Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 150
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam.

Dzisiaj domu energooszczędnego w ogóle nie opłaca się budować. Za te same pieniądze masz dom pasywny. Biorę dom o powierzchni użytkowej 105m2 i wymiarach 7 x 15 m. Przyjmuję, że domy dzisiaj budowane mają ocieplenie 15cm.

1.- dodatkowe ocieplenie 15cm styropianu grafitowego (ściany + podłoga i sufit) to 60m3 o wartości 10800 zł [zysk ciepła 40%]

2.- wentylacja nawiewno-wywiewna z GWC ( 40 mb) dla domu 100m2 o wartości 12000 zł [zysk ciepła 30%]

3.- okna PCV VEKA 90 8 szt dopłata do trzeciej szyby 300 zł (w tym są dwoje drzwi) o wartości 2400 zł [zysk ciepła 5%]

4.- osadzenie okien w systemie AD w warstwie ocieplenia 50 mb ramy po 20 zł o wartości 1000 zł [zysk ciepła 10%]

Suma kosztów dodatkowych domu pasywnego to 26200 zł

Ponieważ sezon grzewczy w Polsce to 5000 godzin, to średnia moc takiego ogrzewania wynosi 0,315 kW czyli 3 żarówki po 100W, więc nie opłaca się robić systemów CO i PC, bo jak małe muszą być wymienniki ciepła i kiedy te koszty się zwrócą?

Dom pasywny o powierzchni 105m2 i średnim zużyciu energii 15 kWh/m2 to 1575 kWh po 0,6 zł = 945 zł przy ogrzewaniu bezpośrednio prądem rocznie.

Dom energooszczędny musi już mieć instalację CO z piecem i kominem za 20000zł. Teoretycznie dom pasywny jest droższy o 6200 zł, ale jego koszty ogrzewania będą 3x mniejsze, nawet jeżeli weźmie się pod uwagę tani piec na węgiel. Do tego NFOŚiGW wyznaczył dotację 50 000 zł do domów pasywnych. Jeżeli do takiego domu pasywnego dołożymy komplet ogniw fotowoltaicznych o mocy 3 kW na dach (6m2) w cenie 14000 zł (inwerter + 4 akumulatory + bojler 100 litrów) to mamy dom samowystarczalny energetycznie. Biorąc pod uwagę tą dopłatę, to dom pasywny jest tańszy o 20 000 zł od domu dzisiaj budowanego zgodnie z instrukcjami Instytutu Techniki Budowlanej, a jego eksploatacja jest zerowa. Bez dopłaty koszty dodatkowe zwrócą się po 3 latach. Wszystkie rzeczy i ceny są z internetu w zasięgu każdego inwestora, tylko musi on chcieć. Pozdrawiam.

 

Głupoty gadasz. Z 30 cm styro nie uzyskasz 15 kWh/m2 ani 10 W/m2. Nie ma szans w Polsce. Nie wiem co to jest system AD w oknach, ale dopłata do montażu na taśmach i kotwach JB-D to sporo więcej. Poza tym od południa wypadałoby powiększyć okna. Zapomniałeś o dodatkowym ociepleniu dachu/stropu i podłogi. O kosztach usunięcia mostków termicznych (płyta na XPS, jakieś isomury, szkło piankowe - do wyboru do koloru).

 

I tak do mojego domu musiałem dorzucić 35-40 tys. żeby uzyskać 36 kWh/m2. Tyle wg OZC mniej więcej będzie dla temp. 20 stopni w domu. Odjąć teraz należy miejsce na opał, różnicę w cenie systemu ogrzewania prądem a innym nośnikiem (mam sporo tańszy kocioł i instalację), komin. Czyli wychodzi że dokładam 10-15 tys. w stosunku do tego samego domu ogrzewanego węglem i zwykłej izolacji. Taki wynik udało mi się uzyskać mimo osłonięcia północnej części budynku oddylatowanymi pomieszczeniami gospodarczymi.

 

Masz też bardzo optymistyczne założenia co do dopłat do domów. I co to jest średnia moc do ogrzewania w ciągu roku? Taką mocą nie ogrzejesz domu w zimie przy -5 stopniach, a co dopiero przy -20.

Edytowane przez imrahil
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Głupoty gadasz. Z 30 cm styro nie uzyskasz 15 kWh/m2 ani 10 W/m2. Nie ma szans w Polsce. Nie wiem co to jest system AD w oknach, ale dopłata do montażu na taśmach i kotwach JB-D to sporo więcej. Zapomniałeś o dodatkowym ociepleniu dachu/stropu i podłogi. O kosztach usunięcia mostków termicznych (płyta na XPS, jakieś isomury, szkło piankowe - do wyboru do koloru).

I tak do mojego domu musiałem dorzucić 35-40 tys. żeby uzyskać 36 kWh/m2. Tyle wg OZC mniej więcej będzie dla temp. 20 stopni w domu.

I co to jest średnia moc do ogrzewania w ciągu roku? Taką mocą nie ogrzejesz domu w zimie przy -5 stopniach, a co dopiero przy -20.

Witam. Ja do obliczeń dla prostoty przyjąłem równo dodatkową warstwę styropianu grafitowego o grubości 15 cm. W ramach tej sumy na sufit otrzymasz 20 cm wełny mineralnej aby razem było 40 cm. Przez okna ucieka 25-30% ciepła. Jeżeli je powiększyłeś i osadziłeś na elementach stalowych JB-D, to zrobiłeś to na stalowych mostkach termicznych. Zamiast zysku ciepła 10% masz dodatkowe straty 10% i wylądowałeś na 65% zysku ciepła. Weź kamerę termowizyjną i skieruj na ramę to je zobaczysz. Średnia temperatura całego okresu zimowego w Polsce to 0*C, to znaczy że w zimniejsze dni grzejesz 2 kW a w cieplejsze wcale. To jest dom pasywny i jego zalety. Najmniejszy tani grzejnik termostatyczny ma 500 W i 5 takich grzejników po 50 zł zapewni Ci komfort 21*C, ale średnio rocznie zużyjesz 2400 kWh energii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to czemu? PC nie może być? Kable grzejne? Panele na podczerwień? Kocioł elektryczny?

Witam. Może być wszystko co sobie wymyślisz i na co Cię stać. Tylko zawsze to będzie drożej o co najmniej 25000 zł od domu pasywnego, który jest prosty w wykonaniu i tani w eksploatacji. Jak zabraknie prądu to ogrzejesz wnętrze własną osobą i przetrzymasz. W domu energooszczędnym jak zabraknie prądu, to nawet piec węglowy odmówi Ci posłuszeństwa, a ponieważ będzie 3x zimniej to uciekniesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko zawsze to będzie drożej o co najmniej 25000 zł od domu pasywnego, który jest prosty w wykonaniu i tani w eksploatacji.

Rozumiem, że możesz się pochwalić takim domem.

Zużycie energii do ogrzewania już znamy - 15kWh/m2 rocznie. Podaj jeszcze tylko koszty budowy, bo może tani dla ciebie to np. 4000zł/m2 domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Ja do obliczeń dla prostoty przyjąłem równo dodatkową warstwę styropianu grafitowego o grubości 15 cm. W ramach tej sumy na sufit otrzymasz 20 cm wełny mineralnej aby razem było 40 cm. Przez okna ucieka 25-30% ciepła. Jeżeli je powiększyłeś i osadziłeś na elementach stalowych JB-D, to zrobiłeś to na stalowych mostkach termicznych. Zamiast zysku ciepła 10% masz dodatkowe straty 10% i wylądowałeś na 65% zysku ciepła. Weź kamerę termowizyjną i skieruj na ramę to je zobaczysz. Średnia temperatura całego okresu zimowego w Polsce to 0*C, to znaczy że w zimniejsze dni grzejesz 2 kW a w cieplejsze wcale. To jest dom pasywny i jego zalety. Najmniejszy tani grzejnik termostatyczny ma 500 W i 5 takich grzejników po 50 zł zapewni Ci komfort 21*C, ale średnio rocznie zużyjesz 2400 kWh energii.

 

U mnie wychodzi 7 takich grzejników i to nie jest dom pasywny. W dodatku dla temperatury 22 stopnie a nie 21. Zresztą 5 takich grzejników to spore przewymiarowanie w stosunku do obciążenia pasywniaka 10 W/m2. Z 40 cm wełny na suficie nie będzie domu pasywnego w polskich warunkach, z 30 cm styro w ścianach nie będzie pasywnego.

 

Czekam teraz na Twój konkretny dom droższy tylko o 26 000 zł od typowego o zapotrzebowaniu 15 kWh/m2 i obciążeniu 10 W/m2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że możesz się pochwalić takim domem.

Zużycie energii do ogrzewania już znamy - 15kWh/m2 rocznie. Podaj jeszcze tylko koszty budowy, bo może tani dla ciebie to np. 4000zł/m2 domu.

Witam. To jest pytanie ciekawe. Jeżeli dom będzie parterowy, strop drewniany, poddasze niezamieszkane, ściany nośne z silki 18 to tanio powinno być po 2000 zł/m2, ale to zależy od regionu też.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. To jest pytanie ciekawe. Jeżeli dom będzie parterowy, strop drewniany, poddasze niezamieszkane, ściany nośne z silki 18 to tanio powinno być po 2000 zł/m2, ale to zależy od regionu też.

i tyle właśnie wyjdzie pieniędzy za mój dom z prostą instalacją CO i wszystkim co wymieniłeś. tyle, że to nie jest dom pasywny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Twój konkretny dom droższy tylko o 26 000 zł od typowego o zapotrzebowaniu 15 kWh/m2 i obciążeniu 10 W/m2.

Witam. Średnia temperatura okresu zimowego w Polsce to 0*C, dni gdy jest temperatura -5*C -10*C można określić na 10, to co to jest wobec całego okresu zimowego 220 dni. 10 W/m2 to jest dobra wielkość bo z 3 krotnym zapasem wielkości strat ciepła/m2 średnio, ale dotyczy to mocy płyty podłogowej, która nie powinna być stosowana w domu pasywnym. Jedno jest ważne: prosty dom pasywny o stracie ciepła 15 kWh/m2 rocznie, dzisiaj można wybudować w cenie domu 105 kWh/m2 czyli "polskiego" zgodnego z ITB.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w swoich grzejniczkach 500 W za 50 zł założyłeś obciążenie 25 W/m2, coś kręcisz. generalnie to do pasywnego domu 100 m2 wystarczyłyby dwa takie grzejniki czy się mylę? Obciążenie cieplne jest liczone dla skrajnej temperatury, u mnie to chyba -20 stopni, na Suwalszczyźnie pewnie -30. dla takiej temperatury dom pasywny ma mieć obciążenie 10 W/m2. Tego się nie da osiągnąć za pomocą 40 cm ocieplenia stropu i 30 cm ścian. Edytowane przez imrahil
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i tyle właśnie wyjdzie pieniędzy za mój dom z prostą instalacją CO i wszystkim co wymieniłeś. tyle, że to nie jest dom pasywny.

Witam. Przez okna ucieka 25-30% ciepła. Tutaj są największe straty i możliwe oszczędności. Jeżeli je osadziłeś w warstwie ocieplenia na stalowych mostkach termicznych, to zamiast zysków masz straty ciepła. Zrób zdjęcia termowizyjne ramy okiennej to się przekonasz dlaczego nie masz domu pasywnego, mimo spełnienia wszystkich warunków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odpowiedz na moje pytania, ja jeszcze okien nie mam zamontowanych, mówię tutaj o OZC i założeniu że nie mam tam mostka. i wychodzi mi 36 czy 37 kWh/m2/rok. generalnie mam takie parametry domu jak opisywałeś, nawet lepsze ocieplenie stropu. koszt też podobny wychodzi - 2000 zł / m2, oczywiście bez wykończenia. ale to nie jest dom pasywny. i nie odpowiedziałeś na moje pytania. mieszkasz w domu pasywnym za 2000 zł / m2? możesz go wskazać. przypominasz mi jakoś TB.

 

EDIT: co mam zrobić, żeby mi OZC lepiej wyszło w pierwszej kolejności przynajmniej na papierze (najlepiej dwa razy mniejsze zapotrzebowanie)? potem skupię się na redukcji mostka od kotew. i oczywiście to wszystko w 2000 zł / m2 żeby nie zmieniać tematu wątku.

Edytowane przez imrahil
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w swoich grzejniczkach 500 W za 50 zł założyłeś obciążenie 25 W/m2, coś kręcisz. generalnie to do pasywnego domu 100 m2 wystarczyłyby dwa takie grzejniki czy się mylę?

Witam. To są najmniejsze grzejniczki na rynku, a i tak są grubo za mocne. Na termostacie będą pracować 1/5 czasu. Masz Mercedesa o mocy 500 KM, to przy spokojnej jeździe wykorzystasz tylko 50 KM, bo nie będziesz jeździł z mocą maksymalną, gdy ograniczenie jest do 100 km/h. To samo jest z domem pasywnym. Potrzebuje tylko 15 kWh/m2 co przy 100 m2 daje zapotrzebowanie 1500 kWh. Wstawisz piec o mocy 10kW i się ugotujesz na twardo, więc musisz moc zadławić, a cały problem jest w tym, że możesz go zadławić do 1/3 mocy, a i to jest za dużo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a nie myli Ci się zapotrzebowanie na energię cieplną z obciążeniem? chyba się poddaję. zadaję proste pytania. wrzuciłem nawet do prostego OZC tę Twoją parterówkę 105 metrów o danych przez Ciebie parametrach, wybrałem opcję pominięcia mostków i wciąż w naszych warunkach wychodzi sporo gorzej niż dom pasywny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a nie myli Ci się zapotrzebowanie na energię cieplną z obciążeniem? chyba się poddaję. zadaję proste pytania. wrzuciłem nawet do prostego OZC tę Twoją parterówkę 105 metrów o danych przez Ciebie parametrach, wybrałem opcję pominięcia mostków i wciąż w naszych warunkach wychodzi sporo gorzej niż dom pasywny.

Witam. OZC to jest teoria, którą trzeba godzić z praktyką. Są różne styropiany, wełny mineralne itp. rzeczy oraz wykonanie, które w Polsce jest słabe. Jeżeli założysz, że ściany będą miały 30 cm ocieplenia styropianem grafitowym, fundament 25 cm XPS strop drewniany murłata 17 cm + strop drewniany 17 cm, całość wypełniona wełną mineralną 35 cm (mostki łączeniowe blaszane muszą być w poziomie między murłatą a belką stropową) okna trzyszybowe o wymiarach przeciętnych i osadzone w warstwie ocieplenia na elementach z tworzywa, to samo drzwi wejściowe i tarasowe, a podłogę ocieplisz 20 cm XPS, poddasze będzie nie zamieszkane, to przy temperaturze wnętrza w granicach 21*C powinieneś to uzyskać. Oczywiście na południu Polski ten dom będzie cieplejszy o 1*C a w Suwałkach zimniejszy o 1*C. Taka różnica nie gra roli. Jeżeli wykonanie będzie proste to i błędy będą małe, a efekt końcowy sprawdzisz na prostym liczniku prądu. Największe straty ciepła są na oknach, które wszyscy osadzają na stalowych mostkach w drogim systemie JB-D. Teoretycznie w OZC okno w warstwie ocieplenia to jest osadzenie doskonale, a prawda jest taka, że stal tam idzie w poprzek i są straty ciepła niezamierzone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. OZC to jest teoria, którą trzeba godzić z praktyką. Są różne styropiany, wełny mineralne itp. rzeczy oraz wykonanie, które w Polsce jest słabe. Jeżeli założysz, że ściany będą miały 30 cm ocieplenia styropianem grafitowym, fundament 25 cm XPS strop drewniany murłata 17 cm + strop drewniany 17 cm, całość wypełniona wełną mineralną 35 cm (mostki łączeniowe blaszane muszą być w poziomie między murłatą a belką stropową) okna trzyszybowe o wymiarach przeciętnych i osadzone w warstwie ocieplenia na elementach z tworzywa, to samo drzwi wejściowe i tarasowe, a podłogę ocieplisz 20 cm XPS, poddasze będzie nie zamieszkane, to przy temperaturze wnętrza w granicach 21*C powinieneś to uzyskać. Oczywiście na południu Polski ten dom będzie cieplejszy o 1*C a w Suwałkach zimniejszy o 1*C. Taka różnica nie gra roli. Jeżeli wykonanie będzie proste to i błędy będą małe, a efekt końcowy sprawdzisz na prostym liczniku prądu. Największe straty ciepła są na oknach, które wszyscy osadzają na stalowych mostkach w drogim systemie JB-D. Teoretycznie w OZC okno w warstwie ocieplenia to jest osadzenie doskonale, a prawda jest taka, że stal tam idzie w poprzek i są straty ciepła niezamierzone.

Czyli tak jak napisałem wcześniej :

4.- osadzenie okien w systemie AD w warstwie ocieplenia 50 mb ramy po 20 zł o wartości 1000 zł [zysk ciepła 10%]

To jest oczywiście najważniejszy punkt w przekształceniu domu "budowanego zgodnie z instrukcjami Instytutu Techniki Budowlanej" na dom pasywny :).

 

Dalszy ciąg wątku : http://forum.muratordom.pl/showthread.php?162002-montaz-w-warstwie-ocieplenia-jak-to-zrobic-dobrze&p=6122045&viewfull=1#post6122045 ?

OZC be, AD cacy :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam tak wszystko? 30 cm grafitu, w podłodze 25 XPS, na strychu 50 cm wełny lub czegokolwiek tak że U = 0.08. ponad 80% powierzchni przeszkleń od południa. Nadal to nie jest dom pasywny
Bo niepotrzebnie używasz OZC :).

OZC to jest teoria, którą trzeba godzić z praktyką.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaki ?

 

Taki co dla zapewnienia 20 stopni wewnątrz wymaga 37 kWh/m2 /rok i mocy systemu grzewczego 27 W/m2, żeby tę temperaturę utrzymać przy -20 za oknem. Czyli obydwa parametry są ponad dwa razy gorsze niż w przypadku założeń domu pasywnego. Dodatkowo mógłbyś jeszcze zauważyć, że północna ściana parteru mojego domu jest prawie całkowicie osłonięta przed wiatrem przez nieogrzewane pomieszczenia techniczne, zbudowane na oddzielnym fundamencie w celu eliminacji mostków termicznych. Powiedz, w czym liczysz OZC?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...