

mianowicie żeby zacząć i "lecieć" ze ścianą tak, żeby te otwory się pokrywały do silikatów produkcji silki potrzebne są inne niż wszystkie cegły - inne czyli nie połówki tylko chyba 7cm.. i problem taki że żadna z hurtowni w promieniu 100km tego nie miała na stanie.. przedstawiciel silki na nasz region wił się strasznie w mękach jak go przepytywałem w tym temacie.. tak więc koniec końców większość kabli i tak natynkowo poszło, część w otworach tam gdzie akurat pasowało.. jak zrobi się otwory dobrze i zgodnie ze sztuką (grupa silikaty nie zaleca a silka robi specjalnie kanay pod to - a nawet na cegłach są znaczniki) to po wymurowaniu ścian wystarczy przed wieńcami i stropem przejć się z 3m prętem i wszystkie dziury po kleju udrożnić.. to bez problemu akurat drut 12 czy 16 puszczony z gory robi.. więc jak przy zamówieniu domówi się paletę tych bloczków "startowych" to potem robota będzie szła, tynk cieńszy itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do rocznych rozliczeń.. w zasadzie u mnie już po pierwszym sezonie..

 

sezon zacząłem około 1 października, powiedzmy że 8 maja skończyłem, więc sezon trwał 7 miesięcy..

zużycie w pierwszym sezonie większe na pewno od kolejnego z paru powodów będzie:

początek października to jeszcze wygrzewanie posadzki i uczenie się o jej bezwładności i akumulacji - teraz już wiem co i jak - na to sądząc po odczytach liczników poszło jakieś 500-600kWh, poprawkę muszę też brać na nieskończone prace na ociepleniu strychu, budowaną w okolicach 1 listopada na szybko ściankę z osb na strych bo dawało się odczuć że tam ciepło ucieka.., potem w zimie jeszcze docieplałem rury od WM co dało dodatkowe 3 stopnie na rekuperatorze.. dodatkowo po przejściu do duonu i prądzie do czerwca za 0 zł "poszedłem na całość" i zacząłem eksperymenty z grzaniem wg temperatur powietrza/posadzek itp.

 

ale przechodząc do meritum.. na grzanie poszło mi około 8000 kWh, wszystko tylko i wyłącznie w taniej taryfie.. przy opłatach z PGE sezon wyszedłby mi 3200 zł..

natomiast z racji zmiany operatora i przejściu do duonu (w promocji do czerwca prąd za 0 zł a potem w taniej 0.11 netto) zapłaciłem za cały prąd brutto 811 - faktura od października do końca stycznia, plus 1130 - faktura w kwietniu) co daje łączną kwotę około 2000 zł (dane o zużyciu z podlicznika, na fakturze całość prądu)..

więc chyba nie mam co narzekać póki co..

na podstawie ustabilizowanego już zużycia po wszystkich kombinacjach zużycie w najbardziej niekorzystnych warunkach nie przekraczało 50 kWh (wieje i mróz), typowo przy -10 -13 na zewnątrz około 40 kWh.. w tym roku czeka mnie jeszcze dołożenie 15cm wełny na poddaszu przy robieniu zabudowy z GK, dodatkowo dodałem niedawno do systemu sterowania prosty licznik aktywności w domu (liczę uruchomienia czujek od alarmu w określonym czasie) i w związku z tym w trochę poprzestawiam sterowanie wentylacją - myślę o trybie zupełnie automatycznym, gdzie na podstawie aktywności w obiekcie wentylacja będzie odpowiednio zwiększać lub zmniejszać wydajność.. dobierając odpowiednio parametry jestem w stanie zwiększyć temperaturę nawiewu z reku o kolejne 1-2 stopnie.. czyli np. w nocy jak wszyscy śpią wentylację na minimum, w momencie jak zaczyna się ruch to podkręcamy, wszyscy wychodzą z domu znowu w dół. jak wracamy lub o konkretnej godzinie przyspieszamy lekko itp. myślę że w skali sezonu około 500kWh na tym też się zyska..

 

aha.. CWU:

od wprowadzenia się (połowa lipca 2014) do wczoraj zużycie na CWU wyniosło 1300kWh (podlicznik) - czyli średnio miesięcznie 130 kWh.. też wyłącznie w taniej taryfie.. co przy cenach w PGE daje 52 zł miesięcznie - niech będzie 600 zł za sezon..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Dziennik chyba już z trzeci raz przeglądm;)

Ja zaraz startuje z płytą i tak myślę o jakimś czujniku temperatury żeby w niej zatopić. Jakie byś polecił przystępne cenowo czujniki temperatury żeby później można je podłączyć do jakiegoś prostego sterowania np. grzaniem/ wentylacją?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
...trochę poprzestawiam sterowanie wentylacją - myślę o trybie zupełnie automatycznym, gdzie na podstawie aktywności w obiekcie wentylacja będzie odpowiednio zwiększać lub zmniejszać wydajność.. dobierając odpowiednio parametry jestem w stanie zwiększyć temperaturę nawiewu z reku o kolejne 1-2 stopnie.. czyli np. w nocy jak wszyscy śpią wentylację na minimum, w momencie jak zaczyna się ruch to podkręcamy, wszyscy wychodzą z domu znowu w dół. jak wracamy lub o konkretnej godzinie przyspieszamy lekko itp.

 

U nas tak właśnie jest.

Rekuperator ustawiony na "strefy" - minimum w nocy i jak jesteśmy w pracy, czyli nas nie ma w domu, potem na czas aktywności (5-7 rano), następnie powrót z pracy (15-23) - to w tygodniu, no i ustawienia weekendowe gdy jesteśmy w domu. Tak samo mamy ustawioną cyrkulację ciepłej wody.

W planach mamy instalację inteligentną typu Fibaro, mam nadzieję, że wtedy jeszcze dopracujemy te ustawienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Witam

Artur sorki, że może trochę zaśmiecam Ci wątek- ale mam pytanie odnośnie czujnika ds18b20. Kupiłem ich kilka sztuk- powiedz mi jak na czas budowy szybko i tanio mogę z nich zacząć odczytywać temperaturę na lapku? na all znalazłem coś takiego UNO R3 zgodne z ARDUINO UNO R3 ATmega328 AVR nr aukcji 5263663207 (linku nie daje bo pewnie usuną), czy to wystarczy podłączyć pod lapka i będzie można korzystać? za pomoc wielkie dzięki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Artur sorki, że może trochę zaśmiecam Ci wątek- ale mam pytanie odnośnie czujnika ds18b20. Kupiłem ich kilka sztuk- powiedz mi jak na czas budowy szybko i tanio mogę z nich zacząć odczytywać temperaturę na lapku? na all znalazłem coś takiego UNO R3 zgodne z ARDUINO UNO R3 ATmega328 AVR nr aukcji 5263663207 (linku nie daje bo pewnie usuną), czy to wystarczy podłączyć pod lapka i będzie można korzystać? za pomoc wielkie dzięki

 

Ja skorzystałem z zestawu AVT 2787 C, podłączasz pod RSa i masz odczyt z kilku czujników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...