Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Taki co dla zapewnienia 20 stopni wewnątrz wymaga 37 kWh/m2 /rok i mocy systemu grzewczego 27 W/m2, żeby tę temperaturę utrzymać przy -20 za oknem. Czyli obydwa parametry są ponad dwa razy gorsze niż w przypadku założeń domu pasywnego. Dodatkowo mógłbyś jeszcze zauważyć, że północna ściana parteru mojego domu jest prawie całkowicie osłonięta przed wiatrem przez nieogrzewane pomieszczenia techniczne, zbudowane na oddzielnym fundamencie w celu eliminacji mostków termicznych. Powiedz, w czym liczysz OZC?

Witam, przelicz ten dom przy 0*C za oknem, bo taka jest średnia temperatura okresu zimowego w Polsce to Ci wyjdzie prawda, którą trzeba brać do obliczeń. To nie jest Antarktyda, bo - 20*C to jest tylko przez 10 dni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 150
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

dla -20 jest liczone obciążenie cieplne, tak żeby system grzewczy dał radę w te 10 dni w roku. to jest 27 kW/m2, w domu pasywnym jest to 10 W/m2. zapotrzebowanie jest liczone dla temperatury nieco wyższej niż 0*C i jest to u mnie 37 kWh/m2/rok, natomiast dla domu pasywnego to 15 kWh/m2/rok.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, przelicz ten dom przy 0*C za oknem, bo taka jest średnia temperatura okresu zimowego w Polsce to Ci wyjdzie prawda, którą trzeba brać do obliczeń. To nie jest Antarktyda, bo - 20*C to jest tylko przez 10 dni.

Widzę że i tu zapodajesz przemyślenia, pisałem wiesz część... i potrzeba Ci pokazać drogę. Ponieważ widzę lukę w wiedzy.

Liczysz średnią dla sezonu gdzie są dni brane z maja i września.

Co nijak się ma do budownictwa pasywnego.

Wydaje Ci się że średnią zatkasz górki i doliny w mocy cieplnej budynku i przeniesiesz zyski z maja do grudnia ! bardzo poważne zagubienie się w tematyce budownictwa pasywnego.

Moc panoczku moc ! napiszę to jeszcze raz .. dom pasywny z oknami które są w fazie projektowo badawczej .

Wynik pierwszy okno ma U 0,35 TR 70% ! ściany mogą być U 0,7 bez mostkowe, kwestia powierzchni okien :).

Bilans roczny zamknie się w 15kWh ... przez zyski z 70-80m^2 okna(oczywiście went WM) około 2 tony węgla ... obliczenia się zgodzą :)

Ponieważ są oparte na średniej.

Dom koniec końców potrzebował będzie mocy z 10kW ... co nagoni przez tydzień mrozu -10...

10*7 *24 =1,6 MWh przez tydzień .

A licząc dzień po dniu właśnie w przez mało słoneczne miesiące ubiera się tego z 10 MWh.

a zysków będzie 20MWh... jak je cudownie przeniesiesz tam gdzie ich trzeba to ok .

Stąd pamiętaj budynek pasywny to 10W/m^2 i niczym tego nie osiągniesz jak przez izolację !

 

Twój przykład z nadmiarem mocy dobitnie uwypukla to co napisałem .

Załadujesz z 5 kW przez 24 h już masz 120 kWh ... w jedne dzień ! i nie odrobisz tego zyskami od słońca !

bo stratę ponosisz w grudniu, a zyski masz w kwietniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, przelicz ten dom przy 0*C za oknem, bo taka jest średnia temperatura okresu zimowego w Polsce to Ci wyjdzie prawda, którą trzeba brać do obliczeń. To nie jest Antarktyda, bo - 20*C to jest tylko przez 10 dni.
Wiesz chociaż co to jest OZC, czy podobnie jak TB uważasz, że nie warto sobie takimi obliczeniami zawracać głowy?

 

Dom imrahil - http://forum.muratordom.pl/showthread.php?211279-Ciep%C5%82y-dom-pi%C4%99trowy-z-tarasem&p=6181236&viewfull=1#post6181236 ma dosyć niekorzystne proporcje. Pomimo tego, że większość okien jest od południa, bilans energetyczny nie wypada korzystnie.

Moim zdaniem jedną z przyczyn jest nieuwzględnienie w obliczeniach OZC zysków od słońca poprzez ściany.

Zyski słoneczne liczone są tylko dla przegród przeźroczystych. Dla pozostałych straty liczone są jednakowo, niezaleźnie od ich orientacji względem stron świata.

 

Policzenie takich zysków wymagałoby oczywiście zupełnie innego podejścia do obliczeń, ale różnice mogły by być całkiem spore.

 

Można by oczywiście polepszyć bilans energetyczny budynku w lepszy sposób takie zyski wykorzystując. Mógłby to być np. słoneczny kolektor powietrzny obejmujący całą ścianę południową. Nawet zakładając tylko 10% sprawność takiego kolektora mógłby on obniżyć zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania poniżej 15kWh/m2 rocznie.

 

Tylko znowu zwolennicy domów pasywnych powiedzą, że taki dom domem pasywnym nie jest (pomimo tego, że taki kolektor słoneczny mógłby pracować bez dodatkowej energii z zewnątrz).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Policzenie takich zysków wymagałoby oczywiście zupełnie innego podejścia do obliczeń, ale różnice mogły by być całkiem spore.

No to zadanie ciekawe, jestem zdania że nie wszystko co jest w metodologi to prawda objawiona.

Pewne luki są ... chociażby przy liczeniu stałej czasowej budynku ... grubość uwzględniana do obliczeń to 10cm :(

Jak coś jest w warstwie izolacji i ma zgoła jednakową temperaturę w przekroju to winno być całe wzięte w uwagę.

 

A zyski przez ścianę ? myślę przekopać temat . ociera się to o nieustalone przepływ ciepła, periodyczne wnikanie ciepła

dyfuzyjność termiczną i aktywność termiczną.

 

Pytanie czy strumień ciepła uciekający z budynku, spowolni tempo jeśli tynk na elewacji będzie podgrzany od słońca ?

Miało by to sens jeśli korzystać z izolacji transparentnej lub wywołać efekt szklarniowy.

Co by dłużej klina termicznego przytrzymać i spowolnić ucieczkę ciepła z budynku. Właśnie jak szybko strumień ciepła jest wstanie zwolnić , przez blokadę termiczną ? wywołaną pogrzaniem elewacji ?

 

Tak samo jest liczeniem tej średniej sezonowej ... dla mnie to zbyt optymistyczne liczby wychodzą.

 

Tylko znowu zwolennicy domów pasywnych powiedzą, że taki dom domem pasywnym nie jest (pomimo tego, że taki kolektor słoneczny mógłby pracować bez dodatkowej energii z zewnątrz).
Jest jak spełnia przy tym kryterium mocy szczytowej.

tych 10Wat /m^2 . Uważam że to taki wyśrubowany wymóg .. właśnie aby pasywnie można było go ogrzać .

Choć to jest możliwe koło 3Wat dopiero ... w tedy się zyski wewnętrzne wyrównają z stratami i było by ok.

 

Te 10wat jak by się przypatrzył o czym pisałem, to ważny warunek, ponieważ, przy temp o 30st wyższej będzie to koło 3 wat ?

akurat na pokrycie strat z zysków wew.

A mała mocy przy np -30 nie pozwoli nabić kWh ... których nie odzyskamy w zyskach od słońca .

Trzeba by było mieć odpowiednią pojemność cieplną .

Przy 2,5kW mocy przez 24h napędzi 60 kWh ... już nie piszę przy jakiej temperaturze ...

Około 25wat przy 100m^2 domku ... choć bilans wyjdzie nawet mniej jak 15 kWh .. bo średnio .

Policzyć dzień po dniu ... wyjdzie że będzie 2x tyle ...

 

Przez nie możliwość idealnego rozprowadzenia zysków równo na cały sezon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym tak na te uzyski słoneczne nie liczył. Są opracowania dla Niemiec czy UK które pokazują że lepiej domów nie ocieplać, bo zyski od słońca są tak duże że równoważą ucieczkę ciepła przez ściany. W rocznym bilansie więcej zyskuje się nie ocieplając. Jest to jednak inna strefa klimatyczna. U nas, nie dość że zimniej to jeszcze słońca na lekarstwo.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki co dla zapewnienia 20 stopni wewnątrz wymaga 37 kWh/m2 /rok i mocy systemu grzewczego 27 W/m2, żeby tę temperaturę utrzymać przy -20 za oknem. Czyli obydwa parametry są ponad dwa razy gorsze niż w przypadku założeń domu pasywnego. Dodatkowo mógłbyś jeszcze zauważyć, że północna ściana parteru mojego domu jest prawie całkowicie osłonięta przed wiatrem przez nieogrzewane pomieszczenia techniczne, zbudowane na oddzielnym fundamencie w celu eliminacji mostków termicznych. Powiedz, w czym liczysz OZC?

Witam. Głupoty piszesz i zaśmiecasz forum. Dom parterowy o powierzchni 105m2 zbudowany z silki 18 waży ponad 54 tony, w którym jest zmagazynowane ciepło o temperaturze 21*C. Jeżeli temperatura spadnie do -20*C na 10 dni, to Ty w środku nawet tego nie odczujesz. Bo temperatury w środku 54 ton budynku osłoniętego 30cm ociepleniem, nie da się obniżyć z dnia na dzień, ani z tygodnia na tydzień o 1*C. Średnia temperatura okresu zimowego w Polsce to 0*C w czasie 220 dni, i moc grzewcza takiego domu 10 W/m2 jest z zapasem 3x, bo zapotrzebowanie średnie domu pasywnego to 3 W/m2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Perm ja opieram się o to co jest w PN nie szukam zysków słonecznych z UK czy Rzeszy.

Piszę nie jest to równy rozkład w sezonie! bardzo nie równy.

dla kierunku południowego na sezon przyjmuje sie 350 kWh... na 1m^2 .

Ile z tego budynek zje ? tkwi w szczegółach.

U nas, nie dość że zimniej to jeszcze słońca na lekarstwo.

Oczywiście i żeby powiedzieć ile będzie tego zysku trzeba policzyć to bardzo dokładnie.

A nie szaleć ze średnią ... jak pisałem 350 kWh jest to bardzo dużo ...!! więcej niż zje budynek nie izolowany !

tylko trzeba by zyski z kwietnia przerzucić do grudnia ? wiesz jak ? bo ja bym się w to nie bawił.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

tylko trzeba by zyski z kwietnia przerzucić do grudnia ? wiesz jak ? bo ja bym się w to nie bawił.

Tu gdzieś był pomysł domu autonomicznego z takim akumulatorem kamiennym, zdaje się. Nagrzany w ciągu lata do kilkuset! stopni miał wystarczyć przez zimę. To zdaje się był dosyć znany projekt, choć pomysł szalony.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

105m2 zbudowany z silki 18 waży ponad 54 tony, w którym jest zmagazynowane ciepło o temperaturze 21*C. Jeżeli temperatura spadnie do -20*C na 10 dni, to Ty w środku nawet tego nie odczujesz. Bo temperatury w środku 54 ton budynku osłoniętego 30cm ociepleniem, nie da się obniżyć z dnia na dzień, ani z tygodnia na tydzień o 1*C.
to zrób szybkie wyliczenie ile energii jest w 54 tonach

z marszu oczywiście.

 

Tu gdzieś był pomysł domu autonomicznego z takim akumulatorem kamiennym, zdaje się. Nagrzany w ciągu lata do kilkuset! stopni miał wystarczyć przez zimę. To zdaje się był dosyć znany projekt, choć pomysł szalony.
Nie ja całkowicie się nie bawię w magazynowanie energii. góra na 2 tygodnie.

 

Autonomia grzewcza to jest pikuś ! powiedz mi jak mam ziemniaki gotować bez prądu z sieci, czy kawę robić na to teraz szukam odpowiedzi.

Kładę nacisk na izolację i okna które w każdym miesiącu wyjdą na plus.

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to zrób szybkie wyliczenie ile energii jest w 54 tonach

z marszu oczywiście.

 

Nie ja całkowicie się nie bawię w magazynowanie energii. góra na 2 tygodnie.

 

Autonomia grzewcza to jest pikuś ! powiedz mi jak mam ziemniaki gotować bez prądu z sieci, czy kawę robić na to teraz szukam odpowiedzi.

Kładę nacisk na izolację i okna które w każdym miesiącu wyjdą na plus.

Witam. Z marszu obliczenia akumulacji ciepła to Ci zrobi ITB z Pracowni Fizyki Cieplnej ([email protected]). Ziemniaki możesz ugotować za darmo, wpinając się w sieć przed licznikiem, a okna najcieplej osadzisz w warstwie termoizolacyjnej w systemie AD

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to już wiem jaki jest poziom wiedzy, niczym z ulotki o domach pasywnych.

Powinieneś tu przeliczyć bez gadania, ile kWh masz zapasu w budynku właśnie przez podane materiały.

Nie ma tego, racz podnosić swoją wiedzę i nie pouczać pustymi sloganami.

a okna najcieplej osadzisz w warstwie termoizolacyjnej w systemie AD
a na co mnie to.

I tak słaba rama okienna będzie na wierzchu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I o to chodzi zeby reklamę systemu AD przemycić w bełkocie o pasywnosci

Witam. To nie jest bełkot o pasywności, bo tematem tego forum jest: dom energooszczędny/ pasywny 110-120m2 - jakie koszty budowy?

Z cen rynkowych wynika, że budowa domu energooszczędnego nie opłaca się, bo za niewiele większą sumę (3%) można wybudować dom pasywny, o zużyciu energii 15 kWh/m2 rocznie..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sunrise121 ja się ciesze że jest ktoś kto wspiera budownictwo pasywne i tak uważa, o kosztach.

Tylko wyluzuj bo pędzisz w stronę nie właściwą, ponieważ nie dostrzegasz pewnych rzeczy.

Pytam Cie o obliczenie elementarza pasywności, stałą czasową, jak długo będzie budynek stygł bez jakichkolwiek zysków .

Odsyłasz mnie do ITB ok ... nie trzeba ponieważ nie jest to trudne.

Ty tego nie wiesz widać. Skieruj swoją energie w pogłębianie tematu, nie będziesz komuś w tedy zarzucał "bełkotu technicznego"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

Temat widzę gorący. מרכבה pisałeś o zbrojeniu rozproszonym ile to wychodzi za m3 czy m2 takie zbrojenie? Siedzę i liczę to co powiedziałeś. Co do projektu domu to jeszcze koncepcja uległa zmianie ale chciałbym postawić jak najcieplejszy. W chwili obecnej mowa o domku 105m2 użytkowej(parterowy)/ 133m2 zabudowy w kształcie prostokąta bez wynalazków, dach koperta. Obliczam płytę fundamentową pod taki domek i ławy a nie znając cen roboty to mogę policzyć tylko materiały porównując do ław. Wychodzi mi tak:

ceny zaokrąglone

płyta fundamentowa:

-wymiana gruntu, koparka, zagęszczarka (+praca własna) 4000zł

-XPS 20cm x 27m3x440zł= 14000zł

-zbrojenie (orientacyjenie) 7000zł

-beton b25 15cm, 20m3x350zł=7000zł

-inne 1000zł

=33.000zł - czy to realne? oczywiście trzeba tu doliczyć trochę na robotę

ławy:

-koparka, szalunek, zasyp 2500zł

- beton ławy, 12m3x300=3600zł

-zbrojenie 2t x2600= 5400zł

-bloczek 60m2x12sztx3zł=2200zł

-styro na fundament 20cm swisspor hydro 42zł/m2 x100m2=4200zł

-wylewki beton 16m3x250zł=4000zł

-styro na podłogę 105m2, 20cm, 5000zł

-inne 1000zł

plus robota nie wliczona

razem 29.000zł

różnica w cenie 4k warto dopłacać?

Po za tym jak myślicie ile realnie za m2 można pasywny postawic robiąc część prostych robót samemu? Oczywiście systemem gospodarczym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To za kg ... wychodziło na 1m^3 betonu dawałem 20kg . cena coś koło 60 zł za 20kg.

wymiana gruntu, koparka, zagęszczarka (+praca własna) 4000zł

-XPS 20cm x 27m3x440zł= 14000zł

cena straszna ... kolega kupował coś po 320zł.

wymiana gruntu, koparka, zagęszczarka (+praca własna) 4000zł
to dogmat szerzony przez nie masłowych inż .

Zdzierasz humus i jedziesz z koksem. Opaska przeciw wysadzinowa !

beton b25 15cm, 20m3x350zł=7000zł
sporo sobie tam u Was chcą .

W tej cenie mam beton wyższej klasy, warunek zrób sobie sam. w końcu betoniarnia musi na czymś zarobić .

To takie wtrącenie, tu bez wiedzy inż nic zrobisz.

koparka, szalunek, zasyp 2500zł
mało .

 

zbrojenie 2t x2600= 5400zł
a skąd tyle ? na ławy ?

 

różnica w cenie 4k warto dopłacać?

Po za tym jak myślicie ile realnie za m2 można pasywny postawic robiąc część prostych robót samemu? Oczywiście systemem gospodarczym.

Teraz jeszcze, pomyśl jak będzie z wykonaniem.

Ponieważ robienie ław i fundamentów rozdzielasz, zostaje mostek termiczny . duży nie duży ..

Spokojnie do 50% strat ... może nagnać w budynku pasywnym.

 

Dodam że ławy idzie posadowić do 50cm poniżej gruntu ... jest na to norma o tym mówiąca PN ISO 13779. ...

O czym bardzo mało inż wie, z tego co ja wiem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Głupoty piszesz i zaśmiecasz forum. Dom parterowy o powierzchni 105m2 zbudowany z silki 18 waży ponad 54 tony, w którym jest zmagazynowane ciepło o temperaturze 21*C. Jeżeli temperatura spadnie do -20*C na 10 dni, to Ty w środku nawet tego nie odczujesz. Bo temperatury w środku 54 ton budynku osłoniętego 30cm ociepleniem, nie da się obniżyć z dnia na dzień, ani z tygodnia na tydzień o 1*C. Średnia temperatura okresu zimowego w Polsce to 0*C w czasie 220 dni, i moc grzewcza takiego domu 10 W/m2 jest z zapasem 3x, bo zapotrzebowanie średnie domu pasywnego to 3 W/m2.

 

Raczej tego nie liczyłeś :). Pomijając pojemność cieplną (którą przeszacowałeś), wg Ciebie przy 30 cm styro temperatura nie obniży się przez kilka dni mrozów bez odpowiedniego ogrzewania (o odpowiedniej mocy, a nie średniej)? Zakładasz że są zerowe straty ciepła przy -20? To dochodzimy do miejsca, że w ogóle tego ogrzewania nie trzeba. Powiedz szczerze czy to przeliczałeś, najlepiej gdybyś wrzucił te obliczenia na forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do XPS, betonu, stali to nie pytałem w okolicznej hurtowni tylko na szybko co w google znalazłem i wszystko zaokrąglałem w górę bo lepiej niech lasy zostanie zamiast braknąć;) Co do tej płyty to rozumiem że po obrysie ścian budynku daje się zbrojenie normalne a w pozostałej części rozproszone? Ty prowadzisz/prowadziłeś jakiś dziennik budowy na forum?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...